Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

Örfil

Guest
Niin, tiedoksi: auto on seissyt kuin tupauuno kuun alusta saakka parkkiksella, koska duunikonttori on nykyään kotona. Ja sillä ei ole ajettu metriäkään sinä aikana. Perheessä on myös toinen piili. Merkkiä en kehtaa sanoa. Nyt tänään piti ajaa omalla autolla, joten sovelsin logistiikasta tuttua JIT -termia ja vaihdoin renkaat juuri silloin kuin piti. mot?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin, tiedoksi: auto on seissyt kuin tupauuno kuun alusta saakka parkkiksella, koska duunikonttori on nykyään kotona. Ja sillä ei ole ajettu metriäkään sinä aikana. Perheessä on myös toinen piili. Merkkiä en kehtaa sanoa. Nyt tänään piti ajaa omalla autolla, joten sovelsin logistiikasta tuttua JIT -termia ja vaihdoin renkaat juuri silloin kuin piti. mot?
No kyllä me kaikki se tiedetään, mutta ei kai me nyt jätetä tilaisuutta väliin pilkata sinua vaikkei se mitään erityistä tilaisuutta vaatisikaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niin, tiedoksi: auto on seissyt kuin tupauuno kuun alusta saakka parkkiksella, koska duunikonttori on nykyään kotona. Ja sillä ei ole ajettu metriäkään sinä aikana. Perheessä on myös toinen piili. Merkkiä en kehtaa sanoa. Nyt tänään piti ajaa omalla autolla, joten sovelsin logistiikasta tuttua JIT -termia ja vaihdoin renkaat juuri silloin kuin piti. mot?
JOT on tutumpi termi.
 

Örfil

Guest
Juuh, muistelisin TAMK:in logistiikkatunneilta, että JOT olisi tämä täkäläisittäin käytössä oleva termi.
Onko nyt mennyt ohi korvien vai unohtunut peräti, mutta olitkos sinäkin valmistunut tuosta Teiskontieltä?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26882
JIT on se jutska jonka takia vuorokausi etuajassa asiakkaan maksamalla rahdilla asiakkaalle lähetetty tavara tulee takaisin ja vaaditaan lähettämään se seuraavana päivänä uudestaan ja maksamaan rahdit, koska ei ollu JIT.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
JIT on se jutska jonka takia vuorokausi etuajassa asiakkaan maksamalla rahdilla asiakkaalle lähetetty tavara tulee takaisin ja vaaditaan lähettämään se seuraavana päivänä uudestaan ja maksamaan rahdit, koska ei ollu JIT.
Jos on JIT:stä maksettu, niin jumalauta JIT:iä pitää saada!
Kuka perkele sitä päivää aikaisessa esim. JIT:nä tilattua top-of-range Ferraria suostuisi ottamaan vastaan tai edes vastaanottamaan?
Johan on vittu, ettei edes pre-paidina hoidettu palvelu pelaa! :mad_old:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26882
Jos on JIT:stä maksettu, niin jumalauta JIT:iä pitää saada!
Kuka perkele sitä päivää aikaisessa esim. JIT:nä tilattua top-of-range Ferraria suostuisi ottamaan vastaan tai edes vastaanottamaan?
Johan on vittu, ettei edes pre-paidina hoidettu palvelu pelaa! :mad_old:
Nimenomaan. Jos tilaa ravintolassa annoksen ja vaatii, että sen on oltava valmis seitsemän minuutin kuluttua niin takaisin keittiöönhän se lähetetään, jos tarjoilija sitä kiikuttaa pöytään kuusi minuuttia jälkeen tilauksen. Jäähtyköön vain, mutta JIT!
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
NYT täälläkin aletaan ymmärtää mitä palvelun tulee olla.
Sen tulee olla sitä, että henkilökuntaa voi pistää vastapalloon satasella teki se mitä tahansa.
Taito on antaa palautetta liiasta täydellisyydestä. "Yllätyksetöntä!" "Niin ennakoitavaa!"

Kun homma pelaa niin kuin pitää, voi aina valittaa siitä, että inhimillisyys on kadonnut yhteiskunnasta. Kaikki tapahtuu kliinisesti tarkalleen laadittujen aikataulujen mukaaan perkele! Juuri oikeaan aikaan! Helvetti, robottiko MINÄ olen?! En vaan olen ihminen, joka on tilannut PALVELUA!
Ja, että ettekö TE niinsanottuna "palveluntarjoajana" PAREMPAAN pysty!?
- Missä yllätyksellisyys? (=asia toimitetaan 30 sec liian aikaisin)
- Missä jännitys?!?!! (=asia toimitetaan 30 sec liian myöhään)

Onhan se nyt perkele, ettei ihmisten anneta olla enää ihmisiä. Junatkin, niin koneita kuin ovatkin, ovat kulkeneet vuosisadat miten sattuu!
 

Örfil

Guest
1/2p:lle: Tästä päästään urani alkuvaiheisiin: olin yhdessä suht pienessä mutta nimekkäässä ompelukonealan firmassa varaosapäällikkönä kohta melkein valmistumiseni jälkeen.

Kun menin taloon, vastuullani olevan varaston arvon oli 1.4 miljuunaa mummon markkaa. Kun lähdin toisiin hommiin, olin pudottanut varastonarvon 400 000 mummonmarkkaan ja silti palvelutaso oli noussut apaut 300% (= "eioota" ei myyty enää). Sanoisin että se oli pikemminkin JOT, jota sovelsin. Tein sitten yhdellä logistiikkakurssilla siitä lopputyönkin ja se sitten avitti hommiin yhteen juomayhtiöön vastaaviin hommiin, mutta isommassa mittakaavassa. Sitten tuli Nokia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varmaan tuollainen varastojen eliminointi toimii fläppitaululla ihan hyvin.
Fläppitaululle piirrostellaan vääriä asioita, jos ei toimi.

Noin ylipäätään on vissiin väärinkäytetyimpiä logistisia konsepteja tuo JIT. Idea on tähdätä siihen, että päästään tavoitteeseen mahdollisimman näppärästi ilman ylimääräistä pelleilyä. Käytännön toteutusta kun on päässyt hämmästelemään niin on usein enempi niin, että onnistutaan luomaan vielä yksi uusi mutka matkaan. Hankintakyrpä sanois osaoptimoinniksi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26882
Omalla työpaikallani alettiin kaksi vuotta sitten tarkoituksella suurentamaan varaston arvoa, koska asiakastoimitusten varmuutta pidetään tärkeämpänä kuin varaston arvon minimointia. Suurin osa raaka-aineista tulee ulkomailta merikuljetuksena, kun ei olla millekään raaka-ainetoimittajalla tärkeä asiakas niin jatkuvasti tavaroita tulee useita viikkojakin myöhässä. Jos valmistusketjussa kaikki haluais, että tavarat toimitetaan just päivälleen oikeaan aikaan eikä mitään tehdä varastoon niin pienestä myöhästymisestä seisoisi kaikki ketjun tehtaat. Kattellaan sitte uudestaan, kun tavarat pystytään siirtämään, kuten ne suippokorvat Star Trekissä.
 
Ylös