Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Kyllä siinä Heikinkin hymy hyytyy kun joutuu Hämilttonille soittelemaan kakkoshuilua. Heikki on tulevaisuuden Ferrari kuljettaja. HYVÄ HEIKKI, mene ja voita!
Jos Heikki tähtäisi lähivuosina Ferrarille tai muihin huipputalleihin, niin silloin olisi pitänyt pyrkiä Renaultille ja yrittää siellä rökittää Kubica. Mutta Heikki valitsikin Lotuksen, ja sen valinnan kanssa on nyt vaan elettävä.

Lotuksella Kovalainen ei välttämättä voi vakuuttaa isompia talleja erinomaisuudestaan vielä ensimmäisenä vuonna, vaikka Jarno Trullin onnistuisikin päihittämään. Heikin Lotus-pestistä näyttäisi siis väistämättä tulevan monivuotinen.

Ja mikäpä kiire Heikillä olisi pois Lotukselta, jos talli vaan lähtee kehittymään Mike Gascoynen kaavailujen mukaan? Kauden 2010 lopulla Gascoyne odottaa Lotuksen olevan alemmassa keskikastissa Force Indian ja Toro Rosson kanssa, ja jatkavan siitä ripeästi kohti jatkuvasti parempia suorituksia. Gascoyne on arvellut Lotuksen kehittymisen "kilpailukykyiseksi" kestävän kolmesta viiteen vuotta. "Kilpailukykyisellä" oletan Gascoynen tarkoittaneen kykyä kilpailla sekä kuljettajien että tallien maailmanmestaruuksista.

Eli odotukset voidaan kohdistaa vaikkapa siten, että kaudella 2011 Lotus on jo parempi kuin Renaultin ja Williamsin kaltaiset ylemmän keskikastin tallit. Kaudella 2012 Lotus sitten jättääkin Ferrarit ja muut ihmettelemään takavalojaan, kun Heikki ajaa Lotuksella maailmanmestariksi. :thumbup:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Gascoyne on arvellut Lotuksen kehittymisen "kilpailukykyiseksi" kestävän kolmesta viiteen vuotta. "Kilpailukykyisellä" oletan Gascoynen tarkoittaneen kykyä kilpailla sekä kuljettajien että tallien maailmanmestaruuksista.
No ei tarkoittanut Gascoyne kilpailukykyisyydellä MM-mahdollisuuksia, ei. :nope:
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Koittakaas nyt heittää vähän huumoria peliin. Itse en lähtisi stressaamaan siitä, kuka siellä voittaa. Huhhuh.

Joka ikinen tiimi asettaa julkisuudessa tavoitteekseen kahden tai kolmen vuoden päästä shamppanjat. Puhutaan suorituskyvyn parantamisesta - mikä toki tapahtuu - mutta ei suinkaan kaikilla nopeammassa suhteessa kilpailijoihin nähden. :cool:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
No ei tarkoittanut Gascoyne kilpailukykyisyydellä MM-mahdollisuuksia, ei. :nope:
No jopa on äijä kesy "rottweileriksi" jos ei edes pyri luotsaamaan talliaan maailmanmestariksi. :tongue:

Periaatteessa voisi kuitenkin ennustella kaudesta 2011 menestyksekästä Lotukselle, kun niillä on silloin jo vuoden verran kokemusta ja pääsevät valmistautumaan kauden alkuun samaan aikaan kuin muutkin. (Tälle kaudellehan Lotus joutui aloittamaan valmistelut kuukausikaupalla valmiita talleja myöhemmin.)

Myös kaudeksi 2011 voimaan tuleva budjettikatto tasoittaa Lotuksen mahdollisuuksia huipputalleihin nähden. Ferrarillakin on muistaakseni tarkoitus vähentää talliväkeään kaudeksi 2011 jonnekin 280:n henkilön tienoville. Tämähän on jotakuinkin sama määrä kuin mitä Lotuksella on henkilökuntaa alkavalla kaudella.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Aiemmin tuli moitittua Kovalaista siitä, että mies hätäili Lotus-sopimuksen eikä jäänyt odottamaan mahdollista paikkaa Renault'lta tai Sauberilta.

Nyt uusimmat tiedot kertovat, että sekä Renault että Sauber olisivat ottamassa toiseen autoonsa maksukuskin, Renault ehkä Vitali Petrovin ja Sauber Ferrarin sponsoroiman Fisichellan.

Eipä olisi ollut Kovalaisella loppujen lopuksi siis saumoja noihin talleihin. Ja kamalan myöhään koko homman ratkeaminen olisi lopulta venynyt.

Kovalainen toimi Lotus-ratkaisussaan siis sittenkin aivan oikein! :ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Kyllä. Mielestäni joka tapauksessa noista kolmesta kenties mielenkiintoisin vaihtoehto kun en usko Rellun ja Sauberinkaan kärkipäässä juuri vaikuttavan. Sikäli uusi talli (osaavalla henkilökunnalla + ok pohjaisella rahoituksella) tuntuu mielenkiintoiselta kyllä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Kyllä. Mielestäni joka tapauksessa noista kolmesta kenties mielenkiintoisin vaihtoehto kun en usko Rellun ja Sauberinkaan kärkipäässä juuri vaikuttavan. Sikäli uusi talli (osaavalla henkilökunnalla + ok pohjaisella rahoituksella) tuntuu mielenkiintoiselta kyllä.
Mielenkiintoinen ratkaisu ja johtajana pienellä budjetilla kohtuullista jälkeä tehnyt kaveri. Renault ja Sauber on ensikaudella taistelemassa sijoista 10-16, jonka perässä tulee Lotus. Sauber ja Renault ovat tahkonneet keskikastissa vuosia (pois luettuna Alonson muutamaa loistavaa kautta), joten Lotuksella ei minusta ainakaan paljon huonommin voi menestyä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kyllä varmasti Heikki teki todella viisaan ratkaisun sopimuksissaan ja kolme vuotta on aikaa katsoa miten tiimillä menee hyvin... Vaikka Heikkiä on moitittu hiirulaiseksi radalla niin sopimusneuvottelut mies on hoitanut aina järkevästi eikä ole pantannut tai odottanut parempaa aikaa...

Heidfeldille kävi juuri niin vaikkakin Schumin tulo takaisin oli epäonnen sattuma Nickille. Alkavasta kaudesta voi sanoa, että Heikillä on alkukausi vaikeaa, mutta myöhemmin kaudella ja kauden lopussa voi tulla ensimmäiset pisteet ja vesikelin kisoissa jo aikaisemmin...:ahem:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Taitaa Maikkarin lähteenään käyttämä The Sun -lehti kierrättää vanhaa haastattelua. Pari viikkoa sitten Kovis ainakin kertoi ihan samat asiat Formula1.comin haastattelussa:

[url=http://www.formula1.com/news/interviews/2010/1/10332.html]Formula1.com[/url] sanoi:
Q: Have people underestimated your talents as a driver?
HK:
I don't think people have seen the best of me yet, and I don't think I got the best out of McLaren. My aim at Lotus is to get the best out of the team and the car, and I don't see any reason why the results won't come. I don't think there are any areas I particularly need to improve. Some people think I'm a good qualifier, and not such a good racer, but that's only been while I was at McLaren. If you look at my time at Renault in 2007 the race performances were actually very strong, and I felt I got more out of the Renault than I did the McLaren. I don't really care what people think - I'm more determined than ever to do a good job for the team.
Itseluottamusta pitää kuljettajalla tietysti ollakin. Toisaalta Kovalainen kertoi samaisessa penkinsovitustilaisuudessa Autosport.comille, että hän tuntee oppineensa uusia asioita ja tulleensa paremmaksi kuljettajaksi McLaren-pestinsä aikana mm. tiimin kanssa työskentelemisen, auton säätämisen ja kilpailuihin valmistautumisen osalta.

Minulle ainakin jää Heikki Kovalaisen puheista sellainen kuva, että mies uskoo kyllä osaavansa ajaa voittoihin, kunhan vaan saa alleen nopean ja itselleen sopivan auton. McLarenilla auto oli enimmäkseen nopea (paitsi 2009 alkupuoliskolla), mutta sopi paremmin tallikaveri Lewisin ajotyyliin. Lotuksella Heikki pääsee kertomaan auton kehittäjille alusta alkaen mitä autoltaan haluaa sekä antamaan koko ajan palautetta mitkä muutokset ovat hänelle mieluisia ja mitkä eivät, joten tältä pohjalta voisi olettaa Lotuksen sopivan Heikin käteen paremmin kuin McLaren.

Lotuksen kehittyminen nopeaksi ja luotettavaksi voi kylläkin viedä jonkin verran aikaa...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki se vaan paiskii PR-hommia. Nyt Auto, Motor und Sport -lehti on haastatellut Kovalaista. On varmaankin helppoa ymmärtää, miksi Heikki tuntuu haastattelussa todella tyytyväiseltä sääntöuudistukseen, joka määrää kaikille kuljettajille samat bensakuormat aika-ajoihin. ;)

Saksankielinen alkuperäisversio löytyy täältä. Googlen hulvattoman robottisuomennoksen voi lukea täällä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ja Turun Sanomatkin on saanut Kovalaiselta haastattelun. Suomussalmen formulatähti vaikuttaa tyytyväiseltä insinöörien työhön Lotuksen tehtaalla.

"Se tuntuu hyvältä, kun olen jotain komentanut tekemään, toiveeni on heti huomioitu. Pitkästä aikaa pystyn vaikuttamaan siihen, miten autoa kehitetään ja viemään siten hommaa eteenpäin, Kovalainen kiittelee."

McLarenilla taidettiinkin kuunnella enemmän Lewis Hamiltonin toiveita auton kehityksessä. Mutta Lotuksella Kovis pääsee seuraamaan auton suunnittelua alusta alkaen ja rakentamaan keskusteluyhteyttä auton suunnittelijoiden kanssa. Hyvistä puheväleistä tallin teknisen henkilökunnan kanssa saattaa olla jatkossa isokin apu, kun Heikki haluaa kesken kauden jotain muutoksia autoon saadakseen sen käyttäytymään haluamallaan tavalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Mielenkiintoinen vaihe kyllä Kovalaisen uralla. Minusta ei silti ole kovin suuri ihme jos Lewis sai vaikuttaa Macilla enemmän autonkehitykseen kun mielestäni on Heikkiä vahvempi kuljettajakin. Nyt saattaa ollakin käsillä mukavampi/vapautuneempi työympäristö Heikille, ja sitä kautta mahdollisuus saada itsestäänkin enemmän irti. Trulli on mielestäni Fisichellaa vahvempi eli jäsentenvälinenkin on mielenkiintoista seurattavaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kyllä olisi todellinen ihme jos jonakin päivänä ja sitä ei välttämättä enää tule niin Heikki ottaisi edes sen yhden mestaruuden niin sekin olisi loistosuoritus. Heikillä ensimmäinen McLaren kausi meni paremmin kuin tämä toinen kausi jolloin miehestä tuli Maailman nopein seinäänajaja etenkin alkukaudella... Mutta hyvähän se on kannustaa ja toivottavasti Heikki pärjää Lotuksella.:thumbup:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ajohommia odotellessa Heikki Kovalainen on käynyt tekemässä mainoksen Maikkarille. Siinä sivussa on syntynyt haastattelukin, jonka voi katsoa MTV3 Katsomossa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös