Nimenomaan. Ilman välivuoden mahalaskua Suomen MM-ralli voisi olla edelleen Jyväskylän Suurajot ja Mahonen olisi voinut pysyä muissa hommissa...
Ei nyt ihan näinkään. Vaikka kuinka inhoaisi Jarmo Mahosta, olisi syytä pitäytyä faktoissa. Jyväskylän Suurajot ry oli pahasti velkainen vuoden 1996 kisan jälkeen. Velkoja synnytti vuoden 1995 kisa, mutta eivät ne 90-luvun aikaisemmatkaan kilpailut ihan tuubiin taloudellisesti menneet.
Suurajot ry:ssä oli myös sisäisiä henkilöristiriitoja taloussotkujen lisäksi. Vyyhti lähti purkautumaan, kun kilpailun päätoimihenkilöt lääkäri Martti Nurmiahon johdolla lähtivät syksyllä 1996 selvittämään kilpailun talouskuviota. Silloin talousongelmat paljastuivat kaikessa karuudessaan. Sitten päätoimihenkilöt erosivat, ja Suurajot ry erotti Simo Lampisen tehtävistään. Suurajot ry myös onnistui menettämään kilpailun pääsponsori Nesteen.
AKK:n oli pakko viheltää peli poikki ja ottaa homma haltuun. Ilman AKK:n väliintuloa Suomessa ei ajettaisi enää MM-rallia. Se, että AKK hoitaa nyt kilpailun ilman yhteiskunnan tappiotakuuta, on hatunnoston arvoinen teko.
Suurajot ry:n ja AKK:n toki soisi jo hautaavan vanhat riidat. Suurajot ry teki todella pitkään hienon työn Suomen MM-rallin eteen ja nyt AKK tekee hyvää työtä rallin eteen.
Kilpailun järjestelyistä on helppo huudella netissä, mutta kilpailunjärjestäjän on pakko ajatella talousasioita. Ilman eurojen ajattelemista Suomen MM-ralli on äkkiä menetetty. Ja se olisi kova tappio koko lajille,