Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
RITA#28 sanoi:
Ja sitten säämiehet näyttää keskellä pätkää fläppitaululla ne? Tai käsimerkein niin kuin joskus ennen näytetiin
Jees, eikös Marcukselle aikanaan näytetty väärää aikaa, josta Marcus antoi radiolla palautteen ja muisti tervehtiä Incar-kameraakin. Jos keksitään valvontatapa yhdeksään niin talli käyttää sitä kymmenettä. Tässä olet ihan oikeassa.

Mutta ainakin yksi muutos pitäis olla se, että autoista riisuttais ylimääräistä tekniikkaa ja pistettäis kuskit välillä ajamaankin. Viisaammat saa keksiä, millä tavalla saadaan korostettua enemmän kuskia.

Kilpailuja vähemmän. Muistini mukaan superrallisääntöä perusteltiin silläkin, että suurin osa (en muista prosenttilukua) kustannuksista on tullut kun auto tuodaan viivalle. Olkoon kisat sitten vaikka pisempiä.

"Mikki Hiiret" pois. Korvataan ne kunnon kaupunki ek:lla. Ei enää ajeta ympyrää stadionilla vaan tehdään lyhyt ek kaupunkiin tai lähiöön. Kadun varteen saadaan väkisinkin porukkaa ja vaikeampiakin asioita saadaan näytettyä tv:ssä.

Pisteytys uusiksi. Voitolle suurempi arvo. Esim ens vuonna jos Mikko on Fordin ykkösase, niin vois kuvitella että fiikus kaatuu pari kertaa. Eli haetaan limittiä ja silloin joskus kolisee. Ei alkais se varmistelu perjantai-iltana.

Keksitään myöhemmin lisää.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Kartturi sanoi:
"Mikki Hiiret" pois. Korvataan ne kunnon kaupunki ek:lla. Ei enää ajeta ympyrää stadionilla vaan tehdään lyhyt ek kaupunkiin tai lähiöön. Kadun varteen saadaan väkisinkin porukkaa ja vaikeampiakin asioita saadaan näytettyä tv:ssä.

Pisteytys uusiksi. Voitolle suurempi arvo. Esim ens vuonna jos Mikko on Fordin ykkösase, niin vois kuvitella että fiikus kaatuu pari kertaa. Eli haetaan limittiä ja silloin joskus kolisee. Ei alkais se varmistelu perjantai-iltana.

Keksitään myöhemmin lisää.

Minun puolesta noi yleisö ek:t voidaan jättää kokonaan pois. Ennemmin minä seison metsässä kahtomassa ek:ta kuin 10 000 ihmisen kanssa jossain stadionilla. Tämä on tietenkin vain minun mielipide ja olen varmaan melko yksin sen kanssa.

Mutta olen kartturin kanssa samaa mieltä tuosta pistehommasta. Kunnon vanhan ajan 20-15-12-10 jne pisteyteytys olis ihan jees. Tosin kun nykyään on talleja niin vähän niin siinä voisi käydä jossain kisoissa niin että N-ryhmäläisillä alettas ottamaan pisteitä. Tämähän ei mua haittaa mutta ehkä se ei olisi MM-arvolle sopivaa että N-ryhmän autot on tuloksissa edellä WRC-autoja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
FIA on kyllä onnistunut mokaamaan rallin 2000-luvulla, suhteessa F1:een jopa enemmän. F1:n kanssa kun voi pelleillä vapaammin koska lajin suosio on ikuisesti taattu niin kauan kuin nimi on se F-vitun-ykkönen, rallissa kämmit näkyy konkreettisesti pöydällä. WRC:n tv-lähetyksista vastaava Dave Richards joskus vuosi tai kaksi sitten sanoi, että WRC on toiseksi tärkein sarja FIA:lle. Nykyisen tilan huomioon ottaen haluaisin kyllä epäillä väitettä...

Ainoa ratkaisuhan on taikoa jostain lisää tehdastalleja... joita taas ei tule jos kuluja ei saada alas. Tälle tilanteelle että vain 2½ kuljettajalla on realistinen mahdollisuus voittaa ralli pitää tehdä jotain. Vaikka Suzuki nyt tuleekin lisäksi, niin jos yksikin muista talleista sattuisi lähtemään, niin sitten se on lopun alkua. Luulisi toissa vuoden tallikato olleen jo tarpeeksi hälyyttävää. Toisaalta koskaan ei kannata yliarvioida FIA:n apinoiden älykkyyttä...

Yksinkertaisin lääke olisi todella radikaali elektroniikan vähentäminen (ja samalla kuskin merkityskin kasvaisi). Mutta en kyllä vaan usko että mitään sen suuntaista tapahtuu, paitsi tuo ilmaan heitetty idea siirtymisestä S2000-autoihin, joka tuntuu samalta kuin aikanaan putoaminen B-ryhmästä A-ryhmään... Eikö PSA muuten vuonna 2005 juuri suuttunut tai ainakin osittain sen takia, että FIA päätti vähentää (tosin aika mitättömästi) elektroniikkaa ja ilmeisesti PSA tunsi että niiden saavutukset otetaan pois tai jotain?

Joku ehdotti sekventiaalivaihteiston kieltämistä - en nyt vastaan pistäisi, mutta on se kuitenkin aika epärealistinen vaatimus nykypäivänä... ottaen huomioon ettei maailman huippusarjoista, ratasarjat mukaanlukien, kovin montaa enää löydy jossa se olisi käytössä ihan sääntöjen vaatimuksesta (eipä tule mieleen muita kuin V8 Supercars?). Elektroniikan vain koko ajan ajan lisääntyessä mennään, sarjassa kuin sarjassa, siihen suuntaan että kuskin tehtäväksi ei jää muu kuin painaa nappia startissa (kärjistin, mutta pointti varmaan tuli selväksi).

Nykyrallista puuttuu se "entisaikojen" eksotiikka. Yöpätkät ja Safari-rallit (lue: kestävyysajo/elementti) on pois ja tilalla on tylsiä geneerisiä asfalttiralleja joiden sprinttipätkät ajetaan kahteen kertaan saman päivän aikana. Mutta koska nämä seikat ei ainakaan maaliin tulevien autojen määrää lisää, niin tätä on varmaan aika turha haikailla enää takaisin. :(

Mutta jos rallien määrää todellakin ollaan pudottamassa 12:sta, niin loogista olisi, että rallien pituutta lisätään? Ei tarvitse mennä kuin kymmenen vuotta taaksepäin niin kokonaispituudet olivat vielä jossain 400-500 kilometrissä... nykyisen melko vakio 350 km sijasta. Täältä löytyy muuten melko yksityiskohtaista statistiikkaa vuosikymmenienkin takaa rallien pituuksista. Nykyään rallimaiksi on kanditaatteja vähän liikaakin ja jos määrää nyt pudotetaan, niin tarkoittaako se että perinteiset rallimaat pudotetaan uusien tulokkaiden tieltä? Kuten kävi Australialle. Jyväskyläkin on jo käynyt lankulla...
 
Viimeksi muokattu:

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ehdotus: Autot halvemmiksi ja yksinkertaisemmiksi (tähän kai ollaankin jo matkalla) ja perhanasti panostusta televisiointiin. 2-3 Incar-kameraa jokaiseen autoon puskemaan livefeediä yms.

Radikaalimpi ehdotus: Hylätään perinteinen EK-tyyppinen rallisarja tyystin ja muodostetaan uusi hybridiratasarja. Uudessa sarjassa ajettaisiin WRC-tyyppisillä autoilla sekä soraradoilla (á la rallicross), asfalttiradoilla (á la WTCC, DTM), että lumi/jääradoilla (á la talvirallit, jäärataluokat). Pääpaino kuitenkin sorakisoissa, eli esim. suhteessa 6:4:2. Kaikki kisat televisioitaisiin suorina pläjäyksinä. Tämä hybridiratasarja olisi tietenkin sangen kaukana rallin perinteisistä arvoista. Toisaalta tällainen sarja olisi varmasti sangen viihdyttävä ja televisioinnin ja katsojien houkuttelemisen näkökulmasta nykyistä parempi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Trone sanoi:
Ehdotus: Autot halvemmiksi ja yksinkertaisemmiksi (tähän kai ollaankin jo matkalla) ja perhanasti panostusta televisiointiin. 2-3 Incar-kameraa jokaiseen autoon puskemaan livefeediä yms.
Meinasin itsekin sanoa, että tv-lähetyksissä olisi varmasti petrattavaa. Ei näy Eurosport mutta kuulema ei sekään kovin hääviä ole (puhumattakaan sitten MTV3:sta :yuck: :D), mutta kuitenkin käsittääkseni kattavinta WRC:n osalta...

Ja jos live-ek onnistui jo 10 vuotta sitten, niin miksi ihmeessä ei sitten 2000-luvulla?

Mielestäni siinä on yleensäkin menty harhaan että rallista on yritetty tehdä jotenkin tv-lajina mediaseksikkäämpää kuin se oikeasti on, täten siis suuntaamalla sitä täysin väärille kohderyhmille. Jos ymmärrätte mitä haen takaa: siis F1 on "seksikästä", ralli ei ole.



edit.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Trone sanoi:
Toisaalta tällainen sarja olisi varmasti sangen viihdyttävä
Esitän eriävän mielipiteen. :wink:
Ralli siis tapettaisiin ja tilalle luotaisiin jokin aivan uusi tylsä rataleikki. :tongue:

Mielestäni rallin suurin viehätys on juuri siinä että tiellä ollaan yksin, eikä kenelläkään ole saumaa alkaa F1 tyyliin itkemään kuinka vauhti ois riittäny voittoon mutta ei pääse ohi, tai että radalla ei ole ohituspaikkoja.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Vämpylä sanoi:
Esitän eriävän mielipiteen. :wink:
Ralli siis tapettaisiin ja tilalle luotaisiin jokin aivan uusi tylsä rataleikki. :tongue:

Mielestäni rallin suurin viehätys on juuri siinä että tiellä ollaan yksin, eikä kenelläkään ole saumaa alkaa F1 tyyliin itkemään kuinka vauhti ois riittäny voittoon mutta ei pääse ohi, tai että radalla ei ole ohituspaikkoja.
Eikun ralli voitaisiin ehkä palauttaa takaisin perinteiseen maailmaan, vaikka sitten puhtaasti yksityistallien voimin. Mutta rallin MM-sarjaa ei yritettäisi tekohengittää väkisin, vaan luotaisiin uusi soralla yms. ajettava ratasarja, joka olisi erittäin viihteellinen. Jos esimerkiksi rallicross-kisoja katsoo, niin kyllähän ne ovat helkkarit viihdyttäviä ja niissä tapahtuu paljonkin ohituksia. Rallicrossin ympärillä ei vain ole sitä riittävää glamouria, mitä autotehtaiden panostuksella ja kansainvälisillä huippunimillä voitaisiin siihen saada.

Siitä olen samaa mieltä kuin Vämpylä ja Silk Cut Jaguar, että rallista on turhaan koitettu huonolla menestyksellä tehdä tv-lajia, kun sen oikea viehätys on juuri tuossa "miehet metsäteillä" -perinteessä. Eri asia on kuitenkin se, onko se kaupallisesti kannattavaa esimerkiksi juuri autotehtaille, ts. mikä on sarjan markkinoinnillinen arvo. Tuohon dilemmaa tuollainen uusi viihdyttävä hybridisarja olisi siis omiaan. Rallin voisi sitten pitää perinteille uskollisena siinä rinnalla, hieman pienemmin odotuksin. Kyllähän rallille aina oma kannattajakuntansa löytyy.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
En kyllä itse jaksaisi innostua moisesta "rallista", vaan siirtyisin katselemaan sprinttejä ja haikailemaan vanhojen videoiden kanssa Youtubeen.
Alkuperäinen vaan idea karkaisi aivan liian kauaksi, esim. kartturit jäisi työttömiksi. Siitä tulisi vaan lähinnä rallicross kopio, luonteeltaan täysin erilainen.

