Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
No, onhan "juttelu" toki osallistumista auton suunnitteluprosessiin mutta ei se ole sentään ihan CADillä piirtämistä tai tuulitunnelidatan analysointia tms. Uskon tuon "juttelun" olevan suhteellisen tärkeä osa prosessia, varsinkin kuljettajan kannalta, jotta hän voisi maksimoida todennäköisyyden että auto sopii hanskaan. Todellisuudessa kuljettajalla ei taida juuri muuta osallisuutta suunnittelussa ollakkaan...
Aika pitkälti samaa mieltä.

Tosin itse luen suunnitteluksi paljon muutakin kuin pelkästään mallintamisen ja simuloimisen. Toki kaikki käsittää asiat miten haluaa, mutta voitaisiin tämä kuskin osallistuminen suunnitteluun samaistaa normaalielämässä asiakkaan antamaan palautteeseen, joten en pidä suunnitteluun osallistumisena. Toisinsanoen me olemme kaikki tuotekehittelijöitä jossain määrin, jos Heikki osallistuu suunnitteluun.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Aika pitkälti samaa mieltä.

Tosin itse luen suunnitteluksi paljon muutakin kuin pelkästään mallintamisen ja simuloimisen. Toki kaikki käsittää asiat miten haluaa, mutta voitaisiin tämä kuskin osallistuminen suunnitteluun samaistaa normaalielämässä asiakkaan antamaan palautteeseen, joten en pidä suunnitteluun osallistumisena. Toisinsanoen me olemme kaikki tuotekehittelijöitä jossain määrin, jos Heikki osallistuu suunnitteluun.
Eivät kaikki asiakkaat toki anna palautetta ostamiensa tuotteiden valmistajille -- ja ne jotka antavat eivät välttämättä tee sitä kovin usein ja aktiivisesti. Mutta jos joku asiakas vierailee jatkuvasti jonkin tuotteen tehtaalla keskustelemassa tuotteen kehittelijöiden kanssa mieltymyksistään ja saa näin muutettua kyseistä tuotetta mieleisekseen, niin sitten varmaankin kyseinen asiakas osallistuu tuotekehittelyyn samassa mielessä kuin Heikki osallistuu F1-auton suunnitteluun. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, onhan "juttelu" toki osallistumista auton suunnitteluprosessiin mutta ei se ole sentään ihan CADillä piirtämistä tai tuulitunnelidatan analysointia tms. Uskon tuon "juttelun" olevan suhteellisen tärkeä osa prosessia, varsinkin kuljettajan kannalta, jotta hän voisi maksimoida todennäköisyyden että auto sopii hanskaan. Todellisuudessa kuljettajalla ei taida juuri muuta osallisuutta suunnittelussa ollakkaan...
Kuski on hyvin pitkälle alisteinen auton suunnittelulle. Kun taannoin aerodynamiikan takia kuskit pistettiin makaamaan jalat takapuolta korkeammalla istumisen sijaan, niin taatusti ei kuunneltu kuskia. Kuski voi toki esittää toiveita siitä miten auton hänen mielestään tulisi käyttäytyä, mutta jos tietokone kertoo, että siitä tulisi nopeampi jos tuosta toiveesta vähän tingitään, niin sitten siitä tingitään. Onhan noita kuskien (Kovalaisenkin) suusta kuultu, kuinka ajotyyliä on pitänyt muuttaa.

Joihinkin käyttöliittymäasioihin, kuten nappuloiden paikkoihin ratissa tai Rubensin tapauksessa polkimiin kuskilla tietysti on sananvaltaa. Itse autoon hyvin vähän jos ollenkaan.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
^^ mun ymmärryksen (vähäisen) mukaan kuski voi kertoa testien puitteissa miltä tuntuu. Missä aliohjaa, missä yliohjaa, missä miettii liikaa kaasutettaessa. Sitten tulee kaverit Hervannasta, vertaa dataan ja kertoo notta oot väärässä. Jos sattuvat uskomaan, ruuvaavat jotain palikkaa millin tuhannesosan ja käskevät radalle kokeilemaan miltä tuntuu.

Kuski kait kertoo, millaisen haluaisi ja miltä milloinkin tuntuu mutta ei oo ensimmäisenä sorvaamassa lasit päässä uusia palikoita ripustukseen...?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Joihinkin käyttöliittymäasioihin, kuten nappuloiden paikkoihin ratissa tai Rubensin tapauksessa polkimiin kuskilla tietysti on sananvaltaa. Itse autoon hyvin vähän jos ollenkaan.
Jos tuo pitää paikkansa, niin Kovalainen ja Button valehtelevat noissa aiemmin linkittämissäni haastatteluissa niin että korvat heiluvat. :D

Minä en tiedä autojen suunnittelusta hölkäsen pöläystä, mutta formuloihin liittyvissä artikkeleissa ja haastatteluissa on puhuttu kuskeilla olevan toisistaan poikkeavia ajotyylejä yhden kuskin pitäessä aliohjautuvista autoista, toisen taas yliohjautuvista. Ohjaustehostimen antaman avustuksen määrän, auton mekaanisen tasapainon ja jarrujen käyttäytymisen tapaisissa asioissa voisi myöskin kuvitella olevan mieltymyseroja eri kuskien välillä. Tällaisista asioista kuskit ovat ainakin kommenteissaan valittaneet, kun ne eivät ole olleet omaan ajotyyliin sopivia.

Kovasti ne kuskit ja insinöörit tuntuvat jokaista kilpailua ennen hakevan autoon kuskin mieleisiä säätöjä, eikä se varmasti ole ainakaan haitaksi, jos kuljettajan mieltymykset auton käyttäytymisestä on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
^^ mun ymmärryksen (vähäisen) mukaan kuski voi kertoa testien puitteissa miltä tuntuu. Missä aliohjaa, missä yliohjaa, missä miettii liikaa kaasutettaessa. Sitten tulee kaverit Hervannasta, vertaa dataan ja kertoo notta oot väärässä. Jos sattuvat uskomaan, ruuvaavat jotain palikkaa millin tuhannesosan ja käskevät radalle kokeilemaan miltä tuntuu.

Kuski kait kertoo, millaisen haluaisi ja miltä milloinkin tuntuu mutta ei oo ensimmäisenä sorvaamassa lasit päässä uusia palikoita ripustukseen...?
Kyllä sanoisin että kokenut ja osaava kuski osaa antaa myös ehdotuksia miten ongelma korjataan. Sen sijaan että sanoisi että auto aliohjaa niin sanoo että takajousitusta jäykistetään tai että takakallistuksen vakaajaa jäykistetään yms.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Kyllä sanoisin että kokenut ja osaava kuski osaa antaa myös ehdotuksia miten ongelma korjataan. Sen sijaan että sanoisi että auto aliohjaa niin sanoo että takajousitusta jäykistetään tai että takakallistuksen vakaajaa jäykistetään yms.
So true, osaksi. Se mitä yritin sanoa on, että kuljettajat eivät kuitenkaan suunnittele autoja vaikka se kovin romanttiselta kuullostaisikin. Jos jotain sanotaan hyväksi autonkehittäjäksi, olisiko niin, että kyseinen kamreeri saa sanottua / osaa sanoa auton aliohjaavan liiaksi omiin mieltymyksiinsä etc...

Uskon edelleen siihen, että ne momenttiavaimien kanssa heiluvat propellipäät päättävät ensimmäisenä kajotaanko jousiin vai vakaajiin ensi kokeiluksi. Siviilissähän näitä ongelmia ei ole...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyllä sanoisin että kokenut ja osaava kuski osaa antaa myös ehdotuksia miten ongelma korjataan. Sen sijaan että sanoisi että auto aliohjaa niin sanoo että takajousitusta jäykistetään tai että takakallistuksen vakaajaa jäykistetään yms.
Auton säätämiseen kuljettajan vaikutus on toki oleellinen, suunnitteluun he esittävät lähinnä toiveita miten haluavat auton käyttäytyvän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tuo pitää paikkansa, niin Kovalainen ja Button valehtelevat noissa aiemmin linkittämissäni haastatteluissa niin että korvat heiluvat. :D
Ei oikeastaan. Se, mistä he kertovat ei ole sitä mitä minä ymmärrän suunnittelulla.
Minä en tiedä autojen suunnittelusta hölkäsen pöläystä, mutta formuloihin liittyvissä artikkeleissa ja haastatteluissa on puhuttu kuskeilla olevan toisistaan poikkeavia ajotyylejä yhden kuskin pitäessä aliohjautuvista autoista, toisen taas yliohjautuvista. Ohjaustehostimen antaman avustuksen määrän, auton mekaanisen tasapainon ja jarrujen käyttäytymisen tapaisissa asioissa voisi myöskin kuvitella olevan mieltymyseroja eri kuskien välillä. Tällaisista asioista kuskit ovat ainakin kommenteissaan valittaneet, kun ne eivät ole olleet omaan ajotyyliin sopivia.

Kovasti ne kuskit ja insinöörit tuntuvat jokaista kilpailua ennen hakevan autoon kuskin mieleisiä säätöjä, eikä se varmasti ole ainakaan haitaksi, jos kuljettajan mieltymykset auton käyttäytymisestä on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa.
Juu, autojen säätämiseen kuskit toki osallistuvat. Mutta siinä vain roplataan jo olemassaolevaa autoa, ei suunnitella sitä. Kuten kirjoitin, kuljettajat toki kertovat mieltymyksiään, mutta ne ovat pitkälti alisteisia suunnittelulle. Olennaisin tavoite kun on tehdä autosta mahdollisimman nopea (ja luotettava).
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Juu, autojen säätämiseen kuskit toki osallistuvat. Mutta siinä vain roplataan jo olemassaolevaa autoa, ei suunnitella sitä. Kuten kirjoitin, kuljettajat toki kertovat mieltymyksiään, mutta ne ovat pitkälti alisteisia suunnittelulle. Olennaisin tavoite kun on tehdä autosta mahdollisimman nopea (ja luotettava).
Heikki tosiaan kertoo vaikuttaneensa siihen, että talli osaa väsätä tismalleen hänelle sopivaa autoa. Jenson sen sijaan kehuu vieneensä Lewisin kanssa tämänvuotisen auton kehitystä eteenpäin ("we've really moved it forward"). Tässä oletan Jensonin puhuvan juurikin auton nopeuden parantumisesta.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Lisää Off topicia, mutta lukeeko joku oikeasti Maikkarin F1-"uutisia", joissa asiantuntija Eki Mustakiikari kertoo faktoina itse kehittelemiään huhuja? Saati sitten niihin jätettyjä kommentteja joissa lähinnä trollataan kilpaa fanipoikia jotka sitten vetävät herneet nenään ja syvälle?
Eikö Maikkari ole se media, joka näyttää Suomessa F1-kisat? Mitä siinä ihmettelet. Siellä myös näyttää olevan koko joukko tuoreita uutisia suomenkielellä suomalaisilla sekä keskustelupalsta. Trollauskortin taakse on hyvä lakaista kaikki epäkohdat ja olla tekemättä mitään. Tuskinpa kukaan trollari viitsisi pilkata Kimiä isänsä kuoleman perusteella sekä muutenkaan mennä henkilökohtaisuuksiin + pyöriä palstalla 24/7. Epäilen. Sinäkin olet jaksanut täällä trollata kahdessa kuukaudessa vain 22 viestiä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos tuo pitää paikkansa, niin Kovalainen ja Button valehtelevat noissa aiemmin linkittämissäni haastatteluissa niin että korvat heiluvat. :D
Tulkintakysymys. Mielestäni he ehkä hieman liioittelevat omaa merkitystään, mutta luulisin että tulkitsit noiden kommenttien merkitystä vähän eri tavalla kuin esim. itse teen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Juu, autojen säätämiseen kuskit toki osallistuvat. Mutta siinä vain roplataan jo olemassaolevaa autoa, ei suunnitella sitä. Kuten kirjoitin, kuljettajat toki kertovat mieltymyksiään, mutta ne ovat pitkälti alisteisia suunnittelulle. Olennaisin tavoite kun on tehdä autosta mahdollisimman nopea (ja luotettava).
Muistutuksena, että esim Caterhamin (tai Lotuksen whatsoever) kauden 2011 F1 autoja on mailmassa olemassa korkeintaan 2 kpl. Todennäköisesti 1 kpl = molemmat autot ovat hiukan erilaisia. Eli siis puhtaita prototyyppejä. Siinä suunnittelun ja säätämisen ero on hiuksenhieno. Siksi ei voi sanoa, että "tehdas" suunnittelee sellaisen ja sellaisen auton, jota sitten säädetään. Jo pelkästään yhtä tukivartta muuttamalla, niin säädetäänkö siinä autoa, vai onko sitä suunniteltu uudestaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistutuksena, että esim Caterhamin (tai Lotuksen whatsoever) kauden 2011 F1 autoja on mailmassa olemassa korkeintaan 2 kpl. Todennäköisesti 1 kpl = molemmat autot ovat hiukan erilaisia. Eli siis puhtaita prototyyppejä. Siinä suunnittelun ja säätämisen ero on hiuksenhieno. Siksi ei voi sanoa, että "tehdas" suunnittelee sellaisen ja sellaisen auton, jota sitten säädetään. Jo pelkästään yhtä tukivartta muuttamalla, niin säädetäänkö siinä autoa, vai onko sitä suunniteltu uudestaan?
Minusta rajanveto on selvä. Kun päätetään mitä tai millaisia osia autossa käytetään, sitä suunnitellaan. Kun jotain tukivartta muutetaan, niin se muutoskin on suunniteltu, testattu ja simuloitu etukäteen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sanoisin että kuskit osallistuvat ehkä ohjaamon ja hallintalaitteiden suunnitteluun, mutta eivät muuten.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Eikö Maikkari ole se media, joka näyttää Suomessa F1-kisat? Mitä siinä ihmettelet. Siellä myös näyttää olevan koko joukko tuoreita uutisia suomenkielellä suomalaisilla sekä keskustelupalsta. Trollauskortin taakse on hyvä lakaista kaikki epäkohdat ja olla tekemättä mitään. Tuskinpa kukaan trollari viitsisi pilkata Kimiä isänsä kuoleman perusteella sekä muutenkaan mennä henkilökohtaisuuksiin + pyöriä palstalla 24/7. Epäilen. Sinäkin olet jaksanut täällä trollata kahdessa kuukaudessa vain 22 viestiä.
Hienoa että sinulle riittää se että Maikkari lähettää kisat Suomessa. Itse en vaivaudu lukemaan noita seiska-tasoisia roskalööppejä, joissa harvoin on järkevää sisältöä, sen sijaan valheellisia lööppejä riittää.

Koen myös melko huvittavana sen, että joku kokee Maikkarin uutiskommenttien olevan jonkinlainen keskustelupalsta. :eek!:

Mutta ei enempää offtopicia.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Minusta rajanveto on selvä. Kun päätetään mitä tai millaisia osia autossa käytetään, sitä suunnitellaan. Kun jotain tukivartta muutetaan, niin se muutoskin on suunniteltu, testattu ja simuloitu etukäteen.
Ai mitä osia, kuka päättää? Esim, kun talli esittelee "uuden etusiiven", siitä on olemassa useita versioita. Juu, voihan olla, että siinä näkyy joku uusi härpäke reunassa tms, mutta siivestä on useita eri versioita, joissa joku tai jotkut mitat on muutaman millin erilaiset. Kaikki toki näyttävät ihan samoilta. Sitten niitä eri versioita kokeillaan, mikä on paras, ja siinä on kuskillakin iso osa. Eli, mitä aikaisemmin kirjoitin, kun tehdään prototyyppiä, raja, mikä on suunnittelua ja mikä säätämistä on häilyvä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ai mitä osia, kuka päättää? Esim, kun talli esittelee "uuden etusiiven", siitä on olemassa useita versioita. Juu, voihan olla, että siinä näkyy joku uusi härpäke reunassa tms, mutta siivestä on useita eri versioita, joissa joku tai jotkut mitat on muutaman millin erilaiset. Kaikki toki näyttävät ihan samoilta. Sitten niitä eri versioita kokeillaan, mikä on paras, ja siinä on kuskillakin iso osa. Eli, mitä aikaisemmin kirjoitin, kun tehdään prototyyppiä, raja, mikä on suunnittelua ja mikä säätämistä on häilyvä.
Jokainen niistä hieman erilaisista siipiversioista on tarkkaan mietitty ja suunniteltu, mallinnettu, testattu ehkä tuulitunnelissa ja mahdollisesti simuloitu (riippuu tallin resursseista).

Kun ne valmiit siivet sitten lyödään autoon kiinni ja kuski ajaa parit kierrokset ja antaa vaikutelmansa, se on palautetta. Jos siiven elementtiä vähän käännetään toiseen kulmaan, se on säätämistä.

Ei noiden erottaminen voi olla kovin vaikeaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ai mitä osia, kuka päättää? Esim, kun talli esittelee "uuden etusiiven", siitä on olemassa useita versioita. Juu, voihan olla, että siinä näkyy joku uusi härpäke reunassa tms, mutta siivestä on useita eri versioita, joissa joku tai jotkut mitat on muutaman millin erilaiset. Kaikki toki näyttävät ihan samoilta. Sitten niitä eri versioita kokeillaan, mikä on paras, ja siinä on kuskillakin iso osa. Eli, mitä aikaisemmin kirjoitin, kun tehdään prototyyppiä, raja, mikä on suunnittelua ja mikä säätämistä on häilyvä.
Kuskin rooli tuossa on tuottaa dataa. Jos ei pysty tuottamaan laadukasta dataa eli viemään autoa tasaisesti lähellä limittiä, menee valintakin pieleen.

Säätäminen on vahvasti alisteinen suunnittelulle. Säätövarat loppuu aika äkkiä ja jos säätövarat loppuu, uusien osien valmistus kestää helposti viikkoja tai kuukausia. Kyllähän kuljettaja vaikuttamaan pääsee, mutta aikajänne lähentelee nykyään puolta kautta, jos autossa on jotain kunnolla pielessä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös