Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toinen huolenaihe on syökö Cosworth-moottori enemmän bensaa kuin Mercedes, Renault tai Ferrari? Jos Cosworth on bensasyöppö, niin Lotus-kuskit joutuvat ajamaan painavammalla polttoainelastilla kuin muilla moottoreilla varustetut autot.
Tuo on oikeastaan varsin sivuseikka, sillä ainoat mielekkäät vertailukohdat uusille talleille ovat muut uudet tallit. Ja nehän käyttävät samaa Cosworthin konetta. Tietysti vauhtiero Williamsiin tulee paljastamaan sen kuinka paljon ollaan jäljessä muilla osa-alueilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Tuo on oikeastaan varsin sivuseikka, sillä ainoat mielekkäät vertailukohdat uusille talleille ovat muut uudet tallit. Ja nehän käyttävät samaa Cosworthin konetta. Tietysti vauhtiero Williamsiin tulee paljastamaan sen kuinka paljon ollaan jäljessä muilla osa-alueilla.
Lotuksen julkisuuteen ilmoitettuna tavoitteena on kilpailla loppukaudesta 2010 alemman keskitason tallien kanssa, ja ainakin ennakkoon voisi arvioida näiden olevan Sauber, Force India ja Toro Rosso. (Nähtäväksi jää voiko tätä tavoitetta pitää mielekkäänä.) Sauber käyttää Ferrarin moottoria, Force India Mercedesin moottoria ja Toro Rosso Renaultin moottoria.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lotuksen julkisuuteen ilmoitettuna tavoitteena on kilpailla loppukaudesta 2010 alemman keskitason tallien kanssa, ja ainakin ennakkoon voisi arvioida näiden olevan Sauber, Force India ja Toro Rosso. (Nähtäväksi jää voiko tätä tavoitetta pitää mielekkäänä.) Sauber käyttää Ferrarin moottoria, Force India Mercedesin moottoria ja Toro Rosso Renaultin moottoria.
Onhan tuo tavoitteena ihan kunnioitettava, mutta tosiaan sen mielekkyys jää nähtäväksi. Lähin haaste "yläpuolella" näin etukäteen lienee Toro Rosso, joka myös joutui ensimmäistä kertaa suunnittelemaan autonsa itse. Moottori tosin minun muistini mukaan on edelleen Ferrari.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Moottori tosin minun muistini mukaan on edelleen Ferrari.
No niinpäs onkin, hyvä kun oikaisit virheeni. Renaultia voi ennakkoon veikata ylempään keskikastiin Williamsin kanssa (Sauber saattaa olla joko ylemmässä tai alemmassa keskikastissa). Toinen Renaultin moottoreiden vauhdittama tiimi Red Bull onkin sitten mitä ilmeisimmin mukana neljän huipputiimin nipussa.

Lotus ei näin ollen varmaankaan kilpaile vielä debyyttikaudellaan Renault-moottoreilla varustettujen autojen kanssa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13787
Ensivaikutelma Sauberista on, että mukavan onnistunut auto. Silti, itse en oikein lähde veikkailemaan voimasuhteita. Esim. Lotus voi pärjätä joillekin viime vuonnakin olleille tiimeille tai sitten olla sekunnin, tai ylikin, kierroksella hitaampi. Jänskää vaan odotella :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täällä F1-forumilla lähdetään aina siitä oletuksesta että Heikki olisi ajanut kevyemmällä autolla paremmin kuin painavalla. Mihinkäs faktoihin tämä perustuu? Heikki ajoi hyviä aika-ajosuorituksia sekä painavalla että kevyellä autolla ja ajoi kisoissa huonosti sekä painavalla että kevyellä kuormalla.
Kevyellä olis ainakin päässyt lähtemään lähempää kärkeä loppukaudella, eikä olis niin syvälle tippunut kisassa. Tämä on uskomukseni. Ei painava taktiikka ole koskaan toiminut kuskeilla, jotka eivät loista erinomaisella kisavauhdilla. Sijojen paikkaaminen varikolla vaatii erittäin tasaisia kierrosaikoja, ja vielä siinä stoppien kohdalla sitten vähän Schumi/Kimimäistä venymistä. Kovalaiselle olisi pitänyt laittaa se perus optimitaktiikka, ja katsoa mihin se riittää. Fisichellalla se toimi Spassa melko hyvin, miksipä ei olis toiminut Kovalaisellakin jossain.

Mitäs sitten tulee siihen oliko virhe mennä McLarenille. Tuskinpa olisi ollut paljon parempi jäädä Renaultille Flavion ja Alonson raiskattavaksi.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Onhan tuo tavoitteena ihan kunnioitettava, mutta tosiaan sen mielekkyys jää nähtäväksi. Lähin haaste "yläpuolella" näin etukäteen lienee Toro Rosso, joka myös joutui ensimmäistä kertaa suunnittelemaan autonsa itse. Moottori tosin minun muistini mukaan on edelleen Ferrari.
Tosin auto perustuu aivan varmasti lähes kokonaan Adrian Neweyn viime vuoden autoon. Veikkaanpa että ainoat muutokset ovat ne joita suurempi polttoainetankki vaatii. Tai muuta ei ainakaan kannattaisi tehdä niillä miehillä mitä Toro Rossolla on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosin auto perustuu aivan varmasti lähes kokonaan Adrian Neweyn viime vuoden autoon. Veikkaanpa että ainoat muutokset ovat ne joita suurempi polttoainetankki vaatii. Tai muuta ei ainakaan kannattaisi tehdä niillä miehillä mitä Toro Rossolla on.
Varmasti perustuukin, mutta isompi tankki ja kapeammat renkaat aiheuttavat kuitenkin sen verran muutettavaa, että mokausvaraa syntyy. Mutta eipä Gascoynekaan tyhjin päin Lotusta piirrä. Ehtihän Force India jo syyttää Lotusta kopioinnista.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Heikillä on kyllä kauden edetessä varmasti pisteille mahdollisuus päästä kun 10:lle parhaalle tulee pisteitä joten kyllä pisteille Heikki pääsee jos ei ihan heti niin kauden edetessä. Vanhan pistejärjestelmän eli 10-6-4-3-2-1-järjestelmän aikana tai ollessa voimassa Heikin mahdollisuudet olisivat huomattavasti heikommat. Tietenkin sadekelin tai kolarikisoissa Heikki olisi tehnyt Häkän tavoin ja noussut pisteille.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
ITV-F1.com julkaisi jo jokunen päivä sitten lyhyen Kovalais-haastattelun, mutta nyt Lotuksen uuden auton julkistamista odotellessa on samasta haastattelusta julkaistu huomattavasti pidempi versio, jossa vastaukset ovat kattavampia ja kysymyksetkin näytetään. Se aiemmin julkaistu tiivistelmä on näköjään tehty etupäässä haastattelun alkupuoliskosta ja tämän pidemmän version jälkipuoliskolta löytyy aiemmin julkaisemattomiakin mietteitä Heikiltä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoisen oloinen haastattelu kieltämättä. Toivottavasti Heikillä alkaa tuleva kausi hyvin ja ote pysyisi vakaana sillä se olisi tärkeää näin alkuun jottei kävisi viimevuotista tilannetta. Odotukset eivät ole aivan niin korkealla kuin viime vuonna joten tämä tilanne varmaan sopii Heikille ja ei tule ainakaan stressiä.:D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Heikki on kyllä PR-puolessa hyvä. Itse pidin myös siitä kun Heikki haastatteli Gascoynea.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Maailman nopein Heikki. :alppu:

Mainos oli parasta Heikkiä pitkään aikaan.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Miäkin tykkään, harvinaisen hyvä mainos. Toivottavasti ei tullut nuhaa :)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oli hyvä mainos.

Nyt sitä perkelettä sinne radallekin. Ja varikolle! Huutais täysillä Hamiltonille PERKELE!
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Oho, kerrankin hyvä mainos. Pisteet tästä. Nyt on jo osunut maailmaan kaksi onnistunutta mainoskampanjaa samalle vuosikymmenelle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös