Tästä on ollut täällä ennenkin puhetta, mutta rallin mm-sarjan kehittämisessä pitäisi ottaa mallia hiihdosta!:ahem:
Hiihtokisoihin on saatu kummasti mielenkiintoa uusilla lajimuodoilla kuten sprintti ja takaa-ajokisa, jossa vaihdetaan lennossa perinteisen osuudelta vapaalle. Samaa pitäisi soveltaa rallin mm-sarjaan. Miettikääpä nyt, kuinka paljon lisää mielenkiintoa tulisi, jos mm-ralleissa olisi sopivasti sprinttikisoja, tavallisia ralleja, maratonkisoja ja ehkä vieläkin joku uusi kilpailumuoto, kuten hiihdossa viestit. Ralliinkin viestin/joukkuekisan voisi soveltaa niin, että saman tallin jäsenet kisailee joukkueensa/tiiminsä puolesta 4-henkisellä kokoonpanolla. Esim. Fordin viestijoukkueessa Novikov,Östberg,Neuville ja Hänninen. Volkkarilla nykyinen kolmikko + uusi nimi joka ajaa vain viestiralleissa ja saa samalla näytön paikan tulevia tallipaikkoja ajatellen.
Pitkät maratonrallit toisi mm-sarjaan myös mielenkiintoa. Pituus esim. 5 päivää ja erikoiskoekilometrejä tuplasti normaalia enemmän. Todellisia kestävyys/seikkailukisoja joissa pelkkä nopeus ei ratkaise kaikkea. Sprinttikisat voisi vastaavasti olla esim. 2-3 erikoiskokeen mittaisia sekuntitaisteluja lähellä yleisöä kaupunkialueilla. Niissäkin sama periaate kuin hiihdossa. Ensin karsintaerä, jossa 30 parasta jatkaa pudotuseriin. Näistä 6 kilpailijan eristä 2 parasta jatkoon ja vielä pudonneista 2 parasta aikansa perusteella jatkoon. Jäljellä on enää 12 parasta, jotka ajaa välierän. Näistä 6 parasta A-finaaliin ja loput 6 B-finaaliin. A-finaalissa sitten ratkaistaan podiumpaikat lopullisesti.
Vielä plussat ja miiinukset näistä kilpailumuodoista:
1. Maratonkisat
+ Uutta väriä ja mielenkiintoa mm-sarjaan
+Nopein kuljettaja/auto ei voita yhtä todennäköisesti. Auton kestävyys, taktiikka ja maltti nousee tärkeään rooliin.
+ Kisat voisi viedä uudenlaisiin maisemiin esim. Afrikkaan, Etelä-amerikan maihin ym.
+Maratonkisat voisi houkutella uusia maratonkisojen spesialisteja mukaan. Jo 70-80-luvun mm-ralleissa oli monia talleja, jotka osallistuivat ja panostivat lähinnä pitkiin kestävyyskisoihin kuten Safari, Marokko,Norsunluurannikko, koska tiesivät vahvuutensa olevan nimenomaan tuontyyppisissä kilpailuissa. Tämä voisi houkutella nykypäivänäkin uusia talleja mukaan ja näissä maratonkisoissa saatettaisiin nähdä ihan uusia kärkinimiä niin kuskien kuin automerkkienkin osalta. Piristävää vaihtelua nykyiseen Sebastien-nimisten ukkeleiden valtakauteen.
+Pienet ajovirheet ei heti ratkaisé kisaa, vaan jopa minuuttien takaa-ajoasemasta on vielä aikaa nousta kärkeen.
-Miinuksia ehkä kustannukset, JOS kalusto vaatii erikoisvarustelua kuten safarissa. Kaikissa maratonkisoissa tätä ei tarvita jos ajetaan silti hyväkuntoisilla teillä.
-Miinuksena myös nämä nykyiset säännöt, esim. katsojaturvallisuus, keskitetyt huoltoalueet. Maratonkisoissa nämä on vaikeammin toteutettavissa, mutta ei silti mahdotonta.
2. Sprinttikisat
+Jälleen lisäväriä mm-sarjaan. Sekuntitaistelut olisi takuulla jännittäviä ja erot pysyvät pienenä. Monta kuljettajaa taistelisi loppumetreille asti voitosta.
+Tv-toteutus onnistuisi erittäin hyvin livenä, kun sahataan pienellä alueella paria kaupunkipätkää.
+Rallit saadaan tässä lajimuodossa loistavasti tuotua yleisön pariin kaupunkeihin tai niiden läheisyyteen
+Kustannukset pysyy pienempänä. Ajokilometrit pysyy vähäisenä, samoin varaosien määrä
+Kisoja voitaisiin viedä uusiin maihin, joissa täysimittainen mm-ralli ei onnistuisi. Esim.pienet saarivaltiot, joissa erikoiskoeteitä on rajallisesti tai muuten resurssit ei riitä hankkimaan esim. järjestysmiehiä laajalle alueelle ym.
+Jälleen voitaisiin nähdä uusia nimiä kärjessä, kuten hiihdossakin sprintin erikoisosaajat. Tässä kisamuodossa Latvala ja Novikov voisi olla vahvoilla. Nopeita kun ovat, mutta eivät tahdo pysyä tiellä täysimittaisessa rallissa maaliin asti. Jopa uusia tallejakin sprintit voisi houkutella mukaan, kun pienellä budjetillakin voisi olla mahdollisuus menestyä jos kaikki menee nappiin.
-miinusta mahdolliset ruuhkat, kun ihmiset pakkautuu pienelle alueelle.
-miinusta se, että kisa olisi jo päivässä ajettu
-miinusta myös se, että meitä kaikkia vanhojen hyvien, pitkien rallien haikailijoita vituttaa tällainen mikkihiiripyörittely. No ei vaan, eipä se haittaisi yhtään jos vain osa ralleista on tällaisia, kunhan ei kaikki.
3. Tavalliset, nykytyyliset rallit
+Ralli säilyttää perinteisen, klassisen muotonsa. Nämä perinteiset rallit saisi olla ehdottomasti vanhoja klassikkokisoja varten kuten Monte, Akropolis, Jyskälä, Britannia. Vanhoihin perinteisiin kisoihin ei ole syytä mennä kajoamaan liian radikaalilla kädellä.
-miinusta on ne kaikki nykyiset mm-rallien ongelmat, joita on pitkä lista.
4. Viestikisa/joukkuekisa
+Vaihtelua sarjaan. Näissä kisoissa voittaja ei olekaan Ogier, vaan Volkswagen, Citroen, M-Sport, Hyundai tai esim.joku yksityistalli.
+Uusia lupaavia kuskeja voisi saada näytön paikan, jos joka tallissa pitää olla viestikisoissa 4 kuskia.
+Kisojen kulku ja taktiikat voisi olla erilaisia, kun ei yritetäkään kokoajan ajaa yksilökisaa vaan pelata puhtaasti joukkueensa parhaaksi.
-miinusta voi olla se, että periaatteessa tallien sijoitukset ei jaksa ihmisiä kiinnostaa samalla tavalla kuin yksilösuoritukset
-neljän auton ajattaminen voi olla monille aikamoinen kynnyskysymys kustannusten osalta.
-jos yksi joukkueen jäsen vetää huolella ulos ja keskeyttää, on vaikeaa ehkä keksiä järkevää sääntöä mikä olisi koko joukkueen sijoitus maalissa. Keskeytys koko tiimille olisi aika kohtuutonta yhden kuskin sähläilyjen takia.
Hiihdossahan viestikisoissa hiihtäjä lähettää seuraavan matkaan läppäämällä tätä kädellä selkään. En tiedä kuinka se sitten ralleissa toteutettaisiin. Ehkä Ogier lähettää Latvalan omalle osuudelleen täräyttämällä päin takapuskuria
Rallikalenteri voisi näyttää vaikka tältä:
1. Monte Carlo (klassikko)
2. Norja (Sprintti)
3. Brasilia (Maraton)
4.Portugali (Klassikko)
5.Safari (Maraton)
6.Argentiina (Viesti)
7.Uusi-Seelanti (Klassikko)
8.USA (sprintti)
9.Akropolis (klassikko)
10.Suomi (klassikko)
11. Saksa (viesti)
12. Japani (sprintti)
13.Ranska (klassikko)
14.Espanja (klassikko
15.Kiina (maraton)
16. Wales (klassikko)