Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Minusta Heikki Kovalainen on sympaatinen ja ihana kuski. On hienoa, että hän vain jaksaa olla häntäpään talleissa, vaikka siellä ollaan sijoilla ynnämuut. Minua jaksaa vieläkin hymyillyttää se, kun hän viime vuonna Singaporessa päätti itse sammuttaa autonsa, vaikka se ei hänen hommansa ole. Suomussalmen VPK. Se naurattaa yhä.
Jaksaa ja jaksaa... ei kukaan siellä häntäpäässä halua olla, mutta Heikin tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa. Kovin Heikki on vaatinut, että Lotus nousee keskikastiin ensi kaudella, mutta sekin kaikkea muuta kuin varmaa. Tälläkään kaudella tavoitteet ei ole ollut lähelläkään.

Outoa käyttäytymistä Heikiltä, kun tallilta pari kaveria jo vahvisti Heikin pysyvän ehdottomasti heillä, niin samalla Heikki veti jotain ihme teatteria, että mitään uutta kerrottavaa ei ole, ja katsellaan myös muihin suuntiin... Onko sitten yrittänyt antaa kuvaa, että kyllä kysyntää on muuallakin...?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Jaksaa ja jaksaa... ei kukaan siellä häntäpäässä halua olla, mutta Heikin tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa. Kovin Heikki on vaatinut, että Lotus nousee keskikastiin ensi kaudella, mutta sekin kaikkea muuta kuin varmaa. Tälläkään kaudella tavoitteet ei ole ollut lähelläkään.

Outoa käyttäytymistä Heikiltä, kun tallilta pari kaveria jo vahvisti Heikin pysyvän ehdottomasti heillä, niin samalla Heikki veti jotain ihme teatteria, että mitään uutta kerrottavaa ei ole, ja katsellaan myös muihin suuntiin... Onko sitten yrittänyt antaa kuvaa, että kyllä kysyntää on muuallakin...?
Jos Heikki olisi yrittänyt antaa ylioptimistista kuvaa kysynnästään muissa talleissa, niin tuskin hän silloin olisi johdonmukaisesti toistanut olevansa tyytyväinen asemaansa Lotuksella ja viihtyvänsä nykyisessä tallissaan niin kauan kuin se ottaa joka vuosi selkeitä kilpailukykyä parantavia edistysaskelia. Maikkarin toimittajien kannalta tällaiset vastaukset ovat tietysti perin harmillisia, kun niillä ei voi houkutella vierailijoita Maikkarin sivuille yhtä hyvin kuin kuumilla tallinvaihtohuhuilla.

Maikkarin haastatteluissa Heikki on sanonut jättävänsä ilmoitusasiat mahdollisesta jatkostaan tallinsa tehtäväksi. Voi tätä pitää itsevarmuutenakin, kun Heikki tietää asemansa tallissa olevan Trullia vahvempi. Jarno puolestaan vihjaili lehdistölle jatkosopimuksensa varmistumisesta jo hyvissä ajoin ennen kuin talli siitä tiedotti. Minä olen saanut muutamasta Tony Fernandesin viimeaikaisesta haastattelusta sellaisen yleisvaikutelman, että vasta uuden ohjaustehostimen myötä parantuneet suoritukset varmistivat Trullin jatkon tallissa kaudelle 2012 (ja silloinkin vain yhdeksi lisäkaudeksi), kun taas Kovalainen on tallin luottokuski ja hänen toivotaan jatkavan tallissa monta vuotta. Sellaisiakin huhuja on kierrätetty, että Heikki olisi hiljattain onnistunut neuvottelemaan uuden rahakkaamman, monivuotisen sopimuksen Fernandesin kanssa, koska talli ei ole tällä kaudella menestynyt radalla yhtä hyvin kuin mitä Heikin aiemmassa sopimuksessa edellytettiin -- mutta huhujen todenperäisyydestä ei tietenkään ole takeita.

Kaudesta 2010 kauteen 2011 siirryttäessä Lotus on ottanut edistysaskeleen mm. siinä, että nyt auto on tallin omien insinöörien suunnittelema. Tämä on tärkeä asia auton jatkokehittämisen kannalta. Myös vaihto Cosworthista Renaultiin moottoripuolella ja Xtracista Red Bullin tekniikkaan vaihteistossa olivat kiistattomia edistysaskelia. Aerodynamiikka on kuitenkin nykyisin F1-autoissa se kaikkein tärkein osatekijä kilpailukyvyn kannalta, ja juuri aerodynamiikan osalta tämänvuotinen Lotus-auto jää keskikastin talleista jälkeen.

Ensi kauden alkuun mennessä Lotuksella pyritään ottamaan uusi merkittävä edistysaskel asentamalla autoon KERS ja lisäämällä auton suunnitteluun käytettävää tuulitunneliaikaa lähes kaksinkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna. Jos Lotus pystyy toteuttamaan tavoitteensa keskikastiin liittymisestä ensi kauden alkuun mennessä, niin Heikillä ei taida olla isommin tarvetta kysellä paikkoja toisista talleista myöskään kaudeksi 2013.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Meikäläistä lähinnä huvitti seurata Maikkarin 'Heikki Ferrarille' -kampanjaa, joka jatkui keväästä asti. Silloinhan koko homma lähti liikkeelle siitä, että Eki Mustakari totesi jotain tähän tyyliin: "Kuka muka sopisi Kovalaista paremmin Ferrarille?" :rolleyes: Eiköhän Heikin sopimus Lotukselle alunperinkin ollut vähintään pari-kolmevuotinen ilman sen suurempia pykäliä tietyistä auton suorituskyvyn vaatimuksista.

Lisäksi, suomalaiset formulaselostajat tuntuvat hehkuttavan sitä, että Kovalainen päihittää Trullin miltei poikkeuksetta aika-ajoissa, "pitää muistaa että italialainen tunnetaan yhden nopean kierroksen erikoismiehenä...". Taisi Suomussalmen Kuha saada itse samanlaisen maineen kaudella 2008, kun huippunopea Hamiltonkin oli välillä melkein hätää kärsimässä Heikin aika-ajosuoritusten kanssa. Ja sinällään Trulli ei ole enää Heikille järin sopiva mittapuu. Trulli alkaa olla näissä ympyröissä jo jäähdyttelijä, kun Heikki ajanee uransa 'huipulla', noin niin kuin fysiikan ja vauhdin mittapuulla.

Parhaimmillaan Kovalainen on nopea kuljettaja, mutta parhaimmillaankin jää auttamatta kuskina kakkoskategoriaan. Vaikka Maikkarilla tunnutaankin toivovan enemmän Heikin kuin Kimin menestystä, ei Heikillä ole koskaan ollut Kimin nopeutta ja sitä 'tappajanvaistoa', mitä todellisilta huippukuskeilta löytyy.

Toivottavasti en dissannut Heikkiä liikaa :wink: Ei Niceman kuitenkaan mielestäni huono formulakuski ole.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Taisi Suomussalmen Kuha saada itse samanlaisen maineen kaudella 2008, kun huippunopea Hamiltonkin oli välillä melkein hätää kärsimässä Heikin aika-ajosuoritusten kanssa.
Noilla suorituksillahan se Nicemanin lempinimi ansaittiin, kun löi tallikaveria päihin n. 1/4 (tjsp.) lisäkilojen kera aika-ajossa. Noiden lisäkiloje takia ei nyt voida kuitenkaan puhua mistään aika-ajo spesialistista, kun ne kilot teki sijoitusten puolustamisesta ensimmäisillä kierroksilla mahdotonta. Heikki oli n. ainoa kärkikuski, jolla ei ollut munaa kieltäytyä inssien parhaaksi laskemasta käytännössä toivottomasta taktiikasta. Sieltä kärjestä nyt ei vaan voinut startata lisäpainojen kera, kun joutui ekoilla kierroksilla antamaan liikaa tasoitusta.

Aika-ajo spesialisti on jannu, joka vetää kovempaa sen yhden kierroksen kuin normisuoritus samalla autolla. Se pätee herroihin Trulli & Webber mutta Kovalainen ei kyllä siihen kategoriaan näyttöjen puolesta kuulu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Meikäläistä lähinnä huvitti seurata Maikkarin 'Heikki Ferrarille' -kampanjaa, joka jatkui keväästä asti. Silloinhan koko homma lähti liikkeelle siitä, että Eki Mustakari totesi jotain tähän tyyliin: "Kuka muka sopisi Kovalaista paremmin Ferrarille?" :rolleyes: Eiköhän Heikin sopimus Lotukselle alunperinkin ollut vähintään pari-kolmevuotinen ilman sen suurempia pykäliä tietyistä auton suorituskyvyn vaatimuksista.
Ei niitä Mustakarin aloittamia huhuja ole kukaan uskonut, tuskin Erkki itsekään. :D

Heikki on neuvotellut Lotus-sopimuksensa itse, joten siellä saattaa hyvinkin olla sellaisia pykäliä kuskien tasa-arvoisesta kohtelusta ja tallin kilpailukyvyn odotetusta paranemisesta, joita Flavio Briatore ei aikoinaan ajatellutkaan neuvotellessaan dollarinkuvat silmissään Heikin sopimusta McLarenin kanssa.

Lisäksi, suomalaiset formulaselostajat tuntuvat hehkuttavan sitä, että Kovalainen päihittää Trullin miltei poikkeuksetta aika-ajoissa, "pitää muistaa että italialainen tunnetaan yhden nopean kierroksen erikoismiehenä...". Taisi Suomussalmen Kuha saada itse samanlaisen maineen kaudella 2008, kun huippunopea Hamiltonkin oli välillä melkein hätää kärsimässä Heikin aika-ajosuoritusten kanssa. Ja sinällään Trulli ei ole enää Heikille järin sopiva mittapuu. Trulli alkaa olla näissä ympyröissä jo jäähdyttelijä, kun Heikki ajanee uransa 'huipulla', noin niin kuin fysiikan ja vauhdin mittapuulla.
Ei siihen tarvita formulaselostajien erillistä vahvistusta, että Heikki on tällä kaudella päihittänyt Trullin aika-ajoissa selkeästi, ja on kisoissakin pitänyt enimmäkseen parempaa vauhtia. Lotuksen nykyisellä autolla ei Vettel tai kukaan muukaan kärkipäässä ajavista kuskeista kamppailisi sen korkeammista sijoista kuin Heikkikään, joten tallikaveri on tällä hetkellä Heikille ainoa mahdollinen vertailukohta.

Parhaimmillaan Kovalainen on nopea kuljettaja, mutta parhaimmillaankin jää auttamatta kuskina kakkoskategoriaan. Vaikka Maikkarilla tunnutaankin toivovan enemmän Heikin kuin Kimin menestystä, ei Heikillä ole koskaan ollut Kimin nopeutta ja sitä 'tappajanvaistoa', mitä todellisilta huippukuskeilta löytyy.
Rallissa Kimin aiempaa nopeutta ja 'tappajanvaistoa' ei ole valitettavasti näkynyt. Pikemmin Kimin ralliajaminen on ollut ykkösluokan kalustolla kakkoskategorian tasoa. Toivottavasti Kimi palaa formuloihin, mutta Williamsilla tulisi Kimilläkin olemaan todella vaikeaa olla nopea, jos ei auto parane merkittävästi tämänvuotisesta. Ei ole täysin perusteetonta odottaa Lotuksen (tai mikä sen nimi nyt ensi vuonna onkaan) tavoittavan ensi kaudella Williamsia kilpailukyvyssä, joten Kimin ja Heikin kilpailu suunnilleen samantasoisilla autoilla piristäisi kyllä kummasti F1-sarjan häntäpäänkin seuraamista. :)
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kovalainen hankki 19. lähtöruudun jättäen tallikaverinsa Jarno Trullin lähes 0,6 sekunnin päähän.

- Se oli mielestäni todella hyvä aika-ajo. Se oli mielestäni yksi tämän vuoden parhaista vedoista jo ajollisesti. Ensimmäinen veto oli jo hyvä. Toisessa vedossa on joskus ollut hankaluuksia löytää ne pari-kolme-neljä kymppää, kun rata vähän paranee. Joskus on tullut tehtyä virheitä, eikä autoa ole saanut kohdilleen toiseen vetoon. Nyt toimi paremmin. Sain sieltä sen pienen pidon, mikä radassa on muiden ajamien kierrosten jälkeen. Harmi vain, kun auto ei kulje kovempaa, Kovalainen sanoi MTV3:lle.

Korean rata on rankka renkaille, joten suurin osa kisasta ajetaan Kovalaisen arvion mukaan kovemmalla rengasseoksella.

- Uskon, että kovempi seos on se kisarengas. Pitää sitten miettiä, lähdetäänkö superpehmeällä liikkeelle; ajetaan hyvä startti ja muutama kierros, sen jälkeen kovemmat pyörät alle. Ainakin tänä aamuna minulla oli ongelmia ja takapyörät menivät rakoille, mikä on meidän autoille todella erikoista. Meillä ei yleensä ole ollut sellaisia ongelmia, pitoa ei ole niin paljoa. Tänä aamuna takarenkaat olivat jo rakoilla, Kovalainen puntaroi tilannetta.

Kisassa on luvassa paljon renkaidenvaihtoja. Sääntöjen mukaan molempia rengasseoksia täytyy käyttää.

- Uskon, että kun bensaa pannnaan vähän lisää, niin superpehmeä ei kestä kovin kauaa. Jossakin kohtaa kisaa ne on käytettävä, joten voisi ehkä olla järkevää käyttää ne siinä alussa. Sitten voi katsoa, riittääkö kolme sarjaa kovia loppuun asti vai ei. Sitten jos ne neljä sarjaa, mitä uusia renkaita on jäljellä, eivät riitä, pitää panna käytettyä kumia alle. Ihan mielenkiintoinen kisa tulee, ja uskon, että pystymme ajamaan hyvän tuloksen, Kovalainen totesi.

MTV3
Vähän on ristiriitainen kommentti Hessulta...Super-softit ei kestä mutta silti ne kannattais laittaa alkuun kun auto on painavimmillaan.
Mielestäni ois järkevämpää käyttää ne lopussa, jos mahdollisesti alkaa sataa niin ei tarvii käyttää oleskaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3833
Vähän on ristiriitainen kommentti Hessulta...Super-softit ei kestä mutta silti ne kannattais laittaa alkuun kun auto on painavimmillaan.
Mielestäni ois järkevämpää käyttää ne lopussa, jos mahdollisesti alkaa sataa niin ei tarvii käyttää oleskaan.
Tottakai alkuun kun startissa voi hyötyä mahdollisesti hyvinkin paljon.
Kaikkien autot ovat painavia alussa ja tuhoavat renkaat kuitenkin :)
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Vähän on ristiriitainen kommentti Hessulta...Super-softit ei kestä mutta silti ne kannattais laittaa alkuun kun auto on painavimmillaan.
Mielestäni ois järkevämpää käyttää ne lopussa, jos mahdollisesti alkaa sataa niin ei tarvii käyttää oleskaan.
Lopussa niitten vauhdista ei ole paljon ilo, kun eroa on eteen ja taakse puoli minuuttia. Startissa ja ekoilla kierroksilla niistä eniten apua on, vaikka sulavatkin sitten nopeasti, sama se on kuitenkin kaikilla.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Tottakai alkuun kun startissa voi hyötyä mahdollisesti hyvinkin paljon.
Kaikkien autot ovat painavia alussa ja tuhoavat renkaat kuitenkin :)
Joo mutta jos ne kestää vain sen 3-4 kierrosta painavalla autolla niin ei niistä paljon iloa ole kun rds:ää saa käyttää vasta 3 kierroksen jälkeen jolloin renkaat on jo paskana..eli aika kova riski on laittaa ne pelkän hyvän startin toivossa.
Ja vaikka saisiskin hyvän startin niin ei ole aikaa repiä minkään näköistä eroa joten en näe mitään hyötyä.
Parempi vaan tarkkailla ja toivoa sadetta niin on ehkä pienet mahdollisuudet pisteillekin.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Heikin asetelma niiden renkaiden suhteen on hieman toinen kuin kärjessä. Jos Heikki ajaa niillä huonommilla nakeilla ekat 5-8 kiekkaa ja käy sitten vaihtamassa ensimmäisenä hitaimpien tallien kuskeista, niin pääsee ajamaan kierroksia jonkin aikaa omassa rauhassaan kaikkien takana ennen muiden varikkokäyntejä. Siinä voisi hyvinkin tahkota eroa lähimpiin kilpailijoihin, jotka vielä tuskailisivat niiden rapautuvien s-soft renkaiden kanssa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Heikin asetelma niiden renkaiden suhteen on hieman toinen kuin kärjessä. Jos Heikki ajaa niillä huonommilla nakeilla ekat 5-8 kiekkaa ja käy sitten vaihtamassa ensimmäisenä hitaimpien tallien kuskeista, niin pääsee ajamaan kierroksia jonkin aikaa omassa rauhassaan kaikkien takana ennen muiden varikkokäyntejä. Siinä voisi hyvinkin tahkota eroa lähimpiin kilpailijoihin, jotka vielä tuskailisivat niiden rapautuvien s-soft renkaiden kanssa.
Totta turiset, enpä ajatellut tuota vaihtoehtoa:rolleyes:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Heikin asetelma niiden renkaiden suhteen on hieman toinen kuin kärjessä. Jos Heikki ajaa niillä huonommilla nakeilla ekat 5-8 kiekkaa ja käy sitten vaihtamassa ensimmäisenä hitaimpien tallien kuskeista, niin pääsee ajamaan kierroksia jonkin aikaa omassa rauhassaan kaikkien takana ennen muiden varikkokäyntejä. Siinä voisi hyvinkin tahkota eroa lähimpiin kilpailijoihin, jotka vielä tuskailisivat niiden rapautuvien s-soft renkaiden kanssa.
Tuollain varmaan laskevat, mutta: entäs, jos Heikki kerkiääkin renkaiden vaihdon jälkeen jonkun Virginin tms perään? Ohitus ei taida ihan heittämällä mennä ja pahimmassa tapauksessa jää siihen jumiin. Ok, jossakin vaiheessahan jarru poistuu varikolle, mutta muut jälkipään kuskit menee karkuun.
Toisaalta, jos nuo supersoftit ei kestä juuri mitään, mikä järki ne on nimenomaan juuri starttiin laittaa, kun pari ekaa kierrosta menee kuitenkin omaa paikka sovitellessa. Siihen ei montaa kierrosta jää vetää ns tosikovaa käyttäen renkaiden hyvän pidon. Ainoastaan, jos saa nappistartin, silloin tosiaan voi päästä keskikastin kyytiin ja, jos varikkokäynniltä ei jumuidu kenenkään taakse, voi tulla hyväkin kisa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3833
Tuollain varmaan laskevat, mutta: entäs, jos Heikki kerkiääkin renkaiden vaihdon jälkeen jonkun Virginin tms perään? Ohitus ei taida ihan heittämällä mennä ja pahimmassa tapauksessa jää siihen jumiin. Ok, jossakin vaiheessahan jarru poistuu varikolle, mutta muut jälkipään kuskit menee karkuun.
Toisaalta, jos nuo supersoftit ei kestä juuri mitään, mikä järki ne on nimenomaan juuri starttiin laittaa, kun pari ekaa kierrosta menee kuitenkin omaa paikka sovitellessa. Siihen ei montaa kierrosta jää vetää ns tosikovaa käyttäen renkaiden hyvän pidon. Ainoastaan, jos saa nappistartin, silloin tosiaan voi päästä keskikastin kyytiin ja, jos varikkokäynniltä ei jumuidu kenenkään taakse, voi tulla hyväkin kisa.
Oletetaan että Heikki starttaa kovilla sitten.
Esim edeltä Senna, Rubens ynm. ottavat pehmeät ja menevät varikolle ennen, ottavat Heikin kiinni ja ohitustilanteita joka puolella.

Aikaa palaa hukkaan pirusti ja mielestäni riski kannattaa minimoida heti alkuun, kun jos käy niin huonosti että esim. etusiipi ottaa osumaa, samalla saa heivattua pakolliset pehmeät pois...

Tämä vain esimerkkinä aiemman viestini lisäksi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3833
Hieno kisa Heikiltä, alussa mielestäni oikaisi, mutta vauhti oli Lotukselle hyvää.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
"ajamalla" Kobayashilla meni siipi rikki ja Perezillä oli jotain häikkää kun joutui käymään tokavikalla kierroksella varikolla.
ai no sithän tätä ei lasketa ku kerta toisilla on ollut jotain sähellystä. Nehän ei kuulu lajiin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
"ajamalla" Kobayashilla meni siipi rikki ja Perezillä oli jotain häikkää kun joutui käymään tokavikalla kierroksella varikolla.
Jep. Molemmilla Saubereilla oli huonoa tuuria, mutta Heikki sai Lotuksesta irti sen mitä siitä oli otettavissa.

Jos yhdelläkään tallilla ei olisi ollut KERSiä, niin Vettel ei olisi onnistunut ohittamaan Lotusta kierroksella ja Heikki olisi taistellut Barrichellon kanssa sijasta 12. Tämähän lupaa hyvää ensi kaudeksi, koska Lotuksella (Caterhamilla) on silloin KERS ja auton aerodynamiikkaa on hiottu tuulitunnelissa paljon nykyistä kautta paremmilla resursseilla. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös