Hieman ristiriitaisia ovat jotkut mielipiteet ja näkemykset, kun peräänkuulutetaan kustannusten laskemista ja sääntöjen vapauttamista, jotta yksityisilläkin tahoilla olisi mahdollisuus rakentaa voittaja-auto MM-sarjaan. Sääntöjen vapauttaminen ei tarkoita kustannusten laskua, päinvastoin. Vaikka olisi kuinka pätevä rakentamaan omassa pajassa vehkeitä crossiin tai äffäcuppiin, eivät pelimerkit riitä siihen kehitystyöhön ja testaamiseen, mitä MM-sirkuksen erilaisissa osakilpailuissa pärjääminen edellyttää, jotta pystyisi haastamaan tehtaiden tekeleet. Elävästä elämästä esimerkkeinä s2000 luokan puolelta Proton, Opel, Toyota, VW joita kaikkia on rakennettu ja kehitetty enempi vähempi yksityisten tahojen voimin. Ihan ei pysytty Skodan, Peugeotin tai Fordin kelkassa. Abarth oli ihan tehtaan statuksella mukana, mutta kun tehtaankaan resurssit eivät piisanneet heillä pitämään merkkiä evoluution kärjessä.
Sääntöjen vapauttaminen toisi todennäköisesti tehdastiimeihin jokaiseen kisaan erikseen suunnitellun ja rakennetun version kilpurista, kuten aikoinaankin oli. Panostus saattaisi myös mennä kehittyvien markkina-alueiden mukaan, eli valmistajille kiinnostavimmat markkinat saisivat painoarvoa samaan tyyliin kun esimerkiksi Toyota touhusi Afrikan kisoissa. Muistatte kuvia kun rahtikoneen viereen oli koottu tarvittava kalusto menestyksen varmistamiseksi. Olisiko yksityisellä varaa moiseen? Osa valmistajista todennäköisesti skippaisi markkina-arvoltaan vähäisempiä kisoja, kuten esimerkiksi Suomen, koska markkina-arvo on olematon ja kisa itsessään niin uniikki, että se vaatii suhteessa suuren satsaukseen saavutettuun hyötyyn nähden. Toisaalla taas kailotetaan pidempien ja kauempana ajettavien rallien olevan lajin mielenkiinnon kannalta olennaista. Onko tämä linjassa kustannusten laskemisen kanssa? Kisojen määrä Keski-Euroopassa tulee MM-kalenterissa todennäköisesti pysymään aika lailla nykyisellään, sillä rallin tämän hetkinen mekka on siellä. Käykääpä siellä katsomassa vaikka pienempiäkin kisoja, saa hieman perspektiiviä lisää touhuun. Erityisesti Ranska ja Belgia elävät melkoista rallibuumia, joka voipi liittyä kyseisistä maista tulevien kuljettajien menestykseen. Ralli on muuten Ranskan suosituin autourheilumuoto, eli todennäköisesti saamme nauttia tulevaisuudessakin sieltä tulevista loistavista autonkäsittelijöistä.
Hintakatto ei ole koskaan toiminut rallissa. Jos muistatte, oli s2000 auton hintakatto 168th€. Kuitenkin käytännössä auto maksoi sen 300th€, ennen kuin oltiin ensimmäisen pikiksen lähtöviivalla. Siihen vielä vara-osapaketti päälle, joka sisältäessään ne tehtaan suosittelemat vara-osat maksoi 50th€. Nyt uusi R5 saa maksaa 180th€, mutta jos käytettyjä sellaisia kaupataan tällä hetkellä haarukkaan 220-230th, niin uskooko joku oikeasti tuohonkaan hintakattoon? Oma lukunsa ovat sitten R5-auton ylläpitokustannukset, paljonko tulee maksamaan esimerkiksi moottorin huolto M-Sportilla tai PSA konsernin moottorinvalmistajalla? Tai auton rebuild kauden tai MM-rallin jälkeen?
Suurena ongelmana tuntuu lajin kehitykselle olevan hirttäytyminen vanhoihin muistoihin. Tarvittaisiin tuoretta ajattelua ja suoraselkäistä toimintaa FIA:n puolelta sääntöasioissa. Jos aina kysytään vain autonvalmistajien mielipidettä ja erityisesti sarjassa jo mukana olevien näkemystä, eivät nämä ajatukset koskaan tue uusien valmistajien mukaantuloa. Eivät tehtaat halua menettää kilpailuasemaansa, eivätkä menettää aiemmin tehdyn testaus- ja kehitystyön hedelmiä. NASCAR on siitä hyvä esimerkki, että siinä kattojärjestö sanelee säännöt ja valmistajat toimivat sen mukaan. Kaikki haluavat joka tapauksessa olla mukana, koska tuote on kunnossa ja kiinnostaa ihmisiä.
Voisiko WRC olla 800–900 kiloinen, putkirunkoinen, takavetoinen, alle kolmelitraisella vaparilla, 10000rpm rajoittimella ja mekaanisella sequentaaliaskilla oleva jotain tuotantoautoa silhuettikorinsa puolesta muistuttava kikotin? Kiinnostaisiko sellainen ketään?