Ralliuutisia.

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
....- Rengasrajoitukset: Kilpailijalla mahdollisuus merkata 6 rengasta talvelle ja 8 rengasta*
kesälle.
Jäin vähän tätä ihmettelemään, että liekköhän noissa isommissa luokissa riittää renkaat, jos nyt kuvitellaan että 2 kisaa tekee yht 120 ek-kilometriä.

Ja myöskin sitä, että jos tässä nyt pessimistiksi ryhtyy, jota en kyllä harrasta, niin onhan täällä nyt mahdollisuus sitten Yleisesta taukoa pitäneillä ajaa tätä sarjaa kun on tippunut alemmalle tasolle tms. No, luotetaan kumminkin siihen että nykyajan nuoriso ajelee näitä vanhempia setiä reilusti karkuun. :alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4737
Sijainti
Event horizon
Siihen nähden, että Neste Oil Rallylla on voimassa oleva sopimus Suomen MM-rallin järjestämisestä olisi ollut outoa jos Suomen MM-rallia ei ajettaisi ensi vuonna.
Ehkä ensi vuonna ajetaan, mutta mites sitten jatko? Ainakin Ruotsin rallilta promoottorin vaatima kynnysraha nousi reilusti yli ns. kipukynnyksen ja Ruotsin valtio ei aio maksaa rallin järjestämisoikeuksista kruunuakaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1124
AKK vie lajia kerrankin oikeeseen suuntaan...

RSJM 2014:

2014 alkaen, ajetaan Rallin Suomen Juniorimestaruussarja, jossa ikä ei ole rajoituksena, vaan lisenssi. Sarjaan voi osallistua kaikki A- ja B-Juniorilisenssin omaavat rallikuljettajat.

Luokat:
1. V1600
2. Trophy alle 1400 (A-/N- ja FIN R) sekä R1
3. R2 ja F alle 1600
4. R3, N, A, FinR ja F yli 1600 (loput 2WD ralliautot)
5. 4WD (ilman WRC ja R5 autoja, vain A-juniorit!)

Mukana myös nuortenluokka (15-17v.)

(Nuorten luokkaan voi osallistua 15-17 vuotiaat I-ohjaajat, joilla on voimassa oleva kilpailijalisenssi sekä rallitutkinto. Kilpailija saa osallistua ko. luokkaan sen vuoden alusta, jonka aikana hän täyttää vaaditun minimi-iän (15 vuotta). II-ohjaajan tulee olla yli 18-vuotias, jolla on voimassa oleva kilpailijalisenssi, rallitutkinto sekä ajokortti. II-ohjaaja toimii nuoren huoltajana sekä ilmoittajana. Nuorten luokassa ei lasketa nousupisteitä.)

- Rengasrajoitukset: Kilpailijalla mahdollisuus merkata 6 rengasta talvelle ja 8 rengasta*
kesälle

- Osakilpailut: Talvella 2 ja kesällä 2 (tavoitteena päästä 5 osakilpailuun... talvi 2 ja kesä*
3). Pisteisiin lasketaan osakilpailuiden määrä - 1

- Ei ennakkoilmoittautumista sarjaan. Kaikki, jotka ajavat kyseisissä luokissa, ovat*
oikeutettuja pisteisiin.

- Ei erillistä sarjaan ilmoittautumismaksua.

- Pistelaskenta: Pisteet luokittain siten, että lähtöön oikeutettujen listan mukaan luokan*
voittaja saa lähtöönoikeutettujen listan määrän pisteitä, jaettuna kahdella + nousutaulukon*
mukaiset lisäpisteet. Toinen saa lähtöön oikeutettujen listan mukaiset pisteet, alentuvasti*
yhdellä + nousutaulukon mukaiset lisäpisteet ja jne.



Äkkiseltään ainakin täällä suunnalla heräs iso halu osallistua tuohon RSJM-sarjaan ens vuonna. Kun vaan sponsorit löydetään :D
Hieno juttu AKK:lta! Toivottavasti tällä saadaan harrastajamääriä taas orastavaan nousuun ja nimenomaa Junnu-SM:ään kunnon kapinoita :alppu:
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
Menikö multa huti vai mainittiinko tossa ollenkaan minkä luokan kalustolla ne lapset saa ajaa?
Ei mainita, mutta varmaan Trophy 1400 ja V1600. Silti tuo on liikaa liian nuorena, ei se ihan sattumaa ole minkä takia nuo parikymppisenä aloittaneet ranskalaiset vie ja suomalaiset valittaa miten auto ei sovi käteen. Suomalaiset ovat tottuneet johonkin autoon jo nuorena liikaa, mutta ranskalaiset ovat opetellaan kunnolla koko asian silloin, kun siitä asiasta jotain tajuaa. Tämä on mielipiteeni.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei mainita, mutta varmaan Trophy 1400 ja V1600. Silti tuo on liikaa liian nuorena, ei se ihan sattumaa ole minkä takia nuo parikymppisenä aloittaneet ranskalaiset vie ja suomalaiset valittaa miten auto ei sovi käteen. Suomalaiset ovat tottuneet johonkin autoon jo nuorena liikaa, mutta ranskalaiset ovat opetellaan kunnolla koko asian silloin, kun siitä asiasta jotain tajuaa. Tämä on mielipiteeni.
Auton hallinta ja nopea ajaminen ovat tietty hieman eri asia.

Auton hallintaa oppii käsittääkseni paremmin mitä nuorempana aloittaa. Eräs kaverini on ajanut autoilla ihan ala-aste iästä asti kovaa ja miehen autonhallintakyky on lyönyt itseni ällikällä kerran toisensa jälkeen. Tuntuu, että pystyy tekemään autolla kuin autolla millaisia temppuja vaan. Puhuttiin sitten ralli- tai kuorma-autosta.

Mutta vaihtoi rallissakin vasta myöhemmällä iällä suoraviivaisempaan ajamiseen jolloin tulokset ovat alkaneet parantua. Ajotaidoista ei ollut aiemminkaan kiinni, ajo oli vaan liian näyttävää tulosten kannalta. Grönholmin innoittamana vaihtoi tyyliään.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
Joo, toki tuo ikä-kysymys on vähän niin ja näin. Sitten toinen on se juttu, että nuoret eivät tajua rajojaan niin hyvin, joten kun aletaan kilpailemaan niin sitä äkkiä sattuu ja tapahtuu. Sitten kun pimeää kisaa ajetaan ja katsojia on siellä täällä niin se auto tosiaan saattaa nuorella kuskilla livetä mihin sattuu, jolloin tuhoa voi tulla ja silloin ei välttämättä auto ole se pahin asia, koska nuoremmilla ne virheet voivat olla ihan ihmeellisiä ja se sisämutkan perhekkin voi olla nuoren ajolinjalla.

Toki virheitä sattuu kaikille, mutta nuoremmilla on huonompi taju taidoistaan ja lihakset eivät ole niin kehittyneitä, joten autonhallinta ääritilanteissa voi poiketa muista. Toivotaan ettei mitään pahaa tapahdu. Varmasti noin nuorten kanssa vanhemmat osaavat nyt vähän ajatella sitä lastaan ja jos ajorutiini ei ole ihan kohdillaan niin silloin ajetaan vielä pari vuotta sprinttiä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Meneekö kotimainen ralli sitten RSJM 2014 muutoksilla oikeaan suuntaan? Miten tässä on ajateltu sarjojen muodostamia kokonaisuuksia? Jos sarjoja laajennetaan tarjoomaltaan toisten sarjojen reviireille, on meillä kohta vain useita tynkäsarjoja joissa ei missään ole sitten lopulta kuskeja eikä katsojia. Jos taas sääntömuutokset tuovat täysin uusia tai uusvanhoja kuljettajia takaisin lajiin, niin hyvä niin. Ehkä sääntömuutoksissa nykyisillä vähillä kilpailijamäärillä voisi tähdätä myös eri sarjojen yhdistämisiin jos mahdollista, eikö?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Urheilukatu 2:ssa tänään Latvala vieraana. TV-puffissa kertasi Portugalin isoa kaatoaan. Latvala-vihaajien ei kannattane vaivautua. :p

YLE TV2
klo 19.05

Urheilukatu 2 palaa uusin jaksoin ruutuun! Rallikuski Jari-Matti Latvala on syksyn ensimmäisen jakson päätähti ja Testiryhmässä Laura Arffman pääsee kokeilemaan, kuinka pituushyppy sujuu Loikkakarnevaaleilla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Urheilukatu 2:ssa tänään Latvala vieraana. TV-puffissa kertasi Portugalin isoa kaatoaan. Latvala-vihaajien ei kannattane vaivautua. :p
Emt.. Luulisi tuolta saavan selittelyn muodossa lähes saman verran lisää naurun aihetta, kuin itse ralleja katsomalla. :ahem:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Toi ettei nuorena ajamisest tule mitään on kyllä aivan täyttä paskaa. Onhan ne ulkomailla maailman sivu ajelleet ralleja ja sprinttejä. Eipä Suomessakaan sprintin nuorten luokas mitään isompaa oo sattunu vaikka sääntö onki sellanen että Timangiin saa laittaa vaikka kuuraketin moottorin
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1023
Toi ettei nuorena ajamisest tule mitään on kyllä aivan täyttä paskaa. Onhan ne ulkomailla maailman sivu ajelleet ralleja ja sprinttejä. Eipä Suomessakaan sprintin nuorten luokas mitään isompaa oo sattunu vaikka sääntö onki sellanen että Timangiin saa laittaa vaikka kuuraketin moottorin
Sprinttien turvallisuus on hieman parempaa kuin rallien, koska sprintissä on pienempi pätkä vahdittavana. Toki en toivo, että niin käy, mutta jotenkin vai sellainen fiilis, että tuosta ei tule seuraamaan hyvää.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1773
Uusi-Seelanti on vetäytynyt suunnitelmista järjestää MM-ralli ensi kaudella. Tämä siksi, että Australia voisi järjestää MM-rallin myös ensi kaudella ja vuonna 2015. Australia ja Uusi-Seelanti ovat nyt järjestäneet MM-rallin joka toinen vuosi, mutta tämä on bisneksen kannalta kestämätön malli. Näinpä tässä kohtaa esitetään mallia, missä vuorovedoin MM-rallia järjestettäisiin aina kolme vuotta putkeen eli nyt Australia 2013-2015, sitten Uusi-Seelanti 2016-2018, jne. Voi toki tehdä tiukkaa uusiseelantilaisille järjestää seuraavan kerran vuonna 2016, kun edellisestä kerrasta tulee kuluneeksi neljä vuotta...
 
Ylös