F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Täällä alkaa porukka olemaan jo niin nuorta etteivät muista miten loistavasti Ron kohteli Mika Häkkistä aikoinaan ja oli miehen tukena vaikeina hetkillä esim. vakavan onnettomuuden jälkeen. Jo tästä syystä en jaksa uskoa että mies olisi mitenkään kiero. Päinvastoin. Hyvä vertauskohta on JJ:n kolari ja Flavion reaktio siihen.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Edit: Eipä tuo nyt niin tärkeää ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ross Brawn puhuu asiaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/994151

Toivon todellakin että joku entisistä autonvalmistajista tai sitten ihan uusia tulee tulevaisuudessa Formula Ykkösiin, mutta aika näyttää.
Miksi? Mitä hyvää autonvalmistajien panostus loppujen lopuksi toi? Sarja melkein hajosi ja sitten yhtäkkiä kovia vaatimuksia esittäneet valmistajat häipyivät, sopimuksista huolimatta. Autonvalmistajia ei ykkösissä voi kovin montaa olla, koska kaikki eivät voi menestyä yhtä aikaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Miksi? Mitä hyvää autonvalmistajien panostus loppujen lopuksi toi? Sarja melkein hajosi ja sitten yhtäkkiä kovia vaatimuksia esittäneet valmistajat häipyivät, sopimuksista huolimatta. Autonvalmistajia ei ykkösissä voi kovin montaa olla, koska kaikki eivät voi menestyä yhtä aikaa.
No eihän se pakolta paljoakaan hyvää tuonut mutta silti olisi hyvä jos uusia autonvalmistajia tulevaisuudessa tulisi, tosin ei kyllä yhtään haittaisi jos ei tulisi on ennenkin F1 pärjännyt ilman isoja autotehtaita. Niin eihän niitä autonvalmistajia tarvitsisi olla kovin monta, loppujen lopuksi ne surkeimmat jättäsivät ajan mittaan kenties ykköset niin myös hyvätkin, tosin en ole kyllä edes ajatellut mitä uusia autonvalmistajia sarjaan voisi tulla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mielestäni tämä osoittaa sen että autonvalmistajien mukanaolo on parasta silloin, kun ne toimivat vain moottorinvalmistajana.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mielestäni tämä osoittaa sen että autonvalmistajien mukanaolo on parasta silloin, kun ne toimivat vain moottorinvalmistajana.
Sanotaan näin että tollanen McLaren-Mercedes tai BMW-Williams ovat/olivat hyviä esimerkkejä toimivasta yhteistyöstä.

edit. tai no en sanoisi että välttämättä toimivasta, mutta että näin sen pitäisi olla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Sanotaan näin että tollanen McLaren-Mercedes tai BMW-Williams ovat/olivat hyviä esimerkkejä toimivasta yhteistyöstä.

edit. tai no en sanoisi että välttämättä toimivasta, mutta että näin sen pitäisi olla.
Jos ei noi ollu kovin toimivii?, niin ainakin Williams-Renault yhdistelmä oli, ja myös Mclaren-Honda.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Totesihan sen Renault'nkin johto jo aikoina ammoisina, Williamsin 90-luvun kultavuosina, että moottorinvalmistajasta ei puhuta kuin vain silloin kun moottori hajoaa. Se huomio, jonka autotehtaat saavat moottorinvalmistajina, ei ole missään määrin verrattavissa siihen, mitä ne saavat kun koko talli on autofirman logon alla.

Lisäksi, kun näitä autotehtaita sitten tulee, F1:n on paljon helpompi kasvaa uusille markkinoille. Toki Renault herättää maailmalla enemmän huomiota kuin esimerkiksi Benetton, eikö? Tietenkin osa meistä olisi ihan iloisia jos F1 olisi vain eurooppalaisten ja vähän japsien oma sarja, mutta kun bisnestä ei pyöritetä sillä tavalla.

Minusta autotehtaat ja F1 kuuluvat yhteen. Tällä hetkellä F1 ei ole niille kannattavaa liiketoimintaa, ja ne lähtevät pois. Mutta samalla tavalla ne tulevat takaisinkin sitten kun laji on taas hyvää bisnestä. Ja ihan näin tekniikkafriikin näkökulmasta, pidin siitäkin kun autotehtaat kaatoivat miljardejaan talleille jotka puolestaan kehittivät autoja yhä nopeammiksi ja nopeammiksi. Tietenkin FIA puuttui välillä peliin, etteivät autot ihan alkaisi mennä muureista läpi, mutta nykysuuntaus yrityksessään jähmettää F1 nykyiselle tasolle on vastoin lajin sielua.

Toisaalta, jos F1:stä lopetetaan kaikki kehitystyö kuristavilla säännöillä, niin ehkäpä autotehtaatkin päättävät ettei lajilla ole mitään annettavaa niille. Ja autotehtaat eivät olisi se osapuoli joka siitä päätöksestä kärsisi eniten.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Toki Renault herättää maailmalla enemmän huomiota kuin esimerkiksi Benetton, eikö? Tietenkin osa meistä olisi ihan iloisia jos F1 olisi vain eurooppalaisten ja vähän japsien oma sarja, mutta kun bisnestä ei pyöritetä sillä tavalla.
Kyllähän tietenkin Renault enemmän huomiota herätti varmaankin kuin Benetton, mutta täytyy muistaa että kun Renault vetäytyi moottoritoimittaja 1997 jälkeen niin, Benetton oli valmis myymään tallinsa Renaultille jo niin aikasinkin kun 1998, samana vuonna joilloin Benetton teki Renaultin kanssa pitkäkestoisen sopimuksen tytäryhtiö Supertecin kanssa. Vääjäämättäkin oli selvää että Benettonista tuli Renaultin talli vuonna 2000 kun he ostivat Benettonin, vaikka kävihän Faure neuvotteluja myös Jordanin, Prostin ja Sauberin kanssa. Mutta Benetton oli kuulemma mukaan ainoa noista talleista joka halusi myydä Renaultille tallista koko osuuden.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Mielestäni tämä osoittaa sen että autonvalmistajien mukanaolo on parasta silloin, kun ne toimivat vain moottorinvalmistajana.
niinpä:ahem: niinpä! tän vuoden redbull on hyvä esimerkki tästä...ei ehkä sarjan parhain kone("rämä"RELLU) mutta mutta auto oli muuten yks parhaista verrattuna renaultin omaan kotturaan missä ny ei oikeen toiminu mikään...mutta redbullilla on oikea seppä/sepät suunnittelemassa ja tekemässä autoa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minusta autotehtaat ja F1 kuuluvat yhteen. Tällä hetkellä F1 ei ole niille kannattavaa liiketoimintaa, ja ne lähtevät pois.
Mielestäni autotehtaat kuuluvat sellaiseen kilpailuun ja sarjaan, jossa painopiste on aina ollut autoissa ja uusissa teknisissä innovaatioissa. F1:n markkinakoneisto on yrittänyt puhua ykkösiä sellaiseksi, mutta sitähän se todellisuudessa ei koskaan ole ollut. Le Mans sen sijaan on. Jopa suurten autotehtaiden tukemat F1:n KERS-P2P-projektit kkalpenevat Corsan hybridi-LMP1:lle. Polttoaineen kulutuksen ja uusien vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksen kannalta Le Mans - sarjat ovat niitä edelläkävijöitä, joiksi F1 itsensä yrittää nostaa. Näin vaikeina aikoina on helppo ymmärtää, ettei autotehtailla ole varaa jatkaa valheessa, vaan uudelleen arvioida pelkkä markkina-arvo suhteessa tekniseen kehitykseen.

Tomi Tuomisen blogia oli MTV3:n nettisivuilla hauska lukea, koska mies on niin ulapalla. Hän peräänkuulutti moottoriurheilun kriisiä, kun kyse on vain FIA:n sarjojen kriisistä.

Honda lähti ykkösistä, muttei IRL:stä. Suzuki lähti rallista, muttei MotoGP:stä. Bridgestone lähtee ykkösistä, muttei mistään muusta. Toyota lähtee ykkösistä, muttei NASCARista. Samaan aikaan IRC:ss on yhtä paljon autoja kuin WRC:n kulta-aikana 2000-luvun alussa. BMW lähti ykkösistä, mutta panostaa vahvasti Le Mansiin ja GT2-luokka suorastaan pursuaa yli automerkkien kirjosta.
Bleu sanoi:
Mielestäni tämä osoittaa sen että autonvalmistajien mukanaolo on parasta silloin, kun ne toimivat vain moottorinvalmistajana.
Keke Rosbergia lainatakseni: "Jälkiviisaus on maailman typerin asia."

Kaikki tämän päivän ongelma oli mahdollista nähdä jo silloin, kun Johtaja Mosley tulvaportit avasi. Silloin tosin sitä pidettiin niin mahtavana asiana. Viimeisenä asiana, joka tulisi erottamaan kuninkuusluokan jäljittelijöistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Todellakin autotehtaat tuovat rahaa ja mainetta FIA:lle ja Formuloille mutta yksityistiimit ovat ne mitkä sarjaa pystyssä pitävät... Aikoinaanhan Peugeotin piti olla hyvä valmistaja joka olisi nostanut McLarenin menestykseen ja myöhemmin Peugeot vetäytyi kun Prost lopetti tiiminä ja se ei halunnut ostaa tiimiä. 92-93 kausilla formuloihin olisi pitänyt tulla Volkswagenia, Daihatsua, Nissania ja vaikka mitä tiimiä ja olisivatkohan nämä vaikka ovatkin tehdastiimejä todella osoittaneet olevansa hyviä muuta kuin rahankeruussa? Rohkenen epäillä. Eli siis nyt toistaiseksi on ainakin hyvä näin talouslaman alla että yksityistiimit pitää yllä sarjaa koska kustannukset pienenevät ja rahaa ei haluta uppoavan ja mielestäni ,kun yleismaailmallisesti rahatilanne helpottaa niin tiimit voisivat palata ja samaa mitä CARTer sanoi eli vaikka ne tietyt lähtee F1:stä niin ne tienaa saman rahan minkä menettävät nopeasti muista sarjoista ja se pitää tyytyväisenä tehdaspomot ja muut vaikuttajat...
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Honda lähti ykkösistä, muttei IRL:stä. Suzuki lähti rallista, muttei MotoGP:stä. Bridgestone lähtee ykkösistä, muttei mistään muusta. Toyota lähtee ykkösistä, muttei NASCARista. Samaan aikaan IRC:ss on yhtä paljon autoja kuin WRC:n kulta-aikana 2000-luvun alussa. BMW lähti ykkösistä, mutta panostaa vahvasti Le Mansiin ja GT2-luokka suorastaan pursuaa yli automerkkien kirjosta.
Keke Rosbergia lainatakseni: "Jälkiviisaus on maailman typerin asia."

Kaikki tämän päivän ongelma oli mahdollista nähdä jo silloin, kun Johtaja Mosley tulvaportit avasi. Silloin tosin sitä pidettiin niin mahtavana asiana. Viimeisenä asiana, joka tulisi erottamaan kuninkuusluokan jäljittelijöistä.
Honda on mukana IRL:ssä lähinnä säälistä, eikä se niiden samojen vanhojen koneiden uudelleen rakentaminen maksa paljonkaan. Toyotan Nascar-toimintakin on ihan eri pohjalla kuin tämä F1-tiimi, ei sekään heille niin paljon maksa eivätkä he siellä minään tehdastallina ole, siis samassa mielessä kuin ykkösissä. Ykkösissä on muuten ensi vuonna enemmän autoja kuin vuosiin, mikäs kriisi se semmoinen on? Edit: ja jos kriiseistä puhutaan niin eiköhän se kaikkein lähinnä uppoamista oleva laiva ole IRL, vaikka nyt pääsponsorin julkaisikin. Nascarin kasvu on myös taittunut, joten ei se Tuominen nyt ihan höpöjä puhu.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
http://plaza.fi/stadion/f1/uutiset/toyotan-ensi-vuoden-f1-auto-myynnissa

Toyota ilmoitti viime viikolla vetäytyvänsä Formula ykkösistä. Kölnissä sijaitsevaa tehdastaan taikka organisaatiotaan Toyota ei kuitenkaan ole myymässä, vaan kyseistä yksikköään Toyota aikoo käyttää toiminnassaan muissa moottoriurheiluluokissa.

Ennen vetäytymispäätöstään Toyota oli suunnitellut valmiiksi ensi kauden autonsa prototyypin, jolle se Le Parisien-lehden mukaan etsii nyt ostajaa. Potentiaalisimmat ostajat ovat uudet F1-tallit Manor ja USF1 sekä vanha talli Toro Rosso, joka sääntöjen mukaan joutuu suunnittelemaan autonsa jatkossa itse ilman Red Bullin apua.
Tässä olis saumaa nyt jollekkin pikkutallille ostaa kunnon auto valmiina.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tässä olis saumaa nyt jollekkin pikkutallille ostaa kunnon auto valmiina.
Ei ihan. Moottori ja voimansiirto täytyy korvata toisella, mikä vaati Brawnilta viime vuonna kuuden viikon suunnittelutyön. Jos mietitään tilalle hypoteettinen vaikeuksissa oleva tulokastalli, aika saattaa olla pidempi tai lopputulos raju kompromissi.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei ihan. Moottori ja voimansiirto täytyy korvata toisella, mikä vaati Brawnilta viime vuonna kuuden viikon suunnittelutyön. Jos mietitään tilalle hypoteettinen vaikeuksissa oleva tulokastalli, aika saattaa olla pidempi tai lopputulos raju kompromissi.
Onko Toyota sanonut ehdottoman ei:n moottorien toimittamiselle ensikaudeksi maksua vastaan? Tosin kaikilla mukaan tulijoilla/pyrkijöillä taitaa olla jo sopimukset moottoreista? Toki prototyypin ostamiseen liittyy riskinsä, mutta en nää tuota täysin huonona diilinä uusille talleille taikka edes Toro Rossolle. Tuota Toyotan protoa on pyöritetty tuulitunnelissa varmaan enemmän kun muutaman tulokkaan protoja yhteensä. Se myös perustuu autoon jolla ollaan saatu ihan oikeaa dataa radalla ja osa käytetyistä konsepteista on jo käytännössä todettu toimiviksi. Luulisi että tuohon runkoon uuden moottorin istuttaminen on vaikempi ryssiä kuin kokonaan uuden auton suunnittelu. Onhan tässä vielä aikaa. Eikös ne ensimmäiset harjoutukset ole vasta ensi vuoden puolella?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko Toyota sanonut ehdottoman ei:n moottorien toimittamiselle ensikaudeksi maksua vastaan?
Näin minä sen käsitin. Toki on aina mahdollista, että moottorit myydään jollekin virityspajalle (Malliin Renault Mecachromelle ja Honda aikanaan Mugenille).
Luulisi että tuohon runkoon uuden moottorin istuttaminen on vaikempi ryssiä kuin kokonaan uuden auton suunnittelu. Onhan tässä vielä aikaa. Eikös ne ensimmäiset harjoutukset ole vasta ensi vuoden puolella?
Lienee se toki vaivattomampaa. Kovin yksinkertaista ei kuitenkaan ole ainakaan ilman vaikutuksia suorituskykyyn, noin äkkiseltään ainakin tällaiset pikkuongelmat tulevat vastaan:
- Moottorin kiinnitys ja sovitus
- Korvaavan moottorin jäähdytystarpeen erot ja sen aiheuttamat muutokset jäähdytysjärjestelmään
- Uuden moottorin kulutus ja mahdolliset muutokset bensiinitankin kokoon
- Edellisten kohtien vaikutus auton ulkomittoihin ja muotoiluun
- Takajousituksen uudelleensuunnittelu uuden vaihteiston kiinnityspisteisiin
- Kaiken edellisen vaikutukset painonjakaumaan ja sen muuttaminen takaisin oikeaksi

Lyhyesti, helppo sekin on ryssiä ilman riittävää tietotaitoa ja/tai resursseja.

Edit: se tuli vielä mieleen, että sikäli kun Toyotan oma suunnitteluosasto on vielä jotenkin voimissaan, ei varmaan ole mahdoton ajatus, että se tekisi viimeisenä (F1-)työnään suunnitelman sovittamisen toiselle moottorille.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Näin minä sen käsitin. Toki on aina mahdollista, että moottorit myydään jollekin virityspajalle (Malliin Renault Mecachromelle ja Honda aikanaan Mugenille).

Lienee se toki vaivattomampaa. Kovin yksinkertaista ei kuitenkaan ole ainakaan ilman vaikutuksia suorituskykyyn, noin äkkiseltään ainakin tällaiset pikkuongelmat tulevat vastaan:
- Moottorin kiinnitys ja sovitus
- Korvaavan moottorin jäähdytystarpeen erot ja sen aiheuttamat muutokset jäähdytysjärjestelmään
- Uuden moottorin kulutus ja mahdolliset muutokset bensiinitankin kokoon
- Edellisten kohtien vaikutus auton ulkomittoihin ja muotoiluun
- Takajousituksen uudelleensuunnittelu uuden vaihteiston kiinnityspisteisiin
- Kaiken edellisen vaikutukset painonjakaumaan ja sen muuttaminen takaisin oikeaksi

Lyhyesti, helppo sekin on ryssiä ilman riittävää tietotaitoa ja/tai resursseja.

Edit: se tuli vielä mieleen, että sikäli kun Toyotan oma suunnitteluosasto on vielä jotenkin voimissaan, ei varmaan ole mahdoton ajatus, että se tekisi viimeisenä (F1-)työnään suunnitelman sovittamisen toiselle moottorille.
Vaikka nuo yllämainitut asiat tuottavatkin ongelmia olen 100% varma (tämä ei ole mielipide vaan TOTUUS :D), että toi Toyotan auto on nopeampi kuin Ken Andersonin suunnittelema USF1, millä moottorilla tahansa. Nyt ois jenkkitallilla sauma saada hyvä alku tallille, kuulemma Cosworthistakin lähtee hyvin tehoja mutta tehokäyrän kanssa on vielä ongelmia. On nimittäin sen verran heikko ansioluettelo F1-suunnittelijaksi tolla Andersonilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös