F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toistan vielä kysymykseni kun viimeksi se kaikui kuuroille korville. Mitä tapahtuu vuonna 2012 moottoripuolella, kun tuon Volkkarin miehen mukaan on jokin merkittävä vuosi?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Toistan vielä kysymykseni kun viimeksi se kaikui kuuroille korville. Mitä tapahtuu vuonna 2012 moottoripuolella, kun tuon Volkkarin miehen mukaan on jokin merkittävä vuosi?
Moottoreita saa taas ilmeisesti silloin kehittää. Moottorithan jäädytettiin viideksi vuodeksi (aluksi ehdotettiin 10 vuotta!) kauden 2006 lopuksi, eli 2007-2011 menee vuoden 2006 koneilla. 2012 tulee ilmeisesti sitten taas uutta pannua kehiin.

edit: ja nyt kun tarkemmin muistelen niin muistelen olleen puhetta sellaisesta että kaikille tulisi yhteinen moottori 2012, mutta kaikki sitten saisivat rakentaa sen kuitenkin samoista suunnitelmista itse.. tai jotain vastaavaa, miten lie meni. Kaipa ne suunnitelmat vielä elävät, mutta tuskin mikään on vielä varmaa.
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Moottoreita saa taas ilmeisesti silloin kehittää. Moottorithan jäädytettiin viideksi vuodeksi (aluksi ehdotettiin 10 vuotta!) kauden 2006 lopuksi, eli 2007-2011 menee vuoden 2006 koneilla. 2012 tulee ilmeisesti sitten taas uutta pannua kehiin.
Ymmärrän miksi autonvalmistajia ei oikein nappaa. Varmaan suurin kärsijä tosta säännöstä oli bemari joka tunnettiin just muita paremmista moottoreista silloin williamsilla. Kiitti vaan, SM-Max.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
edit: ja nyt kun tarkemmin muistelen niin muistelen olleen puhetta sellaisesta että kaikille tulisi yhteinen moottori 2012, mutta kaikki sitten saisivat rakentaa sen kuitenkin samoista suunnitelmista itse.. tai jotain vastaavaa, miten lie meni. Kaipa ne suunnitelmat vielä elävät, mutta tuskin mikään on vielä varmaa.
Hitto sentään!:jaska: Haluaako FIA oikeasti karkottaa kaikki autonvalmistajat formuloista ja tehdä siitä taas yhden yksityyppiluokan? Moottorikehitys pitäisi ehdottomasti avata, jolloin uusia valmistajia tulisi mukaan esittelemään osaamistaan. Lisäksi ylikireät säännöt avoimemmiksi. Ei kaikkien tarvitse olla samasta muotista. Voisi olla vapareita, turboja ja vaikka nokivasaroitakin kun volkkarista puhutaan. Toivottavasti Todt ja tallit saavat sääntöihin jotain järkeä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihan naurettavaa. Nyt mennään kyllä äärimmäisyyksiin tässä säästövimmassa. F1 on moottoriurheilun kuninkuusluokka, aina ollut sitä ja sarja jossa ajavat kaikista kovimmat kuljettajat ja autonvalmistajat. Tällainen kommunismi näivettää valmistajien kiinnostuksen, jolloin myös kuljettajien tilipussit pienenevät ja katsojaluvut tippuvat. Ensin otettiin Veekympit pois, sitten puuhaillaan standardia standardin perään. Ihme kyllä arkkiatri Ecclestone nyhtää uusilta rataisänniltä miljoonia, mutta painottaa osallistujille kuinka tärkeää on säästää ja siunaa nämä sääntömuutokset. Ei kai lajia pidä kokonaan pilata siksi että kaikilla on varaa osallistua?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
ja nyt kun tarkemmin muistelen niin muistelen olleen puhetta sellaisesta että kaikille tulisi yhteinen moottori 2012, mutta kaikki sitten saisivat rakentaa sen kuitenkin samoista suunnitelmista itse.. tai jotain vastaavaa, miten lie meni. Kaipa ne suunnitelmat vielä elävät, mutta tuskin mikään on vielä varmaa.
Ruoska-Max ehdotteli standarti moottoreita 2012-> En nyt löytänyt sitä haastattelua, oli siinä kyllä ideaakin. Muistaakseni itse moottori olisi ollut stardisoitu johon sitten jokainen olisi saanut tehdä omat lisälaitteensa, esim. KERS, turbo, tms.

Itse näkisin mielelläni sellaiset mottori säännöt jotka mahdollistaisivat vapaammin erilaisia lähtökohtia suunnittelulle, esim. diesel tai jopa polttokenno.
Polttoainetankin rajoittaminen sopisi mielestäni hyvin keinoksi rajoittaa tehojen kasvua. Etetenkin näin "vihreinä" aikoina.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Volkswagenillahan olisi halua toimittaa moottorit useammalle tallille, joten voihan olla että tallit olisivat esim. Red Bull Audi, Force India Volksvagen, Manor Seat, Campos Lamborghini jne...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ruoska-Max ehdotteli standarti moottoreita 2012-> En nyt löytänyt sitä haastattelua, oli siinä kyllä ideaakin. Muistaakseni itse moottori olisi ollut stardisoitu johon sitten jokainen olisi saanut tehdä omat lisälaitteensa, esim. KERS, turbo, tms.

Itse näkisin mielelläni sellaiset mottori säännöt jotka mahdollistaisivat vapaammin erilaisia lähtökohtia suunnittelulle, esim. diesel tai jopa polttokenno.
Polttoainetankin rajoittaminen sopisi mielestäni hyvin keinoksi rajoittaa tehojen kasvua. Etetenkin näin "vihreinä" aikoina.
Muistaakseni idea meni niin että kaikki moottorit olisivat samanlaisia (samat piirrustukset), mutta tallit saisivat rakentaa sen itse tai ostaa muualta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Maxin suunnitelmat nyt oli/on ihan syvältä. Tilavuus, kierrosmäärä ja velvoite myydä moottoria riittävät mielestäni hyvin rajoittamaan kuluja. Ja olihan elektroniikkakin ainakin osin valjastettu - joka kylläkin moottoriohjauksen osalta tulisi vapauttaa jossakin määrin ( ei luistonestoa kuitenkaan ).
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mark Gallagher Cosworthilta kehuu että tehoja löytyy:

“We set out to achieve a particular performance figure at 18,000 rpm, we've beaten that performance figure. We've set out to achieve an absolutely enormous improvement in engine life and we have more than achieved that.”

--

Gallagher insists that the fuel consumption of the 2010 Cosworth powerplant is competitive, pointing to the decision of Williams to partner the company as compelling evidence. “Our fuel consumption has improved dramatically. Williams came, they saw, they asked the question: 'How big has the fuel tank got to be? This is where we'd like you to be at.' They know where we're at and have determined that that's competitive,” he enthused.

“We're not going to be dragging a massive fuel tank around asking our teams to compromise their performance because they've come with Cosworth. We want to be at the front end of performance, not the back end.

“Cosworth's not sitting on its hands saying 'Oh well, we're going to be a compromised engine'. We've actually spent a lot of time and a lot of money making sure that when we come back in we do a bloody good job.”
http://www.manipef1.com/news/articles/10374/

Eli Cosworth on pistänyt vuoden 2006 moottorinsa täysin uusiksi. Tehojen ja kestävyyden suhteen asetettiin tietyt tavoitteet, ja nyt vuoden kehittämisen jälkeen tavoitteet on jopa ylitetty. Williamsilta oli myös annettu tietty vaatimus kulutuksen suhteen, ja olivat tyytyväisiä näkemiinsä lukuihin.

Rubens, WDC 2010? :D

Kovat on ainakin puheet Cosworthin pojilla.

http://www.manipef1.com/news/articles/10373/
 
Viimeksi muokattu:

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Rubens, WDC 2010? :D
Ei kyllä haittais yhtään mua =) kyllä Rubinho on tehny sen verran töitä ton lajin parissa, että ansaitsis kyllä täysin maailmanmestaruuden jos siihen vaan auto pystyy... Sen takia toivoin että olis voittanu 2009
 

Sussari

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
60
Sijainti
Asun koirankopissa :P
Mä oon täällä taas - tuliko ikävä?

Ajattelin aluksi, että melko puolueettomasti katselen seuraavaa kautta jos Kimi ei aja, mutta nyt voisin vaikka sanoa että voisin Ruubenille toivoa mestaruutta. Hän ansaitsee mielestäni sen! Pitkä ja raskas ura takana ja mestaruuden jälkeen voisi ruveta nauttimaan eläke-ajasta perhe-elämän parissa.

Rajuja paljastuksia BMW:stä: KATSO KUVAT!

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/1007428

Ei tietenkään täysin ole varmaa ovatko nuo asiat totta. Riippuu paljon kuinka reilumies Kubica oikeasti on...
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Mä oon täällä taas - tuliko ikävä?

Ajattelin aluksi, että melko puolueettomasti katselen seuraavaa kautta jos Kimi ei aja, mutta nyt voisin vaikka sanoa että voisin Ruubenille toivoa mestaruutta. Hän ansaitsee mielestäni sen! Pitkä ja raskas ura takana ja mestaruuden jälkeen voisi ruveta nauttimaan eläke-ajasta perhe-elämän parissa.

Rajuja paljastuksia BMW:stä: KATSO KUVAT!

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/1007428

Ei tietenkään täysin ole varmaa ovatko nuo asiat totta. Riippuu paljon kuinka reilumies Kubica oikeasti on...
Olin pistämässä samaa juttua tänne, mutta kerkisit ensin :) aika jännä joo... eiköhän ne siellä johtokunnassa ymmärrä kuitenkin pineksen päälle jotain eikä rupee jonkun voiton takia luulemaan liikaa :D
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Joko Kubica valehtlee tai BMW:llä ollaan oltu vielä enemmän kuutamolla kuin tähän mennessä ollaan luultu. Aika käsittämätöntä, että mestaruutta ei edes lähdetä tavoittelemaan vaan pysäytetään auton kehitystyö ja yritetään ottaa varaslähtö seuraavaan kauteen. Ilmeisesti Baijerin pojilla ei ole hajuakaan F1-maailman realiteeteista. Toisaalta voi olla, että Heidfeldin nöyryyttämäksi joutunut Kubica haluaa vielä nostaa statustaan mahdollisessa väännössä Mercedes-paikasta Heidfeldia vastaan.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Joko Kubica valehtlee tai BMW:llä ollaan oltu vielä enemmän kuutamolla kuin tähän mennessä ollaan luultu. Aika käsittämätöntä, että mestaruutta ei edes lähdetä tavoittelemaan vaan pysäytetään auton kehitystyö ja yritetään ottaa varaslähtö seuraavaan kauteen. Ilmeisesti Baijerin pojilla ei ole hajuakaan F1-maailman realiteeteista. Toisaalta voi olla, että Heidfeldin nöyryyttämäksi joutunut Kubica haluaa vielä nostaa statustaan mahdollisessa väännössä Mercedes-paikasta Heidfeldia vastaan.
Heidfeld voitti kaudet 2007 ja 2009, Kubica kauden 2008. Kubica voitti ja veti parhaan kauden noista kolmesta. En sano kummankaan nöyryyttäneen kumpaakaan :)
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Ehkäpä tämä tehdastallien vetäytyminen ei olekkaan niin paha juttu, yksiyistalleissa luulisi harvemmin toivottavan ettei voittoa tulisi. :dunno:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Eipä voi tosiaan todeta muuta kuin, että onneksi BMW vetäytyi sarjasta. BMW:n puheet menevät täysin yli ymmärryksen. Sen nyt vielä ymmärtäisi (vaikka ei hyväksyisi), jos BMW olisi ollut jonkun oikean automerkin kakkostalli ja siksi pidättäytynyt tavoittelemasta voittoja ohi ykköstallin, mutta BMW edusti sarjassa itseään ja halusi silti vain keskinkertaisia tuloksia.:yuck:
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ehkäpä tämä tehdastallien vetäytyminen ei olekkaan niin paha juttu, yksiyistalleissa luulisi harvemmin toivottavan ettei voittoa tulisi. :dunno:
mitä tämä tarkoittaa? eikö jokainen talli kilpaile lajissa nimen omaan voitosta, joko lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. mitä moottoriurheilua se on jos talli ei ole mukana kilpailemassa voitosta ja mahdollisimman hyvistä sijoituksista? ei miljoonia törsätä pelkkään puuhailuun.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
mitä tämä tarkoittaa? eikö jokainen talli kilpaile lajissa nimen omaan voitosta, joko lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. mitä moottoriurheilua se on jos talli ei ole mukana kilpailemassa voitosta ja mahdollisimman hyvistä sijoituksista? ei miljoonia törsätä pelkkään puuhailuun.
Tomacu viittaa tekstillään Kubican kommenttiin (lähde maikkari) jonka mukaan BMW ei halunnut voittaa Bahrainissa 2008, jotta johtoportaan odotukset tallin tulosten suhteen eivät kohenisi mahdottomuuksiin. Eli nimenomaan kyse oli siitä, ettei tehdastalli halunnut Kubican voittavan, ja ongelmaa ei siis olisi ollut jos kyseessä olisi ollut yksityinen talli. Vähän ylempänä on se uutinen tai käy maikkarin sivulla, sitten kaiketi ymmärrät mistä on kyse. (kaikki ei näköjään ollut voittamassa vaan "osallistumassa")
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös