Ralliuutisia.

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Noh, eräs konkurssikypsä tapahtuma nimeltä Jyväskylän Suurajot ainakin nousi ko. kaverin johdolla vähän parempaan jamaan.
Tai sitten se putoaisi kalenterista, koska Red Bull haluaa enemmän näkyvyyttä isommilla markkina-alueilla. Edellähän juuri todettiin että Red Bull Promotions (tjsp.) pääsee merkittävästi vaikuttamaan rallikalenterin sisältöön jatkossa. Aasia ja P-Amerikka on nykyisin suht. heikoissa kantimissa vs. potentiaalinen asiakaskunta. Mm. Venäjällä on väestöpohjaa sekä (voitelu-)rahaa käytettäväksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tai sitten se putoaisi kalenterista, koska Red Bull haluaa enemmän näkyvyyttä isommilla markkina-alueilla. Edellähän juuri todettiin että Red Bull Promotions (tjsp.) pääsee merkittävästi vaikuttamaan rallikalenterin sisältöön jatkossa. Aasia ja P-Amerikka on nykyisin suht. heikoissa kantimissa vs. potentiaalinen asiakaskunta. Mm. Venäjällä on väestöpohjaa sekä (voitelu-)rahaa käytettäväksi.
Pelko Suomen rallin putoamisesta on jokseenkin perusteeton. Se on varmaankin Monte Carlon jälkeen toiseksi arvostetuin kisa koko kalenterissa (ja monille arvostetuin) ja vuodesta toiseen parhaimmin järjestetyksi valittu. Eikä Mahosen uusi pesti nyt sen asemaa ainakaan heikennä.

Red Bull Media House päässee vaikuttamaan jonkin verran kalenteriin, mutta "merkittävästi" ojn liioittelua. Ei FIA luovuta kaikkea sananvaltaa pelkälle promoottorille.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Pelko Suomen rallin putoamisesta on jokseenkin perusteeton.
MM-arvoton Jyväskylä on ajettu viimeksi 90-luvulla, eli ei siitä nyt niin kauan ole. Ja ymmärtääkseni silloinkin syynä olivat "markkinointinäkökohdat". Suurin kasvu kun on rallille haettavissa sieltä, missä se kiinnostaa vähiten. Suomessa kasvunäkymät ovat heikot, jossain New Yorkin metropolialueella valtavat ;)
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
MM-arvoton Jyväskylä on ajettu viimeksi 90-luvulla, eli ei siitä nyt niin kauan ole. Ja ymmärtääkseni silloinkin syynä olivat "markkinointinäkökohdat".
90-luvulla kokeiltiin rallien "vuorottelua". Kaikki rallit Monte Carlosta RAC:hen olivat kerran ilman MM-arvoa.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
En tiedä tekisikö pahaa ollenkaan, jos Jyskälä olisikin jonakin vuonna ERC-osakilpailu.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
En tiedä tekisikö pahaa ollenkaan, jos Jyskälä olisikin jonakin vuonna ERC-osakilpailu.
MM-arvoton välivuosi 1995 sai tapahtuman kyykkäämään siihen malliin taloudellisesti, että sen jälkeen ko. rallin jatko vasta olikin vaakalaudalla. Eli saattaisihan tuo välivuosi tehdä vähän pahaakin vielä tälläkin vuosituhannella.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
MM-arvoton välivuosi 1995 sai tapahtuman kyykkäämään siihen malliin taloudellisesti, että sen jälkeen ko. rallin jatko vasta olikin vaakalaudalla. Eli saattaisihan tuo välivuosi tehdä vähän pahaakin vielä tälläkin vuosituhannella.
Nimenomaan. Ilman välivuoden mahalaskua Suomen MM-ralli voisi olla edelleen Jyväskylän Suurajot ja Mahonen olisi voinut pysyä muissa hommissa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
MM-arvoton Jyväskylä on ajettu viimeksi 90-luvulla, eli ei siitä nyt niin kauan ole. Ja ymmärtääkseni silloinkin syynä olivat "markkinointinäkökohdat".
Vuorottelulle ehkä, ei yksittäisten kisojen vuoroille olla lepovuorossa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Huhu Ranskan MM-rallista kertoo, että Sordo olisi jo vihjannut ajavansa ensi vuonna Citikalla. Jos näin niin ei mikään ihme, Mikko ykköskuskina = realistinen sauma ottaa se puuttuva MM-voitto (taskussa 32 podiumia mutta ei voittoa).
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Nimenomaan. Ilman välivuoden mahalaskua Suomen MM-ralli voisi olla edelleen Jyväskylän Suurajot ja Mahonen olisi voinut pysyä muissa hommissa...
Ei nyt ihan näinkään. Vaikka kuinka inhoaisi Jarmo Mahosta, olisi syytä pitäytyä faktoissa. Jyväskylän Suurajot ry oli pahasti velkainen vuoden 1996 kisan jälkeen. Velkoja synnytti vuoden 1995 kisa, mutta eivät ne 90-luvun aikaisemmatkaan kilpailut ihan tuubiin taloudellisesti menneet.

Suurajot ry:ssä oli myös sisäisiä henkilöristiriitoja taloussotkujen lisäksi. Vyyhti lähti purkautumaan, kun kilpailun päätoimihenkilöt lääkäri Martti Nurmiahon johdolla lähtivät syksyllä 1996 selvittämään kilpailun talouskuviota. Silloin talousongelmat paljastuivat kaikessa karuudessaan. Sitten päätoimihenkilöt erosivat, ja Suurajot ry erotti Simo Lampisen tehtävistään. Suurajot ry myös onnistui menettämään kilpailun pääsponsori Nesteen.

AKK:n oli pakko viheltää peli poikki ja ottaa homma haltuun. Ilman AKK:n väliintuloa Suomessa ei ajettaisi enää MM-rallia. Se, että AKK hoitaa nyt kilpailun ilman yhteiskunnan tappiotakuuta, on hatunnoston arvoinen teko.

Suurajot ry:n ja AKK:n toki soisi jo hautaavan vanhat riidat. Suurajot ry teki todella pitkään hienon työn Suomen MM-rallin eteen ja nyt AKK tekee hyvää työtä rallin eteen.

Kilpailun järjestelyistä on helppo huudella netissä, mutta kilpailunjärjestäjän on pakko ajatella talousasioita. Ilman eurojen ajattelemista Suomen MM-ralli on äkkiä menetetty. Ja se olisi kova tappio koko lajille,
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Karuja lukuja, kun ne näin kirjoitetussa muodossa näkee:

Toivottavasti ainakin VW pystyy suht nopeasti haastamaan Citroenin ja Fordin. Viimeksi nimittäin jollakin muulla automerkillä kuin Citroenilla tai Fordilla on voitettu MM-osakilpailu seitsemän vuotta sitten, kun Marcus Grönholm ajoi Japanissa voiton Peugeotille.

Hiljaista on ollut muilla merkeillä myös palkintopallilla. Chris Atkinson oli Subarulla kolmas Jyväskylässä 2008. 2009 ja 2010 ei yksikään podiumpaikka mennyt muille. 2011 ja 2012 Minin Dani Sordo on vieraillut palkintokorokkeella kolmesti. Atkinsonin kolmossijan jälkeen on ajettu 55 MM-osakilpailua eli jaettu 165 podiumpaikkaa. Niistä Citroen on ottanut 95, Ford 67 ja Mini kolme. Olisi jo muutoksen aika.

http://blogit.mtv3.fi/lexhollo/2012/10/08/uskomaton-loeb/
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tämän viikon GP Weekissä on Jarmo Mahosen haastattelu

http://mag.gpweek.com/#folio=42

GP Week muutuu muuten ensi viikolla maksulliseksi. Se onkin ollut hämmästyttävän laadukas ollakseen kokonaan maksuton julkaisu. Ja rallista on ollut juttua ihan kiitettävästi.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Vuosi vaihtuu ja säännöt muuttuu Citikalla:

How is Citroen planning the 2013 championship challenge?

Matton: “Mikko (Hirvonen) may be carrying the number one on the car and be named with the FIA as our permanent driver, but we will not have a number one or number two status like this year. We will try to have a team with two drivers on the same level. That is the idea and is the only way to win both championships.

"I think you know the names of the persons who are on the market at the moment. We are speaking with people who have a lot of experience of the world championship and of the world rally car."

http://mag.gpweek.com/#folio=18
Oui oui.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Vuosi vaihtuu ja säännöt muuttuu Citikalla:



Oui oui.
No joo Citikka yrittää viä saada Latvalan ratin taa, niin siksi tämmönen tilanne. Jari-Matilla on nyt valinnanvaraa, saas nähdä mihinkä se päättyy..
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Sordo ajaa luultavasti kahdeksan rallia Citroenilla ja Loeb viisi.

Jos näin käy, että Loeb ajaa vain viisi kisaa niin sehän tarkoittaa jo oikeesti melkein sitä, että joku toinenkin voi voittaa ens vuonna mestaruuden :D

5/13 voittoa ja muut 8 kisaa jakaantuu muille, hmm... no siinä ja siinä voittaako Löbösteri kymppiä täyteen :wink:
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Sordo ajaa luultavasti kahdeksan rallia Citroenilla ja Loeb viisi.
Mielenkiintoista, jos Sordo ajaa Citikalla ne kisat joita Loeb ei. Sordo on asfaltti kuski ja oletuksenahan on, että Loeb ajaa asfaltti rallit. Vähän luulen, että ei Sordo noilla ehdoilla Citikalle mene.

Loebin tilanne on sinänsä mielenkiintoinen, että jos näyttää siltä, että mestaruus on mahdollinen niin eiköhän Loeb aja sitten muutaman kisan lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös