Ralliuutisia.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tästä olisi kiva kuulla enemmän. Ja lähde kans.
Uutinen kuultu kaverin kaverilta, joka pyörii rallipiireissä. Minusta varsin luotettavasta lähteestä ja varmistin tänään vielä tätä. Pidän itse ainakin tietoa varsin luotettavana. Eli Hirvosella olisi ollut uusin kehitysversio moottorista ja Latvalla/Asiakas-Fordeilla pykälää vanhempi.

Muutenkin nuo asiakas-autot ja tehdaskalusto ei ole niinkään samanlaisia mitä oletetaan, tai ainakin minä olen luullut niitä identtisiksi. Tosiasiassa autot ovat erilaisia monessa suhteessa.
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Uutinen kuultu kaverin kaverilta, joka pyörii rallipiireissä. Minusta varsin luotettavasta lähteestä ja varmistin tänään vielä tätä. Pidän itse ainakin tietoa varsin luotettavana. Eli Hirvosella olisi ollut uusin kehitysversio moottorista ja Latvalla/Asiakas-Fordeilla pykälää vanhempi.

Muutenkin nuo asiakas-autot ja tehdaskalusto ei ole niinkään samanlaisia mitä oletetaan, tai ainakin minä olen luullut niitä identtisiksi. Tosiasiassa autot ovat erilaisia monessa suhteessa.
Mitä eroa tarkalleen ottaen niissä voi olla, eikö nuo luokitukset ole aika tarkkoja, joten mitään suuria eroja ei taida olla?? Kiinnostaa tietää?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Uutinen kuultu kaverin kaverilta, joka pyörii rallipiireissä. Minusta varsin luotettavasta lähteestä ja varmistin tänään vielä tätä. Pidän itse ainakin tietoa varsin luotettavana. Eli Hirvosella olisi ollut uusin kehitysversio moottorista ja Latvalla/Asiakas-Fordeilla pykälää vanhempi.

Muutenkin nuo asiakas-autot ja tehdaskalusto ei ole niinkään samanlaisia mitä oletetaan, tai ainakin minä olen luullut niitä identtisiksi. Tosiasiassa autot ovat erilaisia monessa suhteessa.
Tuo asiakas-autojen tilannehan pitäisi olla jo kaikille selvää. Ne ei todellakaan ole sellaisia että niillä voidaan ajaa MM-rallin voitosta. Esim. Ketomaan auto ei enää perjantaina ollut samoissa tehoissa kun se oli vielä torstai-iltana. Sen huomasi jo penkalla äänestä. Siksi vauhti laski niin reilusti.

Ja tuokin voi pitää paikkansa että Mikon ja JM:n moottorit ovat erilaisia. Uusia osia on varsinki alkuvaiheessa rajallisesti joten niitä ei välttämättä ole kuin se yksi. Tai sitten sitä uutta ei ole ehditty testata niin paljon että oltaisiin 100% varmoja siitä että se on täysin luotettava. Joten silloin tehdään niin että annetaan toiselle uusi ja otetaan riski ettei se kestä, ja toinen saa sen vanhemman, hieman hitaamman mutta luotettavamman version. Päätös kumpi ajaa kummalla voidaan sitten tehdä vaikka arpomalla...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Joo, onhan sekin nähty, että Solbergin annetaan ajaa kärkeen perjantaina ja sen jälkeen hänen annetaan heikommalla autolla aurailla tehdas-Citroëneille tietä lauantaina.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mitä eroa tarkalleen ottaen niissä voi olla, eikö nuo luokitukset ole aika tarkkoja, joten mitään suuria eroja ei taida olla?? Kiinnostaa tietää?
Tarkempaa infoa en tiedä tai haluaako edes kertoa minulle. Eli muuta en pysty kertomaan.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Uutinen kuultu kaverin kaverilta, joka pyörii rallipiireissä. Minusta varsin luotettavasta lähteestä ja varmistin tänään vielä tätä.
Kyllä minäkin pyörin rallipiireissä enkä silti pidä itseäni luotettavana lähteenä. Kaverin kaverit on muutenkin aina parhautta. Mutta ei se toki mahdotonta ole.

Mitä eroa tarkalleen ottaen niissä voi olla, eikö nuo luokitukset ole aika tarkkoja, joten mitään suuria eroja ei taida olla?? Kiinnostaa tietää?
Luokitukset on tarkkoja. Suorastaan puolen millin tarkkoja. Niinkun Foordin ikkunan paksuus. Mutta tehtaat voi onneks luokitella aina lisää osia, kunhan luokitukset tehdään FIAn kautta.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tarkempaa infoa en tiedä tai haluaako edes kertoa minulle. Eli muuta en pysty kertomaan.
Tämän asian pystyn vahvistamaan, Mikolla oli uudempi versio moottorista. Fordilla Mikko saa aina sen uusimman version ja Latvala tyytyy vanhaan. Vaikka osia olisi molempiin autoihinkin, niin kisassa pystyy samalla näkemään sen eron vanhan ja uuden välillä niin luotettavuudessa kuin nopeudessakin.

Ketomaan tehojen tippuminen torstain jälkeen onkin sitten ihan huuhaata.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ketomaan tehojen tippuminen torstain jälkeen onkin sitten ihan huuhaata.
Suulperihan jossain yhteydessä vähän vihjaili siihen suuntaan, että jos ja kun hänen vauhtinsa olisi liian hyvää verrattuna tehdastiimin Seppojen vauhtiin, niin jo vain Citruunan diplomi-idiootit tulivat vähän uudelleen mappaamaan hänen autonsa ECU-karttoja.....

Fordilla en ole moisesta toiminnasta mitään varteenotettavia huhuja kuullut. Tietenkin nokkimisjärjestys on se että parhaat palikat saa Mikko, sen jälkeen Latvala, sen jälkeen Stobbartin autot ja vasta sitten yksityiskuskit. Tosin onko näistä 16-satasista sitten kuinkakin montaa evoluutioversiota vielä olemassa??
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Tosin onko näistä 16-satasista sitten kuinkakin montaa evoluutioversiota vielä olemassa??
Kysehän ei tarvitse olla versioista, vaan siitä, että yksityistallien saamat osat ovat jo kiertäneet nokkimisjärjestyksessä yläpuolella olevissa autoissa, ts. ovat käytettyjä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Ketomaan tehojen tippuminen torstain jälkeen onkin sitten ihan huuhaata.
Maailmassa on monia totuuksia. Näin on käynyt ennenkin ja niin tulee käymään vastakin. Ei tuo Jari sitä harmitellut kun tietää pelin hengen. Ainoastaan sitä ettei olisi pitänyt jarrutella torstai-iltana Laukaassa...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Paljon on näissä tehoja vähemmäksi ja palikat huonommaksi-jutuissa ns. urbaania legendaakin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/250835.html
Wilson haluaa Ogierin Fordille

Turun Sanomat 24.8.2011 17:26:13

Saksan MM-rallivoittaja Sebastien Ogierin tulevaisuus Citroenilla on vaakalaudalla, kun ranskalaisnuorukainen reagoi niin rajusti tiimikaveri Sebastien Loebin hyväksi langetettuun tallimääräykseen.

Näin uutisoi englantilainen Autosport torstaina ilmestyvässä numerossaan.

Todennäköisin vaihtoehto Ogierille olisi vaihtaa Fordille ensi vuodeksi – ja tallipäällikkö Malcom Wilson sanoo haluavansa keskustella ranskalaiskuskin kanssa.

– Prioriteettini parhaillaan on tehdä jatkosopimus Fordin tehtaan kanssa seuraaviksi vuosiksi, mutta kyllä, haluan puhua Ogierin kanssa. Tilanne ei ole helppo, mutta pystyisin kyllä huolehtimaan Ogierista. Olen nähnyt vastaavaa aiemminkin, eikä voi olla rankempaa kuin toimia Carlos Sainzin ja Colin McRaen tallipäällikkönä.

Wilson ilmoitti Autosportille, että jos Ogier tulee Fordille, tiimissä olisi tilaa vain yhdelle suomalaiskuskille.

Toistaiseksi Wilsonilla on sopimus ensi vuodesta vain Jari-Matti Latvalan kanssa. Huhumyllyssä Mikko Hirvosta on jo ehditty viedä vuonna 2013 MM-sarjaan tulevan Volskwagenin leiriin.

Vain pari päivää sen jälkeen, kun Citroen ilmoitti seitsenkertainen maailmanmestari Loebin jatkavan tallissa kaksi seuraavaa kautta, Ogier kyseenalaisti oman jatkonäkymänsä DS3 WRC -kalustolla vuonna 2012.

Kun Loeb johti rallia avauspäivän jälkeen, Citroen päätti tallimääräyksestä ja ilmoitti, että Ogierin pitää jäädä kakkoseksi. Jo ennen tiimipalaveria Ogier ehti ennakoida päätöksen ja totesi: – On selviö, että niin tapahtuu. Seb itkee ja pyytää sopimaan järjestyksen. Joskus ennen minut saatiin unelmoimaan, mutta enää niin ei ole.

Ogier myönsi ranskalaislehti L’Equipelle, että hänen tulevaisuutensa ei ole selvä.

– Mielestäni on hyvä, että Loeb pidensi sopimustaan. Mutta en voi hyväksyä sitä, että tehdessään sopimuksen hän sai tiettyjä takeita. Sitä en voi hyväksyä. Haluan tietää, jos tiimissä on uusi politiikka tallimääräysten suhteen, jotta pystyn tekemään ratkaisuni.

Ogierilla on sopimus Citroenin kanssa ensi vuodesta, mutta aiheesta hän toteaa: – Sopimus? Mitä se tarkoittaa?

Gales huolehtii
Loebin jatkosta


Citroenin tiimijohto on raivoissaan Ogierin purkauksesta. Peugeotin ja Citroenin yhteisen PSA -yhtymän johtokunnan jäsen Jean-Marc Gales oli paikalla Trierin rallissa. Gales otti vastuun sopimusneuvotteluista Loebin kanssa tallipäällikkö Olivier Quesnelilta. Vaikka Gales vaikeni Ogierin tilanteesta, hän kehui vuolaasti Loebiä.

– Olen aina sanonut, että Loeb ja Citroen on kuin Pariisi ja Eiffel-torni – ne kuuluvat yhteen. Pidin henkilökohtaisesti huolen hänestä.

Gales vihjaisi, että Citroen suojelee Loebin johtoa MM-taiston loppuun asti, mikä on täysi u-käännös Quesnelin aiemmin ilmoittamalle politiikalle kuljettajien tasa-arvosta.

Ogierin tilanteen Gales kuittasi:

– Ogierilla on sopimus meidän kanssamme tästä kaudesta, mutta en halua kommentoida vuosia 2012 ja 2013.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Toivon vuolaasti että Ogier hyppäisi Fordin rattiin, sitten kaikki nähtäisiin minkälainen ero autoissa on:thumbup:
Ja tuollainen kuljettajapeli olisi tervetullutta niin monen vuoden jälkeen..:ahem:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos Okineekeri siirtyy Malcolmin hellan ääreen, niin kukahan nousee Sitruunalle Löebin aisankannattajaksi? Ja jos se on Hirvonen, joka tekee tilaa O:lle niin mitä se tietää Latvalan mestaruushaaveille? Ei välttämättä kovin hyvää. Latvala jatkaa edelleen sekundanttina, piällysmies vain vaihtuisi.
Ja edelleen paskan valuessa alas rattaissa, noinkohan Hirvonen on Volkkarin listoilla se haluttu mies vai onko heillä jo katsottuna kuvio esim. siten että 1. autoa ajaa Petteri ja 2. autoon katsellaan joku potentiaalinen sakemanni (tai vaikka Kopecky). Ja onko Hännisellä missään olosuhteissa saumoja saada WRC-paikka Volkkarilta?
Sellainen skenaario että Volkkarin kuskit olis Hirvonen & Hänninen on ÄÄRIMMÄISEN epätodennäköinen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Saattaa mennä aika kiharaiseksi tallipaikkaruletti, jos Ford venyttää ilmoitustaan jonnekin vuodenvaihteeseen asti, niin vaikeahan siinä on ennakoida että minne pitäisi seuraavaksi suunnata. Ogier on tunnekuohuissaan lähdössä vaikka heti pois, kun taas Ford-veljeksillä ei ole kiire lähteä minnekään, ennenkuin se Fordin giljotiini mahdollisesti napsahtaa, ja sitten on hätä kädessä. Ogier on siirtyessään paha pala suomalaisille, meni sitten VW:lle tai Fordille. Ja mihin tässä palapelissä menee sellainenkin jokeri kuin vaikkapa Ott Tänak (vaikka on ilmeisesti ilmoittanut että ensi vuosikin menee vielä SWRC:ssä).

Ogierin+Citikan toiminnasta ja reaktioista päätellen jotain siellä Citikalla laitettiin uusiksi viime viikolla, jotta saatiin pidettyä Loeb tiimissä vielä mukana. Ogierin kannalta tietty hyvä että vaihtoehtoja vielä on, pakkohan sinne ei ole jäädä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Mun kaverin kaveri kertoi varmana tietona, että Hänninen on palkattu Citroenille ja että Latvala menee testaamaan VW:n kestävyyttä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Jos Okineekeri siirtyy Malcolmin hellan ääreen, niin kukahan nousee Sitruunalle Löebin aisankannattajaksi? Ja jos se on Hirvonen, joka tekee tilaa O:lle niin mitä se tietää Latvalan mestaruushaaveille? Ei välttämättä kovin hyvää. Latvala jatkaa edelleen sekundanttina, piällysmies vain vaihtuisi.
Ja edelleen paskan valuessa alas rattaissa, noinkohan Hirvonen on Volkkarin listoilla se haluttu mies vai onko heillä jo katsottuna kuvio esim. siten että 1. autoa ajaa Petteri ja 2. autoon katsellaan joku potentiaalinen sakemanni (tai vaikka Kopecky). Ja onko Hännisellä missään olosuhteissa saumoja saada WRC-paikka Volkkarilta?
Sellainen skenaario että Volkkarin kuskit olis Hirvonen & Hänninen on ÄÄRIMMÄISEN epätodennäköinen.

Ketomaa?
 
Ylös