Joppe_001
Well-known member
Toistan vielä kysymykseni kun viimeksi se kaikui kuuroille korville. Mitä tapahtuu vuonna 2012 moottoripuolella, kun tuon Volkkarin miehen mukaan on jokin merkittävä vuosi?
Moottoreita saa taas ilmeisesti silloin kehittää. Moottorithan jäädytettiin viideksi vuodeksi (aluksi ehdotettiin 10 vuotta!) kauden 2006 lopuksi, eli 2007-2011 menee vuoden 2006 koneilla. 2012 tulee ilmeisesti sitten taas uutta pannua kehiin.Toistan vielä kysymykseni kun viimeksi se kaikui kuuroille korville. Mitä tapahtuu vuonna 2012 moottoripuolella, kun tuon Volkkarin miehen mukaan on jokin merkittävä vuosi?
Ymmärrän miksi autonvalmistajia ei oikein nappaa. Varmaan suurin kärsijä tosta säännöstä oli bemari joka tunnettiin just muita paremmista moottoreista silloin williamsilla. Kiitti vaan, SM-Max.Moottoreita saa taas ilmeisesti silloin kehittää. Moottorithan jäädytettiin viideksi vuodeksi (aluksi ehdotettiin 10 vuotta!) kauden 2006 lopuksi, eli 2007-2011 menee vuoden 2006 koneilla. 2012 tulee ilmeisesti sitten taas uutta pannua kehiin.
Hitto sentään!:jaska: Haluaako FIA oikeasti karkottaa kaikki autonvalmistajat formuloista ja tehdä siitä taas yhden yksityyppiluokan? Moottorikehitys pitäisi ehdottomasti avata, jolloin uusia valmistajia tulisi mukaan esittelemään osaamistaan. Lisäksi ylikireät säännöt avoimemmiksi. Ei kaikkien tarvitse olla samasta muotista. Voisi olla vapareita, turboja ja vaikka nokivasaroitakin kun volkkarista puhutaan. Toivottavasti Todt ja tallit saavat sääntöihin jotain järkeä.edit: ja nyt kun tarkemmin muistelen niin muistelen olleen puhetta sellaisesta että kaikille tulisi yhteinen moottori 2012, mutta kaikki sitten saisivat rakentaa sen kuitenkin samoista suunnitelmista itse.. tai jotain vastaavaa, miten lie meni. Kaipa ne suunnitelmat vielä elävät, mutta tuskin mikään on vielä varmaa.
Ruoska-Max ehdotteli standarti moottoreita 2012-> En nyt löytänyt sitä haastattelua, oli siinä kyllä ideaakin. Muistaakseni itse moottori olisi ollut stardisoitu johon sitten jokainen olisi saanut tehdä omat lisälaitteensa, esim. KERS, turbo, tms.ja nyt kun tarkemmin muistelen niin muistelen olleen puhetta sellaisesta että kaikille tulisi yhteinen moottori 2012, mutta kaikki sitten saisivat rakentaa sen kuitenkin samoista suunnitelmista itse.. tai jotain vastaavaa, miten lie meni. Kaipa ne suunnitelmat vielä elävät, mutta tuskin mikään on vielä varmaa.
Muistaakseni idea meni niin että kaikki moottorit olisivat samanlaisia (samat piirrustukset), mutta tallit saisivat rakentaa sen itse tai ostaa muualta.Ruoska-Max ehdotteli standarti moottoreita 2012-> En nyt löytänyt sitä haastattelua, oli siinä kyllä ideaakin. Muistaakseni itse moottori olisi ollut stardisoitu johon sitten jokainen olisi saanut tehdä omat lisälaitteensa, esim. KERS, turbo, tms.
Itse näkisin mielelläni sellaiset mottori säännöt jotka mahdollistaisivat vapaammin erilaisia lähtökohtia suunnittelulle, esim. diesel tai jopa polttokenno.
Polttoainetankin rajoittaminen sopisi mielestäni hyvin keinoksi rajoittaa tehojen kasvua. Etetenkin näin "vihreinä" aikoina.
http://www.manipef1.com/news/articles/10374/“We set out to achieve a particular performance figure at 18,000 rpm, we've beaten that performance figure. We've set out to achieve an absolutely enormous improvement in engine life and we have more than achieved that.”
--
Gallagher insists that the fuel consumption of the 2010 Cosworth powerplant is competitive, pointing to the decision of Williams to partner the company as compelling evidence. “Our fuel consumption has improved dramatically. Williams came, they saw, they asked the question: 'How big has the fuel tank got to be? This is where we'd like you to be at.' They know where we're at and have determined that that's competitive,” he enthused.
“We're not going to be dragging a massive fuel tank around asking our teams to compromise their performance because they've come with Cosworth. We want to be at the front end of performance, not the back end.
“Cosworth's not sitting on its hands saying 'Oh well, we're going to be a compromised engine'. We've actually spent a lot of time and a lot of money making sure that when we come back in we do a bloody good job.”
Ei kyllä haittais yhtään mua =) kyllä Rubinho on tehny sen verran töitä ton lajin parissa, että ansaitsis kyllä täysin maailmanmestaruuden jos siihen vaan auto pystyy... Sen takia toivoin että olis voittanu 2009Rubens, WDC 2010?
Olin pistämässä samaa juttua tänne, mutta kerkisit ensin aika jännä joo... eiköhän ne siellä johtokunnassa ymmärrä kuitenkin pineksen päälle jotain eikä rupee jonkun voiton takia luulemaan liikaaMä oon täällä taas - tuliko ikävä?
Ajattelin aluksi, että melko puolueettomasti katselen seuraavaa kautta jos Kimi ei aja, mutta nyt voisin vaikka sanoa että voisin Ruubenille toivoa mestaruutta. Hän ansaitsee mielestäni sen! Pitkä ja raskas ura takana ja mestaruuden jälkeen voisi ruveta nauttimaan eläke-ajasta perhe-elämän parissa.
Rajuja paljastuksia BMW:stä: KATSO KUVAT!
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/1007428
Ei tietenkään täysin ole varmaa ovatko nuo asiat totta. Riippuu paljon kuinka reilumies Kubica oikeasti on...
Heidfeld voitti kaudet 2007 ja 2009, Kubica kauden 2008. Kubica voitti ja veti parhaan kauden noista kolmesta. En sano kummankaan nöyryyttäneen kumpaakaanJoko Kubica valehtlee tai BMW:llä ollaan oltu vielä enemmän kuutamolla kuin tähän mennessä ollaan luultu. Aika käsittämätöntä, että mestaruutta ei edes lähdetä tavoittelemaan vaan pysäytetään auton kehitystyö ja yritetään ottaa varaslähtö seuraavaan kauteen. Ilmeisesti Baijerin pojilla ei ole hajuakaan F1-maailman realiteeteista. Toisaalta voi olla, että Heidfeldin nöyryyttämäksi joutunut Kubica haluaa vielä nostaa statustaan mahdollisessa väännössä Mercedes-paikasta Heidfeldia vastaan.
mitä tämä tarkoittaa? eikö jokainen talli kilpaile lajissa nimen omaan voitosta, joko lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. mitä moottoriurheilua se on jos talli ei ole mukana kilpailemassa voitosta ja mahdollisimman hyvistä sijoituksista? ei miljoonia törsätä pelkkään puuhailuun.Ehkäpä tämä tehdastallien vetäytyminen ei olekkaan niin paha juttu, yksiyistalleissa luulisi harvemmin toivottavan ettei voittoa tulisi. :dunno:
Tomacu viittaa tekstillään Kubican kommenttiin (lähde maikkari) jonka mukaan BMW ei halunnut voittaa Bahrainissa 2008, jotta johtoportaan odotukset tallin tulosten suhteen eivät kohenisi mahdottomuuksiin. Eli nimenomaan kyse oli siitä, ettei tehdastalli halunnut Kubican voittavan, ja ongelmaa ei siis olisi ollut jos kyseessä olisi ollut yksityinen talli. Vähän ylempänä on se uutinen tai käy maikkarin sivulla, sitten kaiketi ymmärrät mistä on kyse. (kaikki ei näköjään ollut voittamassa vaan "osallistumassa")mitä tämä tarkoittaa? eikö jokainen talli kilpaile lajissa nimen omaan voitosta, joko lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. mitä moottoriurheilua se on jos talli ei ole mukana kilpailemassa voitosta ja mahdollisimman hyvistä sijoituksista? ei miljoonia törsätä pelkkään puuhailuun.