Rallin B-ryhmä jutustelu

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Btw. Yöllä ajaminen lopetettiin jo b-ryhmän aikaan ja pitkät rallit ovat jälleen sallittuja, jopa toivottuja.
Yöajaminen ei suinkaan loppunut B-ryhmän aikaan. San Remossa ja Montessa ajettiin öisin vielä pitkään senkin jälkeen.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kyllä Jyväskylässäkin ajettiin vielä 90-luvulla yöaikaan ainakin muutama pätkä
Juwrasta nopeasti tutkailin, että -87 on Kuohun pätkällä ensimmäinen auto startannut klo 02:11. Seuraavina vuosina päivän viimeiset EK:t ovat alkaneet myöhäisimmillään 22:30 nurkilla..

Pahoittelut OT :frank:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olin epäselvä. YöTAUOT tulivat ainakin Suurajoihin -86. PIMEÄLLÄ on ajettu toki myöhemminkin. Montessa ja Portugalissa jopa tänä vuonna.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jukra kun tää trolli jauhaa vähä paikallaan. Eikä tyhjästä tule asiaa vaikka sen kääntäs englannikskin.
Et taida itsekään uskoa, että on trolli, koska vastasit asiaa? :rolleyes: Vaihtoehtohan trollaukselle on, vaikka toki kaikki sen tuntomerkit täyttääkin, surullisempi eli kykenemättömyys mihinkään järkevään argumentointiin eli yksinkertaisesti tyhmä.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Et taida itsekään uskoa, että on trolli, koska vastasit asiaa? :rolleyes: Vaihtoehtohan trollaukselle on, vaikka toki kaikki sen tuntomerkit täyttääkin, surullisempi eli kykenemättömyys mihinkään järkevään argumentointiin eli yksinkertaisesti tyhmä.
Sinänsä aivan sama, kumpaa se on. Välillä vaan tulee niin ratkiriemukasta settiä että naurattaa ihan ääneen.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Safarissa on kieltämättä tiettyä taikaa. Harmi ettei WRC-sarjassa ole enää yhtään vastaavaa kisaa.

Lancialla oli ainakin kova yritys Safarin suhteen. Vuonna 1986 peräti viisi autoa. Tehtaan Martini autoilla Alen, Biassion ja Vic Preston Junior, sekä enemmin tai vähemmin yksityisinä yrittäjinä Greg Criticos ja John Hellier.

Kyseessä olikin tod näk Biasion:


Criticoskin on ottanut vähän osumaa:


Hellierin Lancia oli ainakin pirteän värinen.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eikös tämä ollut Biasion harjoituksissa? Ovessakaan ei ole numeroa.

Mielestäni edelleen karmivaa katsella, kuinka Safarissa ajettiin pelkät headsetit päässä - sulkemattomilla "teillä" ja keskinopeudet päälle satasen :eek:
No niimpäs saattaakin olla. Katselin vaan että Preston oli keskeyttänyt onnettomuuteen ja laskin 1+1... Lisäksi kuvateksti hämäsi.

Se taisikin olla muuten Preston se huoltamon pitäjä.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Mielestäni edelleen karmivaa katsella, kuinka Safarissa ajettiin pelkät headsetit päässä - sulkemattomilla "teillä" ja keskinopeudet päälle satasen :eek:
Ajattelin myös, että on nuottivihossa riittänyt sivuja, jos kerran joka paikkaan on nuotit ja kisassa ajetaan yli 5000 km..
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Hannu Valtaharju
Nakke taisi sillä erää lopettaa rallin ajamisen tuohon kisaan, näin ainakin kertoi kun 1993 hänet saatiin houkuteltua ajamaan nolla-autoa Rallye Kadettilla Helsinki-ralliin, jonka jälkeen hänet nähtiin historic-kisoissakin ajamassa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jukra kun tää trolli jauhaa vähä paikallaan. Eikä tyhjästä tule asiaa vaikka sen kääntäs englannikskin.

Btw. Yöllä ajaminen lopetettiin jo b-ryhmän aikaan ja pitkät rallit ovat jälleen sallittuja, jopa toivottuja. Lisäks jos kahtoo noita 80-luvun ek-pituuksia niin lyhempiähän ne oli kun nykyään. Ja 950kg->1200kg ei ole ainakaan normaalin matikan mukaan tuplaamista. Mutta jatkahan vaahtoamista, niitä ratkiriemukkaita sammakoita ponnahtelee aina välillä noiden perustylsien jauhamisten sekaan :ahem:
Noh korjataan nyt sitten (taas) näitä.. Kuin rautalangasta saisi vääntää kerran vuodessa faktat oikeiksi. No, aloitetaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B

Sieltä näet itskein, että osa kalustosta painoi ihan virallistenkin tietojen mukaan mm.820kg, ja viimeisissä evoversioissa painoa oli tosiaan sahattu tuostakin alemmaksi.

Mun matikka alkaa saamaan sellaisia +-400kg (aika hiton painava kassakaappi) painoeroja. Jokainen kilpailuautoilusta mitään ymmärtävä tajuaa millainen painoero tuo kilpa-autossa on. Vinks vinks: Formuloissa puhutaan "selvästi painavammasta autosta" kun siellä on tankissa 10kg enemmän toisella kuin toisella. Mitä sitten tuollainen 400kg on:alppu: Juuri näin.

Yö-ajamisen suhteen tässä jo muut keskustelijat kerkesivätkin sinua oikaisemaan.

Mitäs muuta.. No siinähän ne taas vaihteeksi. Tiesittekö muuten, että B-ryhmän autot kiihtyivät alle 2,5 sekuntia SORALLA 0-100 km/h. Siis kovempaa kuin edes nyky F1-autot ASFALTILLA!!

Voima puhui. Ne oli aikoja ne. Toivottavasti näihin aikoihin olisi vielä joskus paluu, mutta ilmeisesti FIA:n suuntaan pitää ostaa vain lisää hamekangasta kun tuhosivat WRC:tkin luokkaa alemmas jo viimekaudelle pudottaen jopa lussuista wanhoista WRC-autoista tehoja. Ihme pellejä sielläkin häärii näistä päättämässä:thumbfh:
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Hirveesti en ek vertailuja löytänyt koska ek:t erilaisia melkein joka vuosi mutta.
Sirkkamäki ajettu vuonna-85 ja Salosen Timppa kellotti 6.1km aikaan 3:07
Vuonna 2010 J-M Latvala tonnikeijullaan kellotti pätkän joka muuten hieman pidempi eli 6.45km aikaan 3:04,4 . Ei tätäkää tarttis sanoo muttakun joku vänkää täällä B-ryhmäläisten ylivoimaisuudesta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hirveesti en ek vertailuja löytänyt koska ek:t erilaisia melkein joka vuosi mutta.
Sirkkamäki ajettu vuonna-85 ja Salosen Timppa kellotti 6.1km aikaan 3:07
Vuonna 2010 J-M Latvala tonnikeijullaan kellotti pätkän joka muuten hieman pidempi eli 6.45km aikaan 3:04,4 . Ei tätäkää tarttis sanoo muttakun joku vänkää täällä B-ryhmäläisten ylivoimaisuudesta.
Eräästä aiemmasta ketjusta (ei liene uusia eräälle uskovaisellekaan, mutta tuttuun tyyliin voi jälleen kätevästi sivuuttaa nämä :D).

Ralliautojen nopeuden kehitys B-ryhmän jälkeen on ihan mielenkiintoista. Tein vertailun Korsikan rallin Aullene-Zivaco erikoiskokeen osalta 1983-1999 väliltä niiltä osin kuin pätkä oli mukana. Täytyy tietenkin todeta, että olosuhteet ovat olleet eri vuosina erilaiset, eikä siitäkään ole tietoa onko pätkä ollut sama joka vuosi. Erikoiskokeen pituudessa on pientä heittelyä, mutta ero voi johtua pelkästään maalin/startin paikan pienestä vaihtelusta. Jos joku tietää miten tie on muuttunut vuosien välillä, niin siitä olisi hyvä kuulla.

Keskinopeudesta näkyy B-ryhmän valtava kehitys 1983-1986 välillä. 1987 nopeus romahtaa A-ryhmän myötä, mutta jo 1992 ollaan B-ryhmän nopeudessa.



Lähteenä juwra.com
Laitetaas vielä yksi vertailu Argentiinan rallista. Pätkää on muutettu ajan myötä, mutta lienee jaksoittain vertailukelpoinen.

 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Tämän päivän supercar ryhmän 4-veto kiihtyy asfaltilla ton 2,5 koska sen alle ei pääse nelikolla miteskään ja soralla siinä 4,1 sek ja veikkaan että B-ryhmäläiset ei soralla kyllä menny tohon 2,5 sekuntii ellei oo jotai näyttöä asiasta ;)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Noh korjataan nyt sitten (taas) näitä.. Kuin rautalangasta saisi vääntää kerran vuodessa faktat oikeiksi. No, aloitetaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B

Sieltä näet itskein, että osa kalustosta painoi ihan virallistenkin tietojen mukaan mm.820kg, ja viimeisissä evoversioissa painoa oli tosiaan sahattu tuostakin alemmaksi.
Nuo wikipedian paino tiedot on luokkien vähimmäis painoja. Eli esim Peugeot 205 t16 ei saanut painaa katsastuksessa alle 890 kg, vaikka olisi ollut kuinka viimeinen evo.
 
Ylös