Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Tuossa on pähkinänkuoressa Kovalaisen ongelma, Marti nWitmarshin suusta kuuluna. Tuo heijastuu erittäin hyvin myös omiin tuntemuksiini kun kisaa seurannut. Heikki vaan putoo mielettömästi tulosluottelossa ja häviä ihmeellisesti sekuntteja aina kun varikkokäynnit alkavat.
Tuo on ymmärtääkseni sen sortin ongelma jota ei vaan tuosta sormia näpäyttämällä korjata ja onko se edes korjattavissa...mene ja tiedä..

Data paljastaa Kovalaisen isoimman ongelman
Data paljastaa Kovalaisen isoimman ongelman Julkaistu: 25.8.20094 kommenttia
Kuva: EPA / All Over Press

Kovalaisen pitäisi petrata varikkopsyähdysten jälkeistä ajoaan.
Kuva: EPA / All Over Press
Kovalaisen pitäisi petrata varikkopsyähdysten jälkeistä ajoaan.McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh on selkeyttänyt viestiään siitä, että Heikki Kovalaisen on petrattava vauhtiaan, mikäli hän aikoo pitää paikkansa tallissa ensi kaudellakin.

Whitmarsh kehuu ITV-kanavan haastattelussa Kovalaista hyväksi tiimipelaajaksi ja kovaksi työntekijäksi. Hän kuitenkin tuo esiin Kovalaisen tämän hetken isoimman ongelman, johon parannusta on pakko löytyä.

– Hänen kisavauhtinsa ei ole ollut riittävän hyvä. Jos katsoo kisan dataa, hän ei varikkopysähdysten jälkeisillä kierroksilla pystynyt riittävän tehokkaasti pääsemään kisaan sisään, Whitmarsh sanoo.

- Formula 1:ssä kuskilla on suuri haaste tulla sisään [varikolle] tietynlaisella autolla, vaihtaa renkaat ja tankata, ja sitten mennä takaisin radalle ja bäng, heidän pitää olla heti mukana siinä, Whitmarsh saarnaa.

Kovalaisen vauhti varikkopysähdysten jälkeen ei ollut hyvä, McLaren-pomo sanoo suoraan.

– Hän voi olla tyytyväinen, että on kehittynyt – mutta kuten me voimme tiiminä nopeuttaa autoa ja parantaa varikkotyöskentelyä – uskon että Heikki voi katsoa vauhtiaan jokaisen stopin jälkeen.

Kovalainen oli viime viikonloppuna Espanjan Valenciassa kauden parhaalla sijoituksellaan kisan neljäs, mutta Kovalainen itsekin pettyi suoritukseensa. Hän lähti kisaan kakkosruudusta.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lewis "I felt the grip" Hamilton on kyllä kisoissa vaan tasaisesti vahvempi kuin Heikki. Mikäli aika-ajoissa ei tule onnistumista Heikille ja epäonnistumista Lewisille, maaliintulojärjestys on määrätty.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ikävä kyllä. Mutta. Koska aika-ajoissa on nopea, on selvää että vauhtia sinänsä on. Pitää vain löytää keino siirtää se myös kisoihin. Ehkä nykyisillä renkailla ja auton ominaisuuksilla se ei onnistu Lewisia vastaan. Herroilla on tietääkseni ratkaiseva ero ajotyylissä, lähinnä mutkiin sisään mentäessä. Ehkä Heikin kohdalla homma vain ei toimi näillä vehkeillä niin hyvin. Jos auto ja renkaat olisivat vaikka McLaren+Michelin 2005 tyylisiä, niin ehkä osat vaihtuisivat päittäin, sillä Lewishan ei Michelineillä ollut lainkaan nopea (testeissä) ja hänen tyylillään se tuntuu melko loogiseltakin. Tuli Bridgestonet Lewisille kuin tilauksesta. Harmi, paskat renkaathan ne ovat olleet monessa muussakin mielessä.
Ei aika-ajo vauhti sinällään kerro kisavauhdista mitään, Trulli on siitä hyvä esimerkki, hänhän on aina ollut ilmiömäinen aika-ajaja jonka kisat ovat hyvin epätasaisia, joskus on syy ollut auton mutta kyllä miehessäkin on vikaa. Ikävä kyllä Heikki taitaa olla samanlainen, sääli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ei aika-ajo vauhti sinällään kerro kisavauhdista mitään, Trulli on siitä hyvä esimerkki, hänhän on aina ollut ilmiömäinen aika-ajaja jonka kisat ovat hyvin epätasaisia, joskus on syy ollut auton mutta kyllä miehessäkin on vikaa. Ikävä kyllä Heikki taitaa olla samanlainen, sääli.
Trulli on ollut yleensä reilusti nopeampi kaveri aika-ajoissa kuin tallitoveri, mutta kisavauhti Trullilla ja tallitoverillansa on ollut yleensä yhtä hyvää.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Trulli on ollut yleensä reilusti nopeampi kaveri aika-ajoissa kuin tallitoveri, mutta kisavauhti Trullilla ja tallitoverillansa on ollut yleensä yhtä hyvää.
Trullia aliarvioidaan usein aika voimakkaasti. Mitä olen itse seurannut Trullin ajoa, niin kisavauhti tuntuu olevan ihan ok tasoa, mutta juna muodostuu sen vuoksi, että takana on nopeampia autoja, jotka eivät vaan ole aika-ajossa yhtä ilmiömäisiä kuin Trulli.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Trulli on ollut yleensä reilusti nopeampi kaveri aika-ajoissa kuin tallitoveri, mutta kisavauhti Trullilla ja tallitoverillansa on ollut yleensä yhtä hyvää.
Eikä ole, Alonso oli kisoissa useimmiten Trullia nopeampi, myös Glock on hyvänä päivänä voittanut Trullin oikein kunnolla. Trulli-train on käsite F1-maailmassa ja sille on myös jonkinlaista todellisuuspohjaa. Sanotaanko että Trullin vauhti on epätasaista.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Minullakin on sellainen tuntemus, että Belgian GP:n suoritus saattaa olla ratkaiseva Heikin jatkopaikan suhteen. Onnistuminenkaan ei välttämättä vielä turvaa Kovikselle ensi vuoden McLaren-paikkaa, mutta epäonnistuminen saattaa hyvinkin laskea Heikin osakkeita niin paljon, että McLarenilla arvioidaan paremmaksi palkata ensi vuodeksi Nico Rosberg tai joku muu kuski joka on tällä kaudella esittänyt tasaisen hyviä suorituksia.

Mutta millainen suoritus Heikin pitäisi Spassa lyödä tiskiin, jotta pysyisi mukana McLarenin ensi vuoden kuljettajapaikasta käytävissä neuvotteluissa? Minä arvaan, että Belgian GP:n aika-ajoissa Heikin täytyisi ensinnäkin ehdottomasti päästä mukaan kolmanteen osioon. McLaren ei välttämättä ole Spassa yhtä kilpailukykyinen kuin Unkarissa ja Valenciassa, mutta hyvä lähtöpaikka mahdollistaisi Heikillekin taistelun pistesijoista, ja pistetilin kartuttamista talli varmastikin Heikiltä Belgian GP:ssa edellyttää.

Toiseksi Heikin pitäisi nyt näyttää pysyvänsä kilpailussa jotakuinkin samassa vauhdissa kuin tallikaverinsa. Unkarissa ja Valenciassa Heikin kisavauhti oli pettymys erityisesti Lewisin erinomaiseen kisavauhtiin verrattuna. Arvioisin, ettei Kovis saa missään tapauksessa jäädä Spassa Hämiksestä enempää kuin kaksi kymmenystä per kierros. Luonnollisesti samanlainen tai jopa parempikin kisavauhti tallikaveriin verrattuna olisi toivottavaa, mutta Hungaroringiin ja Valenciaan verrattuna kahdenkin kymmenyksen tappio Lewisille per kierros olisi Heikille jo selkeä askel parempaan suuntaan.

Uskoisin, että McLaren edellyttää Heikiltä nimenomaan merkkejä jatkuvasti paranevasta suoritustasosta. Lewisin selkeää päihittämistä siellä tuskin Heikiltä vaaditaan, koska Hämistä varmaankin pidetään McLarenilla maailman parhaana formulakuskina.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Heikki on "ajannut" itsensä siihen tilanteeseen että on jäljellä olevista kisoista pakko tulla useita palkintopallisijoituksia ja joissain mielellään voitot Lewiksestä...siis hyvien aika-ajosuoritusten lisäksi.

Jos näin ei tapahdu niin se on melko varmasti Auf Wiedershen, Goodbye, Sayonara...
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tilanne on vaikea, kun Hamilton voi ajaa koko ajan nyt ilman paineita. Tämä tilanne vain hivelee itsetuntoaan, ja ajo on entistä helpompaa. Tiedämme kyllä, että paineiden alla itse Hamiltonkaan ei ole vahvoilla.

Ja eiköhän se Rosbergi olisi otettu jo talliin, jos se niin vain olisi tullut. Nyt vaikuttaa siltä, että ehkä Rosbergin kannattaisi tosiaan antautua sinne. Uran kannalta lopulta ehkä kuitenin parempi kuin enää jatkaa heikoissa talleissa. Luulen, että Rosberg kepittäisi sitä paitsi Hämärin.

Kovalaisesta kurja mieli, kun se on oikeasti paljon parempi kuljettaja, mitä tämä McLaren puuhastelu on antanut ilmi. Tjaa-a.


EDIT: Ehtisikö joku kaivella löytyykö tietoa Heikin Renault-aikojen kisakierroksista? Onko ne jossain FIA:n arkistoissa?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13754
Tiedämme kyllä, että paineiden alla itse Hamiltonkaan ei ole vahvoilla.
Oli vahva esim. Indyssä 2007 Alonson painostaessa. Mitä tulevaisuus tuo, sen näemme sitten. "Yllätyksiä" tulee aina uusia.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
EDIT: Ehtisikö joku kaivella löytyykö tietoa Heikin Renault-aikojen kisakierroksista? Onko ne jossain FIA:n arkistoissa?
Kerran vertailin Heikin ja Fisin kisoissa ajamia nopeimpia kierroksia kauden puolenvälin jälkeen, jolloin Kovis oli löytänyt hyvän vireen. Useimmiten Heikki oli edellä, pari kertaa jopa selkeästi. Muutamissa kisoissa Fisichellalla oli kuitenkin nopeampi paras kierrosaika. Trendi oli kuitenkin se, että Kovalainen oli näistä kahdesta kuskista se nopeampi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
EDIT: Ehtisikö joku kaivella löytyykö tietoa Heikin Renault-aikojen kisakierroksista? Onko ne jossain FIA:n arkistoissa?
On FIA:n arkistoissa mutta myös tuolta löytyy:

http://www.f1matrix.it/

Tuolta kun valitset ensin vuoden, sitten kisan, ja sitten head-to-head, pääset kätevästi vertailemaan kahden kuskin aikoja, ja oikealla puolella on ynnätty kumpi oli useammin nopeampi, esim. Turkissa Heikki oli nopeampi 40:llä kierroksella, Fisi 18:lla (noihin laskettu myös varikolle meno ja sieltä tulokierrokset). Toki jos alkaa tekemään syvempää analyysiä, pitäisi huomioida kummalla oli ruuhkaa ja kummalla ei, polttoainekuormat ja oliko renkaissa eroa.

Itseä kiinnostaa se oliko Heikillä tuolloin tuota ongelmaa löytää stintin alussa vauhti tai epätasaisuutta kierrosajoissa, mutta ainakin pikaisen vilkaisun perusteella ei, ajat paranevat tasaisesti kierros kierrokselta eikä isoja hyppäyksiä näytä olevan, ainakaan huonompaan suuntaan.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kiitos, tuohan on loistavaa palvelua! Pitääkin syventyä kun ennätän.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Minullakin on sellainen tuntemus, että Belgian GP:n suoritus saattaa olla ratkaiseva Heikin jatkopaikan suhteen. Onnistuminenkaan ei välttämättä vielä turvaa Kovikselle ensi vuoden McLaren-paikkaa, mutta epäonnistuminen saattaa hyvinkin laskea Heikin osakkeita niin paljon, että McLarenilla arvioidaan paremmaksi palkata ensi vuodeksi Nico Rosberg tai joku muu kuski joka on tällä kaudella esittänyt tasaisen hyviä suorituksia.

Mutta millainen suoritus Heikin pitäisi Spassa lyödä tiskiin, jotta pysyisi mukana McLarenin ensi vuoden kuljettajapaikasta käytävissä neuvotteluissa? Minä arvaan, että Belgian GP:n aika-ajoissa Heikin täytyisi ensinnäkin ehdottomasti päästä mukaan kolmanteen osioon. McLaren ei välttämättä ole Spassa yhtä kilpailukykyinen kuin Unkarissa ja Valenciassa, mutta hyvä lähtöpaikka mahdollistaisi Heikillekin taistelun pistesijoista, ja pistetilin kartuttamista talli varmastikin Heikiltä Belgian GP:ssa edellyttää.

Toiseksi Heikin pitäisi nyt näyttää pysyvänsä kilpailussa jotakuinkin samassa vauhdissa kuin tallikaverinsa. Unkarissa ja Valenciassa Heikin kisavauhti oli pettymys erityisesti Lewisin erinomaiseen kisavauhtiin verrattuna. Arvioisin, ettei Kovis saa missään tapauksessa jäädä Spassa Hämiksestä enempää kuin kaksi kymmenystä per kierros. Luonnollisesti samanlainen tai jopa parempikin kisavauhti tallikaveriin verrattuna olisi toivottavaa, mutta Hungaroringiin ja Valenciaan verrattuna kahdenkin kymmenyksen tappio Lewisille per kierros olisi Heikille jo selkeä askel parempaan suuntaan.

Uskoisin, että McLaren edellyttää Heikiltä nimenomaan merkkejä jatkuvasti paranevasta suoritustasosta. Lewisin selkeää päihittämistä siellä tuskin Heikiltä vaaditaan, koska Hämistä varmaankin pidetään McLarenilla maailman parhaana formulakuskina.
Heikki yrittää kovasti, on analysoinut kisojaan, viettänyt paljon aikaa simulaattorissa jne mutta ongelma on se että hänellä on kenties kaikkein nopein kuljettaja tallikaverina, pahoin pelkään etteivät Heikin taidot yksinkertaisesti riitä Hamiltonin lyömiseen tai edes suhteellisen lähelle pääsemiseen. Alonsokin oli heti Hamiltonin rookie-kaudella ongelmissa....
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
McLarenin suunnittelupuolen toimitusjohtaja Jonathan Neale on näköjään arvioinut Heikin suoritusta Valenciassa myönteiseen yleissävyyn.
[url=http://www.autosport.com/news/report.php/id/78007]autosport.com[/url] sanoi:
Q. Heikki Kovalainen appeared to struggle for pace in the race at Valencia, did he do enough to secure his drive for 2010?

JN: I think that Heikki had a really good weekend. There was lots of talk after Hungary in the media and here about how we were going to support Heikki with his race pace. He has always qualified aggressively, and if you look at his Q2 performance, he has been phenomenal. He is a very quick driver.

We have been asking ourselves the question are we doing enough to help him protect the tyres and therefore maintain the inherent pace that he has? Is there anything we can do to support him with tuning the car, and in the simulator with his driving style?

We spent quite a lot of time with him pre-Valencia taking that apart with him systematically, and I personally was very pleased with his drive on the weekend. In P1 and P2 he was pushing, his qualifying lap nearly eclipsed Lewis, who is no slouch. If it hadn't been for that wobble coming into the last turn then it was clear he would have been on pole.

Stints one and two were good and then through no fault of Heikki's we put used prime tyres on his third stint, rather than new tyres, and as a result they were slower to warm up. That was physics, that's Heikki.

Was there a difference between Heikki's race pace and Lewis's? Yes. Is it very much? No. Heikki will take that with some confidence and build on that into Spa.
Siinäpä tuli samalla lisäselvitystä siihen, miksi Heikki ajoi Valenciassa kolmannen stinttinsä alussa muutaman todella hitaan kierroksen, samalla kun Kimi onnistui kaasuttelemaan Heikin ohi. Toisenlaisella rengasvalinnalla Kovis olisi mahdollisesti saanut pidettyä Kimin takanaan.

Vaan tämähän on jälkiviisautta, joka ei vaikuta mitenkään lopputuloksiin. Mukavaa kuitenkin kuulla, ettei kyseinen hidastelu mene ainakaan kokonaan Heikin piikkiin, kuten Whitmarshin kilpailun jälkeen lausumista kommenteista saattaisi ehkä päätellä. :)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
That was physics, that's Heikki.
Tuon pitäisi varmaan mennä niin että That was physics, that's not Heikki.

Joo, on se kumma että analysoidaan kaikki mahdollinen ennen kisaa ja kaiken pitäisi olla kondiksessa, sitten annetaan käytetyt renkaat kisassa...

No, ainakin Heikki pääsi tällä kertaa Valenciassa jo melkein loppuun asti ennen kuin tuli huonot renkaat alle. Viime vuonnahan ne antoi jotkut käntyt alle jo aika-ajossa viimeiseen vetoon, ja se meni silloin siihen.

Tuosta ei tosin selviä oliko niitä uusia renkaita edes jäljellä, mutta tulee sellainen kuva että olisi ollut.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Stints one and two were good and then through no fault of Heikki's we put used prime tyres on his third stint, rather than new tyres, and as a result they were slower to warm up. That was physics, that's Heikki.
Väärät renkaat "vahingossa":rolleyes: Pieraisisin Whitmarshin naamalle jos tulisi tilaisuus:frank:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuon pitäisi varmaan mennä niin että That was physics, that's not Heikki.

Joo, on se kumma että analysoidaan kaikki mahdollinen ennen kisaa ja kaiken pitäisi olla kondiksessa, sitten annetaan käytetyt renkaat kisassa...

No, ainakin Heikki pääsi tällä kertaa Valenciassa jo melkein loppuun asti ennen kuin tuli huonot renkaat alle. Viime vuonnahan ne antoi jotkut käntyt alle jo aika-ajossa viimeiseen vetoon, ja se meni silloin siihen.

Tuosta ei tosin selviä oliko niitä uusia renkaita edes jäljellä, mutta tulee sellainen kuva että olisi ollut.
Kyllähän McLarenin touhuista tulee välillä mieleen, ettei Heikkiin ihan hirveästi loppujen lopuksi keskitytä. Käytetyt renkaat olivat sentään oikein päin tällä kertaa :rolleyes:

Ja niin, uusia primeja pitäisi kaiken järjen mukaan olla jäljellä, kun niitä ei aiemmin kisassa käytetty, eikä yksiin harjoituksiin ja aika-ajoihin oikein millään järjellä saa menemään neljää sarjaa renkaita, jollei nyt sitten ihan sekopäisesti toimita.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Kyllähän McLarenin touhuista tulee välillä mieleen, ettei Heikkiin ihan hirveästi loppujen lopuksi keskitytä. Käytetyt renkaat olivat sentään oikein päin tällä kertaa :rolleyes:

Ja niin, uusia primeja pitäisi kaiken järjen mukaan olla jäljellä, kun niitä ei aiemmin kisassa käytetty, eikä yksiin harjoituksiin ja aika-ajoihin oikein millään järjellä saa menemään neljää sarjaa renkaita, jollei nyt sitten ihan sekopäisesti toimita.
Mclaren todennäköisesti vaan ajatteli, että vähän ajetut renkaat olisi saanut toimimaan helpommin, tietysti nyt voidaan sanoa että kävi toisin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös