Rallin B-ryhmä jutustelu

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tämän päivän supercar ryhmän 4-veto kiihtyy asfaltilla ton 2,5 koska sen alle ei pääse nelikolla miteskään ja soralla siinä 4,1 sek ja veikkaan että B-ryhmäläiset ei soralla kyllä menny tohon 2,5 sekuntii ellei oo jotai näyttöä asiasta ;)
On yleisesti tiedossa, että B-ryhmän pedot kiihtyivät soralla jopa nyky-F1:sten asfalttikiihtyvyysaikoja kovempaa.

Tässä nyt 2sek googletuksella ensimmäinen lähde:

http://groupb.stormloader.com/comparison.html

"2.3s"

Noita eri rallien vertailuaikoja vähän turha täällä liikaa vertailla siinä mielessä, että tiestö luonnollisesti on "vähän" eri kunnossa/eri materiaalia/jopa eri pituinen v.2012 kuin mitä se oli vuonna 1986 tai 1987. Lähinnä pitää siksi ottaa verrantoa samoilta vuosilta, ja sieltä meillä löytyy lähinnä Estorilin kierrosaikavertailua suhteessa F1-autoihin. Ja hyvinhän Toivonen siinä pärjäsi.

Ps. Tämän päivän supercarit on kato kaukana B-ryhmän pedoista. Se oli luokka, joka ei tuntenut rajoja ennenkuin FIA:n nyhveröt tappoivat sen. Tosiaan nuo ohjukset haastoivat täysipäisesti jopa F1-autot F1-radoilla, vaikka olivat ralliin alunperin suunniteltu. Kertoo jo aika paljon niiden uskomattomista voimavaroista. Siteeraan jälleen kerran Salosta B-ryhmän kuoltua ja siirryttyä nyky-WRC:n tehoiseen A-ryhmään: "Ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa.".. Kertonee aika paljon se, tosi kilpa-ajajat halusivat alleen historian mahtavimmat moottoripedot.

Toista se on nykyään. Koko homma mennyt mummojen virkkuukerhomeiningiksi, ei se ihme, että Kimikin halusi takaisin formuloihin, kun tehoa on sentään jotenkin riittävästi verrattuna noihin nykypäivän tonnikeiju-ralliautoihin.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
B-ryhmäläisten maine perustuu yhdistelmään paljon tehoa/pauketta ja huonot ajo-ominaisuudet. Nuo vuoden -87 A-ryhmäläiset olivat pahasti alitehoisia, erityisesti Salosen Mazda, mutta tilanne korjautui aika nopeasti.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Mitä te nyt jankkaatte taas turhasta? B-ryhmä on B-ryhmä, WRC on WRC, piste.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Noh korjataan nyt sitten (taas) näitä.. Kuin rautalangasta saisi vääntää kerran vuodessa faktat oikeiksi. No, aloitetaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B

Sieltä näet itskein, että osa kalustosta painoi ihan virallistenkin tietojen mukaan mm.820kg, ja viimeisissä evoversioissa painoa oli tosiaan sahattu tuostakin alemmaksi.

Mun matikka alkaa saamaan sellaisia +-400kg (aika hiton painava kassakaappi) painoeroja. Jokainen kilpailuautoilusta mitään ymmärtävä tajuaa millainen painoero tuo kilpa-autossa on. Vinks vinks: Formuloissa puhutaan "selvästi painavammasta autosta" kun siellä on tankissa 10kg enemmän toisella kuin toisella. Mitä sitten tuollainen 400kg on:alppu: Juuri näin.

Yö-ajamisen suhteen tässä jo muut keskustelijat kerkesivätkin sinua oikaisemaan.

Mitäs muuta.. No siinähän ne taas vaihteeksi. Tiesittekö muuten, että B-ryhmän autot kiihtyivät alle 2,5 sekuntia SORALLA 0-100 km/h. Siis kovempaa kuin edes nyky F1-autot ASFALTILLA!!

Voima puhui. Ne oli aikoja ne. Toivottavasti näihin aikoihin olisi vielä joskus paluu, mutta ilmeisesti FIA:n suuntaan pitää ostaa vain lisää hamekangasta kun tuhosivat WRC:tkin luokkaa alemmas jo viimekaudelle pudottaen jopa lussuista wanhoista WRC-autoista tehoja. Ihme pellejä sielläkin häärii näistä päättämässä:thumbfh:
Yritä nyt ees! :D:D

Tossa linkissäs Lankisen beeryhmän ihme painaa 970kg ja nykyinen Werssi painaa 1200kg. Löysä-Salosen ja Harjanteen ku laskee jakkaralle ni painoero ei oo enää kun reilun 100kg! Opi siitä matikkaa.

Vaan ennen vanhaan oli kyllä hienoo ku woima puhui. Hiekka lensi, eikä mitään tapahtunut. Oli ne aikoja ne. Onneks rallipiiritkii on vähä viisastunu niistä ajoista. :ahem:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ Paskan jauhanta on aivan eri kun asiasta puhuminen:D:D:D

Ennen oli ennen ja nyt on nytten,ihan turha on vertailla(mun mielestä):alppu:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Upea kuva. Maailman historian mahtavimmat,tehokkaimmat ja nopeimmat ralliautot (jätetään pois laskuista Pike`s Peak -vermeet, jotka nykyisellään muistuttanevat paljon sitä, millaisia B-ryhmäläiset muuten todennäköisesti olisivat nyt jos sarja olisi jätetty henkiin) ikinä vierellään näiden ohjusten pelottomat ohjastajat.

Olen tänne siteerannut paljon Kankkuset ja Salosen kommentteja siitä, miten uskomattoman lussuja A-ryhmäläiset ja WRC-autot olivat B-ryhmän petojen jälkeen. Lisätäänpä ryhmään myös Alen, joka WRC:tä 2000-luvun alussa (yllättävän kovaakin, taisi tulla ihan huippujen tahtia) "uusiokokeilleena" totesi silloinkin; "Eihän näissä ole moottoria ollenkaan". Ja noista ajoista WRC-autojen tehoja on leikattu vielä lisää:alppu:

Hamekangasta seniilille Todtille. Ilmeisesti ikä alkaa tekee tepposia muillekin kuin natsiorgia-Mosleylle hallinnon piirissä: Jean kun aikanaan nautti itsekin tallipäällikkönä näiden uskomattomien B-ryhmäläisten meiningistä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
"Eihän näissä ole moottoria ollenkaan".,.
Mutta yllättäen se taas unohtui että Markku sanoi miten hienoja nyky-autot ovat ajaa B-ryhmään verrattuna... Niissä kun on jotain sellaista mitä B-ryhmäläisissä ei ollut yhdessäkään. Nimittäin alusta ja ajo-ominaisuudet...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mutta yllättäen se taas unohtui että Markku sanoi miten hienoja nyky-autot ovat ajaa B-ryhmään verrattuna... Niissä kun on jotain sellaista mitä B-ryhmäläisissä ei ollut yhdessäkään. Nimittäin alusta ja ajo-ominaisuudet...
Toisaalta. Vatasen Ari totes joskus että Peugeotilla pystyi Korsikallakin vetelemään hantaakisladissa samalla tavoin kuin mihin oli Escolla sorakisoissa oppinut, A-ryhmäläisissä ei voima moiseen riittäny eikä välttämäti riitä WRC-autoissakaan. Nykyautoilla olis jääny Arin mukaan assulla tulokset tekemättä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Toisaalta. Vatasen Ari totes joskus että Peugeotilla pystyi Korsikallakin vetelemään hantaakisladissa samalla tavoin kuin mihin oli Escolla sorakisoissa oppinut, A-ryhmäläisissä ei voima moiseen riittäny eikä välttämäti riitä WRC-autoissakaan. Nykyautoilla olis jääny Arin mukaan assulla tulokset tekemättä.
Niin. Eihän kukaan ole millään lailla kiistänyt sitä etteikö B-ryhmäläisissä olisi ollut voimaa enemmän kuin riittävästi, päinvastoin. Se että tarmakilla voi vetää power-slideä ei tarkoita sitä että auto olisi nopeampi kuin WRC...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niin. Eihän kukaan ole millään lailla kiistänyt sitä etteikö B-ryhmäläisissä olisi ollut voimaa enemmän kuin riittävästi, päinvastoin. Se että tarmakilla voi vetää power-slideä ei tarkoita sitä että auto olisi nopeampi kuin WRC...
Pointtini oli lähinnä siinä, että sen B-ryhmän tykin voiman ansiosta nämä wanhan liiton suomikuskitkin pärjäsivät assulla, kun autoa pystyi viemään siten kuin oli soralla totuttu. Nykyautoilla se ei ole mahdollista vaan ajotyyli on enemmän rata-autoilua muistuttava ja niinpä nämä Lööpit sitten ajavatkin karkuun.
Tosin passiin katsomatta taitaisi olla näille nykykuskeille ylivoimainen haaste saada joku Lantsa S4 kesytettyä.

EDIT: Toisin sanoen Seb Loeb on varmaankin nopeampi DS3:n kuin S4:n ratin takana esim. Jyväskylässä, mutta olisin kokolailla vakuuttunut että Kankku tai Vatanen veisivät 205 T16 Pösöä ripeämmin kuin tämän päivän WRC-pelejä.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pointtini oli lähinnä siinä, että sen B-ryhmän tykin voiman ansiosta nämä wanhan liiton suomikuskitkin pärjäsivät assulla, kun autoa pystyi viemään siten kuin oli soralla totuttu. Nykyautoilla se ei ole mahdollista vaan ajotyyli on enemmän rata-autoilua muistuttava ja niinpä nämä Lööpit sitten ajavatkin karkuun.
Tosin passiin katsomatta taitaisi olla näille nykykuskeille ylivoimainen haaste saada joku Lantsa S4 kesytettyä.

EDIT: Toisin sanoen Seb Loeb on varmaankin nopeampi DS3:n kuin S4:n ratin takana esim. Jyväskylässä, mutta olisin kokolailla vakuuttunut että Kankku tai Vatanen veisivät 205 T16 Pösöä ripeämmin kuin tämän päivän WRC-pelejä.
Outoja aikakoneskenaarioita. Jos jotenkin saataisiin sellainen skenaario kehiteltyä, missä nykypaskahousuitkupillikuski pääsisi ajamaan historiikkiautoa tarpeeksi kauan (tottuakseen, kuten mihin tahansa) ja ajaakseen oikeasti täysiä, niin saattaisi vähän pelottaa, että hajoaako sittenkin pilvilinnat... :rolleyes:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tosin passiin katsomatta taitaisi olla näille nykykuskeille ylivoimainen haaste saada joku Lantsa S4 kesytettyä.
Eiköhän monet nykykuskeistakin ole takavetotaustan omaavia junnuvuosiltaan ja varmasti on autonhallintataidot kohdillaan joten en usko , että olisi kauhean vaikeaa .
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
EDIT: Toisin sanoen Seb Loeb on varmaankin nopeampi DS3:n kuin S4:n ratin takana esim. Jyväskylässä, mutta olisin kokolailla vakuuttunut että Kankku tai Vatanen veisivät 205 T16 Pösöä ripeämmin kuin tämän päivän WRC-pelejä.
Ei taija Kankkukaan ihan niin huru-ukko vielä olla, ettei WRC:llä kerkeis. Se ero s/km on kuitenkin aika selkeä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Vertailu vanhojen ja uusien kuskien välillä on aika turhaa koska ajat ja tavat on niin erit mutta hauskaa se toki on... Itse pidän Kankkua ehdottomasti kaikkien aikojen parhaana kuskina vaikka Loeb onkin tällä hetkellä ylivoimainen. Mutta ei se taas mitenkään poista sitä tosiasiaa että nuhapumppu WRC:llä piestään B-ryhmäläiset mennentullen missä tahansa rallissa vaikka kuka olisi ajamassa. Kehitys kehittyy... Kumpikin on oman aikansa huipputuote eikä niitä pitäisi vertailla toisiinsa. Eihän F1:kään vertailla vaikka 80-luvulla oli turbomoottoreissa reilu 1000hv...
 
Ylös