Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Voisiko WRC olla 800–900 kiloinen, putkirunkoinen, takavetoinen, alle kolmelitraisella vaparilla, 10000rpm rajoittimella ja mekaanisella sequentaaliaskilla oleva jotain tuotantoautoa silhuettikorinsa puolesta muistuttava kikotin? Kiinnostaisiko sellainen ketään?
Vahva komppaus putkirungoille... Vakioitu putkirunko ja moottorivalmistajan siluettikoppa siihen ympärille. Vakioidulla downforcella ja dragilla toki. Olisi ralliautot aika huimasti halvempia - tai ainakin rahat tuhlattaisiin järkevämpiin kohteisiin. Näissä vakioautoihin pohjautuvissa kilpasarjoissa on aina vahva puuhastelun ja meneenajan maku. Joskus 60-luvulla siinä vielä oli järkeä, mutta tekniikka on ajanut ohi kauan sitten.

Hyvä esimerkki siluetti-luokkien eduista kuluneelta viikolta: http://motorsportstalk.nbcsports.com/2013/11/04/swan-racings-parker-kligerman-impresses-with-p18-in-nascar-cup-debut/

Viisi vuotias auto, joka on edelleen ihan kelpo peli. Kuoret ympärillä ja kone keulalla on vaihtunut moneen kertaan, auto on kolaroitu moneen kertaa... Mutta siellä se vaan edelleen porskuttaa kisoissa.

Moottorisäännöissä voisi ottaa mallia WEC:stä eikä speksata teknistä ratkaisua turhan tarkkaan. Energian saanti on ihan hyvä keino rajoittaa tehoa ja pitää eri ratkaisut tasapäisinä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kun toisaalla on ollut keskustelua noista R autojen, esim. R5 hinnoista, niin kertokaapa vastaavasti mitä hintatasoa on avaimet käteen periaatteella (sis. kaiken) tallipaikan vuokraaminen yhteen eurooppalaiseen mm-skabaan:
1) wrc:lla?
2) wrc2:lla?
3) wrc3:lla?

Vaikuttaako kuinka kustannuksiin onko lumi, sora vai assuskaba? Paljonko maksaa 1-2 testipäivää tuohon päälle?

Ja vertailun vuoksi, niin mitä vastaavalla periaatteella kustantaa yksi sm-ralli esim. perus Mitzulla tai Civicillä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3543
Sijainti
JKL
Kun toisaalla on ollut keskustelua noista R autojen, esim. R5 hinnoista, niin kertokaapa vastaavasti mitä hintatasoa on avaimet käteen periaatteella (sis. kaiken) tallipaikan vuokraaminen yhteen eurooppalaiseen mm-skabaan:
1) wrc:lla?
2) wrc2:lla?
3) wrc3:lla?

Vaikuttaako kuinka kustannuksiin onko lumi, sora vai assuskaba? Paljonko maksaa 1-2 testipäivää tuohon päälle?

Ja vertailun vuoksi, niin mitä vastaavalla periaatteella kustantaa yksi sm-ralli esim. perus Mitzulla tai Civicillä?
Ek kilsa maksaa WRC:llä noin 170€, WRC2:a R5:lla noin 120€ ja S2000:lla noin 100€. WRC3:a R3:lla Sitikalla noin 50€. Ännän Subbe tai Mitsu maksaa saman kun tuo R3 Sitikka.

Mutta se tietty ei ole kaikki. Avaimet kouraan paketti MM-sarjaa kiertäneestä teamista tulevaan Monteen R3 Sitikalla auton osalta maksaa noin 30000€+alv(sis. auton, huollot, kolme mekatsua, inssi, vakuutus, huollon matkat ja asumiset, catering). Sen päälle tulee ilmoittautuminen, renkaat, nuotitus, kuljettajien lennot ja asuminen, jäänuottiryhmä ym. muut kulut eli loppuhinta on lähempänä 50000€.

Olosuhteet ei juuri hintoihin vaikuta auton osalta. Eroja tulee muista seikoista johtuen mm. Monteen tarvittavasta jäänuottiryhmästä. Testaaminen riippuu siitä mitä haluaa testata. Jos vaan haluaa ajaa autoa sisään niin kilsahinta samaa tasoa kun kisassa. Jos sitten haluaa koittaa iskareita tai eri välityksiä laatikossa tms. niin hinta noussee jonkin verran.

SM-ralli(ei Tunturi) Civicillä maksanee jotain +/- 5000€ tällä hetkellä.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Josko yleisön kannalta ajatellaan, niin päätöspäivän järjestäminen nykypäivän velvoitteilla pilaa ainakin Suomen osakilpailun.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kiitos deloreanille tiedoista. Jos pyöristän WRC3 perus MM-rallin maksavan 40k ja sarjan (6 kisaa?) ajaminen 240k + testit, voisi kai arvioida min. 300k kausi. Siinä missä SM:n kiertäminen esim. Civicillä 25k + Tunturi, niin harvan tarvitsee enään ihmetellä miksei maailmalle lähtä hanakammin ajamaan. Kiertäähän WRC3 tai JWRC kauden hinnalla siis about 8 vuotta SM sarjaa? Monissa Euroopan maissa kustannusero kansallisen ja MM sarjan välillä on varmasti vielä suurempi.

Uskon, että kansainvälisiä sarjoja kiertävät voivat saada helposti majoitus, matka ja henkilöstö kuluja hiottua alas, mutta autoihin kohdistuvat kulut pitäisi myös saada alas. Kenties R1 - R4 luokitusmahdollisuuksien helpottaminen ohi autotehtaiden ja kattohinnat alas, esim. R1 18k, R2 30k, R3 40k, R4 60k. Tehtaiden luokittama R5 100k. Kaikki R1 - R5 sarjat yksityistiimien voimin. Tällä saisi ehkä R1 - R5 luokkien kuljettajamäärät ja myöhemmin myös katsojamäärät nousuun. Alasarjoille pitäisi saada muutoinkin isompi rooli, etenkin R5. Sen jälkeen ehkä myös tehtaat olisivat innostuneempia panostamaan WRC luokkaan, joka olisi jätetty täysin insinöörien ja tehdastallien leikkikentäksi.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Palatakseni vielä näihin arvioihin, niin onko kuinka metsässä arvio MM-rallista avaimet kouraan sis. kaikki, R5 90,000€ kisa, WRC 120,000€ kisa?
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Esim.kausi 2003

Sillon oli 4 kovaa tiimiä:Citroen,Peugeot,Subaru ja Ford.

Joskus 2017-2018 ois kivaku ois joku tommonen määrä hyviä talleja.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ihan mielenkiinnosta olisi hauska tietää mitä maksoi vaikkapa Jyväskylän Suurajot vuonna 1980 kilpailukykyisellä 2.-ryhmän Escort RS2000 verrattuna nyky Jyskälä R5 autolla. Onko hintataso noussut huomattavasti? Ainakin huollon osalta luulisi olleen halvempaa silloin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3543
Sijainti
JKL
Joku on joskus todennut että oli aika mikä tahansa, huippu ralli-auto maksaa hulppean omakoti-talon verran. 80-luvulla BDA maksoi 200000mk ja tänään WRC Fiesta reilu 200000€...
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Joku on joskus todennut että oli aika mikä tahansa, huippu ralli-auto maksaa hulppean omakoti-talon verran. 80-luvulla BDA maksoi 200000mk ja tänään WRC Fiesta reilu 200000€...
Alle pari vuotta vanhat R5:t taitaa olla tuossa 200k hintaluokassa. Sarrazinin menneellä kaudella käytämästä 2012 vuosimallin RRC/WRC:stä pyydetään 380k. Hulppeaa omakotitaloa ei taida enää Suomesta saada 200k. :alppu:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Ei saa 200 tonnilla edes tasakattoa postimerkkitontilta jostain Vesalasta. Muuttotappiopaikkakunnat erikseen.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Kannattaa ehdottomasti ostaa ennemmin se ralliauto kuin omakotitalo ja molemmat tietenkin velkarahalla. Omakotitalosta ei välttämättä pääse eroon helposti mutta ralliautosta pääsee kun koittaa esm vakuutuspetosta.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Liittyen hieman ylempänä olevaan kustannuskeskusteluun, olisiko olemassa tietoa tai hyviä arvauksia siitä mitä aikansa "WRC tai R5" tasoisella autolla yhden MM-rallin ajaminen on maksanut 80-, 90-, 00- ja 10- luvuilla nykyrahaksi muutettuna? Jonkunlainen hinnan kohoaminenhan tuossa on ollut pakko tapahtua koska yksityiskuljettajien määrä on dropannut olemattomiin vai johtuu kaikki vain sponsoreiden häviämisestä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehdotus: Autot halvemmiksi ja yksinkertaisemmiksi (tähän kai ollaankin jo matkalla) ja perhanasti panostusta televisiointiin. 2-3 Incar-kameraa jokaiseen autoon puskemaan livefeediä yms.
Itse haikailen kyllä noiden 1999 Ruuhimäen kaltaisten oikeiden live-ek:iden perään. Jos lajille halutaa lisää katsojia ja sitä kautta uusi sponsoreita ja autonvalmistajia, niin tuossa voisi olla yksi ratkaisu. Tuollaisten televisiointien järjestäminen ei tietysti ole mitään halpaa hupia - kameroita tarvitaan useita pätkän varrelle, incar- ja helikopterikuvaa jne. Silti yksikin tuollainen oikea live-ek per ralli olisi jo jotain. Ja toisaalta kahteen kertaan ajettavalta pätkältä saataisiin kaksi tuommosta liveä varmaankin suht pienin lisäkustannuksin.

Mielestäni tuollainen livepläjäys välimittauspisteineen ja vertailuaikoineen sekä mahdollisuus vertailla kuskien ajolinjoja reaaliajassa nostaisi tv-katsojan kantilta mielenkiinnon ihan toiselle tasolle. Kelloa vastaan taisteleminen saisi ihan uuden ulottuvuuden. Jos nyt ajatellaan vaikka jotain maastohiihtoa, niin sehän on tv-lajina vähän samanlainen - kilpailijat pyörivät suurimman osan ajasta jossain keskellä metsää. Kummasti vaan niinkin tylsältä kuulostava laji saadaan mielenkiintoiseksi kun kuvaa ja aikoja voidaan seurata reaaliajassa.
Täällähän on ollut melkoisia profeettoja kymmenen vuotta takaperin :D

ja pari vuotta sitten myös:

Esim.kausi 2003

Sillon oli 4 kovaa tiimiä:Citroen,Peugeot,Subaru ja Ford.

Joskus 2017-2018 ois kivaku ois joku tommonen määrä hyviä talleja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5547
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Se ei näköjään ole ainoastaan Tommi, joka tätä foorumia lueskelee, vaan myös FIA:n herrat Pariisissa tietää, mistä parhaat ideat löytyy :cool:
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/22400a1a-efcf-4bb5-bd33-ab72ebfb2764

Apua. siis Mari-fatti rikko shikaanin paikalle tullut traktori oli tiellä kisan aikaa ja syy Mikkelsenin ulosajoon on liian nopeat autot ? :eek::confused:

Mitä ihmettä Traktori teki pätkällä yleensäkkään 0-auton jälkeen? Kuten näette rata-autoilu ja f-1. Ralli pitää saada omituiseen muottiin. Ensin lasketaan rallin kokonaispituus max.350km nyt vielä nopeusrajoitukset. :D

Nyt menee tämäkin aivan pelleilyksi.:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/22400a1a-efcf-4bb5-bd33-ab72ebfb2764

Apua. siis Mari-fatti rikko shikaanin paikalle tullut traktori oli tiellä kisan aikaa ja syy Mikkelsenin ulosajoon on liian nopeat autot ? :eek::confused:

Mitä ihmettä Traktori teki pätkällä yleensäkkään 0-auton jälkeen? Kuten näette rata-autoilu ja f-1. Ralli pitää saada omituiseen muottiin. Ensin lasketaan rallin kokonaispituus max.350km nyt vielä nopeusrajoitukset. :D

Nyt menee tämäkin aivan pelleilyksi.:rolleyes:
Ei, ulosajon syynä eivät ole liian nopeat autot. Missä kohtaa juttu niin väittää?. Niinkuin tuossa jutussakin sanotaan, ulosajon syynä oli traktori. Ja traktori oli tiellä koska shikaanit olivat menneet pieleen. Ratkaisu tähän on shikaanien sijaan pakollinen jarruttaminen tiettyyn kohtaan. Mielestäni shikaania parempi vaihtoehto.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
F1 puolella on vielä tiimejä kuten Racing Point, Williams, Toro Rosso tai Haas. Miksi heille on järkevämpää ajaa F1ssa kuin WRCssa / Mitenhän WRC puolelle saisi vastaavia tiimejä mukaan? Onko RB tukkinut muun energiajuomarahan pääsyn rallimarkkinoille?
 
Ylös