Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Latvalahan nimenomaan on piristävän erilainen tuossa "Stage was OK, no problems" -tyylisessä ralli smalltalkissa, jota nuo ranskalaiset vauhtihirmut ovat kautta aikain tottuneet käyttämään.
Lisää toki kaivattaisiin hollywood-pettereitä ja blackaroundpirelli-kankkusia.

Tässä mainio, myös tätä aihetta sivuava artikkeli: http://www.image.fi/artikkelit/rallikansa
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2488
Sijainti
Lahti
Olet ymmärtänyt väärin. Persoonallisuus, johon F1-forumilla viitataan, tarkoittaa letkauttelua. Sellaista perussuomalaista, soinimaisen ytimekästä, ajoittain äkkiväärää, jostain näkökulmasta huvittavaa ja taatusti junttia. Miten nyt suomalainen mies on ilmaissut tunteitaan viimeiset sata vuotta.

Sellaisia rallikuskeja Suomella on ollut ja sellaisia halutaan lisää. Latvala on erilainen, ei verhoile tunteitaan letkauttelemalla. Eikä kelpaa.
Tö reis vos guud but tö car was bäd. Joidenkin harmiksi viimeisien satojen vuosien evoluutio on vienyt jopa fennougrilaisen ralliäijän ja hänen sutkautuksiensa suuntaa huolestuttavaan suuntaan. Pakko se on sekin kestää!

Ei huolta, pohjimmiltaan kyseessä lienee kuitenkin ehtymätön luonnonvara. Potentiaalia ainakin on. Vielä kun niille saataisiin kunnon pelit ja pensselit ajettaviksi!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2488
Sijainti
Lahti
Latvalahan nimenomaan on piristävän erilainen tuossa "Stage was OK, no problems" -tyylisessä ralli smalltalkissa, jota nuo ranskalaiset vauhtihirmut ovat kautta aikain tottuneet käyttämään.
Lisää toki kaivattaisiin hollywood-pettereitä ja blackaroundpirelli-kankkusia.

Tässä mainio, myös tätä aihetta sivuava artikkeli: http://www.image.fi/artikkelit/rallikansa
Juu, tuo oli hyvä ja luettava artikkeli. Syväluotausyritys rallipenkan laidalle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3986
Sijainti
Event horizon
Tö reis vos guud but tö car was bäd. Joidenkin harmiksi viimeisien satojen vuosien evoluutio on vienyt jopa fennougrilaisen ralliäijän ja hänen sutkautuksiensa suuntaa huolestuttavaan suuntaan. Pakko se on sekin kestää!
Tai sitten tulikiven katkuinen kirosanatulva mekatsuille - italiaksi - jos Fiudessa oli huoltoon tullessa jotain vikaa.... :D
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
179
Sijainti
Espoo
Jep. Komppaan Googolia. Ja vielä lisäksi - kaikkinaiset evoluutio-osatkin täytyy luokitella autonvalmistajan toimesta - eli joku Prodrive tms. ei vaihda Miniin ensimmäistäkään mutteria ilman että BMW toimittaa luokituspaperit FIA:lle.
Sääntö on sinällään täysin älyvapaa ja omiaan tappamaan koko sarjan. Pitäs palata takas 60- ja 70-luvulle, jolloin rakentelu oli paljon vapaampaa
Se toisi kyllä lisää mielenkiintoa jos mukana olisi yksityisten (muut kuin tehdastallit tai niitä edustavat tiimit) rakentamia autoja (niillä jolla on mahdollisuus rakentaa tai teettää ”halvalla” tuttavilla). Autot voisi rakentaa nykyisten luokittelusäännösten mukaan mutta luokittelun sijaan kansallinen autoliitto antaisi autolle passin. Mun puolesta tehdastallit voivat vaikka jatkaa nykyisen luokittelurumban kanssa.

Ei näillä varmaan kerkeäisi WRC autojen vauhtiin vaikka olisi samantasoinen kuski mutta pääsisivät ainakin lähemmäs ja halvemmalla verrattuna vuokrattuun WRC autoon. Eli hengessä ”pistetään kasaan ja katotaan mitä siitä tulee”.

FIA:han päätti jo RGT autojen osalta tällaiseen ratkaisuun. Lotus projekti aloitettiin mutta taitaa olla kuopattuna jo jonkin aikaa.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
179
Sijainti
Espoo
Tämä ei sinällään hirveesti oo entisistä ajoista muuttunu. Plärätkääpä vaikka vanhoja numeroryhmien taikka varsinkin ännän luokkareita.
Anna pieni vinkki mistä näitä numeroryhmien luokituspapereita löytyy. Ei ainakaan löytynyt googlamalla mitään. Netistä löytyy kyllä Mitsujen sekä A- että N-ryhmän ja ainakin Subaruiden N-ryhmän luokituspapereita. Lisäksi olen löytänyt yhden vanhan R2:n luokituspaperit.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
879
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Anna pieni vinkki mistä näitä numeroryhmien luokituspapereita löytyy. Ei ainakaan löytynyt googlamalla mitään. Netistä löytyy kyllä Mitsujen sekä A- että N-ryhmän ja ainakin Subaruiden N-ryhmän luokituspapereita. Lisäksi olen löytänyt yhden vanhan R2:n luokituspaperit.
dasu.dk (tanskan AKK) ja WebArchive taitaa olla ainut keino löytää niitä suoraan netistä. Kaikkia ei ole, mutta aika paljon sieltä kautta on saanut kaivettua.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
179
Sijainti
Espoo
dasu.dk (tanskan AKK) ja WebArchive taitaa olla ainut keino löytää niitä suoraan netistä. Kaikkia ei ole, mutta aika paljon sieltä kautta on saanut kaivettua.
Kiitos vastauksesta.

Mulla on Dasun sivu talletettuna suosikkeihin ja muistaakseni kerran löysin sieltä näitä vanhempia luokituksia. Kävin eilen sivuilla mutta en varmaan löytänyt oikeaa kohtaa. Täytyy jatkaa etsimistä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3986
Sijainti
Event horizon
Mihin katosi Subaru?Mitsubishi?Toyota?
Toi-ota katos muihin ympyröihin kun rallissa ei enää ollut mitään todistettavaa. Subaru ja Mitsu taasen kyllästyivät kun ei menestystä enää tullut totuttuun tyyliin. Ja 1.6 litraisen World Rally Enginen myötä torpattiin ovi ainakin Subben paluun osalta tällä erää kiinni ja takalukkoon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3986
Sijainti
Event horizon
Ja itse kysymykseen. Autot/säännöt pitäisi palauttaa sellaisiksi että mikä tahansa alihaimakaisen verstas kykenisi rakentamaan autoja, joilla voisi uskottavasti kilpailla mestaruudesta ja joilla voi ajaa yhtäläisesti kotimaan kansallisia junnu-ralleja kuin isojen poikien MM-sarjaakin. Nykyinen WRC-konsepti kun rajoittaa autot vain ja ainoastaan WRC-osakilpailuihin.:wall:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2488
Sijainti
Lahti
Ja itse kysymykseen. Autot/säännöt pitäisi palauttaa sellaisiksi että mikä tahansa alihaimakaisen verstas kykenisi rakentamaan autoja, joilla voisi uskottavasti kilpailla mestaruudesta ja joilla voi ajaa yhtäläisesti kotimaan kansallisia junnu-ralleja kuin isojen poikien MM-sarjaakin. Nykyinen WRC-konsepti kun rajoittaa autot vain ja ainoastaan WRC-osakilpailuihin.:wall:
:alppu:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2956
Mihin katosi Subaru?Mitsubishi?Toyota?
Jenkkiralleihin ja rallicrossiin.

Ei hajuakaan, tosin eihän ne enää edes tee kunnon autojakaan.

Formuloihin ja sieltä kestävyystylsistelyn puolelle.

:D
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Hieman ristiriitaisia ovat jotkut mielipiteet ja näkemykset, kun peräänkuulutetaan kustannusten laskemista ja sääntöjen vapauttamista, jotta yksityisilläkin tahoilla olisi mahdollisuus rakentaa voittaja-auto MM-sarjaan. Sääntöjen vapauttaminen ei tarkoita kustannusten laskua, päinvastoin. Vaikka olisi kuinka pätevä rakentamaan omassa pajassa vehkeitä crossiin tai äffäcuppiin, eivät pelimerkit riitä siihen kehitystyöhön ja testaamiseen, mitä MM-sirkuksen erilaisissa osakilpailuissa pärjääminen edellyttää, jotta pystyisi haastamaan tehtaiden tekeleet. Elävästä elämästä esimerkkeinä s2000 luokan puolelta Proton, Opel, Toyota, VW joita kaikkia on rakennettu ja kehitetty enempi vähempi yksityisten tahojen voimin. Ihan ei pysytty Skodan, Peugeotin tai Fordin kelkassa. Abarth oli ihan tehtaan statuksella mukana, mutta kun tehtaankaan resurssit eivät piisanneet heillä pitämään merkkiä evoluution kärjessä.

Sääntöjen vapauttaminen toisi todennäköisesti tehdastiimeihin jokaiseen kisaan erikseen suunnitellun ja rakennetun version kilpurista, kuten aikoinaankin oli. Panostus saattaisi myös mennä kehittyvien markkina-alueiden mukaan, eli valmistajille kiinnostavimmat markkinat saisivat painoarvoa samaan tyyliin kun esimerkiksi Toyota touhusi Afrikan kisoissa. Muistatte kuvia kun rahtikoneen viereen oli koottu tarvittava kalusto menestyksen varmistamiseksi. Olisiko yksityisellä varaa moiseen? Osa valmistajista todennäköisesti skippaisi markkina-arvoltaan vähäisempiä kisoja, kuten esimerkiksi Suomen, koska markkina-arvo on olematon ja kisa itsessään niin uniikki, että se vaatii suhteessa suuren satsaukseen saavutettuun hyötyyn nähden. Toisaalla taas kailotetaan pidempien ja kauempana ajettavien rallien olevan lajin mielenkiinnon kannalta olennaista. Onko tämä linjassa kustannusten laskemisen kanssa? Kisojen määrä Keski-Euroopassa tulee MM-kalenterissa todennäköisesti pysymään aika lailla nykyisellään, sillä rallin tämän hetkinen mekka on siellä. Käykääpä siellä katsomassa vaikka pienempiäkin kisoja, saa hieman perspektiiviä lisää touhuun. Erityisesti Ranska ja Belgia elävät melkoista rallibuumia, joka voipi liittyä kyseisistä maista tulevien kuljettajien menestykseen. Ralli on muuten Ranskan suosituin autourheilumuoto, eli todennäköisesti saamme nauttia tulevaisuudessakin sieltä tulevista loistavista autonkäsittelijöistä.

Hintakatto ei ole koskaan toiminut rallissa. Jos muistatte, oli s2000 auton hintakatto 168th€. Kuitenkin käytännössä auto maksoi sen 300th€, ennen kuin oltiin ensimmäisen pikiksen lähtöviivalla. Siihen vielä vara-osapaketti päälle, joka sisältäessään ne tehtaan suosittelemat vara-osat maksoi 50th€. Nyt uusi R5 saa maksaa 180th€, mutta jos käytettyjä sellaisia kaupataan tällä hetkellä haarukkaan 220-230th, niin uskooko joku oikeasti tuohonkaan hintakattoon? Oma lukunsa ovat sitten R5-auton ylläpitokustannukset, paljonko tulee maksamaan esimerkiksi moottorin huolto M-Sportilla tai PSA konsernin moottorinvalmistajalla? Tai auton rebuild kauden tai MM-rallin jälkeen?

Suurena ongelmana tuntuu lajin kehitykselle olevan hirttäytyminen vanhoihin muistoihin. Tarvittaisiin tuoretta ajattelua ja suoraselkäistä toimintaa FIA:n puolelta sääntöasioissa. Jos aina kysytään vain autonvalmistajien mielipidettä ja erityisesti sarjassa jo mukana olevien näkemystä, eivät nämä ajatukset koskaan tue uusien valmistajien mukaantuloa. Eivät tehtaat halua menettää kilpailuasemaansa, eivätkä menettää aiemmin tehdyn testaus- ja kehitystyön hedelmiä. NASCAR on siitä hyvä esimerkki, että siinä kattojärjestö sanelee säännöt ja valmistajat toimivat sen mukaan. Kaikki haluavat joka tapauksessa olla mukana, koska tuote on kunnossa ja kiinnostaa ihmisiä.

Voisiko WRC olla 800–900 kiloinen, putkirunkoinen, takavetoinen, alle kolmelitraisella vaparilla, 10000rpm rajoittimella ja mekaanisella sequentaaliaskilla oleva jotain tuotantoautoa silhuettikorinsa puolesta muistuttava kikotin? Kiinnostaisiko sellainen ketään?
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Juu, jos tykkää tanskan kansallisia lukea.

Vuosia aiemmin sivuilla oli ~kaikki luokitukset, mutta se ei kai käyny että niitä ois ilmaseks jaettu niin ne otettiin pois.
Viimeeksi vielä viime viikolla oli luokkareita aivan pilven pimein,se on toki tosi että ensimmäisenä törmää tanskan kansallisiin luokkarihin,mutta sopivasta kohtaa klikkaamalla on myös hurja määrä täydellisiä kv luokituksia,listaa on siinä mieles hankalaa plärätä kun on ryhmäkirjain ja lukituksen numero vain tyyliin näin A-xxxx eli autoa ja malli ei mainita ja selviää vasta kun linkki aukeaa,jos on numero jo tiedos mitä hakee niin sitten on iisi juttu,harmi että B-ryhmän luokkarit ja varmaan moni muu ei aukea,hupi mieles niitä muutamia kokeilin klikata ja hyvin aukes,johtuen niin suuresta määrästä en alannut kokeilee mikä aukee ja mikä ei,eli ei ne taida olla poistettuna niin kuin monasti ja useasta eri läteestä olen lukenut,vaihtanut paikkaa vaan ettei fian äijät löydä niin helposti:D
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2488
Sijainti
Lahti
Hieman ristiriitaisia ovat jotkut mielipiteet ja näkemykset, kun peräänkuulutetaan kustannusten laskemista ja sääntöjen vapauttamista, jotta yksityisilläkin tahoilla olisi mahdollisuus rakentaa voittaja-auto MM-sarjaan. Sääntöjen vapauttaminen ei tarkoita kustannusten laskua, päinvastoin. Vaikka olisi kuinka pätevä rakentamaan omassa pajassa vehkeitä crossiin tai äffäcuppiin, eivät pelimerkit riitä siihen kehitystyöhön ja testaamiseen, mitä MM-sirkuksen erilaisissa osakilpailuissa pärjääminen edellyttää, jotta pystyisi haastamaan tehtaiden tekeleet. Elävästä elämästä esimerkkeinä s2000 luokan puolelta Proton, Opel, Toyota, VW joita kaikkia on rakennettu ja kehitetty enempi vähempi yksityisten tahojen voimin. Ihan ei pysytty Skodan, Peugeotin tai Fordin kelkassa. Abarth oli ihan tehtaan statuksella mukana, mutta kun tehtaankaan resurssit eivät piisanneet heillä pitämään merkkiä evoluution kärjessä.

Sääntöjen vapauttaminen toisi todennäköisesti tehdastiimeihin jokaiseen kisaan erikseen suunnitellun ja rakennetun version kilpurista, kuten aikoinaankin oli. Panostus saattaisi myös mennä kehittyvien markkina-alueiden mukaan, eli valmistajille kiinnostavimmat markkinat saisivat painoarvoa samaan tyyliin kun esimerkiksi Toyota touhusi Afrikan kisoissa. Muistatte kuvia kun rahtikoneen viereen oli koottu tarvittava kalusto menestyksen varmistamiseksi. Olisiko yksityisellä varaa moiseen? Osa valmistajista todennäköisesti skippaisi markkina-arvoltaan vähäisempiä kisoja, kuten esimerkiksi Suomen, koska markkina-arvo on olematon ja kisa itsessään niin uniikki, että se vaatii suhteessa suuren satsaukseen saavutettuun hyötyyn nähden. Toisaalla taas kailotetaan pidempien ja kauempana ajettavien rallien olevan lajin mielenkiinnon kannalta olennaista. Onko tämä linjassa kustannusten laskemisen kanssa? Kisojen määrä Keski-Euroopassa tulee MM-kalenterissa todennäköisesti pysymään aika lailla nykyisellään, sillä rallin tämän hetkinen mekka on siellä. Käykääpä siellä katsomassa vaikka pienempiäkin kisoja, saa hieman perspektiiviä lisää touhuun. Erityisesti Ranska ja Belgia elävät melkoista rallibuumia, joka voipi liittyä kyseisistä maista tulevien kuljettajien menestykseen. Ralli on muuten Ranskan suosituin autourheilumuoto, eli todennäköisesti saamme nauttia tulevaisuudessakin sieltä tulevista loistavista autonkäsittelijöistä.

Hintakatto ei ole koskaan toiminut rallissa. Jos muistatte, oli s2000 auton hintakatto 168th€. Kuitenkin käytännössä auto maksoi sen 300th€, ennen kuin oltiin ensimmäisen pikiksen lähtöviivalla. Siihen vielä vara-osapaketti päälle, joka sisältäessään ne tehtaan suosittelemat vara-osat maksoi 50th€. Nyt uusi R5 saa maksaa 180th€, mutta jos käytettyjä sellaisia kaupataan tällä hetkellä haarukkaan 220-230th, niin uskooko joku oikeasti tuohonkaan hintakattoon? Oma lukunsa ovat sitten R5-auton ylläpitokustannukset, paljonko tulee maksamaan esimerkiksi moottorin huolto M-Sportilla tai PSA konsernin moottorinvalmistajalla? Tai auton rebuild kauden tai MM-rallin jälkeen?

Suurena ongelmana tuntuu lajin kehitykselle olevan hirttäytyminen vanhoihin muistoihin. Tarvittaisiin tuoretta ajattelua ja suoraselkäistä toimintaa FIA:n puolelta sääntöasioissa. Jos aina kysytään vain autonvalmistajien mielipidettä ja erityisesti sarjassa jo mukana olevien näkemystä, eivät nämä ajatukset koskaan tue uusien valmistajien mukaantuloa. Eivät tehtaat halua menettää kilpailuasemaansa, eivätkä menettää aiemmin tehdyn testaus- ja kehitystyön hedelmiä. NASCAR on siitä hyvä esimerkki, että siinä kattojärjestö sanelee säännöt ja valmistajat toimivat sen mukaan. Kaikki haluavat joka tapauksessa olla mukana, koska tuote on kunnossa ja kiinnostaa ihmisiä.

Voisiko WRC olla 800–900 kiloinen, putkirunkoinen, takavetoinen, alle kolmelitraisella vaparilla, 10000rpm rajoittimella ja mekaanisella sequentaaliaskilla oleva jotain tuotantoautoa silhuettikorinsa puolesta muistuttava kikotin? Kiinnostaisiko sellainen ketään?
:alppu: Olen kaikkien kanssa samaa mieltä, varsinkin, jos on edes lievästi vallankumouksellisia ideoita. Kikottimet kiinnostaa!
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Voisiko WRC olla 800–900 kiloinen, putkirunkoinen, takavetoinen, alle kolmelitraisella vaparilla, 10000rpm rajoittimella ja mekaanisella sequentaaliaskilla oleva jotain tuotantoautoa silhuettikorinsa puolesta muistuttava kikotin? Kiinnostaisiko sellainen ketään?
Kokonaisuudessaan hyvä viesti ja voisi. En itse asiassa usko, että kovinkaan moni rallifani on kiinnostunut siitä, miten lähellä menopelit ovat niitä autoja, joita voi kaupasta ostaa. F1 ei ole lähelläkään, Nascar ei ole, eikä DTM. Ralliautotkaan eivät B-ryhmän aikaan olleet, eikä ralli silloin mistään suosion puutteesta kärsinyt.

En ymmärrä, miksi rallissa sittemmin on pitänyt hirttäytyä prässättyihin peltikoreihin, ja kerrottiinhan sitä uuden moottorisäännönkin perusteena, että pikkuturbot ovat tulevaisuutta tuotantoautoissa. Mitä sitten? Ketään ei kiinnosta, muuta kuin sitä kautta, että noilla säännöillä kilpailu on saatu lähes kuolemaan.

Sääntöjen pitäisi olla nimenomaan sellaiset, että sarja pyörisi ja voisi hyvin, on siellä mukana autonvalmistajia tai ei. Standardoitu teräsputkirunko ja vaparit. Voimansiirto ja alusta kaikille samalta toimittajalta. Autonvalmistajat ovat tervetulleita mukaan moottoritoimittajina ja säännöissä pitäisi määritellä joko moottorille hinta, tai sitten velvoittaa valmistajaa toimittamaan moottori tiettyyn määrään autoja, tarvittaessa kaikille halukkaille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1680
Sijainti
JKL
Kokonaisuudessaan hyvä viesti ja voisi. En itse asiassa usko, että kovinkaan moni rallifani on kiinnostunut siitä, miten lähellä menopelit ovat niitä autoja, joita voi kaupasta ostaa. F1 ei ole lähelläkään, Nascar ei ole, eikä DTM. Ralliautotkaan eivät B-ryhmän aikaan olleet, eikä ralli silloin mistään suosion puutteesta kärsinyt. .
Itseasiassa 205 pelasti Pösön 80-luvulla eikä vähiten ralli menestyksen takia. Ilman sitä koko Pösön tarina olisi loppunut jo silloin...
 
Ylös