Ralliuutisia.

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Syy miksi IRC on suositumpi sarja kuin MM-sarja on puhtaasti raha. IRC on halvempi kiertää kun MM. Pienemmällä panoksella saa paremman näkyvyyden. Varsinkin kun suurin osa IRC-sarjaa ajavista on yksityiskuskeja. Kisat on hyviä ja monipuolisia molemmissa sarjoissa. Ja onhan IRC:kin kohdalla puhuttu talousvaikeuksista. Tarkoituksena tehdä pelkästään eurooppalainen sarja.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
IRC:llä on omat viehätyksensä, mutta ei sekään mikään kaiken pahan yläpuolella oleva oleva rallisarjojen shangri-la ole. Automerkkejä on toki mukana, mutta yhtään enemmän aktiivisesti ainoastaan Skoda ja Peugeot, joilla myös ajettiin tällä kaudella kaikki sarjan voitot. Nasseria ja Kyprosta lukuunottamatta ne muutamat Fiestat, mitä IRC:sä tänä vuonna nähtiin olivat pelkästään "also runs". Lisäksi sarja todella kaipaisi yhdistymistä Euroopan mestaruussarjan kanssa, jossa tosin voittaja olisi ERC. IRC ei kuitenkaan ei enää ole maailmanlaajuinen sarja.

Rallifanin näkökulmasta IRC on yksiselitteisesti mukavampi vaihtoehto kuin MM-sarja; riippuen toki siitä arvostaako enemmän maailman parhaimpia kuskeja/autoja vai rennompaa tapahtumasta nauttimista. Kahden IRC-rallin kokemuksella (Barum 2010 & 2011) järjestelyt ovat riittävän jämptit, mutta ehdottomasti lungimmat ja ainakin Tshekeissä myös yleisön käytös villimpää (ilotulitteita yms.). Tosin enpä Suomessakaan ole WRC-kokemustani onnistunut järjestäjien vaatimuksien takia pilaamaan. Myös kilpailullisesti IRC tarjoaa erittäin mielenkiintoisia ralleja, ainakin tänä vuonna oli useita tiukkoja kisoja ja mukavasti eri voittajia.

Eikä se Mahonen voi mitään tallien budjettien ker(j)uulle.

Mutta ehdottomasti olen edelleen sitä mieltä, että kaksi on enemmän kuin yksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kumpis se ny on: Vuoden autourheilija vaiko Vuoden moottoriurheilija? AKK:lla tuskin on hirveästi intressiä tai edes kompetenssia arvioida esim. prätkä- tai vene- tai kiihdytyspuolen suorituksia.
Niinkuin vähän arvailinkin, niin Hännisen meriitit eivät riittäneet Vuoden Moottoriurheilijan titteliin. Sen tittelin voitti Enduro-kuski Juha Salminen ja Hännisen on parempien näyttöjen puutteessa tyytyminen vain vuoden autourheilijan titteliin. Jos Hirvoska olisi saavuttanut kakkostilansa omin avuin eikä Latvalalta saatujen lahjapisteiden avulla, niin olisin nostanut jopa hänet edelle. SWRC on kuitenkin vain täyteluokka varsinaisen WRC:n siivellä, ihan kuten ovat JWRC ja PWRC.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallifanin näkökulmasta IRC on yksiselitteisesti mukavampi vaihtoehto kuin MM-sarja; riippuen toki siitä arvostaako enemmän maailman parhaimpia kuskeja/autoja vai rennompaa tapahtumasta nauttimista.
Erinäisistä syistä - joista ehdottomasti pahin tuo Kyprokseen liittynyt nettisivujen täydellinen päivittämättömyys - on IRC-kisat jääneet paikanpäällä näkemättä. Mutta on todettava että ainakin Portugalissa ja Alsacessa myös WRC:ssä on päässyt nauttimaan 2010/2011 rennoista tapahtumista. Vaikka katsojia sielläkin nykyään pistetään aitauksiin.

Muuten Lupatarkastajalta :thumbup::thumbup:-kommentti. Kuten seksi, myös ralli on itsekoettuna paljon parempaa kuin netissä seuraamalla!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Brasiliaan suunnitellaan MM-rallia kaudelle 2013. Startti olisi Sao Paolossa ja maali Rio de Janeirossa.
Samaisessa lehdessä mainittiin myös että Per-Gunnar Anderssonin tavoitteena on ajaa Protonin Super2000:lla, MM-sarjaa ja Aasian-Tyynenmeren sarjaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Hyvin menee, ja menee varmaan jatkossakin.

WRC commercial rights holder CSI goes into Administration
By David Evans Tuesday, November 29th 2011, 17:34 GMT

The company controlling the World Rally Championship's commercial rights - Convers Sports Initiatives - has gone into receivership.

Vladimir Antonov, the 36-year-old Russian businessman who controls CSI, was arrested in London last week as part of an investigation into the striping of assets from Bankas Snoras, a Lithuanian bank of which he owned 68 per cent.

Antonov, along with his business partner Raimondas Baranauskas were conditionally bailed by Westminster Magistrates' Court last week.

Peter Kubik, a partner at accountants UHY Hacker Young, confirmed CSI's plight via a statement.

The statement from Kubik read: "On the 25th of November 2011 my partner at UHY Hacker Young Andrew Andronikou and I were appointed as Joint Administrators to Convers Sports Initiative plc (CSI).

"CSI own a number of sports teams, media franchises and entertainment rights businesses.

"We were appointed as Administrators after uncertainty arose over the future of CSI. CSI has a number of sports related assets and we are very confident of finding interested buyers for these subsidiaries. Our aim is to ensure that the sale process is as smooth as it possibly can be.

"We will now be undertaking a period of due diligence at CSI and once that has been completed we will be in a better position to answer questions."

The FIA awarded North One Sports a 10-year agreement for exclusive media rights to the WRC, running from 2010 to 2020. North One Sports was acquired by CSI in March this year.

A spokesperson from the FIA said: "The FIA is monitoring the situation regarding Mr Antonov."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/96585
Ja ei huolta, Saabkin tulee varmaan ensi vuonna mukaan sarjaan, Vladimir-poika sai kerättyä sen verran vahvan sponsoripaketin Liettuasta (pankin asiakkaiden säästöistä).
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Tuohon kun MINI vielä rajoittaa ja Ford vetäytyy tulee väsyneempi kausi kuin 2009.

Ei tainnut toteutua fia:n hype hirveästä hingusta wrc:hen kun maksaa niin järkyttävästi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Maikkarilla oli eilen juttua, että kivenä kengässä ei olekaan Ford vaan Malcolm Wilson, joka ei ilmeisestikään aio suostua Fordin uusiin sopimusehtoihin. Niissä Ford kaappaisi itselleen huomattavasti lisää valtaa niin tiimin rahaliikenteeseen kuin jopa kuskien valintaan. Wilsonille jäisi jonkinlainen tallipäälikön rooli ilman todellista valtaa. Abu Dhabi olisi tarjonnut 5v diiliä, mutta se ei käy Fordille, joka tekee päätöksiä 3v sykleissä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Maikkarilla oli eilen juttua, että kivenä kengässä ei olekaan Ford vaan Malcolm Wilson, joka ei ilmeisestikään aio suostua Fordin uusiin sopimusehtoihin. Niissä Ford kaappaisi itselleen huomattavasti lisää valtaa niin tiimin rahaliikenteeseen kuin jopa kuskien valintaan. Wilsonille jäisi jonkinlainen tallipäälikön rooli ilman todellista valtaa. Abu Dhabi olisi tarjonnut 5v diiliä, mutta se ei käy Fordille, joka tekee päätöksiä 3v sykleissä.
Jos tällä kertaa Ford oikeasti kerää lelunsa ja lähtee voin jo kuvitella markkinointikoneiston seuraavan otsikon : Uusi autovalmistaja wrc:hen, sarja voi paremmin kun koskaan !!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos tällä kertaa Ford oikeasti kerää lelunsa ja lähtee voin jo kuvitella markkinointikoneiston seuraavan otsikon : Uusi autovalmistaja wrc:hen, sarja voi paremmin kun koskaan !!
Hypoteettinen ajatus: FOrdi ja M-Sport eivät pääse sopimukseen joten Fordi katselee pikavauhtia jonkun muun sopimuskumppanin itselleen. Ja ta-daa kuvaan astuu Tommi Mäkinen Racing :)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Hypoteettinen ajatus: FOrdi ja M-Sport eivät pääse sopimukseen joten Fordi katselee pikavauhtia jonkun muun sopimuskumppanin itselleen. Ja ta-daa kuvaan astuu Tommi Mäkinen Racing :)
Millaisella aikataululla TMR saisi kilpailukykyisen auton kasaan?

Omistaako Ford vai M-Sport "tiedot" Wrc Fiestasta?

Jos he itse haluavat tulla mukaan niin hehän voisivat heittää karun yllärin Malcolmin porukalle.

Pakko sanoa että itseä ihmetyttää kuinka Citroen vain painaa menemään, eikö heitä kiinnosta yhtään onko mukana kilpailijoita ollenkaan???

Tekevätkö he Lanciat ja poistuvat kun kilpailu kovenee?

On kyllä todella monia avoimia kysymyksiä lajin tulevaisuudesta wrc tasolla, uudet säännöt tuntuvat todella isolta virheeltä.

Juuri kun luin tuulilasin 2009 numerosta 8? missä oli Garden ja Hännisen haastattelu, niin siinä puhuttiin s2000-luokan autoista tulevaisuutena.

Oliko tämä joskus tarkoitus, vai oliko jutun tekijä erehtynyt kutsumaan näitä nykyisiä silloin sillä nimellä?

Sillä ihmetyttää oikeasti että miten tätä voidaan pitää viisaana ratkaisuna lajin tulevaisuudelle.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Lancian tehdastallin poistuminen sarjasta johtui kylläkin Fiatin talousongelmista.
En tarkoittanut että poistuivat koska kilpailu kovenee, vaan sattumalta samaan aikaan.

Nythän Mini/Prodrive ja M-Sport eivät ole vielä ainankaan mitään kauheita uhkia Citroenille olleet jos homma mennyt "normaalisti", mutta Vw onkin ainakin panostukseltaan eri luokkaa.

Lancian lähdön aikanahan alkoi kanssa tulla enemmän ja enemmän kilpailua, tosin eikös talli ollut "Martini Racing" tai jms. jo 1992 eli tehdas lähti jo ollessaan aikalailla voittamaton tallien mm:ssä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En tarkoittanut että poistuivat koska kilpailu kovenee, vaan sattumalta samaan aikaan.

Nythän Mini/Prodrive ja M-Sport eivät ole vielä ainankaan mitään kauheita uhkia Citroenille olleet jos homma mennyt "normaalisti", mutta Vw onkin ainakin panostukseltaan eri luokkaa.

Lancian lähdön aikanahan alkoi kanssa tulla enemmän ja enemmän kilpailua, tosin eikös talli ollut "Martini Racing" tai jms. jo 1992 eli tehdas lähti jo ollessaan aikalailla voittamaton tallien mm:ssä?
Eikös se ollut Repsol Racing? Sainzi tuli ykköskuskiksi Repsolin rahoilla (että ylipäätään Lanciat pystyi ajamaan) ja viimeisen evoluution moottorin kehityksestä vastasi Lamborghini. Lanciaa oli lähinnä vain kori ja nimi. Alustageometriakin taidettiin laittaa kokolailla uusiin puihin vs. vanhat 16V Integralet.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös se ollut Repsol Racing? Sainzi tuli ykköskuskiksi Repsolin rahoilla (että ylipäätään Lanciat pystyi ajamaan) ja viimeisen evoluution moottorin kehityksestä vastasi Lamborghini. Lanciaa oli lähinnä vain kori ja nimi. Alustageometriakin taidettiin laittaa kokolailla uusiin puihin vs. vanhat 16V Integralet.
"Super Deltaa" ajatti Jolly Club, joka oli aiemmin Lancian kakkostiimi. Sponssina 1992 Martini, 1993 Repsol(Sainz, Recalde) ja Totip(Aghini)

Menestystäkin tuli: 1992 valmistajien MM.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
....Eikä se Mahonen voi mitään tallien budjettien ker(j)uulle...
Vai voiko sittenkin siellä rallitoimikunnassa, tai mikä se nyt on. Esimerkiksi säännöt, kisojen lukumäärä ja kisojen sijainti vaikuttavat suoraan kustannuksiin. Ja esim. sarjan ja kisojen houkuttelevuus ja tv sopimukset vaikuttavat tulopuoleen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4341
Maikkarilla oli eilen juttua, että kivenä kengässä ei olekaan Ford vaan Malcolm Wilson, joka ei ilmeisestikään aio suostua Fordin uusiin sopimusehtoihin. Niissä Ford kaappaisi itselleen huomattavasti lisää valtaa niin tiimin rahaliikenteeseen kuin jopa kuskien valintaan. Wilsonille jäisi jonkinlainen tallipäälikön rooli ilman todellista valtaa. Abu Dhabi olisi tarjonnut 5v diiliä, mutta se ei käy Fordille, joka tekee päätöksiä 3v sykleissä.
Taitaisi Malcomin pojan ralliura loppua uuden sopparin allekirjoitukseen...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
Vai voiko sittenkin siellä rallitoimikunnassa, tai mikä se nyt on. Esimerkiksi säännöt, kisojen lukumäärä ja kisojen sijainti vaikuttavat suoraan kustannuksiin. Ja esim. sarjan ja kisojen houkuttelevuus ja tv sopimukset vaikuttavat tulopuoleen.
Pidemmällä aikavälillä näin kyllä, mutta tänäkin syksynä maailmantaloudessa on ollut "pari muuttujaa", mitkä vaikuttavat nyt välittömästi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
Skoda Motorsport on kertonut ensi kauden suunnitelmistaan, googlishin kielellä tästä.

Lyhyesti:
- Hänninen ja Kopecky jatkavat kuljettajina
- talli ajaa IRC:n ja Tshekkien mestaruussarjan (MMCR) osakilpailuja, lisäksi tarkoitus on ajaa enemmän EM-ralleja sillä oletuksella, että IRC ja ERC yhdistyvät kaudeksi 2013
 
Ylös