Luulen että rallien määrän vähennys ja autojen halventaminen tepsii ongelmaan ihan tarpeeksi. Eikä tilanne muutenkaan ensi kautta ajatellen nyt NIIN huono ole että mistään tekohengityksestä tarvisi vielä puhua. Suzuki tulossa mukaan, Subelta kokonaan uusi auto, Mikko ykköskuskina jne. Vaikka Loeb välillä ajelisikin ihan omaa kisaansa niin luulen että podium sijoista nähdään ihan mielenkiintoisia taisteluita.

S.c.j meinas että sekventiaali lootikoita ei voisi kieltää kun "muillakin on". No ainakin vois vaihto tapahtua kepistä. Vauhti laskisi ja haaste lisääntyisi.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Ei ikinä mitään ratapyörityksiä sun muita sprinttejä! Hyi sille kuka tämmöstä edes ehdottaa! Siitä on jo ralli kaukana...

Sarjasta pitää saada halvempi, muuten autonvalmistajat lähtee kälppimää. Subarulla ei kait kauan riitä enää rahat, Fordilla ei vielä tietoa jatkaako vuoden 2010 jälkeen ja tuskin PSA haluaa Sitikkaa tukea jos sarjasta tulee pannukakku.

Kisojen määrän tiputus on ihan hyvä, tosin halukkaita järjestäjiä on ihan liikaa! Ei tule toimimaan jos esim. Suomi tai joku muu "klassikko" ajetaan joka toinen vuosi. Oma ehdotukseni olisi että 12 rallia kaudessa. 6 olisi pysyviä(Monte, Suomi, Ruotsi, Kreikka, Iso-Britannia ja vaikka Uusi-Seelanti). Toiset 6 valittaisiin 12sta rallista, jotka olisivat tässä kiertojärjestelmässä. Näin näitä järjestäjiä olisi siis kahdessa vuodessa 18 ja halukkaita tällä hetkellä on 24, joten FIA vaan karsisi 6 huonointa pois, ei ole vaikeaa. Toisaalta huono puoli on se, että esim. Fordin kokki joutuu etsimään muita töitä, koska palkka ei riitä elättämään perhettä kun rallien määrä laskee, näin hän itse kertoi...:D

Toinen asia on elektroniikan karsiminen noista autoista. Nyt sitä on siellä ihan liikaa ja osa jopa ihan turhaa. Kuskin merkityskin kasvaisi. Joku ehdotti Sequentaalivaihteiston kieltämistä, mielestäni ihan turhaa eikä se niin paljoo niitä kuluja laskisi.

Mitään kestävyyskisoja ei ralleista pidä tehdä! Eikä myöskään sprintti sun muita pyörityksiä. Mikki Hiiri-pätkiä vähemmän, joissain kisoissa taitaa olla jopa 4! Suomessa on vielä ihan ok kun ajetaan torstaina ja perjantaina ja tämä systeemi pitäisi saada muihinkin ralleihin, eli jos on yleisö-ek niin se ajettaisiin vain to ja pe iltana. Tai vaan toisena iltana.

Kisojen pituuden nostossa ei mielestäni ole järkeä, vaikka se tietenkin mukavalta tuntuisi kun rallit kestäisi kauemmin. Lähdetään siitä että pätkiä tulisi lisää, (ei kukaan halua ajaa samaa pätkää kolmesti, kaksi on maksimi ja sekin vain yleisö- tai klassikkopätkillä) joten kartturit joutuisivat ylitöihin. Tietääkö täällä kukaan, pajonko kartturit tekee ennen rallia töitä?? Kuskit ovat jo nyt niin väsyneitä että mitä yksi tai kaksi lisäpäivää siihen vielä toisi? Vielä kun nekin päivät voisi olla perheen kanssa, kun niitä ei niin kauheasti tule vuodessa muutenkaan. Ja tottakai kulutkin nousee jo yhdestäkin ajopäivästä lisää.

