Ralliuutisia.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lukaisin juuri eräältä forumilta, että Fiat olisi suorittamassa uuden Punto Evon testejä Madeira -rallin yhteydessä. Fiathan vetäytyi virallisena tiiminä koko sarjan ajamisesta viime kauden jälkeen. Tämä uutinen kuitenkin viittaisi siihen suuntaan, että pettymykseksi osoittautunutta Grande Puntoa yritettäisiin vielä viilata kilpailukykyiseksi haastajaksi Skodalle, Fordille ja Peugeotille.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Markkinoinnilliselta kannalta hiukan vaikee ymmärtää tuota Mini juttuakin. Eikö Mini ole tunnettu lähinnä trenditietoisten urbaanien nuorten uranaisten autona. Ei kuulosta siltä, että pölyiset rallipolut olis sille paras mainoskenttä.
Ehkäpä juuri siitä imagosta halutaan etääntyä ja palauttaa kuva legendaarisesta ralli-Ministä.
Eikös tämä ralliprojekti ollu tarkotus käynnistää hiljattain esitellyn nelivetosen Mini Countrymanin ympärille?
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Lukaisin juuri eräältä forumilta, että Fiat olisi suorittamassa uuden Punto Evon testejä Madeira -rallin yhteydessä. Fiathan vetäytyi virallisena tiiminä koko sarjan ajamisesta viime kauden jälkeen. Tämä uutinen kuitenkin viittaisi siihen suuntaan, että pettymykseksi osoittautunutta Grande Puntoa yritettäisiin vielä viilata kilpailukykyiseksi haastajaksi Skodalle, Fordille ja Peugeotille.
Onko varmaa, että kyseessä olisi ollut juuri S2000 testit?!
Nehän vois testata myös turbokoneella autoa MM-sarjaankin.

Olisi todella huikeeta, jos Mini tulis ens vuonna kisoihin mukaan!
Pidän peukkuja sen suhteen!

Muuten tässä alkaa oleen mielenkiintoinen IRC vs. MM-sarja kamppailu herruudesta sekä siitä kumpi lopulta vie isomman mielenkiinnon.
Kaks isoa sarjaa on liikaa tällä hetkellä!
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1979
Nykyisellään Ford tehdaskuljettajineen on aika perusteellisesti poistanut merkityksen lausahdukselta "if you want to win, hire a Finn". :thumbdown
Eikös tuo lausahdus istu nykyään muotoon: "If you want a Finn, hire a Finn"...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
..tai sitten vielä karumpaan muotoon "if a Finn wants to drive, he must pay for it".
...

Ja jos näyttää tehdas-Fordien väritys kaikessa kauheudessaan kuin joltain turkkilaisen kebabpizzapuljun tarjouslappuselta, niin paljoa ei häviä tämä Duvalinkaan Focuksen väritys.

 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onko varmaa, että kyseessä olisi ollut juuri S2000 testit?!
Nehän vois testata myös turbokoneella autoa MM-sarjaankin.
Näyttäisi olevan S2000 kyseessä:
Giandomenico Basso – Fiat Punto S2000
Luca Rossetti – Fiat Punto S2000
Lähteenä edelleenkin se sama forum kun en muualtakaan tietoa saanut ongittua. Ja ajavat nimenomaan koko rallin testimielessä uudella evolla.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Maikkarilta luettua

Kimi Räikkönen lopetti ensi viikolla ajettavaa Jyväskylän MM-rallia edeltävät testit tyytyväisenä keskiviikkona.

Hän piiskasi Citroen-ajokkiaan kahden päivän ajan Keski-Suomessa. Mittariin ehti kertyä noin 300 kilometriä ennen kuin ajokin käytös hioutui halutunlaiseksi.

- Olen tyytyväinen siihen, mitä testeissä saatiin aikaiseksi. Auto tuntui nyt omalta, Räikkönen kuvasi kahden päivän työn tuloksia.

Ranskalaistehtaan junioritiimissä kisaava Räikkönen aloitti jousituksen, iskunvaimennuksen ja voimansiirron lukkojen kanssa vekslaamisen Sebastien Loebin viime vuoden kisasäädöistä ja muokkasi ajokin sellaiseksi, että se totteli ex-formulamestarin käskyjä riittävän nöyrästi.

- Periaatteessa meillä on nyt kaksi eri vaihtoehtoa, jotka ovat aika lähellä Loebin säätöjä. Toinen vähän eri jousella, Räikkösen kartturi Kaj Lindström summasi testien tuloksia.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Silmiinpistävintä listalla lienee Mads Östberg M-Sport/Stobartin ilmoittamana Fiesta S2000:lla.
Onko tuo sitten merkki siitä että Prodrive-Minin kanssa on saatu ensi kaudesta homma sovittua vai sitten merkki siitä että Mini-homma on mennyt munille, kun Östberg ei ilmeisesti ole vielä tänä vuonna muilla merkeillä ajanut.

..
Ostberg is a long-standing customer of Prodrive and is expected to run a Mini-based team in next year's WRC as well as driving an official car. Ostberg has resisted the opportunity to drive any other cars in the WRC or Intercontinental Rally Challenge this season – including a Peugeot 207 S2000 after a test attended by Sebastien Loeb – out of loyalty to Prodrive.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85369
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Onko tuo sitten merkki siitä että Prodrive-Minin kanssa on saatu ensi kaudesta homma sovittua vai sitten merkki siitä että Mini-homma on mennyt munille, kun Östberg ei ilmeisesti ole vielä tänä vuonna muilla merkeillä ajanut.
Vähän vaikea uskoa, että M-Sport ajattaisi Östbergiä, jos tämä olisi parhaillaan kilpailevassa projektissa mukana... Prodrive taas saattaisi olla ihan tyytyväinen, jos heidän kehityskuljettajansa käy hakemassa vähän perspektiiviä toisen tallin valmistamasta autosta.

Itseäni kyllä hämää koko Östberg ja Prodrive -kuvio. Millä eväillä norski on paikkansa Prodrivelta saanut? Vapaana on vähintään puolitusinaa nopeampaa ja kokeneenpaa kaveria. Saa epäilemään, että Östbergin panos MINI:n kehitystyöhön on lähinnä taloudellinen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ajoihan esim. Grönholm alkukaudella -99 sekä Mitsun että Seatin tehdastiimeissä keikkahommina parit MM-rallit vaikka oli tuolloin Peugeotin miehiä, eli ei sellainen tietty ennenkuulumatonta olisi. Mutta tosiaan, jos tiimin ja auton rakennushommat on Östbergin kaltaisten ei-niin-kokeneiden kuskien varassa niin ei voi povata siltä osin kovin ruusuista tulevaisuutta Minille. Pakkohan sinne nyt on ottaa joku vähän kokeneempi kuski hommiin mukaan, ei ainakaan vielä ole muita nimiä huhuissa näkynyt. Mutta eipä toki ole koko projektiakaan polkaistu julkisesti käyntiin, eikös se projektin launch pitänyt tällä viikolla pitää.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vähän vaikea uskoa, että M-Sport ajattaisi Östbergiä, jos tämä olisi parhaillaan kilpailevassa projektissa mukana... Prodrive taas saattaisi olla ihan tyytyväinen, jos heidän kehityskuljettajansa käy hakemassa vähän perspektiiviä toisen tallin valmistamasta autosta.

Itseäni kyllä hämää koko Östberg ja Prodrive -kuvio. Millä eväillä norski on paikkansa Prodrivelta saanut? Vapaana on vähintään puolitusinaa nopeampaa ja kokeneenpaa kaveria. Saa epäilemään, että Östbergin panos MINI:n kehitystyöhön on lähinnä taloudellinen.
Östbergillä luulis nälkää ainakin olevan. Vauhdista ja kokemuksesta en väitä mitään tietäväni ja siitä voi varmaan olla monta mieltä, mutta ei sitä ehkä kannata lähteä tuomitsemaan ihan pelkästään viimeaikaisten WRC-näyttöjen perusteella. Nythän kaveri on ajellut yksityistallin Subarulla, autolla jolla edes P. Solberg ei kerennyt Prodriven ajattamana kärkikahinoihin.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2599
Ajoihan esim. Grönholm alkukaudella -99 sekä Mitsun että Seatin tehdastiimeissä keikkahommina parit MM-rallit vaikka oli tuolloin Peugeotin miehiä, eli ei sellainen tietty ennenkuulumatonta olisi. Mutta tosiaan, jos tiimin ja auton rakennushommat on Östbergin kaltaisten ei-niin-kokeneiden kuskien varassa niin ei voi povata siltä osin kovin ruusuista tulevaisuutta Minille. Pakkohan sinne nyt on ottaa joku vähän kokeneempi kuski hommiin mukaan, ei ainakaan vielä ole muita nimiä huhuissa näkynyt. Mutta eipä toki ole koko projektiakaan polkaistu julkisesti käyntiin, eikös se projektin launch pitänyt tällä viikolla pitää.
Vois luulla, että Gardemeister on kiinnostunut tai hänestä ollaan kiinnostuttu Minillä. Hänhän on aina ajanut noita "haastaja" -autoja: Seat, Skoda ja Suzuki. ;)
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
No Gardellahan noita töpselit seinästä -projekteja tosiaan riittää meriittilistalla jo valmiiksi. Ja jos en väärin muista niin taisi se eka tehdassoppari eli Nissanin etuveto-projekti loppua ennenkuin kausi ehti edes alkaa. Eli kokemusta on kaikenlaisista diileistä, valitettavasti.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Eikös Gardella ollut sopimus Nissanin tiimin kanssa kaudesta 1998(?) ja Nissan veti töpselin seinästä, ja lopulta sillä kaudella maisteri ajoi sitten Seatilla? Vai onko koko juttu pelkästään omaa kuvitelmaa, jossain VM:ssähän siitä vähintään oli juttua silloin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Jonkan sivuilta löytyi tällainen detalji Gardesta:
Nov-1998
Nissan signs Toni to drive Almera F2 kit-car in FIA 2l Cup for Makes for 1999 season. Programme contains ten WRC rallies.
http://juwra.com/gardemeister_toni_news.html

Ja niitä kymmentä MM-rallia Nissanilla ei sitten koskaan tapahtunutkaan, näin muistelin ja jotain tiedonpalasta siitä näköjään löytyikin, vielä kun sen lehtijutun jostain löytäisi.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Ajoihan esim. Grönholm alkukaudella -99 sekä Mitsun että Seatin tehdastiimeissä keikkahommina parit MM-rallit vaikka oli tuolloin Peugeotin miehiä, eli ei sellainen tietty ennenkuulumatonta olisi. Mutta tosiaan, jos tiimin ja auton rakennushommat on Östbergin kaltaisten ei-niin-kokeneiden kuskien varassa niin ei voi povata siltä osin kovin ruusuista tulevaisuutta Minille.
Grönholmissa ja Östbergissä on kuitenkin se ratkaiseva ero, että Bosse oli osoittanut nopeutensa tuolloin ja sopimustarjouksia oli tullut tehtailta useampia. En pysty edes hyvällä tahdolla kuvittelemaan, että yksikään sarjoissa mukana oleva tehdastalli tällä hetkellä, eli Citroen, Ford tai Skoda, olisi tehnyt tarjousta Östbergille tai havittelisi tätä nopeutensa vuoksi edes keikkakuljettajaksi yksittäiseen ralliin.

En siis niinkään ihmettele Prodriven halukkuutta päästää Östbergiä ajamaan muita merkkejä kuin M-Sportin halukkuutta ajattaa Östbergiä edes rahasta, jos tämä kerran on Prodriven mies. Grönholmin kohdalla tilanteen saattoi aikanaan selittää sillä, että talleilla oli intressi palkata Grönholm siitä huolimatta, että tämä kehitti kilpailijan autoa - Grönholmin nopeus ja siten mahdollinen menestys niissä ralleissa, johon hänet palkataan. Östbergin kohdalla ei mielestäni sellaista intressiä ole.

Tokihan Östberg on nuori, joten ei ole mitenkään sanottua, etteikö hänestä Wilson jr:a kovempi rattimies voi vielä sukeutua. Kunhan ihmettelen tätä kuviota yleensä ja sitä seikkaa, ettei Prodrivella nähdä järkeväksi käyttää hyväkseen vapaina olevia kuljettajia. Paskaakos näistä maalikko ymmärtää.

Östbergillä on ilmeisesti taustat hyvällä mallilla, ei 25:tä rallia WRC -autolla ja heikoilla tuloksilla oikein muuten voi selittää, joten ehkä M-Sportilla vaan ei voitu vastustaa rahan hajua.
 
Ylös