Rallin B-ryhmä jutustelu

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Kukas väitti, että Quattrot ei käänny asfaltilla neulansilmiin? :D
Ei kääntyisi noin hyvin jos olisi etuveto mukana pelissä! Onkohan tuo muuten tarkoituksella takaveto?

Jaa tämä auto olikin joku replica, ei siis liity mitenkään B-ryhmäläiseen. siis muilta osin kuin ulkonäöltään.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
Viitaten tuohon Beresin pätkään, jokaisen rallifanin jolla on viitseliäisyyttä reissuiluun, pitäisi edes kerran käydä Barum-rallin kaupunkipätkällä ja nimenomaan bussipysäkillä. Ei haittaa vaikka joutuu 4-5 tuntia aiemmin mennä paikkoja varailemaan...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Samara

^^ On tuo kyllä ollut melkoinen viritys. Harmi että videolla ei ole ääniä!.
Onko jollain tietoo auton "spekseistä"?
Ei sinänsä spekseistä, mutta muistan kun auto ajoi Laajavuoressa 1987, eli sieltähän toi kuvakin on. Olihan se ärhäkämmän oloinen mitä sen vuoden A-ryhmän pelit. Mutta jos vertaa edellisvuoden B-ryhmäläisiin, niin kaukana oli suorituskyky niistä. Yksi noista prototyypeistä on Stasis Brunzan omassa museossa Riiassa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
B-ryhmän seuraajaksi tunnetusti kaavaillun S-ryhmän protoja ehti valmistua muutamia. Joskus täällä on käsiteltykin seuraavia autoja: Audi RS002, Lancia (Delta) ECV ja Toyota MR2 S222D. "Idän ihmeautot" Lada/Mosse jätän nyt käsittelemättä, mutta sen sijaan aikaisemmin on jäänyt pimentoon, että Mazdallakin oli jonkinlainen kehitelmä, uuteen "turvallisempaan superrallisarjaan"; RX-7 SA22
En ollutkaan kuullut tästä ennen, mutta muistaakseni Mazdan nimi on pyörinyt S-ryhmästä puhuessa. Mainitsemiesi lisäksihän Opelilla oli Kadett 4S
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
...ja noiden lisäksi aikoinaan jo puheeksi ottamani 405 T16 taisi olla alunperin kaavailtu S-ryhmään, mutta päätyi sittemmin menestyksekkäästi Pikes Peakiin ja Dakariin:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1599061&postcount=328
Edelleenkin minulle on pysynyt eräänlaisena arvoituksena, miksi lancia ECV:stä kehitettiin 2-versio, kun #1:kään ei päässyt ikinä tositoimiin. Jotkuthan kai uskoivat 80-luvun lopulla A-ryhmän jäävän parin vuoden kokeiluksi, jonka jälkeen siirryttäisiin takaisiin "oikeisiin ralliautoihin". :dunno:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
...ja noiden lisäksi aikoinaan jo puheeksi ottamani 405 T16 taisi olla alunperin kaavailtu S-ryhmään, mutta päätyi sittemmin menestyksekkäästi Pikes Peakiin ja Dakariin:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1599061&postcount=328
Edelleenkin minulle on pysynyt eräänlaisena arvoituksena, miksi lancia ECV:stä kehitettiin 2-versio, kun #1:kään ei päässyt ikinä tositoimiin. Jotkuthan kai uskoivat 80-luvun lopulla A-ryhmän jäävän parin vuoden kokeiluksi, jonka jälkeen siirryttäisiin takaisiin "oikeisiin ralliautoihin". :dunno:
Juu, kyllähän ECV:n 1-versiokin taisi valmistua vasta B-ryhmän kieltämisen jälkeen. Opelilla sen sijaan ainakin oli proto jo ennen Korsikaa 1986, tämän muistan jostain tänne skannatusta Vauhdin Maailman artikkelista.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olenkin usein harmitellut sitä, että B-ryhmä jouduttiin lopettamaan 1986, juuri kun se olisi kalustonsa puolesta alkanut kukoistaa. Toki superautoille olisi tullut loppu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, mutta olisi ollut mielenkiintoista nähdä 80-luvun lopulla esim. Lancia ECV:t kilpailemassa keskimoottori-Quattroja vastaan. :(
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Suosittelen tutustumaan Suomen AutoBildin viimeisimpään numeroon: Siellä joku harrastaja tehnyt Suomessa Quattrosta B-ryhmää muistuttavan tekeleen autotallissaan. Hyvin pienillä modauksilla 500hv ja 800Nm, mitattu 3sek 0-100 km/h.

Jos perusjamppa rakentaa autotallissa B-ryhmän ohjeilla noinkin liukkaan menopelin, niin voitte vain kuvitella millaisia raketteja oikeat, tehdasinssien suunnittelemat ja Audin kaikki osaaminen ja koko tehtaan voimavarat käytössä, voimansa tunnossa Inglostadtissa rakentamat B-ryhmäläiset olivat. Vetää arvostuksesta hiljaiseksi kovemmankin kaverin:thumbup:
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Protossa oli Zakspeedin 1860 cm³ Cossu kone, mutta kilpailuissa käytetyissä oli Opelin 400:sen pohjalle rakennettu kone.
Jäljillä, mutta google(?) ei kerro ilmeisesti ihan koko totuutta :)
2 ekaa Kadett Rallye 4x4:a oli varustettu Zakspeedin 1,86 l Ford BDA -pohjaisella turbokoneella jotka nähtiin -78--83 Zakspeedin rata-Capreissa (1,4 ja 1,7 l).
Tuo kuvassa ollut eka esitelty prototyyppi oli esittelytilaisuudessa konepelti lukittuna ettei edes GM:n oma henkilöstö saisi tietää asiasta, vain motorsport-porukka tiesi.
Voimansiirto oli sama kuin Martin Schanchen ideoima 4x4 Escort XR3:eensa yhteistyössä Mike Endeanin (ent. Hewlandin työntek.) kanssa tyhjästä loihtima, Xtrac (huom, ei myöhempi X-Trac). Aaltosen Rauno oli koeajanut -84 paikkeilla Zakin pihalla Schanchen autoa ja ihastunut, sitten "myynyt" idean Opelille. Ymmärtääkseni Martin ei tästä kostunut markkaakaan.

Voidaan väittää että auto oli Schachen luoma Xtrac/Gartrac Escort XR3 G4 naamioituna Opelin koriin.

Epäselvä kohta on valmistettujen autojen määrä, arvio vaihtelee 2-6 yksilön välillä. Väittävät opelistit että Vauxhall Astra 4S -86 ei olisi sama auto kuin tuo Kadett, mutta niissäkin oli kahdessa ekassa Zakin turbo-BDA...

John Welch ajeli yhdellä noista rallicrossia, siinä oli Zakin kone. EDIT: ihan alussa kai, myöhemmin Opelin 400 turbolla

Opel esitteli autot juuri ennen B-ryhmän tappoa, mutta olivat jo suunnitelleet koneiksi uuteen S-ryhmään 2,4 l vapari-16v:n, Manta 400 -moottoriin pohjautuvan. Sitä käytettiin muutamassa Paris-Dakar -autoissa. Siinä on muuten Cossun suunnittelema ja valama kansi :)
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Olenkin usein harmitellut sitä, että B-ryhmä jouduttiin lopettamaan 1986, juuri kun se olisi kalustonsa puolesta alkanut kukoistaa. Toki superautoille olisi tullut loppu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, mutta olisi ollut mielenkiintoista nähdä 80-luvun lopulla esim. Lancia ECV:t kilpailemassa keskimoottori-Quattroja vastaan. :(
Minä taas olen sitä mieltä, että B-ryhmän kohtaloksi koitui se, että mopo karkasi käsistä niin FIA:lta kuin autojenvalmistajiltakin, koska samalla kun tehoja lisättiin autoista tehtiin helposti palavia ja tulos oli se, että B-ryhmän autot muuttuivat kuolemanloukuiksi.

Jos ei olisi ahnehdittu tehoja ja autojen katteet olisi tehty huonosti palavasta materiaalista olisi B-ryhmän taru voinut jatkua pidempään ja muutamalta kuolemalta olisi vältytty.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Jäljillä, mutta google(?) ei kerro ilmeisesti ihan koko totuutta :)
Ei siihen googlea tarvita. :wink: Opel teki kaksi autoa 1986 Paris-Dakariin ja niissä kummassakin oli Opelin 400-kone. Tehdashan ei kai muita kilpailuja ajanut.
Epäselvä kohta on valmistettujen autojen määrä, arvio vaihtelee 2-6 yksilön välillä. Väittävät opelistit että Vauxhall Astra 4S -86 ei olisi sama auto kuin tuo Kadett, mutta niissäkin oli kahdessa ekassa Zakin turbo-BDA...
Sanoisin neljä: se proto Zaksin koneella (Opelilla tallessa edelleen, tosin väärässä värissä kun se on PD-Bastos väreissä) ja nuo kaksi Paris-Dakariin tehtyä. Vauxhall 4S oli taas Englannin Dealer Teamin S-ryhmään tarkoitettu proto, joka sekin jäi kokeiluasteelle. Tosin siihen kai käytettiin Kadett-projektiin tehtyä varakoria ja siinäkin oli 400:lle perustuva remmiahdettu kone. Sillä ajettiin vain yksi kilpailu ja se on Vauxhall Heritage Centerissä entisöitynä käsittääkseni.

John Welch ajeli yhdellä noista rallicrossia, siinä oli Zakin kone. EDIT: ihan alussa kai, myöhemmin Opelin 400 turbolla
Nuo kaksi Opelin Paris-Dakariin tekemää autoa myytiin Welchille, joka ainakin toista käytti rallicrossissa. Toinen niistä edelleen Englannissa ja toisen rippeet ilmeisesti Ruotsissa. Lisäksi Welchillä oli ilmeisesti Astra, johon oli ympätty joko tuosta toisesta osia tai niitä varaosia, joita Opelin tehdas ei kerinnyt hävittämään ennen projektin kuoppaamista. Siinä oli etulokasuojat ja konepelti erillisiä, eikä flippiä, niin kuin Opeleissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos ei olisi ahnehdittu tehoja ja autojen katteet olisi tehty huonosti palavasta materiaalista olisi B-ryhmän taru voinut jatkua pidempään ja muutamalta kuolemalta olisi vältytty.
Tuosta olen samaa mieltä. Vaikka hullua 80-lukua elettiinkin, olisi autojen tehot täytynyt saada pidettyä 500 hv:n "turvallisemmalla puolella"; toki rallitkin olisivat saaneet jo tuolloin olla paremmin järjestettyjä, jotta Portugal -86 kaltaisilta tragedioilta oilisi vältytty. :dunno:
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ei siihen googlea tarvita. :wink: Opel teki kaksi autoa 1986 Paris-Dakariin ja niissä kummassakin oli Opelin 400-kone. Tehdashan ei kai muita kilpailuja ajanut.

Sanoisin neljä: se proto Zaksin koneella (Opelilla tallessa edelleen, tosin väärässä värissä kun se on PD-Bastos väreissä) ja nuo kaksi Paris-Dakariin tehtyä. Vauxhall 4S oli taas Englannin Dealer Teamin S-ryhmään tarkoitettu proto, joka sekin jäi kokeiluasteelle. Tosin siihen kai käytettiin Kadett-projektiin tehtyä varakoria ja siinäkin oli 400:lle perustuva remmiahdettu kone. Sillä ajettiin vain yksi kilpailu ja se on Vauxhall Heritage Centerissä entisöitynä käsittääkseni.


Nuo kaksi Opelin Paris-Dakariin tekemää autoa myytiin Welchille, joka ainakin toista käytti rallicrossissa. Toinen niistä edelleen Englannissa ja toisen rippeet ilmeisesti Ruotsissa. Lisäksi Welchillä oli ilmeisesti Astra, johon oli ympätty joko tuosta toisesta osia tai niitä varaosia, joita Opelin tehdas ei kerinnyt hävittämään ennen projektin kuoppaamista. Siinä oli etulokasuojat ja konepelti erillisiä, eikä flippiä, niin kuin Opeleissa.
Jos olisi tykkää -nappi niin käyttäisin :ahem:

Ja pahoittelut provokatiivisesta sävystäni, se ei ollut tarkoitus... Vaikka kyllä se poiki hyvän vastineen, kiitos :)
Ongelma tulee itsellä siitä että löytyy vain hoppaan liittyviä kirjoja, ja tätä aihetta on luonnollisesti käsitelty vain sivulauseissa mm. Schanchen ja Zakin yhteyksissä. Koska painoarvo on muualla, voinee tiedossa toki virheitä olla.

Luin uudelleen; tulkitsen edelleen höpinät siten että Opelin 2 ekaa protoa olisi ollut turbo-bda:lla, ja toiseen olisi vaihdettu Dakariin 400 -kone.

Vauxhallilla tosiaan ajettiin vain yksi kisa, luokittelemattomien autojen kansallisessa kisassa Audi Sport rallyssä 11.10 1986, kuskeina Andrew Wood/Mike Nicholson. Sijoitus oli neljäs.

Welchin autoista: sinnekin kaikkivoipaa Zakin konetta on tarjottu opuksissa, ja olen mielestäni nähnyt kuvan Autosportissa jossa oli Sphere Draken väreissä bda-koneinen Opel/Vauxhall rx-varikolla luukut auki.

Voimansiirrosta: Onko tietoa onko 4S:ssä ja Rallye 4x4:ssä samat komponentit? Xtrac molemmissa?
4S:n kuvissa on isohkolla murikalla (ehkä 8" paikkeilla) oleva erillisjousitettu perä, perustuu ainakin kuoret johonkin vakioperään. Komponentti ei ole Fordin tuotantoa.
Jk. Tästä saadaan ehkä jälki Welchin Gartrag G4 Xtrac Escortiin (joita tehtiin kolme; Schanchen, Welchin ja viimeinen Niittymäen), siinä oli muista poiketen IRS -perä jäykän Atlaksen sijaan.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jos perusjamppa rakentaa autotallissa B-ryhmäläisen näköisen noinkin liukkaan menopelin, niin voitte vain kuvitella millaisia raketteja oikeat, tehdasinssien suunnittelemat ja Audin kaikki osaaminen ja koko tehtaan voimavarat käytössä, voimansa tunnossa Inglostadtissa rakentamat B-ryhmäläiset olisivat nykyisin. Vetää arvostuksesta hiljaiseksi kovemmankin kaverin:thumbup:

korjasin.
 
Ylös