Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ferrari olis kyl aika kova veto...ainoo vaan et ei Lotus ens kaudellakaan saa vielä kärkiryhmän autoa - max keskikastiin jos sinnekään eli mikä hemmetin motivaatio Heikillä olis jatkaa Lotuksella (paitsi raha), vaikka kuinka on ollu "tyytyväinen" jokaiseen tämän kauden skabaan oltuaan ynnä muut sijoilla.
Ferrari, erittäin epätodennäköinen.
Lotus ei varmasti ole missään kärkikahinoissa ensi vuonna. Mutta sinne keskikastin takapäähän pitää päästä. Jos mitään edistystä (=ero keskikastin perään mene nollaan) ei enää tällä kaudella tule, enpä tiedä kannattaako enää Lotukselle jäädä.
Mutta mihin sitten?
Heikki ei tuo rahaa tullessaan, ja nuo keskikastin tallit on maksukuskeilla paljolti täytetty.
Tähän astihan Lotus leinee ollut hyvinkin motivoiva ympäristö. Kun koko ajan on tapahtunut edistystä, on hyvä vire pysynyt yllä. Nyt, kun on pysähdytty, niinpä :nope:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Heikki on jossain sentään ykkönen tällä kaudella. Mies on ohitettu kisoissa yhteensä 39 kertaa, joka on suurin määrä kaikista kuskeista. :alppu:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt, kun on pysähdytty, niinpä :nope:
Miten niin pysähdytty? Unkariin saivattaas päivityksiä ja ero muihin uusiin talleihin oli 2sek.
Eteenpäinkin matkaa enää vain 0,5 ja uutta isohkoa päivitystä Gascoyne lupailee vielä tälle kaudelle.
En sanoisi mitenkään paikallaan junnaamiseksi tuota...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Heikki on jossain sentään ykkönen tällä kaudella. Mies on ohitettu kisoissa yhteensä 39 kertaa, joka on suurin määrä kaikista kuskeista. :alppu:
Toi kertoo hyvin siitä että Heikki on aika hyvin onnistunut starteissa/ekoilla kierroksilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Sijoitusten osalta Lotus ei ole parantanut suorituksiaan viime vuodesta, mutta monella muulla alueella on kyllä tehty parannuksia, joiden pitäisi näkyä ensi kaudella sijoitustenkin kohenemisena.

Viime vuonna auton runko oli muiden valmistama, mutta nyt se on oman tiimin tekemä. Moottori oli viime kaudella Cosworthin ja vaihdelaatikko Xtracin tekemä, mutta nyt on Rellun motti ja RB:n vaihteisto. Ensi vuodeksi Lotus saa Red Bullilta myös KERSin, mikä osaltaan kaventanee hieman eroa keskikastin talleihin. Arvokasta kokemusta ja kilpailurutiinia Lotukselle on tietysti myös kertynyt ja kauden mittaan talliin on palkattu lisää insinöörejä. Ensi kauden Lotus T129-auton suunnittelua johtaa Force Indialla hyvää työtä tehnyt Mark Smith. Kun tallin oma tuulitunneli ja uudet CFD-tilat valmistuvat joskus ensi vuonna, niin Lotus ei olekaan enää mikään pikkutalli, vaan työvälineet, tilat, rahoitus ja muut resurssit ovat jo samaa tasoa keskikastin tallien kanssa.

Eli mihinkään keskikastin talliin ei Heikin ainakaan kannata Lotukselta siirtyä kovalla kiireellä, koska Lotuksella pitäisi olla jo ensi vuonna riittävästi resursseja keskikastin mukana kilpailemiseen. Ja sikäli kun nämä ensi kauteen kohdistuneet odotukset täyttyvät, niin toiveita Lotuksen kilpailukyvyn parantumisesta kaudelle 2013 voidaan taas korottaa pykälän verran korkeammalle -- mutta lienee kuitenkin parasta tarkastella näitä odotuksia aina yksi kausi kerrallaan. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sijoitusten osalta Lotus ei ole parantanut suorituksiaan viime vuodesta, mutta monella muulla alueella on kyllä tehty parannuksia, joiden pitäisi näkyä ensi kaudella sijoitustenkin kohenemisena.

Viime vuonna auton runko oli muiden valmistama, mutta nyt se on oman tiimin tekemä. Moottori oli viime kaudella Cosworthin ja vaihdelaatikko Xtracin tekemä, mutta nyt on Rellun motti ja RB:n vaihteisto. Ensi vuodeksi Lotus saa Red Bullilta myös KERSin, mikä osaltaan kaventanee hieman eroa keskikastin talleihin. Arvokasta kokemusta ja kilpailurutiinia Lotukselle on tietysti myös kertynyt ja kauden mittaan talliin on palkattu lisää insinöörejä. Ensi kauden Lotus T129-auton suunnittelua johtaa Force Indialla hyvää työtä tehnyt Mark Smith. Kun tallin oma tuulitunneli ja uudet CFD-tilat valmistuvat joskus ensi vuonna, niin Lotus ei olekaan enää mikään pikkutalli, vaan työvälineet, tilat, rahoitus ja muut resurssit ovat jo samaa tasoa keskikastin tallien kanssa.

Eli mihinkään keskikastin talliin ei Heikin ainakaan kannata Lotukselta siirtyä kovalla kiireellä, koska Lotuksella pitäisi olla jo ensi vuonna riittävästi resursseja keskikastin mukana kilpailemiseen. Ja sikäli kun nämä ensi kauteen kohdistuneet odotukset täyttyvät, niin toiveita Lotuksen kilpailukyvyn parantumisesta kaudelle 2013 voidaan taas korottaa pykälän verran korkeammalle -- mutta lienee kuitenkin parasta tarkastella näitä odotuksia aina yksi kausi kerrallaan. :)
Aikalailla samaa mieltä. Jos Lotus ei kuse Heikin nilkoille Chandhokin ajattamisessa niin sitten varmaankin pysyminen Lotuksella lienee järkevää.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Aikalailla samaa mieltä. Jos Lotus ei kuse Heikin nilkoille Chandhokin ajattamisessa niin sitten varmaankin pysyminen Lotuksella lienee järkevää.
Komppailen. Tällä hetkellä kaikista järkevintä on katsoa tuo Lotus-kortti loppuun asti, kun kehitystä on tapahtunut joka osa-alueella. Uskoisin, että Renault ja Mercedes ovat sellaisia talleja joissa Heikille voisi paikka ollakkin, mutta noihin talleihin on tunkua muutenkin. Lisäksi molemmat tallit näyttävät hieman polkevan ns. paikoillaan.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Mä luulen että Heikki voi olla ihan tyytyväinen Lotukseen, on edes joku talli missä saa vääntää rattia. Eiköhän tässä kaverissa ole ainesta uudeksi Saloksi. Jälkimmäinen munas vaan omat mahdollisuutensa jo junnuna kun palo ratista, Hessu menetti Mäkillä. Ja juu ei Mäkki antan tasapuolista kohtelua mutta kai sitä pitää peiliinkin katsoa.

Itse toivon että Hessu pääsis viel rellulle ja Kubican tallikaveriksi,siinä ois ainakin rehellinen mittatikku..
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Mä luulen että Heikki voi olla ihan tyytyväinen Lotukseen, on edes joku talli missä saa vääntää rattia. Eiköhän tässä kaverissa ole ainesta uudeksi Saloksi. Jälkimmäinen munas vaan omat mahdollisuutensa jo junnuna kun palo ratista, Hessu menetti Mäkillä. Ja juu ei Mäkki antan tasapuolista kohtelua mutta kai sitä pitää peiliinkin katsoa.

Itse toivon että Hessu pääsis viel rellulle ja Kubican tallikaveriksi,siinä ois ainakin rehellinen mittatikku..
Minusta Heikin pitäis päästä nimenomaan Petrovin tallikaveriksi. Kuvitellaan tilanne, että Heikki on kehittynyt kuskina ja pystyy lyömään huippuluokan tallikaverin (mikä ei ole ihan mahdoton ajatus tämän kauden suorituksia katsoen). Heikki menisi sitten Kubican kans ajamaan samaan talliin ja löisi hänet kauden aikana. Vaikka suoritus olisi mahtava, kaikki puhuisivat vain siitä, että Kubica ei ole enää onnettomuuden vuoksi ennallaan tms..

Jos Heikki menee Vitalin tallikaveriksi ja lyö hänet (melko selvästi) puhutaan jopa Kubican tasoisesta kuskista, ja tie taivaaseen on taas auki :ahem:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Minusta Heikin pitäis päästä nimenomaan Petrovin tallikaveriksi. Kuvitellaan tilanne, että Heikki on kehittynyt kuskina ja pystyy lyömään huippuluokan tallikaverin (mikä ei ole ihan mahdoton ajatus tämän kauden suorituksia katsoen). Heikki menisi sitten Kubican kans ajamaan samaan talliin ja löisi hänet kauden aikana. Vaikka suoritus olisi mahtava, kaikki puhuisivat vain siitä, että Kubica ei ole enää onnettomuuden vuoksi ennallaan tms..

Jos Heikki menee Vitalin tallikaveriksi ja lyö hänet (melko selvästi) puhutaan jopa Kubican tasoisesta kuskista, ja tie taivaaseen on taas auki :ahem:
Hyvin kirjoitettu. Kubica on tällä hetkellä täysi kysymysmerkki. Oli se kolari niin paha.
Sitten kysymys: miksi Rellu palkkaisi (paino sanalla palkkaisi) Heikin? Onko Kovalainen niin kovassa kurssissa, että ohittaisi jonkun toisenkin maksukuskin Renaultille? Paha sanoa. Voisi onnatakin. Onhan Kovis laittanut Trullille (joka on koko ajan ollut hyvän kuskin maineessa) koko ajan turpaan.
Silti, Lotus lienee paras vaihtoehto. Ehkä kirjoitin hieman synkästi Lotuksen tilanteesta. Kyllähän siellä on edistystä tapahtunut. Mutta, jos ei ensi vuonna pistetili aukene, morjens.
 

Turbomuuvi

Member
Liittynyt
29.5.2011
Viestit
23
Heikki sanoo olevan "very happy" Lotuksella eli eipä mitään uutta tuossa Autosportin haastattelussa: "I'm very happy here. I think it works very well for me here. I think I'm getting more out of the team and the car than I've done in the past. I have no issues here.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/93776

Edit: jotenkin toi jatko Lotuksella haisee jo varmalta, mutta luulisi voittamisen kiinnostavan enemmän kuin keskikastiin pääsy. Tosin kuinka moni kärkitalleista edes ajattelee Hekaa yhtenä vaihtoehtona...tuskin yksikään.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Heikki sanoo olevan "very happy" Lotuksella eli eipä mitään uutta tuossa Autosportin haastattelussa: "I'm very happy here. I think it works very well for me here. I think I'm getting more out of the team and the car than I've done in the past. I have no issues here.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/93776

Edit: jotenkin toi jatko Lotuksella haisee jo varmalta, mutta luulisi voittamisen kiinnostavan enemmän kuin keskikastiin pääsy. Tosin kuinka moni kärkitalleista edes ajattelee Hekaa yhtenä vaihtoehtona...tuskin yksikään.
Vaikka kuinka onnellinen ja unelmaansa Lotuksella elävä Heikki hehkuttaa fiilistään, niin rivien välistä voi lukea, että on jumissa tulevaisuuden suhteen. Kukaan kilpa-ajaja ei voi olla tyytyväinen jos ei pysty kisaamaan edes pisteistä, varsinkin kun muutto tapahtunut kärjestä häntäpäähän. Turha miettiä tulevaisuutta kun Lotus on vähän niinkuin pakkoratkaisu, muualla ei ole tilaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Vaikka kuinka onnellinen ja unelmaansa Lotuksella elävä Heikki hehkuttaa fiilistään, niin rivien välistä voi lukea, että on jumissa tulevaisuuden suhteen. Kukaan kilpa-ajaja ei voi olla tyytyväinen jos ei pysty kisaamaan edes pisteistä, varsinkin kun muutto tapahtunut kärjestä häntäpäähän. Turha miettiä tulevaisuutta kun Lotus on vähän niinkuin pakkoratkaisu, muualla ei ole tilaa.
Rivien välistä kukin lukija löytää tietysti omat mietteensä. Minä luen rivien välistä, että Heikki on meitä paremmassa asemassa näkemään onko tiimin toiminnassa tapahtunut viime vuodesta edistystä ja tuntuuko auto radalla paremmalta vaiko huonommalta ajettavalta kuin viime vuonna. Jos tallissa tapahtuu näkyvää edistystä, niin Heikillä on hyvä syy tyytyväisyyteen.

Lisäksi kannattaa lukea rivivälien lisäksi myös itse riveiltä löytyvät asiat. Heikki sanoo olevansa tällä hetkellä tyytyväinen Lotuksella, koska saa tallista ja autostaan enemmän irti kuin aiemmin. McLarenillahan Heikki ei välttämättä saanut aina yhtä hyvää kohtelua kuin Hamilton, eikä Heikki itse ajoittain (esim. 2009 jälkipuoliskolla) saanut autostaan irti samantasoista suoritustehoa kuin tallikaverinsa. Lotuksella Heikki ei saa kakkoskuskin kohtelua ja tuntee myös saavansa autosta irti sen mitä siitä on otettavissa, joten näissä suhteissa on mitä ilmeisimmin tapahtunut edistystä. Tyytyväisyys jatkossa riippuu tietysti siitä, paraneeko Lotuksen kilpailukyky ensi vuonna.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
McLarenillahan Heikki ei välttämättä saanut aina yhtä hyvää kohtelua kuin Hamilton, eikä Heikki itse ajoittain (esim. 2009 jälkipuoliskolla) saanut autostaan irti samantasoista suoritustehoa kuin tallikaverinsa.
Omaan silmään näytti kylläkin siltä, ettei Heikki melkein koskaan ollut samassa vauhdissa Hamiltonin kanssa kisoissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Omaan silmään näytti kylläkin siltä, ettei Heikki melkein koskaan ollut samassa vauhdissa Hamiltonin kanssa kisoissa.
Mielenkiintoinen pointti, mutta Lewisin ja Heikin kisavauhtivertailussa pitäisi silmämääräisen tarkkailun lisäksi tutkia myös kierrosaikoja ja huomioida samalla mm. aika-ajojen kolmannen osion bensalastit. Ihanteellinen strategia 2008-2009 oli usein ajaa kevyellä autolla lähtöruudukon eturiviin ja kasvattaa jo alkukierroksilla välimatkaa pääjoukkoon. Raskaammalla bensalastilla starttaamisessa oli tuolloin usein se riski, että juuttui ajelemaan jonossa hitaampien autojen takana. Vuosina 2008-2009 Lewisilla oli useimmiten aika-ajoissa kevyempi bensalasti kuin Heikillä.

Vuosina 2008-2009 sai kisavauhdista omaan silmään luottamista paremman käsityksen vertailemalla esim. viittätoista, kymmentä tai viittä nopeinta kierrosaikaa. Tällöin bensalastien suhteelliset erot tasoittuvat jonkin verran, kun tarkastellaan kisavauhtia useamman stintin mittaan. Vuodelta 2008 en ole jaksanut tällaisia laskelmia tehdä, mutta 2009 alkukaudella Heikillä oli muutaman kerran (Kiinassa, Monacossa ja Silverstonessa) hieman Lewisia parempi kisavauhti nopeimpien kierrosten keskiarvoja vertailtaessa.

Kyllä Heikki siis on ajoittain ollut samassa vauhdissa Lewisin kanssa kilpailuissakin. Ja sehän ei ole tietenkään huono saavutus, kun Hamilton on (silmämääräisesti arvioiden) ollut koko F1-uransa ajan yksi sarjan nopeimmista kuskeista. :)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä Heikki siis on ajoittain ollut samassa vauhdissa Lewisin kanssa kilpailuissakin. Ja sehän ei ole tietenkään huono saavutus, kun Hamilton on (silmämääräisesti arvioiden) ollut koko F1-uransa ajan yksi sarjan nopeimmista kuskeista. :)
Jos juuri Hamiltoniin verrataan niin Heikin saavutukset olivat Mclarenin historian huonoimpia. Vieläkö joku näkee että Heikki pärjäsi hyvin Mclarenilla? Kai siellä ajaisi vielä jos olisi pysynyt vauhdissa mukana, mutta joutuikin perse kipeenä kärjestä hännille ottamaan kaiken irti "moposta moottoripyörän" sijaan. Nykyään Massa näyttää aika paljon samalta kuin Heikki Mclarenilla.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Jos juuri Hamiltoniin verrataan niin Heikin saavutukset olivat Mclarenin historian huonoimpia. Vieläkö joku näkee että Heikki pärjäsi hyvin Mclarenilla? Kai siellä ajaisi vielä jos olisi pysynyt vauhdissa mukana, mutta joutuikin perse kipeenä kärjestä hännille ottamaan kaiken irti "moposta moottoripyörän" sijaan. Nykyään Massa näyttää aika paljon samalta kuin Heikki Mclarenilla.
Onhan täällä edes joku kellä on oikeasti objektiivinen lähestymistapa Hessun hommiin.. Eihän siitä räpeltämisestä tullu mitään sillon Mäkki aikana. Nythän sen meno näyttää olevan ihan ok, eli pesee Trullin lähes jokakerta, mutta se tuskin riittää enää huipputalleille näytöksi. Toivotaan että saa sopparin Lotukselle ja eiköhän sen jälkeen odota maikkarin selostuskoppi + joku koppimopo sarja. Ainut tie heikille edes vähän parempaan on Rellu-Toro-Intia, mutta silloin pitää kyllä kysyä jopa itseltään miksi jokin noista talleista haluaisi Heikin? Toro on nuorten koulutusohjelma, intia tarvii kaverin jolla on massia tai tukijoita mukana..ja noh..rellu, miksi ne ottais heikin??

Juu, tosiaan Massa näyttää samalta kuin Heikki Mäkillä. Ja eiköhän kohtelukin ole melkeen samanlaista, kaikki uhrataan sen yhden ja ainoan eteen. Sääli Massan kannalta, kerran oli lähellä voittaa mestaruuden ja ikinä ei tule tilaisuutta uudelleen.:nope:
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Ei ikinä

Ei ikinä kannata sanoa ei ikinä. Terveisin Jenson Button.

Heikki ei vaan valitettavasti voittaisi mestaruutta edes sarjan parhaalla autolla. Mutta mukava jätkä ja on kyllä ansainnut paikkansa formuloissa. Joku keskikastin talli sopisi Heikille hyvin. Huippu talleihin ei taida olla asiaa. Ikää tulee lisää ja kakkoskuskinkin pitäisi pisteitä kerätä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös