Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Niin onko tähän tilanteeseen ratkaisu luvassa nyt heti heinäkuun loppuun mennessä? Eikö optio silloin umpeudu?

Ei se Unkari Heikiltä enää kulkenut siihen malliin kuin Saksa. Kalusto oli Unkarissa kunnossa, joten syy löytyy sieltä kuskinpenkiltä. Hamilton ajoi hurmiossa ja Heikki - no ajeli kelvollisesti. Saa nähdä riittääkö. Rataesitykset ei varmaan riitä jatkoon, mutta Heikki kaapii toisaalta plussia sitten muista asioista, että tiukoille menee. Rosberg on tällä hetkellä kovassa kurssissa (hyvin on ajanutkin jo monta kisaa), mutta onko Rosbergin suuntana BMW? Silloin ei taida uhkaajia Heikille oikein olla.
Heikin itseasiassa kannattaisi vaihtaa vaikka Toyotalle. Saisi ainakin taistella samanlaisella kalustolla. Olisihan se kiva nähdä esim. Kubica tai Rosberg ajamassa Heikin asemassa kakkoskuskina. Nähtäisiin silloin, että Lewis vie heitäkin kuin litran mittaa. Se taas ei johdu kuskeista, vaan Mclarenin taktiikoista. Esimerkiksi tuo aika-ajobensat oli juuri pelattu Lewikselle. Tuossa asemassa muutkin olisivat jääneet samoille sijoille. Toisaalta, miksi Rosberg ei sitten siirtynyt McLarenille viime kaudella? Ettei vaan ollut juuri kakkoskuskin asema?

Mitä tulee tuohon Lewiksen lähtöön. Heikki lähti juuri kaksi pykälää taaempaa kuin Lewis. Heikillä oli myös painavempi auto eikä Lewiksella ollut ketään estämässä lähtöä. Heikillä oli Kimi ja puhtaalta puolelta lähtenyt Kerssillinen Ferrari.
 
Viimeksi muokattu:

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Heikin itseasiassa kannattaisi vaihtaa vaikka Toyotalle. Saisi ainakin taistella samanlaisella kalustolla. Olisihan se kiva nähdä esim. Kubica tai Rosberg ajamassa Heikin asemassa kakkoskuskina. Nähtäisiin silloin, että Lewis vie heitäkin kuin litran mittaa. Se taas ei johdu kuskeista, vaan Mclarenin taktiikoista. Esimerkiksi tuo aika-ajobensat oli juuri pelattu Lewikselle. Tuossa asemassa muutkin olisivat jääneet samoille sijoille. Toisaalta, miksi Rosberg ei sitten siirtynyt McLarenille viime kaudella? Ettei vaan ollut juuri kakkoskuskin asema?
Nytkö Heikillä sitten ei ollut samnlainen kalusto? Sanopa mitä Heikin autosta puuttu, mitä Lewisin autossa oli? (Osaavan kuskin lisäksi :D)

Ja mihin perustat nämä väitteesi, että Hamilton veisi Kubicaa tai Nicoa? On se kumma juttu, että vaikka olis kuinka noi taktiikat niin aina Heikillä on huonompi. Kuulostaa mun mieslestä vähnä selittelyltä. Sanoit että "tuossa asemassa muutkin olisivat jääneet samalle sijalle". Ainakin Hämis näytti, kuinka Webberistä painellaan ohitte, ja Heikillä oli 2.stintillä vielä niin vähän löpöä ettei olisi pitänyt olla ylivoimainen este.

Ja Nico ei siirtynyt Mäkille, koska Frankki ei päästänyt sitä Williamsilta. Kyllähän Mäkki tarjosi maltaita Nicosta, mutta Frankki piti pojasta kiinni.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Nytkö Heikillä sitten ei ollut samnlainen kalusto? Sanopa mitä Heikin autosta puuttu, mitä Lewisin autossa oli? (Osaavan kuskin lisäksi :D)

Ja mihin perustat nämä väitteesi, että Hamilton veisi Kubicaa tai Nicoa? On se kumma juttu, että vaikka olis kuinka noi taktiikat niin aina Heikillä on huonompi. Kuulostaa mun mieslestä vähnä selittelyltä. Sanoit että "tuossa asemassa muutkin olisivat jääneet samalle sijalle". Ainakin Hämis näytti, kuinka Webberistä painellaan ohitte, ja Heikillä oli 2.stintillä vielä niin vähän löpöä ettei olisi pitänyt olla ylivoimainen este.

Ja Nico ei siirtynyt Mäkille, koska Frankki ei päästänyt sitä Williamsilta. Kyllähän Mäkki tarjosi maltaita Nicosta, mutta Frankki piti pojasta kiinni.
Tehdäänpä ihan yksinkertaisesti: Jos Lewis olisi ollut samalla kuormalla kuin Heikki ja Heikki Lewiksen polttoainekuormalla, aika-ajosijoitukset olisivat olleet toisinpäin. Tuskin Lewis olisi kärkeen ruudusta 6 lähtenyt, ei varmana. Milläpä selität sen, että miksei Heikillä voi olla 5-10kg kevyempi auto kuin Hamiltonilla? Siksi, koska Heikki olisi Hamiltonia edellä aika-ajoissa. Kalustolla tarkoitan sitä, että auto tehdään ensin Lewikselle ja sitten vasta Heikille. Eli ykköskuskin asema, se mikä on Nicolla myös Williamsilla. Ihan turha tästä on kinata.


Monta kierrosta muuten oli Heikin ja Webberin toisen stintin bensoissa? Itse en nyt juuri muista. Ainahan sitä ohittaa voi haluta, mutta eihän Unkarissa parin ekan kierroksen jälkeen juuri ohituksia nähty.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Tuskin Lewis olisi kärkeen ruudusta 6 lähtenyt, ei varmana. Milläpä selität sen, että miksei Heikillä voi olla 5-10kg kevyempi auto kuin Hamiltonilla? Siksi, koska Heikki olisi Hamiltonia edellä aika-ajoissa. Kalustolla tarkoitan sitä, että auto tehdään ensin Lewikselle ja sitten vasta Heikille. Eli ykköskuskin asema, se mikä on Nicolla myös Williamsilla. Ihan turha tästä on kinata

Monta kierrosta muuten oli Heikin ja Webberin toisen stintin bensoissa? Itse en nyt juuri muista. Ainahan sitä ohittaa voi haluta, mutta eihän Unkarissa parin ekan kierroksen jälkeen juuri ohituksia nähty.
Eipä Lewis nytkään startissa kärkeen noussut vaan upeilla ohituksilla kisan aikana. Totta, Heikki olisi saattanut olla Lewistä ylempänä aika-ajoissa toisilla bensoilla, mutta sitten myös Hamilton olisi juuttunut Heikki-junaan. Ja siitä kun yrittää ohitte niin helposti voi käydä niin kuin tapaus Bourdaiksessa, että Heikki peippaa molemmat ulos. Eli ihan järkevää toimintaa Mäkiltä. Itsekin laittaisin Heikin raskaammalla autolla, kun on tässä nähty, että kisavauhti on todella onnetonta.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Eipä Lewis nytkään startissa kärkeen noussut vaan upeilla ohituksilla kisan aikana.
Muistan Puusilmän tehneen kisan aikana tasan yhden ohituksen, jos Kers-lähtökiihdytystä ei lasketa, joten yritätköhän vaan provota monikkoa käyttämällä. :nope:

Ja siitä kun yrittää ohitte niin helposti voi käydä niin kuin tapaus Bourdaiksessa, että Heikki peippaa molemmat ulos. Eli ihan järkevää toimintaa Mäkiltä.
Heikki vaihtoi linjaa tilanteessa turhan monta kertaa, mutta sitä ei voi kiistää, että Bourdaisin syöksy oli ylioptimistinen. Ilman kolaria Bourdais olisi hyvin saattanut päätyä nurmikolle. On se kumma, kun nämä Kovalaisen vakiohaukkujat pistävät esim. Silverstonen incidentin Heikin piikkiin samalla kun kaikki muut pitävät Bourdaista syypäänä. :eek: Taitaa olla niin, että nämä Heikki-keskustelussa jatkuvasti vineävät hahmot pistävät tahallaan kaiken Heikin syyksi, oli hän syyllinen tai ei. Yksi lyhyt lause kuvaa mun ajatuksia näiden muutaman nimimerkin kirjoituksien tasosta: 'Ei näin :nope:'. Mikä mielenkiintoisinta, eräskin Kovalaista jatkuvasti haukkuva henkilö ei koskaan löydä Räikkösen vastaavanlaisista otteista mitään vikaa, esim. kolaritinlanteissa.

Ihan selvennyksen vuoksi haluan ilmaista, että olen Heikki-fani, mutta en kuitenkaan pidä Kovista huippukuskina. Yritän kirjoittaa aina objektiivisesti, enkä ala syyttelemään syyttömiä. Pahoittelut, että meni offtopiciksi
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13754
On se kumma, kun nämä Kovalaisen vakiohaukkujat pistävät esim. Silverstonen incidentin Heikin piikkiin samalla kun kaikki muut pitävät Bourdaista syypäänä.
Minullakaan ei ole Heikkiä vastaan yhtään mitään, ja mielestäni joitakin kunnon näyttöjä hän onkin antanut, mutta Silverstonen tapaus oli mielestäni paljon vähemmän Bourdaisin vika. Heikki vaihtoi ratkaisevasti suuntaa kun alkoi jarruttaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Minullakaan ei ole Heikkiä vastaan yhtään mitään, ja mielestäni joitakin kunnon näyttöjä hän onkin antanut, mutta Silverstonen tapaus oli mielestäni paljon vähemmän Bourdaisin vika. Heikki vaihtoi ratkaisevasti suuntaa kun alkoi jarruttaa.
Saanen kysyä, että mitähän tuokin Bourdais-kolari taas liittyy Lewiksen ja Heikin väliseen kisailuun. Onhan Lewis jopa ajanut seisovaan autoon ja varikolla! Mutta ei se liity mitenkään tähän keskusteluun taktiikoista. Provoamista tuo alkaa olla.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tehdäänpä ihan yksinkertaisesti: Jos Lewis olisi ollut samalla kuormalla kuin Heikki ja Heikki Lewiksen polttoainekuormalla, aika-ajosijoitukset olisivat olleet toisinpäin. Tuskin Lewis olisi kärkeen ruudusta 6 lähtenyt, ei varmana. Milläpä selität sen, että miksei Heikillä voi olla 5-10kg kevyempi auto kuin Hamiltonilla? Siksi, koska Heikki olisi Hamiltonia edellä aika-ajoissa. Kalustolla tarkoitan sitä, että auto tehdään ensin Lewikselle ja sitten vasta Heikille. Eli ykköskuskin asema, se mikä on Nicolla myös Williamsilla. Ihan turha tästä on kinata.
Aika monta selvää ykkös-kakkos asetelmaa tällä hetkellä tiimeissä: Renault, Brawn, McLaren, Williams, nyt ainakin. Williams varauksella, josta ei varsinaisesti ole selkeitä näyttöjä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Aika monta selvää ykkös-kakkos asetelmaa tällä hetkellä tiimeissä: Renault, Brawn, McLaren, Williams, nyt ainakin. Williams varauksella, josta ei varsinaisesti ole selkeitä näyttöjä.
Williams on toitottanut koko ajan, että rakennetaan tallia Nicon varaan jne.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Sulle näköjään juu, kun vastasin Nipsulle Heikistä Heikki-toikissa. Tsemppiä!
Sori hei, en muuten tarkoittanut sinua tuon provoamisen suhteen!!!! Lähinnä sitä, kun aina otetaan esille joku kolari, vaikka nehän kuuluu kilpa-autoiluun, eikä kuulu mitenkään taktiikan valintaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Williams on toitottanut koko ajan, että rakennetaan tallia Nicon varaan jne.
Mitkä muuten on Nicon mahdollisuudet tällä hetkellä? Kovalaisen tilalle tuskin on menossa ketään uutta Whitmarssin puheisiin viitaten. Brawn kenties olisi yksi varteenotettava vaihtoehto. Tosin tällä hetkellä Williams on nopeampi ja parempi. Ja vuosien saatossa se on aina välillä huipulla ollut, ja Nicon asemassa talli ei olisi ollenkaan huono vaihtoehtoa sillä varauksella, että auto jokseenkin kulkee. Ensi kausi taas muuttaa asioita jonkin verran.

