Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Ehdotuksia

Tässä pari ehdotusta:
-12 kisaa per vuosi
-elektroniikkaa pois autoista
-kolme kuskia per talli, kaksi parasta saa MM pisteitä
-lähtöjärjestys vuoden 2001 malliin, MM kärki auraa perjantaina, muihin päiviin edellisillan tulosten pohjalta. Sortaa nopeita (Loebia), mutta saapahan vähän taistella voitosta.
-reittejä levitettävä 2-3 huoltoa, rahoitetaan huollot karsimalla matkustelua kun ajetaan 12 kisaa.
-yksityistallien osallistumista heloptettava:
tehdastalli velvoitetaan myymään edellisvuoden kaluston tietyllä hinnalla eteenpäin --> enemmän kilpailukykyistä kalustoa ja lisää jännitystä.
-Safari takaisin

Tollasia ajatuksia....
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3516

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
865
Autosportin mukaan on todennäköistä, että uudesta MM-osakilpailusta 2014 kamppailevat Brasilia, Puola ja Kiina.

YLE
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1055
Kaikki kuulostaa ihan hyvältä. Puolassahan on aivan jyskälän näköisiä pätkiä ja kuskit tykkäs kun siellä ajettiin 2009 mm-ralli. Kiinassa ajettiin 1999 ja olis mukavaa vaihtelua eurooppa-painotteisiin kisoihin. Mutta itse kannatan eniten Brasiliaa. Siellä ajettu viimeks mm-tasolla 1982 ja se olis jotain uutta ja mullistavaa mm-kalenteriin. Tiestöltään ja maisemiltaan varmaan aika erilaista kuin muualla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7128
Kaikki kuulostaa ihan hyvältä. Puolassahan on aivan jyskälän näköisiä pätkiä ja kuskit tykkäs kun siellä ajettiin 2009 mm-ralli. Kiinassa ajettiin 1999 ja olis mukavaa vaihtelua eurooppa-painotteisiin kisoihin. Mutta itse kannatan eniten Brasiliaa. Siellä ajettu viimeks mm-tasolla 1982 ja se olis jotain uutta ja mullistavaa mm-kalenteriin. Tiestöltään ja maisemiltaan varmaan aika erilaista kuin muualla.
Todennäköistä on se, että uuden rallin saa järjestettäväkseen Puola, koska siellä rallin suosio on noussut selvästi Kubican ansiosta ja siksi siellä olisi takuuvarmasti paljon yleisöä erikoiskokeiden varrella.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11085
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Brasilian järjestelyt kyllä epäilyttää. Rallikulttuurikin vasta Etelä-Amerikan ehkä viidenneksi korkein. Kyllähän rahaa löytyy, jos sitä halutaan uhrata. Mutta jos jalkapalloon panostamistakin jo kritisoidaan?
Puolassa oli 75% todella upea reitti ja hyvät järjestelyt kun 2007 kandidaattikisassa käytiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4007
Sijainti
Event horizon
Todennäköistä on se, että uuden rallin saa järjestettäväkseen Puola, koska siellä rallin suosio on noussut selvästi Kubican ansiosta ja siksi siellä olisi takuuvarmasti paljon yleisöä erikoiskokeiden varrella.
Puola tuosta kolmikosta on vahvimmilla. Nähtäväksi sitten jää mikä tai mitkä kisat pudotetaan pois. Puolan tieltä putoaa ainakin yksi kisa ja mikäli suunnitelmat kalenterin supistamisesta 10:een kilpailuun toteutuvat, niin siinä putoaa sitten toinen kisa. Varsin suurella todennäköisyydellä nämä olisivat Euroopassa ajettavia kisoja. Saksa, Ranska ja MonteCarlo eivät ole mahdollisia, tuskin myöskään "RAC" mutta muiden kohdalla kaikki on mahdollista. Ruotsi saattaa olla hyvinkin kärkipäässä, koska sarjassa ei ole enää vuosiin nähty yhtään ruotsalaista tähtikuljettajaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
Promoottoriahan tietty himottaisi viedä sarja sinne missä "kukaan" ei ole siitä ennen kuullutkaan:

WRC TV hours can grow by 50% or more over next 3 years

...
..the BRIC countries can offer huge potential growth, with Ciesla (managing director of WRC Promoter GmbH) saying these strong emerging economies offer the change to grow the sport beyond its European-dominated base:

“Currently 75% of our fans… are in Europe…you can imagine the growth potential…for the WRC, particularly in South America and Asia….”

“We want to be represented on all continents, we want to be on all turfs… we want to grow in those regions where Manufacturers have a chance to grow, where they are producing and where they are selling, and at this moment this is the so-called BRIC countries… we’re talking to China, we are talking to Brazil and Russia…these are the regions that potentially could be a candidate of the future and a future calendar. There is no contradiction in this perception between the FIA and ourselves.”

But there’ll be no headlong rush:

“It’s about the right time… it’s also about the right offer. It’s not the right idea to go into a new country for the sake of being there, if the price is having a bad event in that country.”
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
863
Sijainti
Ruutulipulla
Rallin MM-sarjaan tulisi saada lisää talleja, kalustoa ja tätä kautta myös kiinnostavia kuskeja mukaan Citroenin, VW:n, Fordin ja yksityistallin ajattaman Minin lisäksi. Monia merkkejähän tämän suuntaisesta jo näillä uuden WRC-sääntöjen mukaisella kalustolla on, kun mm. korealainen Hyundai tulee mukaan sarjaan ensi kaudelle. Itä-aasian suunnalta voi kenties joku noista perinteisistä japanilaismerkeistä; Toyota, Subaru, Mitsubishi, Mazda lähteä myös mukaan. Kiinalaisistahan on myös ollut huhuja heidän mahdollisesta liittymisestään sarjaan mukaan jollain konseptilla ja jos lähtevät, niin sille suunnalle pitää myös ehdottomasti saada osakilpailu. Pohjois-Amerikan mantereelle olisi myös hienoa saada osakilpailu Meksikon sijaan jos he innostuisivat jollain perinteisellä amerikkalaisella automerkillä sarjaan vaikkapa Ken Blockin ajamana..

Kisakalenteri tulisi myös muodostaa peräkanaa osakilpailuista jouhevasti siten eri mantereiden osalta, että turha edestakainen lentely ja kuljetukset esim. kaluston osalta jäisi minimiin. Itse kisoja tulisi myös muuttaa enemmän mahdollisuuksien mukaan takaisin kestävyystyyppiseen suuntaan ja mm. Kenian Safari-Ralli tulisi ottaa kalenteriin takaisin, jonka voisi ajaa esim. Norsunluurannikon kanssa vuorovuosin ja esim. Kiinan Rallin voisi järjestää myös marathon tyyppisenä pitkänä kilpailuna. Euroopan osakilpailuista voisivat ainakin Norja ja Ruotsi talvirallina vuorotella ja esim. vierekkäiset Portugalin ja Espanjan Ralli, kuten myös kaukokilpailuista Australia & Uusi-Seelanti ja vaikkapa Japani & Kiina. Ranskan osakilpailu myös takaisin perinteiselle Korsikalle ja Italian osakilpailu San Remoon. Oma ehdotukseni rallin MM-sarjan kisakalenteriksi nykyisen sarjakalenterin ajankohtia mukaillen olisi:

