Miten pelastetaan rallin MM-sarja?

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
F1-sarjan huomioarvo on alakanttiin arvioituna noin sata miljoonaa kertaa suurempi. Onhan WRC:ssäkin jo M-Sport. Suhteessa tehdastallien määrään se on ihan hyvin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
F1 puolella on vielä tiimejä kuten Racing Point, Williams, Toro Rosso tai Haas. Miksi heille on järkevämpää ajaa F1ssa kuin WRCssa / Mitenhän WRC puolelle saisi vastaavia tiimejä mukaan? Onko RB tukkinut muun energiajuomarahan pääsyn rallimarkkinoille?
Olen ihmetellyt, että mistä nuo pienet F1 tallit rahansa repii ja mistä niillä riittää motivaatio harrastella. Totuus on kuitenkin, että siellä pärjää pari kolme suurinta tallia.
WRC-puolella sentään M-sport on pärjännyt.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
F1 seen on aina sisältynyt glamouria ja tulee aina sisältämään, se tuo mukanaan rikkaita ihmisiä pienien ja keskisuurten tallien omistajiksi. WRC:n puolella tämmöisen ilmiön mukaan tuloa on hankala nähdä.
WRC puolella tarvitaan tietysti mukaan myös autonvalmistaja ainakin luokitustasolla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Olen ihmetellyt, että mistä nuo pienet F1 tallit rahansa repii ja mistä niillä riittää motivaatio harrastella.
Eihän siellä enää pieniä talleja olekaan. Racing Point myytiin miljardööri ole, joka osti tallin ajattaakseen siellä omaa poikaansa. Williamsin ydin on aina ollut F1-tallissa, mistä "organisaatio" sai alkunsa. Eipä sillä juuri muuta toimintaa ole nytkään.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
F1 seen on aina sisältynyt glamouria ja tulee aina sisältämään, se tuo mukanaan rikkaita ihmisiä pienien ja keskisuurten tallien omistajiksi. WRC:n puolella tämmöisen ilmiön mukaan tuloa on hankala nähdä.
WRC puolella tarvitaan tietysti mukaan myös autonvalmistaja ainakin luokitustasolla.
Tuo automerkkien mukanaolo on yksi rajoittava tekijä. Puolivillaiset projektit pahimmillaan vahingoittavat merkkien imagoa.
Mitäs jos rallissa hyväksyttäisi myös prototyyppi korit? Eli korien ei enää tarvitsisi muistuttaa mitään tuotantomallia. Tämäkin, kai vähän sellainen tabu.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
Tuo automerkkien mukanaolo on yksi rajoittava tekijä. Puolivillaiset projektit pahimmillaan vahingoittavat merkkien imagoa.
Ja ongelmaksi muodostuu myös se että huipulle mahtuu käytännössä se 3-4 tallia eikä sen jälkeen kannata lähteä sarjaan mukaan, tai muuten se toiminta nimenomaan näyttää puolivillaiselta toiminnalta.

Esim. 2003 kun mestaruudesta taisteli Citroen, Peugeot ja Subaru. Ford oli mukana uudella versiolla ja se oli raakile, mutta varsinkin Skoda ja Hyundai olivat ihan kuutamolla touhussa, ja sijat jäivät miltei aina sijoille 6+.

Enemmänki pitäisi saada M-Sportin tyylisiä talleja jotka pystyisivät ajaa tasavertaisilla autoilla, mutta eivät olisi tehdastalleja. (Stobart, Citroen Junior jne.)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Suuriosa motorsportista taitaa jo tällä hetkellä koostua siitä että rikkaat ihmiset ajavat huipulla haluamassaan luokassa ja toisinaan jopa kovaakin. Rallissa tämä on toistaiseksi ollut hieman harvinaisempaa vaikka kai WRCn nykyinen kiinteä service park antaa periaatteessa samantapaisen mahdollisuuden juoda sitä glamour skumppaa vip tiloissa kuin F1ssa. WRC kauden ajaminenkin on varmaan edullisempaa kuin F1- tai vaikka suositut protojen sarjakaudet.

Hieman skeptinen kuitenkin monien huomioarvomittausmetodien suhteen että ovatko kuinka ajantasalla ja ennen kaikkea onko ammattitaitoa mitata kyseistä asiaa/lajia relevantisti/oikein. Huomioarvoon liittyy myös se että onko tallille vaikutuksen kannalta tärkeintä esim. voittaa vai muodostaa huomioarvonsa jotenkin muutoin. Yksityistallille automerkin menestys ei ole välttämättömyys, mutta yksityistallin menestymättömyys voi olla automerkille ongelma. Sama ongelma voi olla toki myös R5 tyyppisellä rakenteella. Voisihan periaatteellinen ratkaisu olla esim. merkittömät WRC autot rikkaille harrastajille, mutta ehkä ennemmin brändienkin pitäisi alkaa arvostamaan enemmän sitä, että tietävät lajin seuraajien arvostavan brändin mukanaoloa lajin mahdollistajana enemmän kuin voittoa. Harva ehkä muistelee vihalla niitä WRC tiimejä jotka ovat olleet mukana huonolla menestyksellä. Ja jos urheilussa lisääntyy entisestään ajattelu, että ei kannata osallistua jos ei voita, niin eikö aika monen jollain välineellä harrastettavan lajin pitäisi alkaa kärsiä nykyistä enemmän.

Mutta joo, kaukana ollaan vielä sellaisesta tilasta että WRCssa olisi vaikka Monster team, jossa ajaa Lewis Hamilton koiransa kanssa Mercedeksen sponssaamalla moottorilla varustetulla Monster autolla.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Suuriosa motorsportista taitaa jo tällä hetkellä koostua siitä että rikkaat ihmiset ajavat huipulla haluamassaan luokassa ja toisinaan jopa kovaakin.
Vaikka asetelma on tietyllä tavalla ollut aina yllämainitun kaltainen, niin se on kyllä totta (tai ainakin siltä tuntuu), että tupakkateollisuuden de facto julkinen katoaminen on tehnyt tietynlaisen loven koko skeneen. Voisiko tässä käyttää vaikka termiä "keskiluokan katoaminen" - sopinee yhtälailla rata- kuin rallipuolellekin. Ei ole COLTtia mahdollistamassa martinlaaksolaisen työläisperheen pojan ajamista Englannissa tai CAMELia rahoittamassa Suomen mestarin EM- ja MM-seikkailuja.
 
Ylös