Ralliuutisia.

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Toisaalta jos M-Sportti menee Hyundain taakse kuten huhillaan, en pidä tätä Fordin uutista niin huonona. JOS M-Sport pyörittää Hyudaita, olisi kokemusta rutkasti takana ja mahdollisuus rakentaa voittaja-auto toisin kuin koko tiimiä itse kasatessa. eli periaattessa merkki vaan vaihtuu mutta kilpailukyky säilyisi.
Tuo tuli itsellekkin mieleen, että varmaan M-sportilla vaihtuu merkki.
Jos tehdas perustaisi kilpatallin täysin puhtaalta pöydältä niin se vaatisi samanlaista panostusta kuin VW:llä, josta ei nyt näy merkkejä. Pitäisi olla jo ensi kaudella jotain kasassa jos meinataan kaudella 2014 ajaa tosissaan.

Sanokaas joku fiksumpi, että onko Ministä S2000 muunnos 2 litraisella vapaastihengittävällä koneella?
Eikös se auto jolla Sordo voitti Korsikalla ollut kuitenkin joku kuristetulla turbolla varustettu muunnos?
Alkaa menemään vähän sekaisin näiden FIA:n nyky luokkien kanssa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3507
Sijainti
JKL
Sanokaas joku fiksumpi, että onko Ministä S2000 muunnos 2 litraisella vapaastihengittävällä koneella?
Eikös se auto jolla Sordo voitti Korsikalla ollut kuitenkin joku kuristetulla turbolla varustettu muunnos?
Alkaa menemään vähän sekaisin näiden FIA:n nyky luokkien kanssa.
Eikös se ollut joku RCC malli tms. Eli 1,6l turbo mutta pienemmällä kuristimella. Ja ilman isoja spoilereita...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ford-miehenä merkin vetäytyminen surettaa, mutta kai ne joskus hybridi-auto aikakaudella taas palaavat. ;)
Toisaalta onhan Fordi ennenkin lopettanut tehdastallina. Vatanenkin voitti mestaruutensa yksityistallin autolla. Kyse on lähinnä kai siitä, että FIA:n pitää luoda edellytykset sille, että yksityistallitkin voivat kilpailla sarjassa ilman että vaadittaisiin mitään miljardi-budjettia. Käytännössä yksi askel tähän suuntaan olisi kaukokisojen karsiminen pois sarjasta. Rallikaravaanin roudaaminen johonkin Australiaan ja Argentiinaan vain yhden kisan vuoksi ei ole millään mittarilla järkevää toimintaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eikös se ollut joku RCC malli tms. Eli 1,6l turbo mutta pienemmällä kuristimella. Ja ilman isoja spoilereita...
Periaatteessa vastaava RRC kuin millä Basso voitti taannoisen IRC skaban. Käytännön ero WRC malliin taisi kuitenkin Minin kohdalla olla vielä Fiestaakin pienempi.
 

leksi

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
16
Noita volkkarin kuskeja mietittäessä mieleeni pomppasi muuan Carlos, joka tuota autoa on ollut kehittämässä. Mitäpä jos pappa istuu ratin taakse ? Ei välttämättä koko sarjaa, sillä Latvalahan siihen hommaan ilmeisestikkin siirtyy. Mutta muutamia ralleja edes.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eikös se ollut joku RCC malli tms. Eli 1,6l turbo mutta pienemmällä kuristimella. Ja ilman isoja spoilereita...
Eikös Mini Brazil tallin autot ennen varsinaista WRC debyyttiä olleet S2000 nimellä? Oliko nuokin sitten RRC:tä vastaavia turbokoneisia?
http://www.youtube.com/watch?v=wDp47D7W8P4

M-sport ja Prodrive voisivat panostaa tuonne IRC/ERC puolelle. Äkkiä saattaisi käydä niin ettei WRC olisikaan enää se arvostetuin rallisarja.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
M-sport ja Prodrive voisivat panostaa tuonne IRC/WRC puolelle. Äkkiä saattaisi käydä niin ettei WRC olisikaan enää se arvostetuin rallisarja.
Sinnehän M-Sport onkin paljon panostanut. Virallisissa tulosgrafiikoissa Basson "tiiminä" ei ollut (enää) Ford vaan nimenomaan M-Sport. "Tehdastalleissa" San Remossa ajoivat vain Hänninen & Kopecky (Skoda Motorsport) ja Bryan Bouffier (Team Peugeot Total). Viimeinen tosin R2 luokan autolla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Toisaalta onhan Fordi ennenkin lopettanut tehdastallina. Vatanenkin voitti mestaruutensa yksityistallin autolla. Kyse on lähinnä kai siitä, että FIA:n pitää luoda edellytykset sille, että yksityistallitkin voivat kilpailla sarjassa ilman että vaadittaisiin mitään miljardi-budjettia. Käytännössä yksi askel tähän suuntaan olisi kaukokisojen karsiminen pois sarjasta. Rallikaravaanin roudaaminen johonkin Australiaan ja Argentiinaan vain yhden kisan vuoksi ei ole millään mittarilla järkevää toimintaa.
Juuri näin. Vaikka moista yksityistalli-ihmettä ei ole aikoihin tapahtunut, ei se tarkoita, että moisiin kilpailuasetelmiin olisi täysmahdotonta palata. Siihen vaaditaan vain tymäkät säännöt.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1034
Itse löydän myös yksityistalleista hyviä asioita. Tallit pääsevät toteuttamaan itseään ilman, että autotehtaan johtajat sanelevat tarkkoja ehtoja, nuoret kuljettajat saavat vastuuta kun rahaa ei ole paljoa palkkojen maksuun, sponsorit saavat enemmän näkyvyyttä kun ei tarvi verhoilla autoa automerkin mainoksilla. Toivottavasti M-Sport ja Prodrive saavat sponsoripaketit kasaan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Sinnehän M-Sport onkin paljon panostanut. Virallisissa tulosgrafiikoissa Basson "tiiminä" ei ollut (enää) Ford vaan nimenomaan M-Sport.
Niin Ford ei ole ikinä ollut IRC-sarjassa valmistajana. M-Sport taisi tulla mukaan valmistajien sarjaan 2010 kun Hirvonen ajoi sen yhden testikisan Montessa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Nousee Mahosen diplomityöksi nostaa ralli jonkinlaiselle tasolle. FIAssa on kyllä oltu hereillä valintoja tehtäessä. Nähtäväksi jää, pystyykö yksi suomalainen pököpää puhaltamaan sarjaan happea. Toivottavasti pystyy...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Käytännössä yksi askel tähän suuntaan olisi kaukokisojen karsiminen pois sarjasta. Rallikaravaanin roudaaminen johonkin Australiaan ja Argentiinaan vain yhden kisan vuoksi ei ole millään mittarilla järkevää toimintaa.
Edellisessä WMSC-kokouksessa:
As part of a cost-reduction process and to attract greater entries, WRC Teams competing in the 2013 FIA World Rally Championship will now only have to contest one non-European event. WRC Teams must however still nominate and take part in a minimum of seven events.
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2012/Pages/wmsc-280912.aspx
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Itse löydän myös yksityistalleista hyviä asioita. Tallit pääsevät toteuttamaan itseään ilman, että autotehtaan johtajat sanelevat tarkkoja ehtoja, nuoret kuljettajat saavat vastuuta kun rahaa ei ole paljoa palkkojen maksuun, sponsorit saavat enemmän näkyvyyttä kun ei tarvi verhoilla autoa automerkin mainoksilla. Toivottavasti M-Sport ja Prodrive saavat sponsoripaketit kasaan.
Tai siis "nuorehkot", rahakkaat, usein arabikuljettajat... :rolleyes:

En nyt ole niin varma tuosta sponsorien näkyvyydestä vs. tehdasväritykset. Enemmänkin auton värityksen koostuminen automerkin omista mainoksista kertoo siitä, ettei ole ollut muita halukkaita sponsoreita (tarpeeksi isolla rahapussilla). Esimerkiksi Fordin oma logo kasvoi kaksinkertaiseksi vasta kun Abu Dhabi lähti.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Tuskin ne vapaaehtoisesti ajeli lähinnä Fordin värityksissä (Abu Dhabin lähdettyä), vaan juurikin sen takia, ettei muita isoja sponsoreita ollut tarjolla. Ja jollei M-Sport löydä jostain omaa shekkiä/namusetää/valtionjohtajaa harrastusta kustantamaan, niin Prodriven Mini-tarinalta vuosimallia 2012 näyttää jatko. Tosin Malcolmhan on niin ketku kettu, että varmasti ajelevat tavalla tai toisella.

Fordiin liittyen:
(Gerard) Quinn said on facebook, ford will do now Global X-Games and Global Rallycross Championship
 
Ylös