Joka tapauksessa Williams on ainoita sellaisia ykköskuljettajan asettavia talleja, joka ei ärsytä. Ääripäänä taas spy valley McLaren juoksuttaessaan Kovalaista kuin pässiä porkkanan perässä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Aikalailla vaan jaksaa ihmetyttää, että minne se aika-ajojen hyvä vauhti katosi Koviksella itse kilpailussa. Heikki oli itse harvinaisen pahalla tuulella kilpailun jälkeen, mikä näkyy siitä ettei edes Maikkari saanut puristettua mieheltä kovin montaa sanaa. Taktiikkaansa ei Heikki tuntunut olevan tyytyväinen, mutta arvattavasti Heikki viittasi tällä toiseen stinttiinsä missä Webber toimi hänen edessään tehokkaasti tientukkona. Sen sijaan en ole löytänyt mitään järjellistä selitystä sille miksi Koviksen vauhti oli ensimmäisellä stintillä kerrassaan hukassa (erityisesti tallikaveriin verrattuna).

Whitmarsh kommentoi Turun Sanomille Heikin suoritusta Unkarin GP:ssa seuraavasti:
"Aika-ajossa Heikki oli loistava ja hän ajoi bensiinitasoituksella yhtä kovaa kuin Hamiltonkin. Mutta kun kisassa juuttuu liikenteeseen, siinä tuhoaa omat renkaansa. Siksi Heikin iskukyky jäi nyt piiloon."

Tästä kommentista alkaa tulla pelottavasti mieleen viime kausi, jolloin Heikillä ei useissa kisoissa löytynyt vauhtia kirveelläkään, kun aina vaan "renkaat kuoriutuivat". Nyt näyttää, että kun autossa on ensimmäisen kerran tällä kaudella riittävästi vauhtia kunnon runttaamiseen kaarteissa, niin heti taas tuntuvat vanhat renkaiden ennenaikaisen kulumisen ongelmat pulpahtavan pintaan. Toivottavasti tämä on väärä tulkinta ja selitys vauhdin puutteeseen löytyy jostain muualta.

Unkarin neljä MM-pistettä on hyvä saalis jolle ei kannata aivastella, mutta tässä loppukaudella Heikin pitäisi kyllä pyrkiä kaikin voimin päihittämään Lewis muutamaan otteeseen kilpailuissa, jo ihan vaan omankin itseluottamuksensa kohentamiseksi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Samat ajatukset itsellekin tulee väkisin mieleen. Tai on tullut jo pidemmän aikaa. Heikin kisavauhdin puuttuminen on käsittämätöntä, sillä ei koko ajan edessä ollut joku. Kuitenkin harjoituksissa ja aika-ajoissakin on vauhti kohdallaan. Ei kuitenkaan millään pitäisi kuvitella niin hurjia salaliittoteorioita, että McLaren tällä vain turvaisi Hamiltonia ja maksimoisi hyvänolontunteensa. Varsinkin kun viime kisassa Heikki ei olisi Hamiltonia voinut edes mitenkään voittaa. Mutta en kaudesta 2007 lähtien ole luottanut McLareniin enää pätkääkään, vaikka se oli ennen se hyvä ja Ferrari paha.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bensakuormat huomioiden Heikin Q3 suoritus oli ihan yhtä hyvä kuin Lewisinkin. Jos McLaren olisi antanut Heikille Lewisin strategian ja päinvastoin, olisi tuloksetkin voineet olla juuri päinvastaiset.
Tuohon et usko itsekään. Hamilton ei olisi ehkä voittanut Heikin taktiikalla, mutta eipä olisi Heikkikään Hamiltonin taktiikalla. Heikki ei vaan ole osoittanut olevansa niitä mestaritason kuskeja, jotka kykenevät ajamaan kisassakin kuin aika-ajossa. Heikki jaksaa puristaa sen muutaman kierroksen limitillä, mutta siihen se jää. Kisassa kun pitäisi ajaa 60 kierrosta täysillä, ei se edes yritä. Tai jos yrittää, epäonnistuu.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Vaikeaahan siinä on itseluottamusta pitää yllä, kun tiimi antaa tallikaverille aina kevyemmän auton ja uusimmat osat. Väittäisin, että itseluottamuksen puute on tällä hetkellä Heikin pahin ongelma. Olihan esim Massalla samanlaisia ongelmia aikoinaan. Toivottavasti loppukaudesta saisi Heikki edes pari kertaa ajaa paalupaikasta aika-ajoissa niin saisi mies lisää atackkia ajoonsa. Ne on aika pienestä kuitenkin kiinni ne viimeiset muutamat kymmenykset per kierros.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Vaikeaahan siinä on itseluottamusta pitää yllä, kun tiimi antaa tallikaverille aina kevyemmän auton ja uusimmat osat. Väittäisin, että itseluottamuksen puute on tällä hetkellä Heikin pahin ongelma. Olihan esim Massalla samanlaisia ongelmia aikoinaan. Toivottavasti loppukaudesta saisi Heikki edes pari kertaa ajaa paalupaikasta aika-ajoissa niin saisi mies lisää atackkia ajoonsa. Ne on aika pienestä kuitenkin kiinni ne viimeiset muutamat kymmenykset per kierros.
Eikö Heikin kannattaisi vaihtaa sitten maisemia, jos kerta tosta vaan asia kiikastaa? Itse muistelen, että jo Renault aikoina Heikki pystyi väläyttelemään vauhtia aika-ajoissa ja harjoituksissa., mutta kisavauhti oli lähes aina huonoa.

Ihmetyttää kuitenkin tollanen homma kanssa, kun perjantaina Heikki painoi jo harjoituksen alussa höyryillä kovan pohja-ajan ja muutenkin siellä oli kova tarve ajaa kärjesssä. Kannattaisi varmaan kattoo treeneissä ne säädöt kohdilleen myös kisaa silmällä pitäen, eikä ajella vain tyhjällä tankilla.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Vaikeaahan siinä on itseluottamusta pitää yllä, kun tiimi antaa tallikaverille aina kevyemmän auton ja uusimmat osat. Väittäisin, että itseluottamuksen puute on tällä hetkellä Heikin pahin ongelma. Olihan esim Massalla samanlaisia ongelmia aikoinaan. Toivottavasti loppukaudesta saisi Heikki edes pari kertaa ajaa paalupaikasta aika-ajoissa niin saisi mies lisää atackkia ajoonsa. Ne on aika pienestä kuitenkin kiinni ne viimeiset muutamat kymmenykset per kierros.
Tätä on nyt kuunneltu kohta pari vuotta jokaisen kisan jälkeen: että kun tallikaveri saa vähemmän bensaa kisan alkuun nyyh, ja varmasti sillä tallikaverilla on uudemmat osatkin siinä autossa nyyh.

Kannattaisko vaikka näyttää suorituksillaan välillä, että anaitsee välillä kevyempää autoa ja parempaa osaa sinne autoon!? Sitäpaitsi vaikka olisi kuinka pari litraa enemmän tai vähemmän niin ei se jatkuva alisuorittaminen siitä aina voi olla kiinni.

Nää ei ole mitään itseluottamuksen etsintäseikkailuja nää mahdollisuudet kun käteen annetaan McLarenin F1-auto ja baana on sun: Ole hyvä ja näytä mihin pystyt. Lennä!

Sillon pitää jumankauta tulla tuloksiakin: nopeimpia kierroksia peräjälkeen, murskavoittoja, tallikaverin nöyryyttämistä, shamppatulitusta.. Aivan kuten Mikan aikana ja aivan kuten Kiminkin aikana. Ryhtiä jo pliis Heikki, autoakaan ei voi enää pelkästään syyttää kun tallikaveri ajeli voittoon sillä! Nyhveröinti seis.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Eikö Heikin kannattaisi vaihtaa sitten maisemia, jos kerta tosta vaan asia kiikastaa? Itse muistelen, että jo Renault aikoina Heikki pystyi väläyttelemään vauhtia aika-ajoissa ja harjoituksissa., mutta kisavauhti oli lähes aina huonoa.
Ei muuten kisavauhti ollut heikkoa Renaultilla, koitat vaan väkisin löytää negatiivista Kovalaisesta. Vasta Mclarenilla kisavauhti on ollut huonolla tasolla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei muuten kisavauhti ollut heikkoa Renaultilla, koitat vaan väkisin löytää negatiivista Kovalaisesta. Vasta Mclarenilla kisavauhti on ollut huonolla tasolla.
Fisichellan luokkaa, jonka kisavauhti ei ollut Alonson luokkaa. Ei minun muistaakseni Heikki mitään ihme atakkia Renaultilla kisoissa näyttänyt, vaikka välillä onnistuikin säilyttämään sijansa. Ehkä vaan kärjessä ajaessa se aika-ajon ja kisavauhdin ero tulee paremmin esille. Kiminkin kisavauhti jää keskijoukossa usein piiloon, kun aina on joku hitaampi edellä. Ehkä tässä kisavauhdin vaisuudessa syy miksi Heikki näyttää paremmalta keskinkertaisella autolla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös