Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Mk.I Escort RS oli siihen aikaan, kun AV aloitteli, teknisesti kutakuinkin parasta mitä rahalla (isollakaan) sai ostaa. Sittemmin tietysti mm. Fiat 131 Abarth ajoi teknisessä kehityksessä ohi ja meni menojaan.
Pidetään WRC sille kuuluvalla tasolla, ja kyläkilpailuissa ajeltakoon sitten toisenlaisella kalustolla (vrt. F1 ja FF 1600)
Hoppa oli silloin parhautta Abarthin kanssa, kunnes tuli Ingolstadtin joka kulmasta raapiva. Kannattaa muuten muistaa, että ei silloisessa MM-sarjassa kiertänyt aivan tolkutonta määrää vakikuljettajia. Olisiko tuo kenties ihan vain toivioajattelua, että rallin MM-sarja voisi ikuna koskaan nousta edes lähellekään jotain F1-sarjan kaltaista ihmepyöritystä? Taisi olla retorinen kysymys?

Ei olisi ehkä ihan huono ajatus ottaa ja istahtaa alas kaikessa rauhassa miettimään, mikä on ralliautoilun syvin olemus. Kun sen oivaltaa, kuka ties profiloituminen maailmanlaajuiseksi ja hyvin seuratuksi sarjaksi olisi helpompaa. Kenties rallin syvin olemus kestäisi kuin kestäisikin radikaalia uusiksi ajattelua ja toteutusta mitä kalustoon tulee? Joku F1 ei sitä voi tehdä. Ralli kenties voisi.....
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mielestäni sekä WEC:lle että WRC:lle voisi menestyksen salaisuus olla siinä, missä F1 on tähän asti epäonnistunut: toimiva yhteistyö Amerikan sarjojen ja kilpailujen kanssa. Esim. 80-luvulla C-ryhmän rinnakkaissarjana oli rapakon toisella puolella IMSA GTP (2014 WEC:n Amerikan versiona USCR) ja rallin MM-sarjan viimeisenä kilpailuna oli vuoteen 1987 Olympus-ralli. Ken Block on toki koettanut koettanut toimia jonkinlaisena sillanrakentajana WRC:lle Amerikkaan, mutta on pohjimmiltaan enemmän kuitenkin showmies kuin kärkipaikoista kamppaileva kuljettaja. Nyt kun Ford vetäytyi tehdastallina, menetettiin ehkä viimeinen kunnollinen kytkös rapakon taakse. Täältä voisi löytyä joitain kuskeja, joilla olisi mahdollisuuksia taistella myös MM-tasolla nykyisten kuskien kanssa:
http://www.rally-america.com/
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Yksi iso ongelma on, että nykyään autokilpailut on bisnestä. Kilpailuiden pitää olla sellainen sirkusmainen kiertävä show, jonka pääasiallinen tarkoitus on viihdyttää ja sitä kautta tehdä rahaa. Kuskien ja tallien välinen kilpailu on toissijainen juttu.
Rallista on vaikea tehdä yleisöystävällistä showta.

Bisneksen pitää vielläpä kasvaa jatkuvasti.
DTM oli aikanaan varoittava esimerkki mitä käy, kun sinäänsä huippusuosittu sarja kasvaa liian isoksi. Tulee sellainen kupla efekti, jolla ei ole tulevaisuutta.
Oikeastaan WRC:n kupla puhkesi jo joskus 2005.
Saas nähdä tuleeko uutta kuplaa.

Jotenkin pitäisi siirtyä vähän pienempään, mutta laadukkaampaan sarjaan.
Ilmeisesti televisiointi ja muut mediaoikeudet on nykyisellään aika tehokkaasti säädeltyjä? Ehkä noita olisi syytä höllentää, että rallille saataisiin näkyvyyttä. Pitäisi päästä pois monopolista.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Äkkinäinen ajatus, ilman suurempaa mietintää:

Jos eri valmistajilla on eri intressejä, niin tehdään MM-sarja sisältämään eri osioita. Koko paketti olisi edelleen MM, mutta sarja sisältäisi mm Euroopan mestaruuden merkille ja kuskille, joka kerää "Eurooppa-sarjassa" eniten pisteitä. Sama idea Amerikassa ja miksi ei Aasiassa. Jos joku merkki haluaa panostaa koko sarjaan, hyvä, jos joku haluaa laittaa lantit vain Amerikan sarjaan, niin panostaa tallillaan sinne. Yksittäisessä kisassa voisi olla eri merkkejä mukana, mutta kilpailua voisi olla joka kisaan. Pisteet jaettaisiin aina sijoituksen mukaan. Eli sijoituksen mukainen pistemäärä, ei niin että paras koko sarjaan osallistuva saa korkeimmat MM-pisteet, vaan voittaja saa voittajan pisteet, kakkonen kakkosen jne. Olisi vaan useampi sarja. Ruotsin ja Suomen pisteet laskettaisiin EM-sarjaan ja MM-sarjaan.

Toinen tekijä on tietty kustannukset. Kisojen määrä oltava järkevä. Autojen tekniikkaa voisi osittain rajoittaa kustannuksien karsimiseksi.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Vastausta pelastuskeinoista on hyvin vaikea löytää.

Mutta jos katsotaan hieman historiaan, eli (taas) se kultainen B-ryhmän aika.

Silloin oli tehdastalleja Audi, Lancia, Ford, Peugeot ja MG, sekä lisäksi vielä pari epätoivoisempaa yrittäjää ja yksityistalleja. Lähes kaikki tallit ajattivat kolmea kuskia/autoa ja kuskit saivat työstään palkkaa. Mutta autot eivät silloinkaan olleet halpoja.

Miksi tehtaat olivat silloin valmiita satsaamaan ralliin niin paljon ? Mikä on se suurin ero nykypäivään ?

Tottakai maailma muuttuu koko ajan, mutta miksi nykyään autotehtailta ei löydy laajempaa halua satsata ralliin ? Eikö ralli toimi (enää?) markkinointikeinona ?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Vastausta pelastuskeinoista on hyvin vaikea löytää.

Mutta jos katsotaan hieman historiaan, eli (taas) se kultainen B-ryhmän aika.

Silloin oli tehdastalleja Audi, Lancia, Ford, Peugeot ja MG, sekä lisäksi vielä pari epätoivoisempaa yrittäjää ja yksityistalleja. Lähes kaikki tallit ajattivat kolmea kuskia/autoa ja kuskit saivat työstään palkkaa. Mutta autot eivät silloinkaan olleet halpoja.

Miksi tehtaat olivat silloin valmiita satsaamaan ralliin niin paljon ? Mikä on se suurin ero nykypäivään ?

Tottakai maailma muuttuu koko ajan, mutta miksi nykyään autotehtailta ei löydy laajempaa halua satsata ralliin ? Eikö ralli toimi (enää?) markkinointikeinona ?
Ei ainakaan tähän ilmastonmuutos hypenimagoon ns. "turha ajelu". WRC kukoisti vielä 1999-2005. Oli Pösöö, Mitsuu, Skodaa, Citikkaa, Subbea, Fordia.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vastausta pelastuskeinoista on hyvin vaikea löytää.

Mutta jos katsotaan hieman historiaan, eli (taas) se kultainen B-ryhmän aika.

Silloin oli tehdastalleja Audi, Lancia, Ford, Peugeot ja MG, sekä lisäksi vielä pari epätoivoisempaa yrittäjää ja yksityistalleja. Lähes kaikki tallit ajattivat kolmea kuskia/autoa ja kuskit saivat työstään palkkaa. Mutta autot eivät silloinkaan olleet halpoja.

Miksi tehtaat olivat silloin valmiita satsaamaan ralliin niin paljon ? Mikä on se suurin ero nykypäivään ?

Tottakai maailma muuttuu koko ajan, mutta miksi nykyään autotehtailta ei löydy laajempaa halua satsata ralliin ? Eikö ralli toimi (enää?) markkinointikeinona ?
Ralli ei enää toimi markkinointikeinona, niin hyvin kuin silloin ennen.
Käsittääkseni Peugeotin pelasti silloinen 205 projekti kaikkine ralli-imagoineen. Nykyään vaikka Citroen voittaa (no voitti) kaiken, niin yritys tekee silti tappiota.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
B-ryhmäläiset kuvastivat hyvin oman aikansa autoihannetta: turbo, levikkeitä, spoilereita, kaikki mahdollinen muovista...
Ehkä yksi suuri syy on myös se, minkä olen ennen maininnutkin Mosley-Ecclestone voimakaksikko teki kaikkensa nostaakseen F1:ien suosion Euroopasa muiden autourheilulajien yläpuolelle, muut lajit väkisinkin kärsivät tästä. Edelleen oli mielestäni järjetöntä, että rallipoluilla kannuksensa ansainnut merkki Toyota kokeili onneaan Formuloissa turhaan.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
WRC-autot korvataan R5:lla. Kilpailut pyritään pitämään siellä missä on ihmisiä, mutta silti muutama legenda säilytetään.

Sarja auttaa yksityiskuskeja kuluissa (esim asuminen ja matkustus) ja autonvalmistajat kannustavat maiden autourheilu liittoja ajattamaan lupauksia sarjassa, antamalla näille teknistä tukea ja helpotusta auton hinnasta. Näin saadaan myös työllistettyä muutamia nuoria tai vanhempia ihmisiä ympäri maailmaa.

Kärkiautoihin asennetaan kamerat, jotka lähettävät livekuvaa nettiin ja siihen lisätään kunnolla toimiva live timing (mainokset laitetaan lähetyksen alareunaan). Mestari talli saa mainospaikan sarjalta seuraavaksi kaudeksi ja saa mm. omalle automallilleen etuoikeuden toimia nolla-autona. Ralliautoilla pyritään järjestämään näytöksiä muiden moottoriurheilu lajien (F1, WTCC...) yhteydessä, jotta valmistajat saavat enemmän näkyvyyttä. Jokaiseen ralliin pari Super EK:ta mahdollisimman lähelle ihmisiä. Sarjan 10 parasta kesätauolle mentäessä käyvät ajamassa X-gameseissä, sitten, että kisat ajetaa aina 1 vs 1-tyylillä ja putoaja tippuu ja voittaja jatkaa eteenpäin (kilpailuun pari vuokra-autoa jenkki kuskeille).

Junior WRC ajetaan R1 autoilla ja kaikki saavat ajaa millä merkillä haluavat, mutta renkaat ovat samat kaikille. Voittaja saa seuraavaksi kaudeksi R3-auton kauden jokaiseen ralliin. R3-autot tehdään niin, että niillä on mahdollisuus kilpailla R5-autoja vastaan ainakin asfaltilla ja R3-mestari saa ajaa mestaritallin autolla seuraavalla kaudella vähintään 75% seuraavan kauden osakilpailuista.

Lisäksi suunnitellaan tällainen alle 100 tuhatta euroa maksava neliveto-luokka, jossa käytetään mahdollisimman paljon samoja osia jokaisessa automerkissä (voimansiirto, iskunvaimentimet, moottorin osat kuten turbo...) jota käytetään kansallisissa sarjoissa ja WRC-kilpailuissa oheisluokkana, lisäksi jokaiseen kilpailuun tulee paikallisia luokkia lisäluokiksi.

Tuskin nämä nyt sarjaa pelastaisivat ja varmaan tuo halpa neliveto-luokka vaikuttaisi tässä hieman nololta R3-autoihin verrattuna, joten toki tämä vaatisi hienosäätöä.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
WRC-autot korvataan R5:lla. Kilpailut pyritään pitämään siellä missä on ihmisiä, mutta silti muutama legenda säilytetään..
Täältä +1 tälle konseptille.

Huipulta se hintahan on pakko tiputtaa, että muuallakin menee halvemmaks. R5 on mun mielestä loistava teko päättäjiltä. Asfaltille nimenomaan vanha kitcar/f2 luokka vaikka niiden R3 muodossa takas, että saadaan Bugalskeja yms ajamaan voitosta etuvetoisella. JWRC sarja on R2 tasolla jo ihan fiksu vrt S1600, mutta 150 000+ € on silti liikaa kuudesta kisasta "junnutason" budjetille.

Tämän lisäksi joihinkin kisoihin vielä esim to-pe ajettais aamuyöhön asti ja Safari takas kalenteriin niin voilá!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Täältä +1 tälle konseptille.

Huipulta se hintahan on pakko tiputtaa, että muuallakin menee halvemmaks. R5 on mun mielestä loistava teko päättäjiltä. Asfaltille nimenomaan vanha kitcar/f2 luokka vaikka niiden R3 muodossa takas, että saadaan Bugalskeja yms ajamaan voitosta etuvetoisella. JWRC sarja on R2 tasolla jo ihan fiksu vrt S1600, mutta 150 000+ € on silti liikaa kuudesta kisasta "junnutason" budjetille.

Tämän lisäksi joihinkin kisoihin vielä esim to-pe ajettais aamuyöhön asti ja Safari takas kalenteriin niin voilá!
Yöllä ajaminen olis tosiaan hyvä! Sitten tuossa R5 jutussa olisi hyvä, että autot pysyisivät kohtuu samanlaisina, vaikka nousisivat WRC:n tilalle, koska silloin olisi heti valmiina käytettyjen autojen markkinat, jolloin autosta ei tarvisi ihan hirveänä maksaa.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Toisaalta tilanne mm-sarjassa on ensi kaudelta jopa hyvä - mukana on neljä eri automerkkiä. Kolme niistä taistelee melko tasaisesti kärjessä, Huyndaikin saattaa olla yllättävän hyvä.

Monessa kisassa saattaa olla mukana 10 - 15 kovaa menevää autokuntaa:
- Citroen 2-4 kpl
- Ford 3-5 kpl
- VW 3-4 kpl
- Huyndai 2-3 kpl

Usein kärkikolmikko mahtuu minuutin sisään toisistaan.

Vrt. esim. B-ryhmä. Erot olivat isoja, usein kolmen joukkoon pääsi vaikka hävisi voittajalle viisi minuuttia. Lancia ja Pösö dominoivat, muilla (Metro, Audi ja ford) ei ollut mitään jakoa niiden vauhtiin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tästä on ollut täällä ennenkin puhetta, mutta rallin mm-sarjan kehittämisessä pitäisi ottaa mallia hiihdosta!:ahem:
Hiihtokisoihin on saatu kummasti mielenkiintoa uusilla lajimuodoilla kuten sprintti ja takaa-ajokisa, jossa vaihdetaan lennossa perinteisen osuudelta vapaalle. Samaa pitäisi soveltaa rallin mm-sarjaan. Miettikääpä nyt, kuinka paljon lisää mielenkiintoa tulisi, jos mm-ralleissa olisi sopivasti sprinttikisoja, tavallisia ralleja, maratonkisoja ja ehkä vieläkin joku uusi kilpailumuoto, kuten hiihdossa viestit. Ralliinkin viestin/joukkuekisan voisi soveltaa niin, että saman tallin jäsenet kisailee joukkueensa/tiiminsä puolesta 4-henkisellä kokoonpanolla. Esim. Fordin viestijoukkueessa Novikov,Östberg,Neuville ja Hänninen. Volkkarilla nykyinen kolmikko + uusi nimi joka ajaa vain viestiralleissa ja saa samalla näytön paikan tulevia tallipaikkoja ajatellen.

Pitkät maratonrallit toisi mm-sarjaan myös mielenkiintoa. Pituus esim. 5 päivää ja erikoiskoekilometrejä tuplasti normaalia enemmän. Todellisia kestävyys/seikkailukisoja joissa pelkkä nopeus ei ratkaise kaikkea. Sprinttikisat voisi vastaavasti olla esim. 2-3 erikoiskokeen mittaisia sekuntitaisteluja lähellä yleisöä kaupunkialueilla. Niissäkin sama periaate kuin hiihdossa. Ensin karsintaerä, jossa 30 parasta jatkaa pudotuseriin. Näistä 6 kilpailijan eristä 2 parasta jatkoon ja vielä pudonneista 2 parasta aikansa perusteella jatkoon. Jäljellä on enää 12 parasta, jotka ajaa välierän. Näistä 6 parasta A-finaaliin ja loput 6 B-finaaliin. A-finaalissa sitten ratkaistaan podiumpaikat lopullisesti.

Vielä plussat ja miiinukset näistä kilpailumuodoista:

1. Maratonkisat

+ Uutta väriä ja mielenkiintoa mm-sarjaan
+Nopein kuljettaja/auto ei voita yhtä todennäköisesti. Auton kestävyys, taktiikka ja maltti nousee tärkeään rooliin.
+ Kisat voisi viedä uudenlaisiin maisemiin esim. Afrikkaan, Etelä-amerikan maihin ym.
+Maratonkisat voisi houkutella uusia maratonkisojen spesialisteja mukaan. Jo 70-80-luvun mm-ralleissa oli monia talleja, jotka osallistuivat ja panostivat lähinnä pitkiin kestävyyskisoihin kuten Safari, Marokko,Norsunluurannikko, koska tiesivät vahvuutensa olevan nimenomaan tuontyyppisissä kilpailuissa. Tämä voisi houkutella nykypäivänäkin uusia talleja mukaan ja näissä maratonkisoissa saatettaisiin nähdä ihan uusia kärkinimiä niin kuskien kuin automerkkienkin osalta. Piristävää vaihtelua nykyiseen Sebastien-nimisten ukkeleiden valtakauteen.

+Pienet ajovirheet ei heti ratkaisé kisaa, vaan jopa minuuttien takaa-ajoasemasta on vielä aikaa nousta kärkeen.


-Miinuksia ehkä kustannukset, JOS kalusto vaatii erikoisvarustelua kuten safarissa. Kaikissa maratonkisoissa tätä ei tarvita jos ajetaan silti hyväkuntoisilla teillä.

-Miinuksena myös nämä nykyiset säännöt, esim. katsojaturvallisuus, keskitetyt huoltoalueet. Maratonkisoissa nämä on vaikeammin toteutettavissa, mutta ei silti mahdotonta.



2. Sprinttikisat

+Jälleen lisäväriä mm-sarjaan. Sekuntitaistelut olisi takuulla jännittäviä ja erot pysyvät pienenä. Monta kuljettajaa taistelisi loppumetreille asti voitosta.

+Tv-toteutus onnistuisi erittäin hyvin livenä, kun sahataan pienellä alueella paria kaupunkipätkää.

+Rallit saadaan tässä lajimuodossa loistavasti tuotua yleisön pariin kaupunkeihin tai niiden läheisyyteen

+Kustannukset pysyy pienempänä. Ajokilometrit pysyy vähäisenä, samoin varaosien määrä

+Kisoja voitaisiin viedä uusiin maihin, joissa täysimittainen mm-ralli ei onnistuisi. Esim.pienet saarivaltiot, joissa erikoiskoeteitä on rajallisesti tai muuten resurssit ei riitä hankkimaan esim. järjestysmiehiä laajalle alueelle ym.

+Jälleen voitaisiin nähdä uusia nimiä kärjessä, kuten hiihdossakin sprintin erikoisosaajat. Tässä kisamuodossa Latvala ja Novikov voisi olla vahvoilla. Nopeita kun ovat, mutta eivät tahdo pysyä tiellä täysimittaisessa rallissa maaliin asti. Jopa uusia tallejakin sprintit voisi houkutella mukaan, kun pienellä budjetillakin voisi olla mahdollisuus menestyä jos kaikki menee nappiin.

-miinusta mahdolliset ruuhkat, kun ihmiset pakkautuu pienelle alueelle.
-miinusta se, että kisa olisi jo päivässä ajettu
-miinusta myös se, että meitä kaikkia vanhojen hyvien, pitkien rallien haikailijoita vituttaa tällainen mikkihiiripyörittely. No ei vaan, eipä se haittaisi yhtään jos vain osa ralleista on tällaisia, kunhan ei kaikki.



