FIA on kyllä onnistunut mokaamaan rallin 2000-luvulla, suhteessa F1:een jopa enemmän. F1:n kanssa kun voi pelleillä vapaammin koska lajin suosio on ikuisesti taattu niin kauan kuin nimi on se F-vitun-ykkönen, rallissa kämmit näkyy konkreettisesti pöydällä. WRC:n tv-lähetyksista vastaava Dave Richards joskus vuosi tai kaksi sitten sanoi, että WRC on toiseksi tärkein sarja FIA:lle. Nykyisen tilan huomioon ottaen haluaisin kyllä epäillä väitettä...
Ainoa ratkaisuhan on taikoa jostain lisää tehdastalleja... joita taas ei tule jos kuluja ei saada alas. Tälle tilanteelle että vain 2½ kuljettajalla on realistinen mahdollisuus voittaa ralli pitää tehdä jotain. Vaikka Suzuki nyt tuleekin lisäksi, niin jos yksikin muista talleista sattuisi lähtemään, niin sitten se on lopun alkua. Luulisi toissa vuoden tallikato olleen jo tarpeeksi hälyyttävää. Toisaalta koskaan ei kannata yliarvioida FIA:n apinoiden älykkyyttä...
Yksinkertaisin lääke olisi todella
radikaali elektroniikan vähentäminen (ja samalla kuskin merkityskin kasvaisi). Mutta en kyllä vaan usko että mitään sen suuntaista tapahtuu, paitsi tuo ilmaan heitetty idea siirtymisestä S2000-autoihin, joka tuntuu samalta kuin aikanaan putoaminen B-ryhmästä A-ryhmään... Eikö PSA muuten vuonna 2005 juuri suuttunut tai ainakin osittain sen takia, että FIA päätti vähentää (tosin aika mitättömästi) elektroniikkaa ja ilmeisesti PSA tunsi että niiden saavutukset otetaan pois tai jotain?
Joku ehdotti sekventiaalivaihteiston kieltämistä - en nyt vastaan pistäisi, mutta on se kuitenkin aika epärealistinen vaatimus nykypäivänä... ottaen huomioon ettei maailman huippusarjoista, ratasarjat mukaanlukien, kovin montaa enää löydy jossa se olisi käytössä ihan sääntöjen vaatimuksesta (eipä tule mieleen muita kuin V8 Supercars?). Elektroniikan vain koko ajan ajan lisääntyessä mennään, sarjassa kuin sarjassa, siihen suuntaan että kuskin tehtäväksi ei jää muu kuin painaa nappia startissa (kärjistin, mutta pointti varmaan tuli selväksi).
Nykyrallista puuttuu se "entisaikojen" eksotiikka. Yöpätkät ja Safari-rallit (lue: kestävyysajo/elementti) on pois ja tilalla on tylsiä geneerisiä asfalttiralleja joiden sprinttipätkät ajetaan kahteen kertaan saman päivän aikana. Mutta koska nämä seikat ei ainakaan maaliin tulevien autojen määrää lisää, niin tätä on varmaan aika turha haikailla enää takaisin.
Mutta jos rallien määrää todellakin ollaan pudottamassa 12:sta, niin loogista olisi, että rallien pituutta lisätään? Ei tarvitse mennä kuin kymmenen vuotta taaksepäin niin kokonaispituudet olivat vielä jossain 400-500 kilometrissä... nykyisen melko vakio 350 km sijasta.
Täältä löytyy muuten melko yksityiskohtaista statistiikkaa vuosikymmenienkin takaa rallien pituuksista. Nykyään rallimaiksi on kanditaatteja vähän liikaakin ja jos määrää nyt pudotetaan, niin tarkoittaako se että perinteiset rallimaat pudotetaan uusien tulokkaiden tieltä? Kuten kävi Australialle. Jyväskyläkin on jo käynyt lankulla...