Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
Keski-Suomen raatiosta kuultuna, "promoottorin kanssa on sopimus olemassa vuodesta 2014" ja "syyskuun puolella julkistetaan virallinen kalenteri".
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Siis touhu vaikuttaa amatöörimäiseltä, jos ensimmäistä koskaan tehtyä ainutkertaista prototyyppiä ei saa vetää lepeeseen? Elekee nyt kehatko.. :D

Moottorin kestotestiä ei tosiaankaan kannata tehdä ajamalla kun penkkikin on keksitty. Ja osien kestosta on paha sanoa mitään, jos runko ja tukivarret väännetään mutkalle ojissa.
Niin, luetaan niitä postauksia, jos lähetään kuittailemaan. Sehän tuossa oli pointtina, että turha on videosta mitään vertailla, jos toiset vetää säästöliekillä!
Sitä toki hiukan kyseenalaistin, että moottori on säästöliekillä siihen vedoten, että kestäisi. Toki ymmärrettävää, että moottoria säästellään tässä vaiheessa, mutta tuskin sitä yhdellä koneella ollaan toisella puolen Eurooppaa (sehän olisi silkkaa tyhmyyttä) ja jos aerodynamiikkaa sekä alustan kestävyyttä testataan, niin eikö sitä vauhtia pitäisi olla edes suorilla?

Enemmän kyseenalaistaisin tuossa toimittajan muotoilut. Eli moottorikehitys on alkuvaiheessa ja sieltä odotetaan tulevan vielä paljon lisää. Yritetään selittää toimittajille, etteivät just alkaisi vertailla Volkkarin viimevuotisia aikoja, kun olosuhteetkin saattavat olla jotain ihan muuta. Mukana on tunnetut inssit ja jos vaan resurssit on kunnossa, niin menestystäkin pitäisi tulla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
^ Keski-Suomen p-lehti nyt menee mihin vipuun tahansa.

AKK:n puheenjohtaja Juhani Pakari toteaa Yle Keski-Suomelle, että Jyväskylän MM-rallista on sopimus sarjan nykyisen promoottorin kanssa vuodelle 2014.

Kansainvälinen Autourheiluliitto (FIA) julkistaa virallisen kisakalenterin syyskuun puolivälin tienoilla.

Pakarin tiedossa ei ole, että Jyväskylä olisi putoamassa MM-osakilpailuiden joukosta.

Genevestä tavoitettu FIA:n rallikomission johtaja Jarmo Mahonen vahvistaa espanjalaisuutisen olevan täysi ankka.

- Olen lähettänyt eilen FIA:n hallituksen jäsenille kalenteriäänestyslomakkeet vuoden 2014 rallista. Äänestys päättyy ensi viikolla. Suomi on kalenteriesityksessä mukana normaalilla paikalla heinä-elokuun vaihteessa, Mahonen sanoo.

Mahosen mukaan esityksessä on mukana suunnilleen samat maat kuin ennenkin. Hän ei suostu ottamaan kantaa, onko Puola mukana ensi vuoden MM-rallisarjassa.

http://yle.fi/uutiset/akkn_puheenjohtaja_vuoden_2014_mm-rallista_on_sopimus/6806020
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tätä menoa ralli taitaa olla Suomessa poiskuihtuva laji kuten mäkihyppy, parasta kai vaan yritää saada tänne jokin kovatasoinen ratakilpailu (Lappalaisen "Bob", hoi!) ja panostaa muutenkin sinne puolelle, onpahan ainakin turvallisempaa kuin ralli nykyisin. :dunno:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7529
Kärjistäen sanottuna voihan se olla, että nykyisenlainen Neste Ralli on parempi haudata, jos sitä ei voida järjestää ilman autojen ajattamista etelään. Harmi vaan, kun menee koko elämän mittainen putki poikki, jos Jyskälää ei ensi vuonna ajetakkaan. :eek:
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
Tuskin se kone nyt hirveän alitehoinen Hyundailla on, joten kyllä sitä voi jotenkin verrata. Varmaan lähellä tuollaista asiakasmoottorin tehoja. Toki tämä on omaa päätelmää, mutta ei tuo nyt täysin alitehoiselta vaikuta.
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
http://www.motoryracing.com/wrc/noticias/publicado-primer-boceto-calendario-wrc-2014/

Alkuperäinen lähdekin korjannut listansa.

El boceto del calendario del WRC para la temporada 2014 es el siguiente:

Rally de Monte-Carlo (13 a 19 de enero de 2014) (Asfalto / nieve)
Rally de Suecia (Nieve)
Rally de México (Tierra)
Rally de Portugal (Tierra)
Rally de Argentina (Tierra)
Rally de Polonia (Tierra)
Rally de Italia (Tierra)
Rally de Finlandia (Tierra)
Rally de Alemania (Asfalto)
Rally de Australia (Tierra)
Rally de Francia (Asfalto)
Rally de Catalunya (Tierra y asfalto)
Rally de Gales (Tierra)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7529
Tuskin se kone nyt hirveän alitehoinen Hyundailla on, joten kyllä sitä voi jotenkin verrata. Varmaan lähellä tuollaista asiakasmoottorin tehoja. Toki tämä on omaa päätelmää, mutta ei tuo nyt täysin alitehoiselta vaikuta.
Kyllä tuo minusta aika nuhapumpulle kuulostaa. Eli ei isoilla ahdoilla ajella.

e: Ja varsinki vauhdista näkee jo silmällä, että ei liiku oikein mihinkään.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
825
Tweetterissä on kovasti innostuttu kytkemään Grönholmia Hyundaihin. Huhut lähtivät liikkeelle testivideosta, jossa Marcus vilahtaa katsojan roolissa.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IN6bTOoR1Co#t=115

Penkalla on myös Kristian Sohlberg, joka tweettasi, että tietää jotain, mutta ei ole lupa kertoa.

Huhuja vaan, mutta mistä sitä tietää, vaikka Grönholm autoa testaisikin.

edit: Uudistetut nettisivutkin löytyvät: http://www.mgronholm.com/
Grönholmia ilmesesti arvostetaan näissä hommissa, kun Marcusta on kysytty jokaista uutta WRC-ajamaan ja kertomaan mielipiteensä.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
AKK vie lajia kerrankin oikeeseen suuntaan...

RSJM 2014:

2014 alkaen, ajetaan Rallin Suomen Juniorimestaruussarja, jossa ikä ei ole rajoituksena, vaan lisenssi. Sarjaan voi osallistua kaikki A- ja B-Juniorilisenssin omaavat rallikuljettajat.

Luokat:
1. V1600
2. Trophy alle 1400 (A-/N- ja FIN R) sekä R1
3. R2 ja F alle 1600
4. R3, N, A, FinR ja F yli 1600 (loput 2WD ralliautot)
5. 4WD (ilman WRC ja R5 autoja, vain A-juniorit!)

Mukana myös nuortenluokka (15-17v.)

(Nuorten luokkaan voi osallistua 15-17 vuotiaat I-ohjaajat, joilla on voimassa oleva kilpailijalisenssi sekä rallitutkinto. Kilpailija saa osallistua ko. luokkaan sen vuoden alusta, jonka aikana hän täyttää vaaditun minimi-iän (15 vuotta). II-ohjaajan tulee olla yli 18-vuotias, jolla on voimassa oleva kilpailijalisenssi, rallitutkinto sekä ajokortti. II-ohjaaja toimii nuoren huoltajana sekä ilmoittajana. Nuorten luokassa ei lasketa nousupisteitä.)

- Rengasrajoitukset: Kilpailijalla mahdollisuus merkata 6 rengasta talvelle ja 8 rengasta*
kesälle

- Osakilpailut: Talvella 2 ja kesällä 2 (tavoitteena päästä 5 osakilpailuun... talvi 2 ja kesä*
3). Pisteisiin lasketaan osakilpailuiden määrä - 1

- Ei ennakkoilmoittautumista sarjaan. Kaikki, jotka ajavat kyseisissä luokissa, ovat*
oikeutettuja pisteisiin.

- Ei erillistä sarjaan ilmoittautumismaksua.

- Pistelaskenta: Pisteet luokittain siten, että lähtöön oikeutettujen listan mukaan luokan*
voittaja saa lähtöönoikeutettujen listan määrän pisteitä, jaettuna kahdella + nousutaulukon*
mukaiset lisäpisteet. Toinen saa lähtöön oikeutettujen listan mukaiset pisteet, alentuvasti*
yhdellä + nousutaulukon mukaiset lisäpisteet ja jne.



Äkkiseltään ainakin täällä suunnalla heräs iso halu osallistua tuohon RSJM-sarjaan ens vuonna. Kun vaan sponsorit löydetään :D
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
AKK vie lajia kerrankin oikeeseen suuntaan...

Äkkiseltään ainakin täällä suunnalla heräs iso halu osallistua tuohon RSJM-sarjaan ens vuonna. Kun vaan sponsorit löydetään :D
Kysy F1-forumia ja/tai forumilla. On lykätty melkoinen kasa Antin taskuihin, parempiinkin kohteisiin sitä voisi suunnata.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
AKK vie lajia kerrankin oikeeseen suuntaan...

RSJM 2014:

...

Mukana myös nuortenluokka (15-17v.)
Kyllä toi ihan hyvältä kuullostaa ja itsekkin olen varmasti mukana mikäli auto olisi ensi kaudella kasassa, nyt ollaan istuttu vuosi toimettomina, vaikka rallitutkinnot on hommattu ja ajokortti löytyy.

Henkilökohtaisesti pelottaa hieman tuo nuortenluokka. Toki itselläkin oli tuon ikäisenä kova haluu ajaa, mutta silti tuntuu, että parissa vuodessa nuorten henkinen ikä on laskenut roimasti. Veljeni menisi ensi kaudella tuohon luokkaan, mutta olen onnellinen, että nuo päivät on niitä mun ajopäiviä, koska veli ajaa vaikka järjen hiventä ja joko ajetaan liian hitaas tai päin penkkoja...

Toki tuo riippuu niin paljon kaveristakin, mutta kun tarkemmin miettii niin noi mun parin vuoden takaiset rallihaaveet Viron suunnalle oli ihan utopistisia, tuhoa siellä vain olisi tullut.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
AKK vie lajia kerrankin oikeeseen suuntaan...

RSJM 2014:

2014 alkaen, ajetaan Rallin Suomen Juniorimestaruussarja, jossa ikä ei ole rajoituksena, vaan lisenssi. Sarjaan voi osallistua kaikki A- ja B-Juniorilisenssin omaavat rallikuljettajat.

Luokat:
1. V1600..
Mahtavaa! Eihän täällä malta pysyä housuissa! Meinasi olla jo vähän hankala ajaa RSJM:ää muulla kuin "kalliilla" 2-litrasella. Nyt kun on kaikille omat luokat niin varmasti saadaan kapinat aikaan! Nyt vaan innolla odotetaan kilpailukalenterin julkistusta, että päästään suunnittelemeen ajoja! Kiitos AKK!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
Mahtavaa! Eihän täällä malta pysyä housuissa! Meinasi olla jo vähän hankala ajaa RSJM:ää muulla kuin "kalliilla" 2-litrasella. Nyt kun on kaikille omat luokat niin varmasti saadaan kapinat aikaan! Nyt vaan innolla odotetaan kilpailukalenterin julkistusta, että päästään suunnittelemeen ajoja! Kiitos AKK!
Kyllä V1600-luokassa on ihan hyvää menoa ollut ja tiedän kyllä, että sinäkin sen olet huomannut. Taitaa kaverit Huovinen, Viitala, Tokee ja varauksella Suvantokin olla paljon tunnetumpia kuin vaikka Tuomisto V1600 aikanaan. Näiden suoritusten takia itsekkin päädyin V1600 autoon, harmi vaan ettei se tälle kaudella valmistunut.

OT: Voisitko ProBale hieman valottaa, että minkälaiset iskarit teillä on pösössä. Olen lähettänyt tarjousta sinne tänne ja AVO olisi se ykkösvaihtoehto, mutta Bilstein Rallysystemiltä tai Konin sport olisi kohtuu hyviä budjetti ratkaisuja.
 
Ylös