Vahva komppaus putkirungoille... Vakioitu putkirunko ja moottorivalmistajan siluettikoppa siihen ympärille. Vakioidulla downforcella ja dragilla toki. Olisi ralliautot aika huimasti halvempia - tai ainakin rahat tuhlattaisiin järkevämpiin kohteisiin. Näissä vakioautoihin pohjautuvissa kilpasarjoissa on aina vahva puuhastelun ja meneenajan maku. Joskus 60-luvulla siinä vielä oli järkeä, mutta tekniikka on ajanut ohi kauan sitten.Voisiko WRC olla 800–900 kiloinen, putkirunkoinen, takavetoinen, alle kolmelitraisella vaparilla, 10000rpm rajoittimella ja mekaanisella sequentaaliaskilla oleva jotain tuotantoautoa silhuettikorinsa puolesta muistuttava kikotin? Kiinnostaisiko sellainen ketään?
Hyvä esimerkki siluetti-luokkien eduista kuluneelta viikolta: http://motorsportstalk.nbcsports.com/2013/11/04/swan-racings-parker-kligerman-impresses-with-p18-in-nascar-cup-debut/
Viisi vuotias auto, joka on edelleen ihan kelpo peli. Kuoret ympärillä ja kone keulalla on vaihtunut moneen kertaan, auto on kolaroitu moneen kertaa... Mutta siellä se vaan edelleen porskuttaa kisoissa.
Moottorisäännöissä voisi ottaa mallia WEC:stä eikä speksata teknistä ratkaisua turhan tarkkaan. Energian saanti on ihan hyvä keino rajoittaa tehoa ja pitää eri ratkaisut tasapäisinä.