Näillä mennään!:alppu:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Eli tämä radikaali ehdotukseni oli "a call for high-profile multisurface racing series", eli rallikrossin, jääkisojen ja ratakisojen ristisiitos. Ei siis mikään rallin syrjäyttäjä, paitsi markkinoinnillisessa mielessä, ts. autotehtaiden ja tv-yhtiöiden panostuksissa. Tämän myötä rallin MM-sarja paineet helpottaisivat, ja laji pääsisi lähemmäs omaa alkuperäistä luonnettaan.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Mielestäni näkyvyys ja näyttävyys ovat avainsanoja rallinkin tulevaisuutta ajatellen. Nykytekniikalla rallin näkyvyyden huomattava lisääminen on helppo juttu ja taloudellisestikaan se ei vaatisi kovin suuria panostuksia.

Kotimainen MM kisamme on tässäkin asiassa edelläkävijä maailmassa, sillä Jyväskylän näkyvyys ralliviikonloppuna on ainakin kohtalaisen hyvä medioissamme. Enemmän toki voi vielä panostaa näkyvyyteen ja esim. TV lähetysten lisääminen toisi varmasti lisää katsojia tämän näyttävän sora GP:n ympärille. Rallihan on huomattavasti jännempää ja tapahtumarikkaampaa katsottavaa kuin jotkut F1 kisat, näin ainakin omasta mielestäni. Tapahtumia on toki F1 radallakin mutta muutamat F1 kisat ovat osoittautuneet suht tylsäksi. No, tänä vuonnahan sillä saralla on tapahtunut hieman parannusta edellisiin vuosiin verrattuna.

Nykyisellä tekniikalla voitaisiin helposti ja pienin kustannuksin saada kaikki WRC rallit näkymään TV:ssä ja päivässä noin 3-5 pätkän suorat lähetykset olisivat mannaa monellekin, jotka eivät syystä tai toisesta voi lähteä rallia paikan päälle katsomaan.

Ralliin voisi sisällyttää myös muutamia RC radoilla ajettavia pätkiä, sillä sekin varmaan toisi katsojia enemmän reitin varrelle ja tapahtumia riittäisi.

Yhtään kunnon talvirallia ei WRC:ssä ole ollut vuosiin. Onneksi Ruotsissa sentään joskus on talviset olosuhteet ja Norjan kisa on hyvä lisä tähän sarjaan. Kotimaassammekin olisi mahdollista järjestää oikein kunnon talvikisa, Tunturiralli. Olosuhteet olisivat taatusti talviset ja siellä olisi myös pimeässä ajoa enemmän kuin tarpeeksi. Juuri tällaista piristystä WRC ehkä tarvitsisi.

Hyviä kisoja pitää jatkossa suosia eikä lähteä vuorottelemaan ainakaan parhaimmin järjestettyjen kisojen kohdalla. Tällaisia kisoja ovat mm. ehdottomasti Jyväskylä (paras), Australia, Uusi seelanti, Ruotsi, Norja ja Wales. Ehkä jonkun muunkin vielä tuohon listaan voisi lisätä. Nämä kisat tulee jatkossakin säilyttää, eikä lähteä vuorottelemaan ainakaan näiden kisojen kohdalla. Nämä voisivat olla aina ns. vakiokisoja. Muiden kohdalla voisi sitten vaikka sitä vuorottelua ajatellakin.

No joo. Toivottavasti rallin tulevaisuus näyttää hyvältä ja voidaan olla optimistisia siitä asiasta, että rallia kehitetään oikeaan suuntaan. Rallia kehittämässä pitää olla alan ammattilaiset, juuri ne, jotka ovat sitä ajaneet vuosikymmeniä. Olisiko näillä ns. eläkeläisillä (Kankkunen, Mäkinen, Vatanen, Alen, Mikkola, Röhl, Sainz jne) motivaatiota ja annettavaa tällä saralla rallin tulevaisuuden puolesta? Ainakin heillä on tieto-taitoa ja konkreettista kokemusta MM-sarjasta enemmän kuin monella nykyisellä näistä asioista päättävällä.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Micael sanoi:
Ralliin voisi sisällyttää myös muutamia RC radoilla ajettavia pätkiä, sillä sekin varmaan toisi katsojia enemmän reitin varrelle ja tapahtumia riittäisi.

Hyviä kisoja pitää jatkossa suosia eikä lähteä vuorottelemaan ainakaan parhaimmin järjestettyjen kisojen kohdalla. Tällaisia kisoja ovat mm. ehdottomasti Jyväskylä (paras), Australia, Uusi seelanti, Ruotsi, Norja ja Wales. Ehkä jonkun muunkin vielä tuohon listaan voisi lisätä. Nämä kisat tulee jatkossakin säilyttää, eikä lähteä vuorottelemaan ainakaan näiden kisojen kohdalla. Nämä voisivat olla aina ns. vakiokisoja. Muiden kohdalla voisi sitten vaikka sitä vuorottelua ajatellakin.
Ei, ei ja ei! Ei mitään ratapyörityksiä ralleihin, ikinä! Yksi tai kaksi yleisö-ekta riittää. Kuskeja ei voisi vähempää kiinnostaa pyöriä näillä radoilla sun muilla mikki hiiri-pätkillä!

Norjako parhaiten järjestetty? Järjestäjät teki hirveet tappiot ja tais mennä konkurssiinkin! Ja Monte nyt tulee kuulumaan vakiokisoihin väkisin. Vaikka kaikki kisat ajettaisiin joka toinen vuosi, niin Monte ajettaisiin joka vuosi, se on varmaa, kun ne ranut pääsee siellä FIAn johdossa säheltämään!
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Itse haikailen kyllä noiden 1999 Ruuhimäen kaltaisten oikeiden live-ek:iden perään. Jos lajille halutaa lisää katsojia ja sitä kautta uusi sponsoreita ja autonvalmistajia, niin tuossa voisi olla yksi ratkaisu. Tuollaisten televisiointien järjestäminen ei tietysti ole mitään halpaa hupia - kameroita tarvitaan useita pätkän varrelle, incar- ja helikopterikuvaa jne. Silti yksikin tuollainen oikea live-ek per ralli olisi jo jotain. Ja toisaalta kahteen kertaan ajettavalta pätkältä saataisiin kaksi tuommosta liveä varmaankin suht pienin lisäkustannuksin.

Mielestäni tuollainen livepläjäys välimittauspisteineen ja vertailuaikoineen sekä mahdollisuus vertailla kuskien ajolinjoja reaaliajassa nostaisi tv-katsojan kantilta mielenkiinnon ihan toiselle tasolle. Kelloa vastaan taisteleminen saisi ihan uuden ulottuvuuden. Jos nyt ajatellaan vaikka jotain maastohiihtoa, niin sehän on tv-lajina vähän samanlainen - kilpailijat pyörivät suurimman osan ajasta jossain keskellä metsää. Kummasti vaan niinkin tylsältä kuulostava laji saadaan mielenkiintoiseksi kun kuvaa ja aikoja voidaan seurata reaaliajassa.

Toinen seikka on tietysti tuo kustannusten laskeminen, joka on jo tajuttukin. Katsojamäärät ylös ja kustannukset alas -> autonvalmistajat saavat enemmän rahoilleen vastinetta. Nykyisin kun tuo markkinointihyöty taitaa olla hommaan syydettyyn rahamäärään nähden aika pieni ja ymmärrettävästi sen takia laji ei autonvalmistajia kiinnosta.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
RITA#28 sanoi:
Ei, ei ja ei! Ei mitään ratapyörityksiä ralleihin, ikinä! Yksi tai kaksi yleisö-ekta riittää. Kuskeja ei voisi vähempää kiinnostaa pyöriä näillä radoilla sun muilla mikki hiiri-pätkillä!

Norjako parhaiten järjestetty? Järjestäjät teki hirveet tappiot ja tais mennä konkurssiinkin! Ja Monte nyt tulee kuulumaan vakiokisoihin väkisin. Vaikka kaikki kisat ajettaisiin joka toinen vuosi, niin Monte ajettaisiin joka vuosi, se on varmaa, kun ne ranut pääsee siellä FIAn johdossa säheltämään!
Ratapyörityksiin voisi hyvin yhdistää RC radan tyyppisen osan kuten esim. joskus aikoinaan Jyväskylässä Seppälänkangas.
Suonenjoellakin ajettiin joskus RC radalla pikkupyöritys ja senkin voisi hyvin yhdistää osaksi pitempääkin pätkää. Katsojille radan reunalla on reilusti hyviä paikkoja ja televisiointikin onnistuu hyvin. Tätä lähinnä ajattelin. Pelkät yksittäisen, tai kahden, auton ajattamiset samaan aikaan radalla eivät iske.

Norja on takuuvarma talvikisa ja siksipä hyvinkin voisi kuulua vakiokisoihin. Vaihtoehtona voisi tietenkin olla vaikkapa Pohjois-Ruotsissa ajettava kisa tai sitten kotoinen Tunturimme. Ainakin yksi kunnon talviralli pitää MM-sarjaan kuulua, mieluummin kaksikin, ja siis sellaisia, joissa on takuuvarmat talviolosuhteet vuodesta toiseen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vämpylä sanoi:
S.c.j meinas että sekventiaali lootikoita ei voisi kieltää kun "muillakin on". No ainakin vois vaihto tapahtua kepistä. Vauhti laskisi ja haaste lisääntyisi.
Vähän tuota hainkin takaa. Vaikka olisikin kiva nähdä, että kuskilla ja käsillä olisi enemmän hommaa, niin pitää olla realistinen enkä tuohon usko... kuskit rehellisesti tuskin haluavat päästä sellaisesta eroon, joka heidän työtä helpottaa ja johon ovat tottuneet.

RITA#28 sanoi:
Kisojen pituuden nostossa ei mielestäni ole järkeä, vaikka se tietenkin mukavalta tuntuisi kun rallit kestäisi kauemmin. Lähdetään siitä että pätkiä tulisi lisää, (ei kukaan halua ajaa samaa pätkää kolmesti, kaksi on maksimi ja sekin vain yleisö- tai klassikkopätkillä) joten kartturit joutuisivat ylitöihin. Tietääkö täällä kukaan, pajonko kartturit tekee ennen rallia töitä?? Kuskit ovat jo nyt niin väsyneitä että mitä yksi tai kaksi lisäpäivää siihen vielä toisi? Vielä kun nekin päivät voisi olla perheen kanssa, kun niitä ei niin kauheasti tule vuodessa muutenkaan. Ja tottakai kulutkin nousee jo yhdestäkin ajopäivästä lisää.
Johan sanoin itsekin, ettei kokonaiskilsojen lisääminen olisi rahallisesti millään tavalla hyödyksi - päinvastoin. Mutta katsojan kannalta mielenkiintoa se kyllä nostaisi. Tarkoitin lähinnä pientä askelta ja paluuta hieman 90-luvun lopun mittoihin, en kuitenkaan ihan mitään B-ryhmän meininkiä tarkoittanut jolloin ajettiin yötä päivää jolloin "aivot ei enää riitä" kuten eräs kuuluisa kommentti kuului...

Tosin se Safari Rally olisi silti ihan kiva. :) Jos olisi huomattavasti pidempi ja ikään kuin erillinen speciaaliralli kaudessa - jakaisivat siitä vaikka enemmän mm-pisteitä. Vähän niin kuin vaikka Spa 24h on FIA GT:ssä tai jotain vastaavaa. Vuonna 2002 kun Safari oli viimeisen kerran mukana niin pituus oli vielä reilu 1000 km (siis "competitive distance").

No vähän realistisemmin ajateltuna... Kuitenkin näistä kahteen kertaan ajettavista pätkistä pitäisi päästä eroon (tuntuvat vaan lisääntyvän). 20 km pätkä tarjoaa varmasti enemmän haastetta kuin kahteen kertaan ajettava sama 10 km pätkä. Nykyisin kuitenkin menty siihen, että jos haluaa voittaa niin pakko ajaa 100% koko ajan. Pidemmät pätkät/rallit tarjoaisi vähän varaa löysäilläkin, täten ajovirheestä johtuvat keskeytykset saattaisi jopa vähentyä.

Mitä noihin yleisöpätkiin tulee, niin voiko mitään tylsempää olla kuin asfalttipäällysteiset stadion-ek:t... minkä perkeleen takia (vaikkei nyt WRC:hen liitykään) Race of Championskin piti siirtää jonnekin hemmetin futisstadionille. :mad:

Näyttikö MTV3 MAX livenä muita kuin Killerit elokuussa Jyväskylästä? Tuliko Ouninpohja livenä? Ainakin muistan että YLE näytti vielä joskus pari vuotta sitten livenä, mutta jo silloin oli jo paljon tylsemmin toteutettu kuin tuo aiemmin linkkaamani Ruuhimäki live vuodelta 1999.


..
 
Viimeksi muokattu:

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Tallipisteet pois ja 3 kuskia tiimiin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Yksi suurimmista Safarin "tiputtajista" oli se kylmä fakta, että tiimit joutuivat rakentamaan yhtä kisaa varten täysin uniikit versiot autostaan.
Aikaisemminhan se ei ollut niin pahasta kun mukana oli Norsuluunrannikko, mutta Safarin jäätyä yksin, alkoi kustannukset painaa liikaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Kuitenkin näistä kahteen kertaan ajettavista pätkistä pitäisi päästä eroon (tuntuvat vaan lisääntyvän).
Se ei vain palvele oikein ketään. Paikan päällä olijoille ja televisiokameroille on huomattavasti järkevämpää, ettei tarvitse siirtyä joka välissä.
Nykyisin kuitenkin menty siihen, että jos haluaa voittaa niin pakko ajaa 100% koko ajan. Pidemmät pätkät/rallit tarjoaisi vähän varaa löysäilläkin, täten ajovirheestä johtuvat keskeytykset saattaisi jopa vähentyä.
Samaan aikaan F1:ssä halutaan vähemmän löysäilyä ja enemmän keskeytyksiä (ainakin tällä foorumilla).
Näyttikö MTV3 MAX livenä muita kuin Killerit elokuussa Jyväskylästä? Tuliko Ouninpohja livenä? Ainakin muistan että YLE näytti vielä joskus pari vuotta sitten livenä, mutta jo silloin oli jo paljon tylsemmin toteutettu kuin tuo aiemmin linkkaamani Ruuhimäki live vuodelta 1999.
YLE teki sen tv-maksun maksajien rahoilla tappiollisesti. MTV:llä ei ole samoja resursseja. Kokonaisuutena Maikkarin ralliseuranta on kuitenkin kattavampi ja reaaliaikaisempi (koko kautta ajatellen), vaikkei mahdollisuutta YLE:n panostuksiin Suomen rallissa olekaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Samaan aikaan F1:ssä halutaan vähemmän löysäilyä ja enemmän keskeytyksiä (ainakin tällä foorumilla).
Ehkä se johtuu lajien perinteistä. Ykkösiin on kuulunut perinteisesti se että voittajaa jännitetään kalkkiviivoille asti odottaen vaikka että johtavan kuljettajan auton moottori hajoaa yllättäen tai takana pitkään väijynyt haastaja tulee ohi. Lisäksi kyseessä on TV-laji, jonka on pakko olla viihdyttävää että olisi katsojia.

Ralli on taas ollut enemmän "pudotuspeliä", eli yritetään pudottaa muita kilpailijoita pois niiden virheillä, jonka jälkeen kuljettajat vain vetävät rallin kunnialla loppuun. Lisäksi ralli ei ole TV-laji, jonka kaikki EK:t tulevat suorana lähetyksenä televisiosta.
 

Juppi

Well-known member
Liittynyt
24.9.2007
Viestit
300
Sijainti
Jkl
Muutosta ilmassa

Noniin, nyt on jotakin muutosta tulossa jo ensi kaudesta alkaen. Starttausjärjestys lauantaille ja sunnuntaille tulee muuttumaan niin, että rallia johtava autokunta starttaa reitille ensimmäisenä. Näin ollen annetaan hieman lisäetua takanatuleville haastajille. Muistaakseni joku vuosi sittenhän näin meneteltiin, eikä johtopaikka sorarallissa perjantain jälkeen ollut enää niin suosittu. Lisäksi kaudesta 2008 alkaen hyväksytään sekapinnoitteiset rallit.

Edit: Lisäksi rallien pituuksia kasvatetaan kaudesta 2009 alkaen 400 kilometriin.
 
Ylös