Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3180
Sijainti
JKL
Eihän tuo televisiointi kovin lupaavalta kuulosta. Tunti rallia viimeisenä päivänä, eli viimeinen pätkä tv:ssä. Yleensä vain ralli on ratkennut ennen viimeistä pätkää ja itseä ei ainakaan kiinnosta katsoa kisailua 3 pisteestä. Ei se kovin vaikeaa voi olla näytää koko rallia livenä, kun tämä kuitenkin ranskan rallista on ollut jo kolme vuotta mahdollista.

Nykyinen promoottori on yhtä surkea kuin edellinen. Viime vuodesta lähetykset eivät ole kehitttyneet mihinkään suuntaan.

Jotain täytyy tapahtua.
Eihän se vaikeaa olekkaan. Tekniikka on jo olemassa. Puuttuu vain se joka sen lystin maksaa... Vaikka Eurosportin kehuttuja lähetyksiä on tehty aika pienellä miehityksellä ja vähillä kameroilla niin sekin maksaa niin paljon ettei ES:n kokoisella mediayhtiöllä ole varaa joka kisasta täyttä lähetystä tehdä. Ranskan lähetykset maksaa joku. Suomen tämän vuoden lähetykset maksoi AKK ja MTV3 tukijoineen...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1017
Mites WRC:ssä menee sellainen, että jos yksityistiimi haluaa rakentaa auton, niin tarviiko siihen tehtaan luvan, vai voiko kuka vain rakentaa auton? Jos tuo on sallittua, niin se on hiukan ihme, ettei kukaan ole koittanutkaan osallistua sarjaan, toki moottorin rakentaminen voi olla ongelma. Mielestäni tässä pitäisi ottaa mallia BTCC:stä ja rakentaa joku moottori, jota yksityistiimit voisivat käyttää autoissaa.

Rallicross puolella on ainakin tasokkaita tiimejä, jotka varmasti pystyisivät rakentamaan edes jonkinlaisen auton.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Ei onnistu. Valmistajan täytyy hakea homologaatiota FIA:lta autolle. Lisäksi WRC homologaation saamiseksi valmistajan täytyy osallistua täyteen WRC kauteen. Tai jotenkin noin. Ei noista FIA:n säännöistä ota selvää.

Eli esimerkiksi Mineillä ei voisi nyt ajaa kukaan, jos Mini ei olisi osallistunut tehdastallina kauteen 2012, vaikka auto sinänsä on ihan sääntöjenmukainen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Jep. Komppaan Googolia. Ja vielä lisäksi - kaikkinaiset evoluutio-osatkin täytyy luokitella autonvalmistajan toimesta - eli joku Prodrive tms. ei vaihda Miniin ensimmäistäkään mutteria ilman että BMW toimittaa luokituspaperit FIA:lle.
Sääntö on sinällään täysin älyvapaa ja omiaan tappamaan koko sarjan. Pitäs palata takas 60- ja 70-luvulle, jolloin rakentelu oli paljon vapaampaa
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Käsittääkseni kilpaosien luokittelu alkoi N, A ja B ryhmien myötä mutta silloinkin esim. A-ryhmässä oli paljon osia jotka olivat vapaat, esim. männät. R-ryhmän autoissa käytännössä kaikki osat pitää luokitella. N-ryhmässä iskarit ja jouset olivat vapaat mutta ei enää nykyisen R-ryhmän aikana.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3180
Sijainti
JKL
Käsittääkseni kilpaosien luokittelu alkoi N, A ja B ryhmien myötä mutta silloinkin esim. A-ryhmässä oli paljon osia jotka olivat vapaat, esim. männät. R-ryhmän autoissa käytännössä kaikki osat pitää luokitella. N-ryhmässä iskarit ja jouset olivat vapaat mutta ei enää nykyisen R-ryhmän aikana.
ei ihan näin... Käsittääkseni R-ryhmissä pitää käyttää myös vakio-osia. Esim. R2 Fiestaan on luokiteltu osa-kitti jotka toki ovat luokiteltuja osia. Mutta kaikki muu onkin sitten vakio osaa... Ja koska R5 luokassa on hintakatto (180k€ perusauto) niin valmistajat ovat myös pakotettuja käyttämään halvempia, lähinnä vakio-autojen osia niissäkin...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Totta. Minunkin ymmärrykseni mukaan jotkin osat pitää olla vakio-osia mutta ei välttämättä kyseisen merkin/mallin vakio-osia vaan jonkun muun merkin/mallin osa kelpaa myös. Esim. muistelen Wilsonin sanoneen että Fiesta R2:n takajarrut ovat Focuksesta.

Fiesta R2 kitti:
http://fiestar2.com/index.php/component/remository/func-startdown/70/

R5:ssa on hintakatto joten sinä on käytettävä niin paljon vakio-osia kuin mahdollista vaikka ei olisi pakko. Fiesta R5:ssa on Ford Edgen jäähdytin, Audin välijäähdytin ja Porschen sensoreita.

Jos olen ymmärtänyt hommat oikein, niin jokaisella autokunnalla on oltava käytettävissä olevan auton luokituspaperit katsastusta varten. Oli osa sitten vakio tai kilpaosa, niin se pitää kuitenkin käydä ilmi luokituspapereista jotta katsastajat voi vertailla autossa olevan osan luokituspapereissa olevaan.

Mielestäni tämä joka nippelin luokitteleminen myös tekee autoista kalliimpia, koska toimittaja voi pyytää niistä korkeampaa hintaa.

Tuntuu kanssa siltä että paljon sponsoreita on hävinnyt (muitakin kuin tupakka- ja viunayhtiöitä) rallimaailmasta.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos olen ymmärtänyt hommat oikein, niin jokaisella autokunnalla on oltava käytettävissä olevan auton luokituspaperit katsastusta varten. Oli osa sitten vakio tai kilpaosa, niin se pitää kuitenkin käydä ilmi luokituspapereista jotta katsastajat voi vertailla autossa olevan osan luokituspapereissa olevaan.

Mielestäni tämä joka nippelin luokitteleminen myös tekee autoista kalliimpia, koska toimittaja voi pyytää niistä korkeampaa hintaa.
Tämä ei sinällään hirveesti oo entisistä ajoista muuttunu. Plärätkääpä vaikka vanhoja numeroryhmien taikka varsinkin ännän luokkareita.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Legenda kertoo (en tällä tiedolla arvaa väittää sata varmaksi faktaksi) että aikanaan Sundströmin Mikon ajellessa A-ryhmän 323:lla hänellä olisi ollut autossa tyystin toisenlainen vaihdelaatikko kuin mitä tehdaspeleissä. Tehdaspelit sitten vuoron perään poikivat nimenomaan vaihdelaatikosta kun taas Sundströmin enemmän tai vähemmän self-made salkku kesti maaliin asti.
Tuohon aikaan muillakin kuin vain autonvalmistajilla oli siis mahdollista luokitella osia jos sen tarpeelliseksi näkivät. Tähän pitäisi päästä takaisin ja luopua näistä worldengine yms. konsepteista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ihmetyttää tuo rallin hirttäytyminen televisioon. In-car -kameroinnin hinta on pudonnut siinä määrin, että jokainen kärkiauto voitaisiin kameroida ja lähetykset siirtää nettiin. Livelähetys jokaisesta rallista englanniksi ja kansalliset selostukset mahdollistaen.

Autopuoleltakin järkevintä olisi palata menneeseen jolloin yksityiselläkin taholla olisi mahdollista valmistaa ralli-auto katuversiosta.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1017
Autopuoleltakin järkevintä olisi palata menneeseen jolloin yksityiselläkin taholla olisi mahdollista valmistaa ralli-auto katuversiosta.
Näinpä, mutta jotenkin pitää saada myös auton valmistajat tai muut tiimit, joilla on varaa maksaa kuskeille palkkaa, sarjaan mukaan. Joku BTCC, on kuitenkin hyvä esimerkki, koska siellä on vain muutama tehdastalli, mutta silti useampi kuski ajaa ammatikseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihmetyttää tuo rallin hirttäytyminen televisioon. In-car -kameroinnin hinta on pudonnut siinä määrin, että jokainen kärkiauto voitaisiin kameroida ja lähetykset siirtää nettiin. Livelähetys jokaisesta rallista englanniksi ja kansalliset selostukset mahdollistaen.
Ongelma ei ole kameroinnin tai streamauksen hinta vaan signaalin siirto autosta eteenpäin. Kun siellä metsässä ei ole yhteyksiä tarvitaan linkki, käytännössä mukana lentävä helikopteri (á la IRC/Eurosport) eli käytännössä kaksi. Se helikopteripuoli siinä kallista on.

Televisio lienee prioriteetti siksi, että siitä tv-oikeuksien kautta saa rahaa, nettistreamista ei.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ongelma ei ole kameroinnin tai streamauksen hinta vaan signaalin siirto autosta eteenpäin. Kun siellä metsässä ei ole yhteyksiä tarvitaan linkki, käytännössä mukana lentävä helikopteri (á la IRC/Eurosport) eli käytännössä kaksi. Se helikopteripuoli siinä kallista on.

Televisio lienee prioriteetti siksi, että siitä tv-oikeuksien kautta saa rahaa, nettistreamista ei.
Ilmeisesti - asiasta paremmin perillä oleva taho kertoi - että 4G:n pitäisi ratkaista tämänkaltaiset ongelmat.

Aika lyhytnäköistä on, jos tuo lähetysoikeuden maksu on kynnyskysymys.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Ilmeisesti - asiasta paremmin perillä oleva taho kertoi - että 4G:n pitäisi ratkaista tämänkaltaiset ongelmat.

Aika lyhytnäköistä on, jos tuo lähetysoikeuden maksu on kynnyskysymys.
Asiasta huonommin perillä oleva taho kuvittelisi, että tuohon voi mennä vielä jonkin aikaa, kun 3G:nkin toimiminen on vähän mitä on.

Mutta jos halpa streamaaminen joskus on mahdollista, niin luultavasti ensin on tarjolla läjä kilpailijoiden omia streamejä ennen kuin mitään virallista saadaan aikaiseksi. Italialaisethan sitä jo Montessa kokeilivat, mutta toimiminen oli vain ajoittaista.

Nykyisellä rallin suosiolla ainoa vaihtoehto kyllä on ilmaiset nettistreamit osittain jonkun sponsorin tuella ja osittain tappiolla. Muutaman vuoden päästä voisi sitten yrittää myydä lähetyksiä tai saada parempaa sponsoria nettistreamille. Mutta ei taida Red Bullia kiinnostaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Asiasta huonommin perillä oleva taho kuvittelisi, että tuohon voi mennä vielä jonkin aikaa, kun 3G:nkin toimiminen on vähän mitä on.

Mutta jos halpa streamaaminen joskus on mahdollista, niin luultavasti ensin on tarjolla läjä kilpailijoiden omia streamejä ennen kuin mitään virallista saadaan aikaiseksi. Italialaisethan sitä jo Montessa kokeilivat, mutta toimiminen oli vain ajoittaista.

Nykyisellä rallin suosiolla ainoa vaihtoehto kyllä on ilmaiset nettistreamit osittain jonkun sponsorin tuella ja osittain tappiolla. Muutaman vuoden päästä voisi sitten yrittää myydä lähetyksiä tai saada parempaa sponsoria nettistreamille. Mutta ei taida Red Bullia kiinnostaa.
Raha on tunnetun helposti kaiken pahan alku ja juuri. Ei tietysti välttämättä, mutta enemmän kuin köykäisesti niin käy. Enemmän rahaa, vähemmän hupia. Jos rahan ja lelujen hienouden määrä korreloituisi suoraan hupin määrään, pikkulasten ei pitäisi muuta tehdäkään kuin itkeä kurjuuttaan hiekkalaatikolla.
Ryppyotsaisuus ja varovaisuus astuu väkevästi kehiin, kun riihikuivaa on paljon pelissä. Rahaa tarvitaan moottoriurheilussa, mutta kuinka paljon on riittävästi?

Kattava televisiointi niin, että se on oikeasti kaiken aikaa täyttä tavaraa, lienee mahdoton yhtälö ralliautoilun perusluonteen huomioiden, paitsi jos jännittävästä kilpailusta käsikirjoitetaan dokumentin kaltainen mielenkiintoinen kooste. Lajin draama on luonteeltaan ihan omanlaistansa ja jos sitä ei huomioida, suuret katsojamäärät jäävät ikuisesti haaveiksi. Juutuubista löytyy yhä tänäkin päivänä katselukelpoista ja kuranttia tavaraa dokumentiksi muotoiltujen vanhojen kisakoosteiden muodossa, ja kuitenkin on huomioitava, että ne on tehty kengännauhabudjetilla sekä vaatimattomalla teknisellä varustuksella. Jossain rallicrossissa saadaan draama ja jännite rakennettua ihan tuosta vain, koska lajin luonne on niin toisenlainen kuin rallin, ja siinä ei auta, vaikka rallia yritetään puristaa yhä pienempään ja pienempään aikaan ja tilaan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Tuo on kyllä hyvä pointti.

Ja sillä persoonallisuudella jota haetaan, tarkoitetaan jotain muuta kuin selittelevää Latvalaa. :rolleyes:
Selittelevä Latvala ja hänen syväluotauksensa ajosuorituksistaan ovat kuitenkin sangen persoonallisia. Miksipä niistä muuten täälläkään puhuttaisi? Joten mielellään siellä persoonallisuuksian joukossa saa olla yksi Latvalakin:cool:
Lisää vain erikoisia yksilöitä kehiin.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Selittelevä Latvala ja hänen syväluotauksensa ajosuorituksistaan ovat kuitenkin sangen persoonallisia.
Olet ymmärtänyt väärin. Persoonallisuus, johon F1-forumilla viitataan, tarkoittaa letkauttelua. Sellaista perussuomalaista, soinimaisen ytimekästä, ajoittain äkkiväärää, jostain näkökulmasta huvittavaa ja taatusti junttia. Miten nyt suomalainen mies on ilmaissut tunteitaan viimeiset sata vuotta.

Sellaisia rallikuskeja Suomella on ollut ja sellaisia halutaan lisää. Latvala on erilainen, ei verhoile tunteitaan letkauttelemalla. Eikä kelpaa.
 
Ylös