Kolumni: Jurki Jaervi Lepho

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nippelitietoa. Päättyneen kauden jälkeen JJ pitää hallussa yksin tai jaettuna paria ALMS-sarjan ennätystä. Ne ovat

Lehto - the all-time ALMS Top Three Finishes leader at 32 over Fellows and Maassen at 30 apiece.

Lehto and O'Connell continue to lead in All-Time ALMS Top Five Finishes, now with 37 apiece.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuntuu, että täällä olisi asiasta tietävää porukkaa:

Eilen päätin kysellä ihan uudessa topikissa tätä JJ:n päätymistä McLarenin rattiin 1995 Le Mans:iin.
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=28443
Oliko kaikki vaan sattumaa? Mies oikeassa paikassa oikeaan aikaan vai miten tämä juttu meni?
Miten tämän "Ueno Clinic" GTR McLarenin ratin taakse tie kulki? Sattuman kauppaa vai...? :)

Pariin muuhun kysymykseeni sainkin vastauksen jo lukiessani näitä hyvin kirjoitettuja Kolumneja. Kun pohdiskelin miksei BMW tarjonnut JJ:lle tallipaikkaa BPR GT sarjaan häkellyttävän Le Mans:n jälkeen, oli syynä ilmeisesti nämä CART/DTM osastot ilmeisesti. DTM kuopattiin sopivasti 1997 kaudelle ja BMW tarjosi JJ:lle töitä ja taas tehtiin Suomalaista Moottoriurheilun historiaa. :)
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
OHO

En olekaan tiennyt Bobakin kirjoittamista kolumneista. Jestas, täytyy alkaa lukea.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pariin muuhun kysymykseeni sainkin vastauksen jo lukiessani näitä hyvin kirjoitettuja Kolumneja. Kun pohdiskelin miksei BMW tarjonnut JJ:lle tallipaikkaa BPR GT sarjaan häkellyttävän Le Mans:n jälkeen, oli syynä ilmeisesti nämä CART/DTM osastot ilmeisesti. DTM kuopattiin sopivasti 1997 kaudelle ja BMW tarjosi JJ:lle töitä ja taas tehtiin Suomalaista Moottoriurheilun historiaa. :)
Jatketaan nyt vaikka täällä sitten... DTM ei ollut suinkaan ainoa vaihtoehto vuodeksi 1996, kuten tuolla kolumnissakin taitaa lukea. En pitäisi mitenkään yllättävänä, vaikka BMW:ta olisi tuolloinkin mietitty yhtenä vaihtoehtona. JJ ei ollut tyytyväinen saamaansa kohteluun '95 (vähän testejä ja vanhoja osia) ja syntyihän tuosta pienimuotoinen selkkauskin ennen kautta 1996, kun luvatut krääsät eivät olleetkaan autossa.

Mitä tulee vuoteen 1995, niin ilmeisesti uran lopettaminenkin oli yksi vaihtoehto. Keke sitten hankki DTM:stä paikan, joka ei ollut kovinkaan erikoinen entisen F1-kuskin statuksella liikkuneelle kuskille. Aikaa tuona vuonna oli Jyrkin itsensä mukaan aika paljon, joten luulisi Le Mansin olleen jollain muotoa tavoitteena, kun kipinää alkoi taas löytyä. Kisahan oli JJ:lle tuttu muutaman vuoden takaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu eli JJ oli ajanut Porsche 962:lla kahteen otteeseen Le Mansissa aiemmin ja käsittääkseni jo tuolloin saanut mainettu kovana "yökuskina" vetämällä lähes samoja kierrosaikoja yöllä kuin päivällä -mikä on varsin harvinaista.

1990
Richard Lloyd Racing - Porsche 962 C Gti #43
Manuel Reuter
James Weaver
keskeytys 13 tunnilla
Muistaakseni japanilainen sponssi ja auton väritys oli pirteä pinkki.
Gti eroaa normi 962 C:stä Lloydin omaa tekoa olevalla, Nigel Stroudin suunnittelemalla monokokilla. Gti tulee muuten tiimin alkuperäisestä nimestä...

1991
Porsche Kremer Racing - Porsche 962 CK6 #11
Manuel Reuter
Harri Toivonen
9.
Kremerin reippaasti "tuunaama" 962 ja Kenwoodin musta-puna -väreissä?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
JJ:stä tulee allekirjoittaneelle ensimmäisenä mieleen yönmustalla Sauberilla ajettu kausi 1993. Erityisesti avauskilpailu Etelä-Afrikan Kyalamissa (joka muuten oli allekirjoittaneen ensimmäinen F1 Grand Prix TV:n ääressä), jossa JJ olisi ilman vaihteisto-ongelmia ottanut palkintopallipaikan Sauberin debyyttikilpailussa. Viides tila oli joka tapauksessa hieno suoritus.

Toinen harmittava tapaus oli Doningtonin GP. Olosuhteet olivat täydelliset JJ:n sadekelitaidot tuntien, mutta tuollakin tekniikan piti astua kuvaan ja pakosta kisaan otettu vara-auto oli tunnetusti Wendlingerille säädetty. Imolan GP oli myös muuttua kalkkiviivoilla katastrofiksi, mutta onneksi moottori paukkui "vain" kaksi kierrosta ennen maalia ja komea neljäs tila säilyi.

Monacon GP olikin sitten koko kauden vedenjakaja: Karl Wendlingerin tekemästä virheestä tehtiin tallin päätöksellä JJ:n virhe. Oikeusmurha oli tosiasia. Tallin omaa suosikkia ei uskallettu syyttää. Tuon jälkeen hieno alkukausi kääntyikin mollivoittoiseksi loppukaudeksi ja vuoden 1993 päätteeksi JJ sai lähteä sveitsiläistallista Heinz-Harald Frentzenin tieltä.

On surullista ajatella sitä, että tuo vuosi 1993 oli molempien tulevaisuuden nimien (JJ ja Wendlinger) viimeinen normaali vuosi ykkösissä ja F1-kausi 1994 oli loppu kummankin lupaavalle F1-uralle. Siis vuosi, jolloin sen molempien kohdalla vasta piti kunnolla alkaa. Kohtalon ivaa on myös se, että kumpikin heistä ajoi kaikesta huolimatta uransa viimeisen GP:n Sauberilla. Lehto tuuratessaan edelliskauden tallikaveriaan Adelaidessa 1994 ja Wendlinger samassa paikassa vuotta myöhemmin.

Lienee pakko myös mainita muutama sananen kaudesta 1994 (vaikka se edelleen, 15 vuotta jälkeenpäin tekee kipeää).Maineikas, nyt jo valitettavasti ruudusta poistunut moottoriurheilumakasiini nimeltä Ruutulippu haastatteli lyhyesti Australian päätösviikonloppuna 1993 Benettonin tallipäällikköä Flavio Briatorea, ja tuolloin mies suoraan (tosin osin epähuomiossa) myönsi, että JJ on vahva ehdokas Benettonin toiseen autoon Schumacherin rinnalle kaudelle 1994. Hän ei valehdellut. JJ sai näyttömahdollisuutensa muutama viikko Adelaiden jälkeen alkaneissa Benettonin talvitesteissä, jolloin mies kirjaimellisesti ajoi muut ehdokkaat (mm. Luca Badoer, Michele Alboreto jne.) pois tieltään.

Paikka Benettonissa numero 6 oli hänen - tie oli auki. Mutta vain hetken. Vain reilu viikko uuden Benettonin julkistamistilaisuuden jälkeen osunut yksi kolea tammikuinen perjantai-ilta Englannin Silverstonessa muutti kaiken. Tosin päinvastoin kuin monesti on luultu, niin JJ:n F1-uraa tuo onnettomuus ei lopettanut, vaan sen tekivät muut tekijät. Kuten Bobakki kolumnissaan toteaa, niin siinä missä Mika Häkkinen sai uuden mahdollisuuden ja tallin sataprosenttisen tuen Adelaiden onnettomuuden jälkeen, joutui JJ toipumaan ja ajamaan "veitsi kurkulla". Benetton oli yhden miehen ja auton talli.
 
Viimeksi muokattu:

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En olekaan tiennyt Bobakin kirjoittamista kolumneista. Jestas, täytyy alkaa lukea.
Loistavaa, kolumni on kirjoitettu vuonna 2003, ja nyt vasta havahdun niitä lukemaan. Muutama vuosi sinne tänne, surkeeta. Olin jo valmistellut pitkän esitelmän parannusehdotuksista & kehuista, mutta jätän väliin ja käyn uusia metsästämään.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jatketaan nyt vaikka täällä sitten... DTM ei ollut suinkaan ainoa vaihtoehto vuodeksi 1996, kuten tuolla kolumnissakin taitaa lukea. En pitäisi mitenkään yllättävänä, vaikka BMW:ta olisi tuolloinkin mietitty yhtenä vaihtoehtona. JJ ei ollut tyytyväinen saamaansa kohteluun '95 (vähän testejä ja vanhoja osia) ja syntyihän tuosta pienimuotoinen selkkauskin ennen kautta 1996, kun luvatut krääsät eivät olleetkaan autossa.

Mitä tulee vuoteen 1995, niin ilmeisesti uran lopettaminenkin oli yksi vaihtoehto. Keke sitten hankki DTM:stä paikan, joka ei ollut kovinkaan erikoinen entisen F1-kuskin statuksella liikkuneelle kuskille. Aikaa tuona vuonna oli Jyrkin itsensä mukaan aika paljon, joten luulisi Le Mansin olleen jollain muotoa tavoitteena, kun kipinää alkoi taas löytyä. Kisahan oli JJ:lle tuttu muutaman vuoden takaa.
Joo jotain tollasta muistan myös itse lukeneeni / kuulleeni noihin aikoihin. Noista on vaan aikaa niin hemmetisti, että muisti alkaa tehdä kepposia.

Varmasti oli Le Mans taas kerran tavoitteena kun sielä oltiin jo aiemmin käyty tuntumaa ottamassa. Mutta en kyllä tasan muista lukeneeni mistään noihin aikoihin mitään ennakko vihjailuita, ennen kun sitten se oli virallista tietoa painettavaksi.

Olisi todella kiehtovaa tietä kuka tai miten tuohon "Ueno Cliniciin" päädyttiin, kuka soitti ja pyysi vai soittiko kukaan vai hommattiinko paikka kovalla työllä itse yrittämällä auton ratin taakse vai oliko jo sillon BMW:n kanssa isompiakin neuvotteluita käyty..... :cool:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olipa taas kiva lukea nuo kolumnit pitkästä aikaa. Muistan silloin kun tänne foorumille ensimmäisiä kertoja eksyin, niin nuo olivat vielä silloin pinnalla. Tuollaisia kelpaisi kyllä lukea ihan sanomalehdistäkin. :alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pakko vielä hieman palata vuoteen 1994 ja tarkalleen ottaen kyseisen kauden Espanjan GP:n tapahtumiin.

Kaikki varmasti muistavat Schumin kuuluisat vaihteisto-ongelmat ja kisan kulun. JJ oli keskeyttäessään sijalla kolme. Jos jossitellaan sillä mahdollisuudella, että Fordin pata ei olisikaan paukkunut Benettonissa numero kuusi ja kisa olisi jatkunut normaalisti, niin olisiko Lehto joutunut ajamaan koko loppukisan ajan Schumin perässä sijalle kolme vai olisiko ohitus ollut sallittua kakkospaikan arvoisesti?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Loistavaa, kolumni on kirjoitettu vuonna 2003, ja nyt vasta havahdun niitä lukemaan. Muutama vuosi sinne tänne, surkeeta. Olin jo valmistellut pitkän esitelmän parannusehdotuksista & kehuista, mutta jätän väliin ja käyn uusia metsästämään.
Saa kai niistä palautetta antaa edelleen (mielummin ehkä privaatisti tosin, huonosti kuuluu keskusteluun se), sillä esimerkiksi tuon uudelleenkirjoittamista olen pohtinut joskus. Jotain tajuan toki itsekin, kuten sen, että syystä tai toisesta olen nähnyt tarpeelliseksi säästellä konjunktioita kirjoittaessani:rolleyes:

Mitä tulee kauteen 1994 ja JJ:n toipumiseen, niin Jykä on kyllä itsekin myöntänyt olleensa se, joka hätäili paluun kanssa ja näin itse asiassa pitkitti toipumisprosessia. Benettonin nihkeys on toki sekin totta, joskin koko vastuun vierittäminen Flavion niskaan voi olla vähän turhan rajua - tallissa oli kyllä monta muutakin, jotka olisivat Lehdon puolesta voineet puhua. Briatore ei kuitenkaan ole johtaja samalla tapaa kuin muut tallipäälliköt, vaan ymmärtää rajallisuutensa moottoriurheilutietämyksen suhteen.

Nykyään en ole ihan varma, oliko sittenkään niin huono juttu, että Jykän ura kulki kuten kulki. Olen vahvasti sitä mieltä, että hänen suurimmat vahvuutensa olivat kuitenkin sellaisia, että ne olisivat menneet hukkaan F1:ssä. Toisaalta merkittävimmät heikkoudet olisivat todennäköisesti muodostuneet taakaksi urakehitykselle kuninkuusluokassa ennemmin tai myöhemmin.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo kyllä se niin on, että olisi pitänyt sen kovan onnettomuuden jälkeen malttaa, mutta kuinka moni muu olisi malttanut? Benettonille sopimus huipputiimiin ja sitten kaikki uhkaa valua hukkaan, ellei palaa radalle takaisin.
Onneksi ei tullut jatkoseuraamuksia Imolassa, mutta tällästä tämä joskus on, aika auttaa ymmärtämään asioita.

Ja siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että toisaalta se onnettomuus oli onnen potku J.J:n uralle. Jotenkin aina muistan sen päivän kun tuo Le Mans voitto tuli Suomeen 1995. Muistan J.J:n olleen todella iloinen ja helpottunut kisan jälkeen. Nopeus ja taidot ovat tallella, vihdoinkin kivut hellittävät ja sensaatiomainen "paluu" huipulle. En nyt tarkkaan muista niitä sanoja, mutta sen mitä muistan, niin kaveri oli kyllä yhtä hymyä sillon. :)

Ja jos kausi 1996 toi menestystä Zhuhaissa, Suzukassa GTR laitteen ratin takaa, Le Manssissakin maaliin kympin joukossa, antoi se hyvän potkun uralle eteenpäin. DTM kuopattiin sopivasti ja oli aika etsiä töitä. CART-sarjaan siirtymisestä ei tullut sittenkään mitään, joten BMW:lle tie jatkoi ja viimistään Belgian Spa:n kilpailussa mies sai arvoisensa kunnioituksen sadekelin kuljettajana, hänestä kirjoitettiin kuin eräästä M.Shumacherista kisan jälkeen. "Tanssi veden päällä/Käveli veden päällä".
Ja tämän jälkeen onkin ollut upea ura LM autojen puolella.

Minä olen kyllä ihan samaa mieltä, että ehkä oli Yläkerran kirjoihin kirjoitettu nämä jutut, kyllä sitä menestystä ja arvostusta voi muuallakin saada kuin F1:sissä. Harmi vaan, että Suomessa ei tajuta vieläkään ilmeisesti näitten saavutusten arvoa, on vain ja ainoastaan F1 ja siitä vaahdotaan pitästymiseen asti.....:rolleyes:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Minä olen kyllä ihan samaa mieltä, että ehkä oli Yläkerran kirjoihin kirjoitettu nämä jutut, kyllä sitä menestystä ja arvostusta voi muuallakin saada kuin F1:sissä. Harmi vaan, että Suomessa ei tajuta vieläkään ilmeisesti näitten saavutusten arvoa, on vain ja ainoastaan F1 ja siitä vaahdotaan pitästymiseen asti.....:rolleyes:
Kilpakuljettaja on juuri niin hyvä kuin viimeisin suoritus F1-kilpailussa. Vai miten se meni. :p
 

pepelakuu

Banned
Liittynyt
10.3.2009
Viestit
16
Espoossa asuu ns.paremmat ihmiset jotka ovat niin menestyviä ja älykkäitä ja sitten muualla kaikki ns.surkeemmat. Ei ihme ettei Häkkinen ja Lehto olleet kavereita. Ja ei ollu ihme et Lehto fanitti Räikkösen mestaruutta. Häkkisen kohdalla Lehto oli harvinaisen tekopyhä.
 
Ylös