Tammikuu: Rally Norway / Rally Sweden (vuorovuosin)
Helmikuu: Rallye Monte-Carlo
Maaliskuu: Safari Rally Kenya / Rallye Côte d'Ivoire (vuorovuosin)
Huhtikuu: Philips LED Rally Argentina
Toukokuu: Olympus Rally USA
Kesäkuu: Coates hire Rally Australia / Rally New Zealand (vuorovuosin)
Kesäkuu: Rally Japan / Rally China (vuorovuosin)
Elokuu: Neste Oil Rally Finland
Elokuu: ADAC Rallye Deutschland
Syyskuu: Rallye San Remo Italia
Lokakuu: Rallye de France-Tour de Corse
Lokakuu: Rally de Espana / Vodafone Rally de Portugal (vuorovuosin)
Marraskuu: Wales Rally GB

edit. lisäsin Afrikan ralliksi myös Norsunluurannikon vuorottelemaan Safari-Rallin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Puola tuosta kolmikosta on vahvimmilla. Nähtäväksi sitten jää mikä tai mitkä kisat pudotetaan pois. Puolan tieltä putoaa ainakin yksi kisa ja mikäli suunnitelmat kalenterin supistamisesta 10:een kilpailuun toteutuvat, niin siinä putoaa sitten toinen kisa. Varsin suurella todennäköisyydellä nämä olisivat Euroopassa ajettavia kisoja. Saksa, Ranska ja MonteCarlo eivät ole mahdollisia, tuskin myöskään "RAC" mutta muiden kohdalla kaikki on mahdollista. Ruotsi saattaa olla hyvinkin kärkipäässä, koska sarjassa ei ole enää vuosiin nähty yhtään ruotsalaista tähtikuljettajaa.
10 rallia? FIA on tuhoamassa mm-sarjaa. Ei ilmeisesti sovi enään tähän globaalin ilmastonvedätyksen imagoon tämä laji.:wall: Se on aivan liian vähän, jos talleja on 3-4, jos niitä olisi 8 voisi se olla hyvä kilpailun kannalta. Yritetäänkö tällä sitten houkutella lisää talleja? Tulevaisuus EK km. jossain 300, ek yht.määrä alle15. pätkät 8-15km. :mad_old: Tovottavasti olen väärässä ja niitä lisätään, jos rallit vähenee.
Kohta mm-sarjassa ajetaan 8 rallia jossa runkataan yht. 7 pätkää päästä päähän ja niistäkin on puolet yleisö ekta.

En tiedä, mutta F-1 ilmeisesti tuo FIAlle rahaa, Ralli vaan menoja...
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1692
Sijainti
JKL
Hieno lista Racewayta jonka voisin itsekin allekirjoittaa. Ehkä kierrätettävien kisojen listalle laittaisin myös tuon Argentiinan siten että siitä voisi tehdä sellaisen Etelä-Amerikan osakilpailun ja järjestäjinä vuoro vuosin olisi Argentiina, Meksiko ja ehkä nyt esiin noussut Brasilia... Muuten ei juuri lisättävää tuohon...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Hieno lista Racewayta jonka voisin itsekin allekirjoittaa. Ehkä kierrätettävien kisojen listalle laittaisin myös tuon Argentiinan siten että siitä voisi tehdä sellaisen Etelä-Amerikan osakilpailun ja järjestäjinä vuoro vuosin olisi Argentiina, Meksiko ja ehkä nyt esiin noussut Brasilia... Muuten ei juuri lisättävää tuohon...
jos vaan 10 tuostakin joudutaan vetään 3 pois. Epäilen muuten ettei USAssa löydy kiinnostusta rallia kohtaan. Tarvittaisiin joku japsi talli mukaan, että ralli menee taikaisin sinne. Brasilia nousevia talousmaita ja siten oivallinen rahanlähde. Eikös Safarista sanottu ettei ole palaamassa sarjaan?
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
863
Sijainti
Ruutulipulla
Hieno lista Racewayta jonka voisin itsekin allekirjoittaa. Ehkä kierrätettävien kisojen listalle laittaisin myös tuon Argentiinan siten että siitä voisi tehdä sellaisen Etelä-Amerikan osakilpailun ja järjestäjinä vuoro vuosin olisi Argentiina, Meksiko ja ehkä nyt esiin noussut Brasilia... Muuten ei juuri lisättävää tuohon...
No USA:n Olympus-rallia voisi kierrättää kenties väli-Amerikan Meksikon-Rallin kanssa ja latinalaisessa-Amerikassa voisivat vuorotella Brasilia & Argentiina? Pointti on lähinnä se, että ne maat / maanosat, joissa on isot markkinat autoteollisuudella / autotehtaita tai suhteessa eniten kuskeja ajamassa MM-sarjaa, tulisi ainakin kisa säilyä vuosittain ajettavana. Euroopan osalta pitäisin näistä ja perinteistä johtuvista syistä kiinni kiveen hakattuina Monte Carloa, Neste Rallia, Korsikaa, San Remoa ja Walesin Rallia (RAC) ainakin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2956
Jotenkin 10 rallia kuulostaa niin aneemiselta, että voisivat noiden lisäksi ajaa vaikka 5-10 muutakin kilpailua ympäri maailmaa ilman varsinaisia MM-arvoa. Palkintona vaikkapa mainetta ja WRC-osakilpailuvoittajan titteli. Rällätköön niissä sitten paikalliset vs. miljonääri harrastelijat vs. ne tehdastallit, joilla on tarvetta tuotteitaan kyseisellä alueella mainostaa.

Tai vaihtoehtoisesti erikseen MM-tittelit talvi, sora ja asfaltti ralli "sarjoista". Valitkoon tiimit ja kuljettajat sitten mihinkä näistä osallistuvat.


Joo.. Epätodennäköistä eikä välttämättä millään tapaa toimivia ratkaisuita, mutta 10 rallia on aivan liian vähän..:thumbfh:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4007
Sijainti
Event horizon
No USA:n Olympus-rallia voisi kierrättää kenties väli-Amerikan Meksikon-Rallin kanssa ja latinalaisessa-Amerikassa voisivat vuorotella Brasilia & Argentiina? Pointti on lähinnä se, että ne maat / maanosat, joissa on isot markkinat autoteollisuudella / autotehtaita tai suhteessa eniten kuskeja ajamassa MM-sarjaa, tulisi ainakin kisa säilyä vuosittain ajettavana. Euroopan osalta pitäisin näistä ja perinteistä johtuvista syistä kiinni kiveen hakattuina Monte Carloa, Neste Rallia, Korsikaa, San Remoa ja Walesin Rallia (RAC) ainakin.
Korsikalla ei nyt ainakaan hetkeen tulla MM-rallia ajamaan. Alsace on sillä "tontilla" ja se, samoin kuin Saksan ralli (jossain muodossa) säilyvät sarjassa hamaan tappiin asti. Monte Carlonkin pudottamiseen (toistamiseen) on vaikea uskoa ellei sitten FIA keksi jotain ihme sääntöpykälää, jota Monakon Autokerho ei viitsi toteuttaa... Italian rallin asema on kaikkea muuta kuin kiveen hakattu enkä nyt niin kovasti luota Suomenkaan rallin asemaan, jos Euroopan kisoja karsitaan kovalla kädellä.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ei Afrikan mantereelle rallia enää. Se ei kuulu sinne. Sama kun veisi Afganistaniin tai Irakiin tai muualle missä ei koko lajia tunneta. Sinne rallit missä rallifaneja ja missä perinteitä eli missä homma toimii. Sveitsiin kun sais osakilpailun..:alppu:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7128
Ei Afrikan mantereelle rallia enää. Se ei kuulu sinne. Sama kun veisi Afganistaniin tai Irakiin tai muualle missä ei koko lajia tunneta. Sinne rallit missä rallifaneja ja missä perinteitä eli missä homma toimii. Sveitsiin kun sais osakilpailun..:alppu:
Afrikkaan sopii erinomaisesti kestävyysrallit tyyliin Safari ralli ja alkuperäinen Dakar, joten tässä suhteessa olen erimieltä rallin kuulumisesta Afrikkaan, mutta MM-sarjan osakilpailun järjestämiseen Afrikassa en jaksa uskoa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Tuo Suomen rallin pysyminen kartalla ei tosiaa ole itsenstäänselvyys. Vielä tämä ja ensi vuosi sopimusta.

http://yle.fi/uutiset/suomen_mm-ralli_on_jalleen_suurin/6713903

"Suomen MM-ralli on jälleen suurin
Heinä-elokuun vaihteessa ajettavaan ralliin on ilmoittautunut 100 autokuntaa. Määrä on suurin tämän kauden MM-ralleista. Toistaiseksi suurin on ollut Monte Carlo, johon ilmoittautui 82 autoa."

Nämä asiat kyllä nostavat kilpailun arvostusta ja odotuksia, että jatkuu tulevaisuudessakin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
329
Ei minua haittaisi pahasti rallien määrän tiputtaminen, tällä hetkellä tietty ollaan aika hyvässä määrässä. Mutta nimenomaan laatu ja perinteet menee ainakin omassa kategoriassa kärkeen. Siihen suhteutettuna tämän vuoden kalenteri on erittäin hyvä. San Remon, Korsikan, Uuden-Seelannin kun saisi takaisin vakituisesti kalenteriin.

Ensi vuoden Puolan kisa on mielestäni erittäin hyvä, hyvien teiden ja loistavan ilmapiirin ja kiinnostuksen takia. Vielä kun Tsekkiin mahdollisesti saisi kisan..
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
863
Sijainti
Ruutulipulla
Ei Afrikan mantereelle rallia enää. Se ei kuulu sinne. Sama kun veisi Afganistaniin tai Irakiin tai muualle missä ei koko lajia tunneta. Sinne rallit missä rallifaneja ja missä perinteitä eli missä homma toimii. Sveitsiin kun sais osakilpailun..:alppu:
Vai ei kuulu..esim. Kenian Safari-Rallilla on perinteet -53 vuodesta lähtien nykypäivään (MM-sarjassa alusta alkaen vuoteen 2002 saakka), siinä moni eurooppalainen kisakin kalpenee rinnalla.

Vielä -80 luvulla oli myös eurooppalaisten monien huippukuskien lisäksi iso joukko muualtakin maapallon osilta tulleita kuljettajapersoonia, kuten kenialainen Shekhar Mehta, joka voitti mm. Safarirallin viidesti ja oli parhaimmillaan myös koko MM-sarjan 5.s vuonna -81, Mike Kirkland Kenia, Jorge Recalde Argentiina, 'Possum' Bourne Uusi-Seelanti & monia monia muita kuskeja euroopan ulkopuolella Usasta, Afrikasta, Latinalaisesta-Amerikasta etc..

Nykypäivänä rallin MM-sarja on kuihtunut melkein lähes pelkästään euroopassa eurooppalaisten keskenään ajamaksi sarjaksi, olkoonkin, että eurokuskit ovat historian aikana sarjaa hallinneet, mutta -90 luvulle tultaessa kaupallistumisen myötä touhussa on ollut vuosivuodelta vähemmän osanottajia ja kuljettajia. Muilta mantereilta osakilpailuja ajaneita kuskeja taitaa olla USA:n Block, joka on peräti yhden kisan (Meksikon) ajanut & muutama lähi-idän kuljettaja Qatarista, Arabii-Emiraateista ja Saudi-Arabiasta, Novikovkin voitaneen laskea eurooppalaiseksi.

MM-sarja tarvitsisi kaluston ohella myös värikkäitä kuljettajapersoonia eri maailman kolkista, jotka realistisesti pystyisivät kilpailemaan voitoista parhaiden eurooppalais-kuskien kanssa. Ihme kun mihinkään noista lähi-idän rikkaista oljyvaltioista ei ole myöskään kisaa pistetty pystyyn, josta noita raharikkaita on sarjaa kiertänyt rahoittaen myös talleista ainakin Fordia & Citroenia. Sinne seudulle saisi hyvän Dakar-tyylisen aavikko-kisan pienoiskoossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös