Totesihan sen Renault'nkin johto jo aikoina ammoisina, Williamsin 90-luvun kultavuosina, että moottorinvalmistajasta ei puhuta kuin vain silloin kun moottori hajoaa. Se huomio, jonka autotehtaat saavat moottorinvalmistajina, ei ole missään määrin verrattavissa siihen, mitä ne saavat kun koko talli on autofirman logon alla.
Lisäksi, kun näitä autotehtaita sitten tulee, F1:n on paljon helpompi kasvaa uusille markkinoille. Toki Renault herättää maailmalla enemmän huomiota kuin esimerkiksi Benetton, eikö? Tietenkin osa meistä olisi ihan iloisia jos F1 olisi vain eurooppalaisten ja vähän japsien oma sarja, mutta kun bisnestä ei pyöritetä sillä tavalla.
Minusta autotehtaat ja F1 kuuluvat yhteen. Tällä hetkellä F1 ei ole niille kannattavaa liiketoimintaa, ja ne lähtevät pois. Mutta samalla tavalla ne tulevat takaisinkin sitten kun laji on taas hyvää bisnestä. Ja ihan näin tekniikkafriikin näkökulmasta, pidin siitäkin kun autotehtaat kaatoivat miljardejaan talleille jotka puolestaan kehittivät autoja yhä nopeammiksi ja nopeammiksi. Tietenkin FIA puuttui välillä peliin, etteivät autot ihan alkaisi mennä muureista läpi, mutta nykysuuntaus yrityksessään jähmettää F1 nykyiselle tasolle on vastoin lajin sielua.
Toisaalta, jos F1:stä lopetetaan kaikki kehitystyö kuristavilla säännöillä, niin ehkäpä autotehtaatkin päättävät ettei lajilla ole mitään annettavaa niille. Ja autotehtaat eivät olisi se osapuoli joka siitä päätöksestä kärsisi eniten.