3. Tavalliset, nykytyyliset rallit

+Ralli säilyttää perinteisen, klassisen muotonsa. Nämä perinteiset rallit saisi olla ehdottomasti vanhoja klassikkokisoja varten kuten Monte, Akropolis, Jyskälä, Britannia. Vanhoihin perinteisiin kisoihin ei ole syytä mennä kajoamaan liian radikaalilla kädellä.

-miinusta on ne kaikki nykyiset mm-rallien ongelmat, joita on pitkä lista.



4. Viestikisa/joukkuekisa

+Vaihtelua sarjaan. Näissä kisoissa voittaja ei olekaan Ogier, vaan Volkswagen, Citroen, M-Sport, Hyundai tai esim.joku yksityistalli.
+Uusia lupaavia kuskeja voisi saada näytön paikan, jos joka tallissa pitää olla viestikisoissa 4 kuskia.
+Kisojen kulku ja taktiikat voisi olla erilaisia, kun ei yritetäkään kokoajan ajaa yksilökisaa vaan pelata puhtaasti joukkueensa parhaaksi.

-miinusta voi olla se, että periaatteessa tallien sijoitukset ei jaksa ihmisiä kiinnostaa samalla tavalla kuin yksilösuoritukset
-neljän auton ajattaminen voi olla monille aikamoinen kynnyskysymys kustannusten osalta.
-jos yksi joukkueen jäsen vetää huolella ulos ja keskeyttää, on vaikeaa ehkä keksiä järkevää sääntöä mikä olisi koko joukkueen sijoitus maalissa. Keskeytys koko tiimille olisi aika kohtuutonta yhden kuskin sähläilyjen takia.


Hiihdossahan viestikisoissa hiihtäjä lähettää seuraavan matkaan läppäämällä tätä kädellä selkään. En tiedä kuinka se sitten ralleissa toteutettaisiin. Ehkä Ogier lähettää Latvalan omalle osuudelleen täräyttämällä päin takapuskuria:D

Rallikalenteri voisi näyttää vaikka tältä:

1. Monte Carlo (klassikko)
2. Norja (Sprintti)
3. Brasilia (Maraton)
4.Portugali (Klassikko)
5.Safari (Maraton)
6.Argentiina (Viesti)
7.Uusi-Seelanti (Klassikko)
8.USA (sprintti)
9.Akropolis (klassikko)
10.Suomi (klassikko)
11. Saksa (viesti)
12. Japani (sprintti)
13.Ranska (klassikko)
14.Espanja (klassikko
15.Kiina (maraton)
16. Wales (klassikko)
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
4. Viestikisa/joukkuekisa


Tää saattais toimia sillai paremmin että jokaisella tallilla / tiimillä olis tosiaan se 3 tai 4 kuskia ja joka kisassa kaikille päiville 6 tai 8 eri EK:ta..

esimerkki:

Volkkarin Kuski 1 ajaa ensimmäisenä kisapäivänä EK:t 1 ja 5, kuski 2 ajaa EK:t 2 ja 6 jne..

Jos esim. kuski 2 vetää puskaan niin hänelle ajamattomista pätkistä aikarasitteena nykyisen suuntainen lisäaika minkä päivän aikana keskeyttäneet saavat per ajamaton EK. Kaikkien tallissa ajavien kuskien ajat lasketaan yhteen, eli tosiaan kilpailussa voittajaksi ei ajaisi Ogier, Mikkelsen tai Latvala vaan tässä tapauksessa voittaja olisi VW.

Superrallisäännön turvin saa joka päivälle startata uudestaan mukaan mikäli auto vaan on ajokunnossa, jos ei niin tallille rapsahtaa aina keskeyttäneelle kuskille määrätyiltä pätkiltä se "maksimiaika"...

Niin ja vielä.. Jokaista joukkuerallia ennen ajettaisiin aika-ajo EK, jonka nopeimmat kuskit saisivat valita omat pätkänsä mitkä haluavat kisassa ajaa...

Sit vielä näistä joukkuekisaralleista tiimit sais vaikkapa tuplapisteet MM-pisteissä, lisäporkkana tosiaan ajaa tallipisteistä
Ok, kuulostaa melko erikoiselta rallilta, mutta olisipa ainakin täysin erillainen konsepti mitä nykykisat :D
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tää saattais toimia sillai paremmin että jokaisella tallilla / tiimillä olis tosiaan se 3 tai 4 kuskia ja joka kisassa kaikille päiville 6 tai 8 eri EK:ta..

esimerkki:

Volkkarin Kuski 1 ajaa ensimmäisenä kisapäivänä EK:t 1 ja 5, kuski 2 ajaa EK:t 2 ja 6 jne..

Tässä on tosin se ongelma, että katsojille eri pätkät olis vähän eri arvoisia samalla lipun hinnalla. Esim. ek2:lla sattuis ajaan Volkkarilta vaan Mikkelsen, Sitikalta Meeke, ym.kolmos/neloskuskit. Ne todelliset tähdet jäis katsojilta näkemättä. Lisäksi kilpailijoiden määrä jäisi varmaan muutenkin aika pieneks, kun näitä joukkueita ei kuitenkaan kovin montaa saa muodostettua nykyisellä tallien määrällä. Toki yksityiskuskeille vois olla mahdollisuus muodostaa jotain omia tiimejä sekalaisella porukalla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Vastausta pelastuskeinoista on hyvin vaikea löytää.

Mutta jos katsotaan hieman historiaan, eli (taas) se kultainen B-ryhmän aika.

Silloin oli tehdastalleja Audi, Lancia, Ford, Peugeot ja MG, sekä lisäksi vielä pari epätoivoisempaa yrittäjää ja yksityistalleja. Lähes kaikki tallit ajattivat kolmea kuskia/autoa ja kuskit saivat työstään palkkaa. Mutta autot eivät silloinkaan olleet halpoja.

Miksi tehtaat olivat silloin valmiita satsaamaan ralliin niin paljon ? Mikä on se suurin ero nykypäivään ?

Tottakai maailma muuttuu koko ajan, mutta miksi nykyään autotehtailta ei löydy laajempaa halua satsata ralliin ? Eikö ralli toimi (enää?) markkinointikeinona ?
Lajin brändi ei ole samalla tasolla kuin 80-90 luvulla. Johtuen pitkälti viime vuodet valliinneesta Loebin ja Citikan ylivoimasta. Se karkoitti autonvalmistajat sarjasta. Yhtäkään automerkkiä ei kiinnostanut satsata rahaa suuria summia kakkossijan tähden. Tärkeää olisikin, että nyt ei siirryttäisi Ogierin valtakauteen, vaan ensivuonna mestaruuden voittaisi muu kuski. Enemmän talleja, kuskeja ja vaihtuvuutta.
Lisäksi kustannukset ja kulut sille mallille, että vanhempien ei tarvitse olla lääkäreitä tai lakimiehiä, jotta jälkikasvu voisi aloittaa ralliautoilun harrastamisen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lajin brändi ei ole samalla tasolla kuin 80-90 luvulla. Johtuen pitkälti viime vuodet valliinneesta Loebin ja Citikan ylivoimasta. Se karkoitti autonvalmistajat sarjasta. Yhtäkään automerkkiä ei kiinnostanut satsata rahaa suuria summia kakkossijan tähden. Tärkeää olisikin, että nyt ei siirryttäisi Ogierin valtakauteen, vaan ensivuonna mestaruuden voittaisi muu kuski. Enemmän talleja, kuskeja ja vaihtuvuutta.
Lisäksi kustannukset ja kulut sille mallille, että vanhempien ei tarvitse olla lääkäreitä tai lakimiehiä, jotta jälkikasvu voisi aloittaa ralliautoilun harrastamisen.
Ennen wanhaan tiimit ja autotehtaat eivät olleet nykyisellä tavalla sidoksissa keskenään. Esim. Team Rothmans ajatti ensin Escortteja, välissä Porscheja ja viimeksi sitten Opeleita (kunnes tupakkilainsäädäntö tappoi koko tallin).

Tiimeillä pitäisi olla enemmän vapauksia rakentaa autoja ja toisaalta rahoituspuolella pitäisi palata vanhaan, jolloin jotku Philip Morris Inc ja Venäläiset vodkajätit saisi motivoitua syytämään rahaa talleille.

Kolmantena ongelmana on sitten se, että monellakaan autonvalmistajalla ei enää ole ralliauton aihioksi suoraan sopivaa kalustoa eikä mitään haluja sellaisten valmistamiseen.. Siirtyminen A-ryhmästä WRC-kalustoon ei ehkä ollut näin jälkikäteen nähtynä kovin viksu idea. Yksityisillä toimijoilla ei enää riitä mitenkään kapitaalia rakentaa jostain köppäsestä 1.6-litraisesta etuvetoisesta kauppakassista WRC (tai edes R5) tykkiä.

Ennen wanhaan joku Haimakaisen Alin verstas pystyi rakentamaan Mk.I Escortista voittaja-auton kun vaan löytyi A-luokan kuskeja. Niillä peleillä ei keski-Euroopan pellet ajaneet Jyskälässä tai Ruotsin rallissa voitoista. Hyvä jos uskaltautuivat lainkaan kisaamaan (mm. eräs yltiöegoistinen sakemanni ei uskaltautunut tänne kertaakaan uransa aikana).
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Vajoa vaan, vajoa vaan

"I cannot say we have some improvement this year," Matton said. "There is no revolution, no strategy - I don't see how it can be better next year.

"Maybe they will sign some more contracts to have some more [television] distributors, but it will not make a huge improvement next year.

"We are losing a lot of time and if he wants to keep all of the manufacturers involved in the World Rally Championship then we do not have so much time."

World Rally Championship TV strategy tops crunch promoter meeting (Autosport)
Tuohon voisi laittaa vuodeksi melkeinpä minkä vaan tältä vuosituhannelta, mutta on se ihan tältä päivältä.

Toki eihän tässä mitään hätää ole:

PROMOTER SURPRISED BY TEAMS' FRUSTRATIONS

Promoter Oliver Ciesla denied there was any friction and saw no cause for frustration.

"We are on very good talking terms [with the stakeholders], relations are very good," he said.

"I don't understand their frustrations. We are working and preparing a lot for the start of the next year. It's not realistic to expect any significant progress in the course of one season.

"We are in preparation for a very extensive live strategy for the rallies. We are already out with the new video game, we are working on a new mobile app.

"There's a lot in progress but we just don't make too much noise about it. The manufacturers are well aware of this."

Ciesla is expected to confirm a one-hour live television programme from 10 rounds of the championship next season.

This year's Rally of France featured live domestic coverage from every stage and the last time Monte Carlo ran as an Intercontinental Rally Challenge round in 2011, Eurosport covered virtually all the stages live on its worldwide network and on its website.

Matton added: "For sure it's not enough [live coverage], when you see what Rally of France can do to make a full rally live.

"OK, this was only nationally, but it has to be possible [globally]. We need to create some habits in WRC, each day 30 or 40 minutes of live content."
"Joo elikkäs vuoden suunnittelun jälkeen meillä olisi tällainen mullistava konsepti, jossa näytettäisiin sunnuntaina livenä - kyllä, livenä - kokonainen tunti rallia samaan aikaan formuloiden kanssa." Luottavaisin mielin.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Eihän tuo televisiointi kovin lupaavalta kuulosta. Tunti rallia viimeisenä päivänä, eli viimeinen pätkä tv:ssä. Yleensä vain ralli on ratkennut ennen viimeistä pätkää ja itseä ei ainakaan kiinnosta katsoa kisailua 3 pisteestä. Ei se kovin vaikeaa voi olla näytää koko rallia livenä, kun tämä kuitenkin ranskan rallista on ollut jo kolme vuotta mahdollista.

Nykyinen promoottori on yhtä surkea kuin edellinen. Viime vuodesta lähetykset eivät ole kehitttyneet mihinkään suuntaan.

Jotain täytyy tapahtua.
 
Ylös