Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5572
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Onkohan tämä jokin S4:n varhainen prototyyppi:
?
Eikös tuo ole mallimerkinnällä "038" kulkenut auto, eli juurikin S4:n varhainen prototyyppi. Ainakin auton ulkomuodosta olisi näin pääteltävissä. Kyseinen laite on VM:ssa esiteltykin jossain ?/84-numerossa.
Ja katollahan näyttäisi olevan Markun kypärä...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä toinen S4: proto, jonka väitetään olleen etumoottorinen(?):

technically front-engined... ...powerplant sits well back in the car :doubtful:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä lisää protokuvia 038:sta



Tässä ollaan jo melko lopullisissa korimuodoissa



Tässä taas ollaan vielä lähempänä Delta-katuautoa
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös tuo ole mallimerkinnällä "038" kulkenut auto, eli juurikin S4:n varhainen prototyyppi. Ainakin auton ulkomuodosta olisi näin pääteltävissä. Kyseinen laite on VM:ssa esiteltykin jossain ?/84-numerossa.
Ja katollahan näyttäisi olevan Markun kypärä...
Tämä kyllä näyttää 037:lta johon on vain laitettu joku jännä häkkyrä takaosaan, ehkä jotain aerodynaamisia testejä varten?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Löytyi vielä yksi kuva "katukori"-Delta S4:stä:



Vai onko tämä Delta S4:n Stradale-malli Martinin väreissä?
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Vielä S4:sista

Tälläisiä kotikutoisen näköisiä ne S-neloset (ja jotkut muutkin B-ryhmäläiset olivat). Hyvänä esimerkkinä tämä Grifone-tallin S4, jolla Fabrizio Tabaton voitti euroopanmestaruussarjan vunna -86. Siinäkin oli ekana ja toisena päivänä vähän erilaiset takakatteet, tämä jälkimmäinen oli vähän "rupusempi" ja paikkailtu.
San Marinossa tänä vuonna oli kolme Martini-väreissä ja yksi musta Esson-väreissä. Kaikissa oli vähän erilaisia katteita ja spoilereita joten kai niitä "kehitysversioita" tuli koko ajan lisää.


Musta Esso/Grifone Lancia Delta S 4 by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuo tehtaan väreissä oleva S4 ei kyllä ihan "aidolta" näytä, teippausten osalta ainakaan.. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kotikutoisesta tuli mieleeni Neil Allportin Mazda RX7 -86 vuoden Uuden-Seelannin rallissa. Olen luullut että b-ryhmän säännöt on hyvinkin tarkat osien suhteen, mutta ilmeisesti se ei ollutkaan niin nuukaa, kunhan lopputulos oli luokiteltujen mittojen mukainen.



Verraten niin sanotun tehtaan RX7



Esim. takasiiven kulma noissa ihan erilainen.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Siihen siipeen ne ulkoiset erot käytännössä jäävätkin; levikkeet jne samaa kamaa, kuten näkyy kun tarkasti katsoo.
Valototeutus poikkeaa myös hieman.

Tehdasauton kuvassa näkyvä spoileri on viimeisin(?) evo, siihen on rakennettu öljynjäähdytin sisälle.

Tuli näitä nuuskittua kun kaveri rakentaa moista historiciin ja jelppailin koriosajahdissa :)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuli näitä nuuskittua kun kaveri rakentaa moista historiciin ja jelppailin koriosajahdissa :)
Älä hemmetti! Ihanko b-ryhmäläistä rakentaa?
Mites tuo konepuoli onko tuo ruiskutekniikkaa vai kaasutin ja kuinka vaikea tuollaista Wankelia on huoltaa? En oikein hirveästi ymmärrä Wankel tekniikan päälle, mutta luulisi että aika hankalaa löytää viritys osia (mäntiä yms).
Meidän kylillä yksi tuollainen katumalli liikkuu ja täytyy sanoa, että on se hyvän näköinen ja yllättävän pieni auto.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuossa nettiauton Mazdassa on oudot levikkeet. Ei oikein b-ryhmän levikkeet eikä näytä oikein alkuperäisille 2-ryhmäläisillekkään. Ei ole oikein hyvän näköinen...
Tuo on joskus Lahti historickissa tullut nähtyä ja kyllähän siinnä on ihan kilpa-auton äänet.

Näyttäis noissa tehtaan b-ryhmäläisissä olevan kiinteät lamput. Painon säästöä sekin, kun on nostomoottorit jätetty pois.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Älä hemmetti! Ihanko b-ryhmäläistä rakentaa?

Meidän kylillä yksi tuollainen katumalli liikkuu ja täytyy sanoa, että on se hyvän näköinen ja yllättävän pieni auto.
Ei ole valitettavasti B-ryhmäläinen vaan 4.
Korisarjoja tuohon tosiaan etsin ja löysinkin, B-ryhmässä korisarja oli muuten sama mutta takaspoilerissa oli öljynjäähdytin, 4 ei. Ja juuri ilman jäähdyttimen reikää oleva spoikka oli vaikeampi löytää. Mutta kuvissa näkyvä ei-jäähdytin -versio se ei ollut vaan liki tuota tehdasauton siipeä oleva ilman reikää, ja tietysti, hieman eri muotoinen ettei saanut tehtyä vain reiän tukkimalla...

Saman hlön hallussa on myös liki päivittäin ajossa oleva punainen siviilipainos, aika patinoitunut.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ei ole valitettavasti B-ryhmäläinen vaan 4.
Korisarjoja tuohon tosiaan etsin ja löysinkin, B-ryhmässä korisarja oli muuten sama mutta takaspoilerissa oli öljynjäähdytin, 4 ei. Ja juuri ilman jäähdyttimen reikää oleva spoikka oli vaikeampi löytää. Mutta kuvissa näkyvä ei-jäähdytin -versio se ei ollut vaan liki tuota tehdasauton siipeä oleva ilman reikää, ja tietysti, hieman eri muotoinen ettei saanut tehtyä vain reiän tukkimalla...

Saman hlön hallussa on myös liki päivittäin ajossa oleva punainen siviilipainos, aika patinoitunut.
Jaa tuoko on myös 4-ryhmään luokiteltu?
Rata Mazdoissa mahtoi olla tuollainen jäähdyttimetön siipi. Mahtaa muutenkin olla rata-korisarja ilman etuspoileria tuossa nettiauton yksilössä (lienee tämä samainen jonka läjäämisessä olet ollut mukana) ja sen takia se näyttää hieman hassulle.

Mazda team Eurooppa aloitti ralliuransa käsittääkseni vuonna -83 2-ryhmäläisellä. Tuo kakkosryhmäläinen vissiin toimi jonkinnäköisenä b-ryhmän protona. Jos joku tietää siitä hyvän kuvan niin laittakoot. Tämä on toistaiseksi ainut minun löytämäni (Warmbold, Acropolis -83):


Tässä viellä Minna Sillankorvan ajokki, joka poikkeaa ainakin valaistukseltaan virallisen tehdas tallin autoista:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Piti viellä kaivella RX7 1-ryhmän luokitustodistus ja sieltähän tuo "rata"korisarja löytyy luokiteltuna "Valid for group2 only". Enpä ole koskaan nähnyt, että aikakudella olisi rallissa moista käytetty.
 
Ylös