Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ihmisiä kiinnostaa yllättäen eniten ihmiset. Ihan sama millä autoilla ajetaan, suuri kiinnostus tulee ja menee kuskien perusteella. Britti tai saksalainen huippukuski tekisi rallista heti paljon seuratumman lajin. Samalla sitten televisioinnit ja muut pistettäisiin kuntoon.
Katsokaa huviksenne mitä täälläkin suuri osa viesteistä - eikä pelkästään rallipuolella - käsittelee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta:

1. Super2000 autot WRC-sarjaan. Nykyiset turboautot jatkakoot kuristimilla tai sitten ei. Heti saataisiin uusia merkkejä mukaan. Kaikenmaailman lisäluokitukset jne kielletään jottei tehdastalleilla ole etulyöntiasemaa yksityistalleihin
Pidin alunperinkin erillistä WRC-autoa virheenä, se kavensi heti WRC-osallistujien määrän pieneksi. S2000 sen sijaan jo eli ja voi hyvin IRC-puolella. Oli merkkejä ja oli kuskeja. Jos WRC piti jollain tavalla erottaa IRC-kalustosta, niin jokin pieni sääntö, joka antaisi niille pienen edun olisi riittänyt. Niin pienen, että S2000-porukka hyvin ajaessaan olisi ansainnut ne pisteet ja sijoitukset ja ulosajanut WRC-kuski ei olisi noussut takaisin podiumsijoille.

Silloin se pienellä budjetilla ajaminenkin olisi ollut palkitsevaa ja MM-sarjan osakilpailut olisivat olleet houkuttelevia paljon isommalle porukalle.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Pidin alunperinkin erillistä WRC-autoa virheenä, se kavensi heti WRC-osallistujien määrän pieneksi. S2000 sen sijaan jo eli ja voi hyvin IRC-puolella. Oli merkkejä ja oli kuskeja. Jos WRC piti jollain tavalla erottaa IRC-kalustosta, niin jokin pieni sääntö, joka antaisi niille pienen edun olisi riittänyt. Niin pienen, että S2000-porukka hyvin ajaessaan olisi ansainnut ne pisteet ja sijoitukset ja ulosajanut WRC-kuski ei olisi noussut takaisin podiumsijoille.

Silloin se pienellä budjetilla ajaminenkin olisi ollut palkitsevaa ja MM-sarjan osakilpailut olisivat olleet houkuttelevia paljon isommalle porukalle.
Olen samaa mieltä. S2000 on menetetty mahdollisuus, mutta kohta virhe on mahdollista korjata R5-autoilla. R5:n pitäisi olla kustannuksiltaan halvempi per ek-kilometri ja nopeampi kuin S2000.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Olen samaa mieltä. S2000 on menetetty mahdollisuus, mutta kohta virhe on mahdollista korjata R5-autoilla. R5:n pitäisi olla kustannuksiltaan halvempi per ek-kilometri ja nopeampi kuin S2000.
Jostain luekelin, varmaa huhupohjalta, että nämä R5 korvaisi nyky WRC:t 2017.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jostain luekelin, varmaa huhupohjalta, että nämä R5 korvaisi nyky WRC:t 2017.
TS sanoi:
– Me olemme sitoutuneet jatkamaan WRC-autoilla vuoden 2016 loppuun. Päätös siitä, millaisilla autoilla sen jälkeen mennään, on tehtävä ensi vuonna, Mahonen sanoo.

Yhtenä vaihtoehtona on pidetty R5-luokkaa, jossa lähtökohtana on maksimissaan 180 000 euroa maksava 1,6-litrainen turboajokki.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/518705/MMrallin+kehityslinjoista+paatoksia+Saksan+rallissa
Kalliilta tuo 180 000 €:kin kuulostaa maallikon korvaan. Olisiko turbo 4WD -kilpuria mahdollista tehdä 100 000 €:lla? :doubtful:
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Eikös turboautoihin saada aika helposti lisää ruutia kun laitetaan suurempi turbo.Tietenkään se ei passaa kaikille vaan pitää alkaa värkkäämään kokonaan uusi auto jos halutaan voimakkaampia autoja.Kestävyyden kanssa sitten voi olla pieniä haasteita mutta eiköhän insinööri senkin ratkaise.

Ja se on sitten toinen tarina että meneekö Mahosen haluama ajatus voimakkaammista autoista koskaan läpi.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Onko WRC talien budjetteja rajoitettu mitenkään?

Formulapuolella taitaa olla budjettikatto. Lisäksi testaamista rajoitettu -> kustannussäästö. NHL:ssä on määrätty maksimi pelaajabudjetti / joukkue.

WRC:ssä voisi toimia sama malli: rahaa x-määrä per talli, testaaminen rajoitettua.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Niin kuin forumilla on paljon jauhettu, televisiointia pitää pystyä parantamaan valovuodella ja valonnopeudella. WRC:n livelähetykset ovat huonoiten toteutettua mm-tason televisiointia mukaanlukien saappaanheiton mm-kisat.

IRC-lähetykset ovat hienoja, mutta niitäkin pystyisi kehittämään vielä rutkasti.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Eikös niillä sarjaan ilmoittautuneilla talleilla ole rajoitettu määrä testipäiviä jo nyt. Sen takiahan se VW sahasi Poloa maapallon ympäri viime vuonna, kun ei ollut vielä sarjassa mukana (?)
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Eikös niillä sarjaan ilmoittautuneilla talleilla ole rajoitettu määrä testipäiviä jo nyt. Sen takiahan se VW sahasi Poloa maapallon ympäri viime vuonna, kun ei ollut vielä sarjassa mukana (?)
Pitäisi olla tiukemmat budjettiraamit. Testipäivään saa uppoamaan vaikka "miljuunan", kun taas joku yksityinen vetää sen läpi murto-osa kustannuksin.

Tiukat taloudelliset rajoitteet pakottavat talleja ja myös heidän alihankkijoitaan olemaan toiminnassaan suoraviivaisempia ja fiksumpia.

NHL puolella systeemi on toiminut jo nyt. Seurojen "läskistyminen" on loppunut, ja myös pienemmillä kaupungeilla / seuroilla on mahdollisuus pyörittää toimintaa. 80-90 -luvuilla varmaan 4-5 kanadalaista joukuetta joutui lopettamaan, kun eivät mitenkään pysyneet USA:laisten suurkaupunkien / -seurojen vauhdissa. Elpyminen on alkanut - Winnipeg (KAnada) palasi NHL:'ään pari vuotta sitten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko WRC talien budjetteja rajoitettu mitenkään?

Formulapuolella taitaa olla budjettikatto. Lisäksi testaamista rajoitettu -> kustannussäästö. NHL:ssä on määrätty maksimi pelaajabudjetti / joukkue.

WRC:ssä voisi toimia sama malli: rahaa x-määrä per talli, testaaminen rajoitettua.
F1:ssä on FOTA-vetoiset "resurssirajoitukset", joita ei valvota juuri mitenkään ja josta erityisesti sitä koko ajan vastustaneen Red Bullin syytetään lipsuneen. Ecclestone ehdotti todellista budjettikattoa (yksi kattosumma kattaisi kaiken, palkoista lähtien) viime vuonna ja sitä on toivottu monellakin suulla.

Budjettikatto tasoittaisi ja laajentaisi pelikenttää, mutta tehdastalleja se ei välttämättä houkuttelisi. Niiden ensisijainen strategia on "asevarustella" kilpailijat kumoon suuremmalla panostuksella. Jos pikkutallit ja yksityiset alkavat hyppiä silmille, autotehtaat menettävät rallista saatavan markkinoinnillisen hyödyn.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
F1:ssä on FOTA-vetoiset "resurssirajoitukset", joita ei valvota juuri mitenkään ja josta erityisesti sitä koko ajan vastustaneen Red Bullin syytetään lipsuneen. Ecclestone ehdotti todellista budjettikattoa (yksi kattosumma kattaisi kaiken, palkoista lähtien) viime vuonna ja sitä on toivottu monellakin suulla.

Budjettikatto tasoittaisi ja laajentaisi pelikenttää, mutta tehdastalleja se ei välttämättä houkuttelisi. Niiden ensisijainen strategia on "asevarustella" kilpailijat kumoon suuremmalla panostuksella. Jos pikkutallit ja yksityiset alkavat hyppiä silmille, autotehtaat menettävät rallista saatavan markkinoinnillisen hyödyn.
Kyllä tehtaan tukema tiimi pysyy aina askeleen edellä. Prodrive (Subaru), M-Sport (Ford) ja Rallyart (Mitsu) ovat voittaneet rutosti maailmanmestaruuksia. Astra Racing(?) yms. kakkoskategorian pajat eivät ikinä uhanneet mitenkään tehtaan tukemia pajoja.

Uskon, että mm-sarjalle paras kehitys olisi, että kaikki automerkit alkaisivat toimimaan ulkopuolisten kilpatallien kautta. Tiukat budjettirajoitukset pakottaisivat esim. myös Volkkarin siirtämään homman esim. Prodrivelle yms.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Uskon, että mm-sarjalle paras kehitys olisi, että kaikki automerkit alkaisivat toimimaan ulkopuolisten kilpatallien kautta. Tiukat budjettirajoitukset pakottaisivat esim. myös Volkkarin siirtämään homman esim. Prodrivelle yms.
Samaa olen itsekkin miettinyt, mutta tiedä sitten kiinnostaisiko esim. Volkkaria pyörittää rallitoimintaa jonkin saksalaisen pikkupajan kautta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pidin alunperinkin erillistä WRC-autoa virheenä

Silloin se pienellä budjetilla ajaminenkin olisi ollut palkitsevaa ja MM-sarjan osakilpailut olisivat olleet houkuttelevia paljon isommalle porukalle.
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin miksi ei saman tien 2WD max. 2000cc Ännä-ryhmän pelit.... Siinä olis pudjetit vielä pienemmät ja kellä tahansa peräkylän taavi tasalakilla olisi ainakin periaatteelliset mahdollisuudet ajaa voitosta.

Kyllä MM-tasolla pitää olla sellainen kalusto, ettei sillä ketkään peräkylän pojat ajele. Rallin MM-sarjan pitää olla kuljettajien ja kaluston puolesta samalla tavoin ylivertaista kuin F1:t. Paitsi että tänä päivänä F1:ssakin on liikaa näitä wanna-be kuljettajia ja kalusto on teknisesti aivan liian kaukana siitä, mitä se voisi olla.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin miksi ei saman tien 2WD max. 2000cc Ännä-ryhmän pelit.... Siinä olis pudjetit vielä pienemmät ja kellä tahansa peräkylän taavi tasalakilla olisi ainakin periaatteelliset mahdollisuudet ajaa voitosta.

Kyllä MM-tasolla pitää olla sellainen kalusto, ettei sillä ketkään peräkylän pojat ajele. Rallin MM-sarjan pitää olla kuljettajien ja kaluston puolesta samalla tavoin ylivertaista kuin F1:t. Paitsi että tänä päivänä F1:ssakin on liikaa näitä wanna-be kuljettajia ja kalusto on teknisesti aivan liian kaukana siitä, mitä se voisi olla.
Tarkoitatko nyt siis että kaluston pitää olla niin kallista, ettei siihen ole varaa kun sheikeillä ja muilla ei-niin-peräkylästä tulevilla immeisillä? Eikös tuo nykyinen tilanne ole jo kaluston puolesta sellainen, ettei niillä vehkeillä enää peräkylien pojat ajele ja hyvään suuntaanhan tuo sirkus näyttää porskuttavan, vai mitä? Olipa muuan Ari Vatanenkin aika lailla peräkylän poika ja kuitenkin ajoi MM-sarjan huippukalustolla, ilmeisesti siihen aikaan hommat olivat jotenkin huonolla tolalla, kun siellä muutenkin ajeli vaikka minkälaisia peräkylien poikia...:rolleyes:

Eikö sitä kautta juurikin saataisi enemmän kilpailua, jos kellä tahansa peräkylän taavi tasalakilla olisi ainakin periaatteelliset mahdollisuudet ajaa voitosta? Voisiko sarja olla tämän hetkistä mielenkiintoisempi, jos siellä olisi useampia oikeasti hyviä kuljettajia? Tarkoitan nimenomaan sellaisia kuljettajia, jotka ymmärtävät, mitä tarkoittaa kun kalenterissa lukee ralli.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Se oli vielä sitä aikaa kun maa- ja metsätaloudella tienas miljuunia ni kaikki kaurahatut oli kilvan vetää MM:ää

Nykyää o vähä hiljasempaa :alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tarkoitatko nyt siis että kaluston pitää olla niin kallista, ettei siihen ole varaa kun sheikeillä ja muilla ei-niin-peräkylästä tulevilla immeisillä? Eikös tuo nykyinen tilanne ole jo kaluston puolesta sellainen, ettei niillä vehkeillä enää peräkylien pojat ajele ja hyvään suuntaanhan tuo sirkus näyttää porskuttavan, vai mitä? Olipa muuan Ari Vatanenkin aika lailla peräkylän poika ja kuitenkin ajoi MM-sarjan huippukalustolla, ilmeisesti siihen aikaan hommat olivat jotenkin huonolla tolalla, kun siellä muutenkin ajeli vaikka minkälaisia peräkylien poikia...:rolleyes:
Mk.I Escort RS oli siihen aikaan, kun AV aloitteli, teknisesti kutakuinkin parasta mitä rahalla (isollakaan) sai ostaa. Sittemmin tietysti mm. Fiat 131 Abarth ajoi teknisessä kehityksessä ohi ja meni menojaan.
Pidetään WRC sille kuuluvalla tasolla, ja kyläkilpailuissa ajeltakoon sitten toisenlaisella kalustolla (vrt. F1 ja FF 1600)
 
Ylös