F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
Huvittavaa että kaikki autonvalmistajat ovat kohta lähteneet F1:stä. Pari hassua jäi sinne rimpuilemaan. Olisi Böörni antanut niille hieman TV-rahaa ja päästänyt muutenkin osille voitoista mitä tuo sarja tahkoaa. Jos bisnes on voitollista niin silloin moni olisi jäänytkin. Nyt jäljelle jää vain tynkäsarja kaikenlaisia b-tason suorittajia. Gridi on täynnä mutta nyt siitä tulikin GP1,75.

Breakaway sarja pystyyn vaan ja sillä tahkoamaan rahaa. En usko että sitä on vielä kuopattu.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Juu hyvin on toiminut nämä Mosleyn & kumppaneiden "säästötoimet". Hirveä määrä pitänyt kehittää kaikkea uutta paskaa ja rahaa on sitä myöten tietenkin säästynyt.

En täysin ymmärrä tuota Mosleyn väitettä siitä, että suuret autonvalmistajat menevät ja tulevat miten huvittaa. Enemmän pidän todennäköisenä, että läheskään kaikki noista tulevista pikkutalleista ei tule näkemään ensi kauden loppua, jos kaikki edes pääsevät kauden alussa viivalle asti..... :thumbdown
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Huvittavaa että kaikki autonvalmistajat ovat kohta lähteneet F1:stä. Pari hassua jäi sinne rimpuilemaan. Olisi Böörni antanut niille hieman TV-rahaa ja päästänyt muutenkin osille voitoista mitä tuo sarja tahkoaa. Jos bisnes on voitollista niin silloin moni olisi jäänytkin. Nyt jäljelle jää vain tynkäsarja kaikenlaisia b-tason suorittajia. Gridi on täynnä mutta nyt siitä tulikin GP1,75.

Breakaway sarja pystyyn vaan ja sillä tahkoamaan rahaa. En usko että sitä on vielä kuopattu.
Todellakin. Ellei Red Bullin ja Brawnin vire jatku, on sarja todellakin näivettymässä kun katsoo ruudukkoa. Ei hyvä. :nope:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Itse olisin joltain autonvalmistajalta vielä toivonut mainituksi syyksi äfykkösiin mielestäni kuulumatonta moottorinkehitysjäädytystä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Itse olisin joltain autonvalmistajalta vielä toivonut mainituksi syyksi äfykkösiin mielestäni kuulumatonta moottorinkehitysjäädytystä.
Sama. Mun mielestä autonvalmistajat kuuluu ykkösiin nimenomaan moottoritehtaina. Jos joku siinä haluaa vielä autojakin rakentaa ja kisailla niin mikäs siinä. Moottori on melko olennainen osa moottoriurheilua, ja on mun mielestä ihan luontevaa että toiset ovat siinä asiassa parempia kuin toiset. Budjettileikkaukset ovat formuloille hyvä asia, mutta moottorikehityksen jäädyttäminen kyllä latistaa uusien autonvalmistajien halua tulla leikkiin mukaan. Muutoinkin haluaisin hiukan enemmän vapautta tuonne teknisen kehityksen puolelle, jolloin oikeasti hyvät pääsisivät näyttämään osaamisensa ja saisivat myös etua siitä. Tässä on tottakai se huono puoli että silloin isot jyräävät pienemmät. Mutta mä olen sitä mieltä että se vaan kuuluu ykkösiin. Huipputekniikka ja kehitys kuuluvat tähän ns. moottoriurheilun kuninkuusluokkaan. Joka ei siitä tykkää, voi siirtyä seuraamaan jotain geepeekakkosta tms.

Vaikka Mersun koneita paljon kehuttiin, niin ei ne erot niin kovin suuria ainakaan suoranopeuksien suhteen olleet. Mitä nyt Toyota tuntui miehittävän sitä peräpäätä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Joppen kanssa täysin samaa mieltä. Saapas muuten nähdä miten käy juuri hiljan allekirjoitetun Toyotan Concorde-sopimuksen?

Kukapa autonvalmistaja haluaisi olla mukana luokassa, jossa ei saa eri identiteettejä rakentaa vaan FIA määrää standardit. Jo pitemmän aikaan Max on luullut olevansa se maailmankaikkeuden tärkein palanen niin tässä sitä sitten ollaan.

Kyllähän moottoreita pitäisi voida kehittää toisistaan poikkeaviksi vaikka joitakin rajoitteita laitettaisiinkin rahankulun nimessä. Samaten elektroniikka kuuluu nykyään auton ohjaukseen eikä se standardi-lastulla onnistu. Jos moottoria tulee voida myydä kilpailijatalleille määrättyyn hintaan - se jo rajoittaisi budjettia. Lisäksi hyväksyttäviä rajoitteita on varmasti tilavuus ja kierrosmäärä sekä kesto.

Toinen kuolettava kääpä on Bernie joka ei halua talleille raha-osuuksia antaa kuin pyssyllä uhaten. Mitäkös Bernien nyt tekee kaukoidän markkina-alueella ja idioottiradoilla jonne piti Fordeja, Hondia ja Toyotoja - Bemareitakin myydä näiden nykyisten Ferrarien ja McLarenien sijaan. Mersu ja Renault ei taida riittää vertailukohtien luontiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Samaten elektroniikka kuuluu nykyään auton ohjaukseen eikä se standardi-lastulla onnistu.
Eiköhän se rauta tossa moottorinohjauksessa rupea olemaan aika triviaalia kauraa. Softastahan ne erot tulee ja sen saa (joutuu) jokainen tiimi edelleen kirjoittaa itse.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ferrarin toimesta kulukatosta siirryttiin kulut-kattoon järjestelmään. Markkinataloudessa heikot sortuvat ja suuret syövät pienet. Ferrari etunenässä ei halua rajoituksia joka on tietetenkin aivan ymmärrettävää. Pidemmässä juoksussa sille jää vain 1 todellinen kilpailija, muut vain osallistuvat takana..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toinen kuolettava kääpä on Bernie joka ei halua talleille raha-osuuksia antaa kuin pyssyllä uhaten.
Taitaa olla pitkälti Bernien ansiota, että tallit saavat niinkin paljon rahaa FOMilta. Ennen Bernien astumista puikkoihin ei sitä rahaa paljon ollut jaettavanakaan.
Ferrarin toimesta kulukatosta siirryttiin kulut-kattoon järjestelmään. Markkinataloudessa heikot sortuvat ja suuret syövät pienet. Ferrari etunenässä ei halua rajoituksia joka on tietetenkin aivan ymmärrettävää. Pidemmässä juoksussa sille jää vain 1 todellinen kilpailija, muut vain osallistuvat takana..
Myös Ferrari oli mukana tallien ehdottamissa säästötoimissa, jotka pitivät sisällään kulukaton. Eri nimellä ja vähän isompana kuin FIA:n ehdotukset, mutta käytännössä täysin sama systeemi.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Jenson Buttonia yritettiin häiritä:
- Kun Jensonin sopimustilanne tuli tietoon, yrittivät tietyt ihmiset horjuttaa häntä kesken MM-sarjan, Brawn valitti BBC:n radiohaastattelussa.

Brawn piti kuitenkin huolen siitä, että Buttonin mieli pysyi kirkkaana huolimatta kilpakumppaneiden yrityksistä sekoittaa MM-kärjen päätä rahakkailla lupauksilla.

- Hän tiesi, että jotkin näistä taktiikoista olivat tästä syytä, Brawn vakuuttaa.

MTV3
Ihmeellistä motkotusta taas kerran vaikka mestaruuskin tuli voitettua. Tulee jotenkin ihan Schumi mieleen. :D
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jenson Buttonia yritettiin häiritä:


Ihmeellistä motkotusta taas kerran vaikka mestaruuskin tuli voitettua. Tulee jotenkin ihan Schumi mieleen. :D
Kummallisia salaliittoteorioita. Se, että suuri yleisö ja osa asiantuntijoista on kritisoinut miehen keskikauden varman päälle ajoa, ei ole mikään itkun asia. Jotenkin tästä paistaa taas se me vs. muu maailma -asenne mikä Brawnilla on aina ollut.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vatanen jatkaa edelleen vaalikampanjaansa :D

Vatanen: F1-tallit äänestävät jaloillaan FIA-johtoa vastaan
Ari Vatanen sanoi:
Toivon, ettei Renault lähde, mutta jos he lähtevät, on se viimeinen hälytys siitä, että emme voi jatkaa tällä tavalla. Vanha kaarti on valitettavasti yhä vallassa FIA:ssa, mutta tallit alkavat äänestää jaloillaan.
Samaa hienovaraisesti vihjaili myös muuan italialaistiimi, jonka entinen päällikkö valittiin hiljattain koko autoilevan maailman hallitsijaksi... :cool:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vatanen jatkaa edelleen vaalikampanjaansa :D

Vatanen: F1-tallit äänestävät jaloillaan FIA-johtoa vastaan
Samaa hienovaraisesti vihjaili myös muuan italialaistiimi, jonka entinen päällikkö valittiin hiljattain koko autoilevan maailman hallitsijaksi... :cool:
Kyllähän ruoskanatsi kylvi melkoisen tuhon siemenen kädettömillä sääntöuudistuksillaan. Sen näki jo kauan sitten ruskealla reiälläkin, että sääntöpoukkoilu tulee käymään kalliiksi.

Lisäksi erään Bernien mieltymykset juosta idän ihmeitten perässä on karkoittanut vanhoja kisajärjestäjiä. Kohta ilmeisesti ajetaan kuninkuusluokkaa pelkästään vinku-intiassa kahdenkymmenen katsojan edessä. F1 on perinteisesti eurooppalainen laji, ja sellaisena sen olisi pitänyt myös pysyä.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Kummallisia salaliittoteorioita. Se, että suuri yleisö ja osa asiantuntijoista on kritisoinut miehen keskikauden varman päälle ajoa, ei ole mikään itkun asia. Jotenkin tästä paistaa taas se me vs. muu maailma -asenne mikä Brawnilla on aina ollut.
No ihmeellistä itkemistä teilläkin. Aivan sama mitä Button tekee tai sanoo, tai joku muu puhuu Buttonista, niin heti joku pillahtaa itkuun. Mistä moinen katkeruus?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voi nolo! :eek:

Eikä taaskaan minkäänlaista oikeaa sisältöä vaan pelkkää retoriikkaa. Halpaa populismia, joka uppoaa vain niihin, jotka naiivisti uskovat, että FIA:n toimilla olisi mitään tekemistä autotehtaiden johtokuntien päätöksenteossa.
Lisäksi erään Bernien mieltymykset juosta idän ihmeitten perässä on karkoittanut vanhoja kisajärjestäjiä. Kohta ilmeisesti ajetaan kuninkuusluokkaa pelkästään vinku-intiassa kahdenkymmenen katsojan edessä. F1 on perinteisesti eurooppalainen laji, ja sellaisena sen olisi pitänyt myös pysyä.
Mutta laajentuminen kaukoitään on autonvalmistajille hyvä juttu, koska siellä ne kasvavat markkinat ovat, ei täällä Euroopassa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eikä taaskaan minkäänlaista oikeaa sisältöä vaan pelkkää retoriikkaa. Halpaa populismia, joka uppoaa vain niihin, jotka naiivisti uskovat, että FIA:n toimilla olisi mitään tekemistä autotehtaiden johtokuntien päätöksenteossa.
Uppoaa se kyllä niihinkin, jotka sattuvat muistamaan sen tahon, joka FOTA:n kilpailevaa sarjaa oli suureen ääneen tukemassa...

En tietenkään sano, että se on yks-yhteen, mutten kuitenkaan myöskään uskaltaisi sanoa ettei näillä kähdella asialla olisi mitään tekemistä toistensa kanssa. Aika jännästi kun ACEA:n jäseniä on F1:stä alkanut tippua kesäkuun jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tietenkään sano, että se on yks-yhteen, mutten kuitenkaan myöskään uskaltaisi sanoa ettei näillä kähdella asialla olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.
No tehtaillahan olisi hyvä tilaisuus sivaltaa FIA:n suuntaan, jos halua olisi. Mutta talousluvuilla siellä vain tylsästi lähtöä perustellaan.

(Ja salaliittoteorian seuraava peruste tietenkin on, että ei ne uskalla, kun pitäisi jatkossa ehkä osallistua muihin FIA:n luokkiin. ;))
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja salaliittoteorian seuraava peruste tietenkin on, että ei ne uskalla, kun pitäisi jatkossa ehkä osallistua muihin FIA:n luokkiin. ;)
Ei. Teorian seuraava osa on se, ettei esimerkiksi Toyota voi tässä vaiheessa lähteä kritisoimaan Kansainvälistä autoliittoa, koska se voisi siitä vaikka loukkaantua ja evätä tallilta osallistumisoikeuden ja jättää tallin jälleenmyyntiarvon lähemmäs nollaa.

Vasta tämän spekulaation jälkeen pääsemme pohtimaan mm. BMW:n kantaa, koska heidän Formula BMW Europe kuitenkin kiertää F1-viikonloppuja Euroopassa... :rolleyes:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Voi nolo! :eek:

Eikä taaskaan minkäänlaista oikeaa sisältöä vaan pelkkää retoriikkaa. Halpaa populismia, joka uppoaa vain niihin, jotka naiivisti uskovat, että FIA:n toimilla olisi mitään tekemistä autotehtaiden johtokuntien päätöksenteossa.

Mutta laajentuminen kaukoitään on autonvalmistajille hyvä juttu, koska siellä ne kasvavat markkinat ovat, ei täällä Euroopassa.
Siellä kasvavat myös kustannukset. Ja sieltä puuttuvat PERINTEET, jotka tekevät sarjasta sen mitä se meille kaikille on.

Noi kaukoidän fasiliteetit ja radat kun on täysin hajuttomia ja mauttomia kötöstyksiä. Väitän että 90% kuljettajista ajaa mieluummin Eurooppalaisia, perinteikkäitä ratoja, joissa vaaditaan kuljettajalta vähän enemmän sisua kun noilla parkkipaikkapyörityksillä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös