Ralliuutisia.

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Skoda, tuo IRC:n Lancia.

EDIT: VW ilmeisesti jatkaa tiimitoiminnan treenaamista tositoimissa ajamalla S2000-Skodilla koko MM-sarjan ensi vuonna, ja siihen päälle vielä kaikki Polon kehitys- ja rääkkäystestit, ohjelmaa piisaa.
http://translate.google.de/translate?u=http://www.rallye-magazin.de/rallyes/wm/nachrichten/news-detail/d/2011/09/19/vw-setzt-auch-2012-auf-skoda/index.html&sl=de&tl=en&hl=&ie=UTF-8
Kuinkahan tuo kuvio etenee, muuttuuko skoda ns. asiakas tiimiksi kun emo tulee samalla kalustolla täyteen sarjaan mukaan. Olisko tässä jo Juholle mahkut siirtyä siististi Volkkarin leiriin kun kalusto on tuttua ja pystyis varmasti antamaan parhaan feedbackin kehitystyöstä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
There's also rumour of entries coming from Burcu Cetinkaya in a Fabia S2000 and former Pirelli Star Driver Jarkko Nikara, who is believed to be bringing the Lancer Evo IX he used to win the last round of the Finnish series near Helsinki last weekend.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/94680

Huomenna varmistuu IRC Skotlannin osallistujat. Hänninen toki mukana. Tilastoinnin nimissiä, olisiko Nikara sitten viides suomalaiskuski sarjassa (Alen, Hänninen, Hirvonen, Gardemeister)?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
Mitä mitä... Onko Antollekin löytyny auto alle jostakin? Aika hiljaista on Alen juniorin ajamiset olleet sen jälkeen kun Fiude lopetti IRC-"tehdastallinsa".
Ei. Laskeskelin siis ääneen suomalaiskuskeja, jotka ovat joskus startanneet IRC-ralliin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Fordin jatko lopullista ilmoitusta vaille valmis?

Fordin jatko rallin MM-tasolla on varmistumassa. Ford Motorsportin Euroopan osaston johtaja Gerhard Quinn antaa Auto Sprint -lehdessä ymmärtää, että päätös pitkän linjan investoinnista MM-ralliin on tehty ja virallinen ilmoitus suunnitelmista tulee lokakuun aikana.

Fordin päämajasssa tehty päätös merkitsee, että kilpatoiminta jatkuu Malcolm Wilsonin kipparoiman M-Sportin kanssa myös seuraavien vuosien ajan. Wilsonin nykyinen kolmivuotinen sopimus Fordin kanssa olisi umpeutunut tämän kauden lopussa.

Periaatteessa Wilsonin pitää vielä odottaa vihreä valoa Fordin suunnalta, mutta käytännössä brittipomo voi jo suunnitella kuskipuolen mieleisekseen.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/259115.html
Muttaniin, mikäli Fordin panostukset ei nykyisestä kasva, vaan jatkossakin keskitytään asiakkaiden viihdyttämiseen ja ajattamiseen, niin mitä väliä, kohta tulee Mini ohi ja pelimerkkien perusteella VW:kin vetänee out-of-the-box aika kovaa.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Ai tämän verran:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/karkea-pila-suisti-9-ralliautoa-metsaan/art-1288415733803.html

Kyllä vaan tuo tempaisu ihmetyttää. Kaveri kuitenkin on tehnyt mielestäni kansallisten rallien parhaan rallipaketin, katsojaoppaineen ja -vinkkeineen.
No eipä kuitenkaan viiteen vuoteen tartte olla muuten tekemässä rallia kuin penkalla. Toivottavasti kuitenkin jatkossa jättää liikkenne merkkien asettelun tienpitäjän tehtäväksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Kimi Räikkönen testasi yhdessä Kaj Lindströmin kanssa Citroenin DS3 -autoaan eilen Ranskassa ensi viikon Ranskan asvalttirallia varten.

Video.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/09/1396145/fia-vahvisti-mm-ralleihin-tulossa-aika-ajot
FIA vahvisti: MM-ralleihin tulossa "aika-ajot"

Julkaistu 23.09.2011 13:45 (päivitetty 13:57) MTV3

Rallin MM-sarjan ajojärjestyssääntöön tulee muutoksia ensi kaudeksi, päätti Kansainvälinen autourheiluliitto FIA perjantaina.

Singaporessa kokoontunut MM-rallikomissio päätti muuttaa osakilpailujen ensimmäisten päivien ajovuorosääntöä niin, että kuljettajat pääsevät valitsemaan ajovuoronsa kilpailun ensimmäisenä päivänä testierikoiskokeen tuloksien perusteella.

Kyseinen "aika-ajo" on kahden tunnin mittaisen testierikoiskokeen lopussa. Sen ajojärjestys määräytyy MM-pistetilanteen mukaan.

Kyseisen lähtöjärjestyskisan nopein kuljettaja valitsee kisan avauspäivän ajovuoronsa ensimmäisenä. Seuraavina kisapäivinä ajojärjestys muodostuu tuloslistan käännetyssä järjestyksessä.

Kuluvalla kaudella ajovuorot ovat määräytyneet ensimmäisenä kisapäivänä MM-pisteiden perusteella ja seuraavina päivinä on ajettu tuloslistan mukaisessa järjestyksessä. Tämä on johtanut useisiin taktikointeihin ajovuorojen kanssa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
Maikkarilla taas loivaa epätarkkuutta tulkinnassa. FIA:n päätöksen mukaan P1- ja P2-kuskit saavat shakedownin ensimmäisen kahden tunnin aikana harjoitella testierikoiskokeen ajamista maksimissaan kaksi (2) kertaa. Tämän jälkeen kuljettajat starttaavat testierikoiskokeelle kolmannen kerran pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä, ja tämän kolmannen kierroksen aika määrittelee sen, miten kuljettaja pääsee valikoimaan lähtöpaikkaansa ensimmäiselle ajopäivälle: nopein eka, hitain viimeisenä - tai testi-ek:n väliin jättänyt kaikista viimeisenä. Aika-ajoa käytetään vaan soraralleissa.

Penkalta katsovalle tämä merkitsee selvästi vähemmän näkemistä, jos viime kausina shakedownia on pitänyt ajaa P1-kuskien vähintään neljä kertaa, vähemmän testaamaan päässeet kuskit ovat hinkanneet jopa 6-8 kertaa.

Lisäksi superralli-sääntö muuttuu sen verran, että säännön käyttäminen jää kisajärjestäjän tehtäväksi.

Kilpailukalenterikin vahvistui. Suomessa ajetaan elokuun ensimmäinen viikonloppu ja mukana ovat WRC- ja SWRC-luokat, eli ei PWRC-luokkaa tällä kertaa.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2011/Pages/wmsc-230911.aspx
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Pahasti jos sanoo niin aika-ajo tarkoittanee käytännössä sitä että Ogier määrätään hidastelemaan jo ennen ekaa varsinaista EK:ta, ja samoin Fordeista irtoilee ylimääräisiä muttereita ja renkaita jo ennen kuin varsinaiset kellot lyödään käyntiin.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Pahasti jos sanoo niin aika-ajo tarkoittanee käytännössä sitä että Ogier määrätään hidastelemaan jo ennen ekaa varsinaista EK:ta, ja samoin Fordeista irtoilee ylimääräisiä muttereita ja renkaita jo ennen kuin varsinaiset kellot lyödään käyntiin.
Miksi Ogier tarttis määrätä hidastelemaan, kun Ogierin voi antaa ajaa aika-ajossa sen minkä pääsee ja sitten siististi määrätä valitsemaan hieman huonompi lähtöpaikka itselleen, jotta Loeb saa edun ;)
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Aaa niinpäniin, pääsi jo unohtumaan että aika-ajo ei määrää paikkaa vaan ainoastaan valintavuoron. Muttanjoo, onhan se aika-ajo taas yksi vaaranpaikka lisää möhliä koko kisa, varsinkin jos joutuu paikkaamaan hanskalla aivan hillittömästi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Sillä ei ole juurikaan merkitystä lähteekö kuumanryhmän viimeisenä vain toiseksi viimeisenä. Ajoura on jo puhdas. Ja muina päivinä ajetaan käännetyssä järjestyksessä joten samasta syystä taktikointi on turhaa...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Citikka kun on valmis tekemään kaikkensa sen yhdenkin pisteen eteen niin miksei sitten nöyryyttää Ogieria tässä aika-ajovaiheessakin (tuskin nyt kuitenkaan). Mutta totta on ettei sillä ole väliä miten päin Citikat valitsee parhaat paikat, homma hoituu joka tapauksessa ajamalla kotiin. Citikka raiskasi Fordin tällä kaudella kärjestä auraten, ei tarvita hirvittävän isoa matemaatikkoryhmää laskemaan kuinka käy kun Fordin lähtöpaikka+taktikointietu katoaa tämän uudistuksen myötä.
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Citikka kun on valmis tekemään kaikkensa sen yhdenkin pisteen eteen niin miksei sitten nöyryyttää Ogieria tässä aika-ajovaiheessakin (tuskin nyt kuitenkaan). Mutta totta on ettei sillä ole väliä miten päin Citikat valitsee parhaat paikat, homma hoituu joka tapauksessa ajamalla kotiin. Citikka raiskasi Fordin tällä kaudella kärjestä auraten, ei tarvita hirvittävän isoa matemaatikkoryhmää laskemaan kuinka käy kun Fordin lähtöpaikka+taktikointietu katoaa tämän uudistuksen myötä.
Joo tätä kanssa tuumailin, taitaa Fordit jäädä jo ekana päivänä minuutti tolkulla kun olosuhteet on kaikille paremmat. Voi tulla tylsä vuosi :thumbdown
 
Ylös