Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18432
Pohjois-Amerikan mantereelle olisi myös hienoa saada osakilpailu Meksikon sijaan jos he innostuisivat jollain perinteisellä amerikkalaisella automerkillä sarjaan vaikkapa Ken Blockin ajamana..
Siinä missä USA:n ralli jos jonain päivänä tulee, niin ei Meksikon MM-Rallia myöskään pidä poistaa kalenterista. Pidän juuri todella paljon että kilpailuja ajettaisiin etelä-ameriikan ja afrikan alueilla, miksei myös euroopassakin jossain uudessa paikassa. Jossain kohtaa ne Abu Dhabiin huhusivat kisaa, jossa tulisi olemaan pieni aavikkopätkä. Okei aavikko/erämäärallit ovat oma juttu maastureille, mutta kyllä minä tuonlaisia ralleja WRC autoille myös kaipaan kalenteriin.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Ihme kun mihinkään noista lähi-idän rikkaista oljyvaltioista ei ole myöskään kisaa pistetty pystyyn, josta noita raharikkaita on sarjaa kiertänyt rahoittaen myös talleista ainakin Fordia & Citroenia. Sinne seudulle saisi hyvän Dakar-tyylisen aavikko-kisan pienoiskoossa.
Miksei ihan katurallia johonkin suureen kaupunkiin. Katsomoita kurveihin jne. Kaupungeissa asuville voi tuntua vähän vierailta monellekin pikkutiet joten katsojien kannalta voisi keinotekoinen kaupunkirata olla kumminkin parempi kuin keinotekoinen rata jossain muualla.
Samalla yksi pikis joka rallissa kaupunkiin, vaikka sitten yksi pitkä aavikkopikis tuonne lähi-itään.
Ei Afrikan mantereelle rallia enää. Se ei kuulu sinne. Sama kun veisi Afganistaniin tai Irakiin tai muualle missä ei koko lajia tunneta. Sinne rallit missä rallifaneja ja missä perinteitä eli missä homma toimii. Sveitsiin kun sais osakilpailun..:alppu:
Afrikka on iso manner joten maailmanmestaruudesta jos ajetaan, minusta siellä itsestäänselvästi tulisi ralliakin ajaa. Eri juttu jos aletaan kutsua Euroopan mestaruudeksi.
Sveitsissä ei liene hirmu perinteitä kun taisi olla koko rallit kiellettyjä siellä. Formulathan ainakin oli?
http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Grand_Prix
In 1955, however, the Swiss Grand Prix at Bremgarten was to be no more. After the Le Mans disaster that year which killed more than 80 people, the Swiss government declared motor racing to be an unsafe sport and it was promptly banned; the ban has not been lifted since. Bremgarten was then abandoned and never used again for motor racing.
Absence

On June 6, 2007 Swiss Parliament voted to lift the ban of circuit racing in Switzerland, 97 in favor and 77 opposed. However, the legislation was subsequently not ratified by the Swiss Council of States (the Senat) and the ban is now highly unlikely to actually be lifted.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Rallin ja sen MM-sarjan keskeisin ongelma on ajamisen hinta. Rallista ei koskaan tule köyhien harrastusta, mutta siinä kun ennen maanviljelijöiden pojilla oli varaa haaveilla ralliammattilaisuudesta, nykyään pitää olla öljysheikin poika.

Ajamisen kalleus johtaa huonoon kilpailuun ja MM-sarja on kärsinyt huonosta kilpailusta sitten 2000-luvun alun.

Ennen kuin aletaan puhua televisioinnin ongelmista, kalenterista tai osakilpailujen sabluunasta, pitäisi saada tuotteen keskeisin elementti eli kilpailu kuntoon. Ja rehellisesti sanoen uskon, että ihan sama missä ajetaan ja miten, vaikka Afrikassa raviratoja kiertäen, niin sarja kyllä kiinnostaisi, jos vain kilpailu olisi hyvää. Mutta kun ei ole, eikä tule olemaan niin kauan kun autoteollisuus päättää millä säännöillä ja ehdoilla ajetaan.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jos nyt aloitetaan ihan nollasta ja aletaan keräämään tänne ASIALLISIA ratkaisuja MM-sarjan pelastamiseksi, niin saavat FIA:n heput sitten täältä f1-forumilta lukea valmiit ratkaisut :D

Mutta ennen kuin aletaan ratkaisemaan ongelmia, niin kerätään yhteenveto ensin MITKÄ on ne keskeiset ongelmat mikä nykyisessä MM-sarjassa mättää?:

Jos nyt yhtään olen oikein ymmärtänyt niin

1. ensimmäinen ja pahin ongelma on se, miten autotehtaita saadaan sarjaan mukaan ja pysymään siellä?

2. Miten lajille saadaan lisää tv-katsojia/katsojia yleensäkin? F1:ssähän tämä on erinomaisella tasolla.

3. Miten lajin kustannuksia saataisiin karsittua? (Tosin tämä tuskin on todellinen ongelma enää talleille, jos vaan katsojaluvut/näkyvyys on hyvällä tasolla. Silloin ovat valmiita panostamaankin enemmän).

4. Miten kilpailu saataisiin tasaisemmaksi ja yleisölle jännittävämmäksi, kuten Formuloissakin parhaimmillaan?


Mitäs muuta tulee mieleen, mikä mm-sarjassa on pielessä?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
4. Miten kilpailu saataisiin tasaisemmaksi ja yleisölle jännittävämmäksi, kuten Formuloissakin parhaimmillaan?

Kaikille puhkeilevat Pirellin gummit. Siinä on sitä f1 tyylistä tasaväkisyyttä, kun kaikki ajelevat keskellä tietä renkaita säästellen, etuveto cliotkin wrc autojen kanssa identtistä vauhtia ja tästä huolimatta yllätys tuloksia saadaan, kun kaikki pääsevät vaihtelemaan renkaita kesken pätkien. :frank:
 

U. Turhapuro

Member
Liittynyt
26.4.2013
Viestit
23
Automerkkejä enemmän karsimalla aeropeketit ja kaikki ylimääräinen electronikka, niin tulee halvemmaksi ja auton pystyisi rakentamaan yksityisesti.

Jousitukseen rajoituksia, niin tippuu vauhditkin samalla ja tulee luistoja

H-kaavio vaihteistot

Moottoreihin enemmän kierroksia, ääntä ja tehoa

12 rallia kauteen

Monaco
Ruotsi
Portugali sora/asfaltti
Kenia
Korsika
Uusi seelanti
Argentiina
Suomi
Saksa
San Remo asfaltti/sora
Australia
Englanti

Katsokaapa ja kuunelkaa esim miltä meno näytti Jyväskylässä vuonna 1993 :)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Autot voisivat olla ulkoisesti lähes siviili-mallin näköisiä. Eli kun aihiona on vaikka Fiesta ST, niin se myös näyttää sille. Vain pieni spoileri takaluukun päälle. Samalla jousitus paljon yksinkertaisemmaksi nykyisestä. Näinhän oli vielä A-ryhmän aikana ja wrc:n alkuaikoina. Vaikka tehoa oli enemmän, niin mutkanopeudet eivät olleet nykyisellä tasolla.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
jotain mietiskelyä.

Tarvittaisiin ainakin se 4-6 tehdastallia + yksityiskuskit miten oli joskus 2000-alun. Tallit ajattaisi 3 autoa. Vaikka sitten yhtä nuortalupausta. Ralleja ainakin se 12-13. 5 asfalttia(Monte Carlo, Tsekki, Saksa, Ranska(Korsika), Espanja/San Remo. 6 Sorarallia(Argentina, Portugal, Kiina, Suomi, Puola, Australia/Uusi-Seelanti, Iso-Britannia. Lumiralli Ruotsi/Norja. Ek.km pitäisi olla 350-500km. Kahteen kertaan ajattavia pätkien määrää pitäisi rajoittaa(säästää teitä, autoja, luo parempaa kilpailua, mielenkiintoa kuskeille.) Mahdollisuus etähuoltoon.
Kuluista aina jauhetaan, että kaukokisat kallista ja rassaavaa, mutta silti niitä pitäisi saada sarjaan... 3-4 EUn ulkopuolista kisaa on hyvä määrä.

Autoja pitäisi saada jotenkin erilaisiksi. Rajottimelle hakkaavat WRC eivät ole jotenkaan seksikkäitä(joku autojen tekniikasta tajuavat voisi pohtia miten.) Mut ei siis ainakaa tehottomampia. Paluuta ei ole enää 2.0L turbokoneisiin. Voisiko niitä turbon-kuristimia vähän höllentää? Kaarrenopeudet alas, autot 350-400hp.

Siis paluuta takaisin 2000 alkuun. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Jos nyt aloitetaan ihan nollasta ja aletaan keräämään tänne ASIALLISIA ratkaisuja MM-sarjan pelastamiseksi, niin saavat FIA:n heput sitten täältä f1-forumilta lukea valmiit ratkaisut :D

Mutta ennen kuin aletaan ratkaisemaan ongelmia, niin kerätään yhteenveto ensin MITKÄ on ne keskeiset ongelmat mikä nykyisessä MM-sarjassa mättää?:

Jos nyt yhtään olen oikein ymmärtänyt niin

1. ensimmäinen ja pahin ongelma on se, miten autotehtaita saadaan sarjaan mukaan ja pysymään siellä?

2. Miten lajille saadaan lisää tv-katsojia/katsojia yleensäkin? F1:ssähän tämä on erinomaisella tasolla.

3. Miten lajin kustannuksia saataisiin karsittua? (Tosin tämä tuskin on todellinen ongelma enää talleille, jos vaan katsojaluvut/näkyvyys on hyvällä tasolla. Silloin ovat valmiita panostamaankin enemmän).

4. Miten kilpailu saataisiin tasaisemmaksi ja yleisölle jännittävämmäksi, kuten Formuloissakin parhaimmillaan?


Mitäs muuta tulee mieleen, mikä mm-sarjassa on pielessä?
1. autoja yksinkertaisimmiksi.

2. Livekuvaa autoista nettiin?? Ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa nykyää, kun vuonna 99 oli jo mahdollista. Aina sulkeutuisivat pätkän lopussa. Sekin olisi jo aika hyvä saavutus TVn osalta. Eurosportin muutaman vuoden taikanen Monte oli todella hienosti totetutettu ja viihdettä perjantai illalle. :alppu:

3. ...

4.Ajetaan joka vuosi yksi ralli F-1 radalla. :idea: Autot lähetetään matkaan 30 sekunnin välein ja ajot jakautuvat osiin, että esimmäisenä päivänä ajetaan 25 kierrosta, toisena 35 ja kolmantena sitten vaikka 20. saattaisi tulla niitä ohituksia ja muuta jännittävää kisaan. Tämän voisi totetuttaa, vaikka Nurburingin Nordschleifelle. Huollot saisi toteuttaa radan vieressä esim. renkaanvaihdot. Keltaiset liput liehuisivat aina tilanteessa ja ylinopeudesta paikalla saattaisi tuomaristo määrätä 10 sekunnin aikasakon. yms. Josko tästä jännitystä ja tiukkoja tilanteita myös tylsähköön metsässä ajeluun.

Tuohon on vain lisää talleja ja huippukuskeja. Kuten 1998-2005.
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Nokalle nuo Formuloihin tulevat 1,6 turbot niin mäkin menisin katsomaan livenä. Ei tietenkään realistista koska kustannukset ja turvallisuus.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8265
2. Livekuvaa autoista nettiin?? Ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa nykyää, kun vuonna 99 oli jo mahdollista.
Ranskalaiset ovat tehneet tuon omassa MM-rallissaan jo parin vuoden ajan, ilmeisesti myös tänäkin vuonna. Eli onnistuu jos vain panostetaan. Red Bullilla lennetään vaikka kuuhun, mutta rallipätkää ei saada televisioitua.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Ranskalaiset ovat tehneet tuon omassa MM-rallissaan jo parin vuoden ajan, ilmeisesti myös tänäkin vuonna. Eli onnistuu jos vain panostetaan. Red Bullilla lennetään vaikka kuuhun, mutta rallipätkää ei saada televisioitua.
Tuo Ranskan kisa olikin aivan mahtavaa seurattavaa. Hienoa jso tänäkin vuonna on luvassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2. Livekuvaa autoista nettiin?? Ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa nykyää, kun vuonna 99 oli jo mahdollista. Aina sulkeutuisivat pätkän lopussa. Sekin olisi jo aika hyvä saavutus TVn osalta. Eurosportin muutaman vuoden taikanen Monte oli todella hienosti totetutettu ja viihdettä perjantai illalle. :alppu:
Eihän se tekninen ongelma olekaan, vaan taloudellinen. Jos mobiiliyhteyksiin ei luoteta tai niitä ei ole, pitää datansiirtoyhteydet rakentaa sinne metsätaipaleelle tai sitten vaihtoehtoisesti laittaa linkkihelikopteri lentämään auton mukana (kuten Monte Carlossa). Käytännössä tarvitaan ainakin kaksi kopteria (toinen seuraa autoa, toinen siirtyy seuraavan luo). Molemmat ratkaisut ovat suhteellisen kalliita ja ensimmäinen ehdottomasti painaa kahdesti ajettavien pätkien suuntaan (kuten myös yleisöystävällisyys, turvajärjestelyt ja melkein mikä tahansa muu paitsi fanien harras toive paluusta entiseen - ja teiden kunto).
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Eihän se tekninen ongelma olekaan, vaan taloudellinen. Jos mobiiliyhteyksiin ei luoteta tai niitä ei ole, pitää datansiirtoyhteydet rakentaa sinne metsätaipaleelle tai sitten vaihtoehtoisesti laittaa linkkihelikopteri lentämään auton mukana (kuten Monte Carlossa). Käytännössä tarvitaan ainakin kaksi kopteria (toinen seuraa autoa, toinen siirtyy seuraavan luo). Molemmat ratkaisut ovat suhteellisen kalliita ja ensimmäinen ehdottomasti painaa kahdesti ajettavien pätkien suuntaan (kuten myös yleisöystävällisyys, turvajärjestelyt ja melkein mikä tahansa muu paitsi fanien harras toive paluusta entiseen - ja teiden kunto).
Minusta rallin seuraaminen tekstikanavalta ja yöllä Ylen rallikoosteista kävi vallan mainiosti ja kun kerran vuodessa näki livenä Nesteessä, niin kaikki oli hyvin. :D
Ainoa asia mikä minua ärsyttää nyky MM-sarjassa on tuo tallien vähyys. Tv ollut aina se tois-sijainen juttu.

Kuhan nyt sarjaa palaisi talleja ja kuskeja, eikä näitä rahamiehiä. Ralliradio ja splittien seuraaminen ja päivä kooste riittää ainakin minulle. :)
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Automerkkejä enemmän karsimalla aeropeketit ja kaikki ylimääräinen electronikka, niin tulee halvemmaksi ja auton pystyisi rakentamaan yksityisesti.

Jousitukseen rajoituksia, niin tippuu vauhditkin samalla ja tulee luistoja

H-kaavio vaihteistot

Moottoreihin enemmän kierroksia, ääntä ja tehoa

12 rallia kauteen

Monaco
Ruotsi
Portugali sora/asfaltti
Kenia
Korsika
Uusi seelanti
Argentiina
Suomi
Saksa
San Remo asfaltti/sora
Australia
Englanti

Katsokaapa ja kuunelkaa esim miltä meno näytti Jyväskylässä vuonna 1993 :)
Toiveeseesi äänen suhteen on todettava, että sitä ei voi toteuttaa, koska sitten varsinkin monessa Euroopan maassa tulisi ongelmia melurajojen kanssa ja erityisesti ongelmiin jouduttaisiin Suomen MM-rallin suhteen, koska juuri Suomi on niitä maita joissa melurajat ovat sieltä tiukimmasta päästä ja joissa melurajoista pidetään tiukasti kiinni.

Suomessa on moni moottoriratakin kaatunut melusta tehtyihin valituksiin, joten jos ralliautoista tehtäisiin kovaäänisempiä alkaisi takuuvarmasti sataa valituksia rallin aiheuttamasta metelistä ja sitten olisi joko palattava hiljaisempiin ralliautoihin tai Suomessa ei enää voisi ajaa rallia.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Monessakin kilpa-autoluokassa on juurikin tämä ristiriitainen ongelma; kaluston haluttaisiin huipulla olevan hienoa ja erottuvan alemmista "harrastelijaluokista", mutta toisaalta tehdastalleja haluttaisiin olevan mukana paljon. F1:t on niitä harvoja sarjoja, jotka ovat vuosikymmenestä toiseen onnistuneet pitämään sarjassaan riittävän määrän valmistajia tinkimättä periaatteistaan.
Näen tilanteen sekä WRC:n että WEC:n kannalta samankaltaisena; molemmat sarjat haluaisivat enemmän tehdastalleja ykkösluokkiinsa, valitettavasti sarjat kaiken lisäksi ottaisivat ja pitäisivät sarjoissaan samoja valmistajia [Audi (maineikas rallihistoria, nyttemmin konsernin "rallivastuu" VW:llä), Peugeot, Toyota...]. :dunno:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Minusta:

1. Super2000 autot WRC-sarjaan. Nykyiset turboautot jatkakoot kuristimilla tai sitten ei. Heti saataisiin uusia merkkejä mukaan. Kaikenmaailman lisäluokitukset jne kielletään jottei tehdastalleilla ole etulyöntiasemaa yksityistalleihin
2. Safari ja ainakin Korsika takaisin
- erikoisokeet pidemmiksi, enemmän Ek-kiometrejä ja yöajoa
3. Yleistä kustannuskehitystystä jarrutetaan sääntömuutoksilla jne

Ralli ei ole ollut, ei ole, eikä koskaan tule olemaan mitään F1-rallia. Annetaan rallin olla sellaista, kun se pitääkin olla. Ok, maksimikatsojaluvut menetetään, mutta mitä sitten. Fanijoukko on kiinteä ja pysyy mukana
Ehkä rallicrossista voisivat siiten kehitellä joan muolimanmahtavinta pörräystä.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Saamme ainakin osittain syyttää tilanteesta ranskiksia - Loebin ja Citikan ylivoima on vienyt jännityksen niin yksittäisistä kisoista kuin mestaruussarjastakin.

Citikan mukanaolo jättibudjetilla ja mutanttikuskilla on nostanut varmasti uusien automerkkien mukaantulon rimaa mm-sarjaan. Ketään ei kiinnosta lähteä häviämään kisasta toiseen.

No, sama olotila jatkuu. Nyt on VW (uber budjetilla) ja ohjaimissa mutantti kakkonen. Voittokululle ei näy loppua.

Nyt tarvittaisiin nopeasti mukaan joku jättikokoinen autovalmistaja, joka laittaisi tarvittavat paukut ja päättäväisyyden VW:n dominanssin murtamiseksi. Mieleen tulee Toyota. Hmm. tai vaikkapa Fiat, niillä on ainakin perinteitä (Lancia).
 
Ylös