Rallin B-ryhmä jutustelu

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Kuinkahan turvallinen tuo PikesPeak Pösö on verraten vaikkapa Polo wrc?
Todennäköisesti Pösö on turvallisempi, siinä kun ei ole säännöt juurikaan rajaamassa kuinka auto rakennetaan. Hintalappu siinä on varmaan monikertainen Volkkariin verrattuna. Osaako joku sanoa kuinka paljon Pösön rakennus on maksanut?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ja kaikki rahan uhraus Pösöltä vain yhden kilpailun voittamista varten.
Le Mansia varten rakennettuja autoja voidaan sentään hyödyntää muissakin kilpailuissa, mutta Loebin kilpurista tuli kuin nopeusennätysautosta museokappale välittömästi suorituksensa jälkeen. No ehkä ehkä Goodwoodissa tulevina kesinä vielä...
Painojakaumakaan ei nykyisissä WRC-autoissa ole erottava tekijä B-ryhmäläisiin ainakaan, jos verrataan etumoottorisiin (Audi Quattro, Citroen BX 4TC) ja mainostaahan BMW etumoottorisissa perusautoissaankiin 50/50 painojakaumaa, joten se ei vaadi välttämättä keskimoottorisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Todennäköisesti Pösö on turvallisempi, siinä kun ei ole säännöt juurikaan rajaamassa kuinka auto rakennetaan. Hintalappu siinä on varmaan monikertainen Volkkariin verrattuna. Osaako joku sanoa kuinka paljon Pösön rakennus on maksanut?
Pösössä näytti olevan aika paljon putkea + kuski istui keskellä joten on varmasti turvallisempi, mutta kulkeehan se myös kovempaa.

Hintalapusta en osaa sanoa, mutta projektissahan oli otettu suurin osa tekniikasta aiemmista lemans projekteista, joten ei se niin paljon maksanut kuin olisi nollasta rakennettuna maksanut.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nykyiset WRC:t on varmasti aika lähellä sitä S-ryhmää jota kuskit toivoivat aikanaan. Ehkä jopa siipiä ja spoilereita sallitaan nykyään enemmin. Muovia on sivuikkunat nykyäänkin.
Käsittääkseni nyky autoissa painojakauma on 50/50, tai ainakin hyvin lähellä sitä.
Mielestäni autot on nykyään hyviä ja järkeviä. Valmistajien ei tarvitse tehdä mitään 200 auton sarjaa, jotka myydään tappiolla, tai parhaassa tapauksessa puretaan. Voidaan keskittyä vaan siihen kilpa-auton rakentamiseen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ralliautojen siviiliversioissa on toki omaa viehätystään (niin A- kuin B- ryhmäläisten) ja eikös nyky-WRC:tkin rakenneta siinä mielessä "hölmöllä tavalla", että pohjana täytyy edeleen olla tuotantolinjalta tullut perusmalli, johon sitten tehdään kaikki sääntöjen sallimat ja määräämät muutokset, jonka jälkeen autosta korkeintaan ovenulkokahvat ovat enää alkuperäisiä sen sijaan, että autotehtaat saisivat suoraan rakentaa kilpa-auton "puhtaalta pöydältä".
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
Tuulilasin rallioppaassa oli juttua, että VW harkitsi ensin wrc-auton aihioksi Beetleä, mutta lopulta päädyttiin Poloon, kun Kupla olisi ollut liian "lifestyle"-henkinen. Olisivat vain olleet rohkeita. :rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mielestäni oli hassua, että kun B-ryhmän aikoihan Lancia ja Peugeot ottivat jo 1,8-litraisista koneista 5-600 hv, niin A-ryhmään siirryttäessä sallittiin moottooriksi tilavuudeltaan suurempi 2-litrainen turbo (toki kuristettuna).
Sen vuoksi nykyinen 1,6 litran tilavuus on järkevämpi (vaikka nuokin ovat kuristettuja) suhteutettuna B-ryhmään.
Tullaanko sitten joskus hamassa tulevaisuudessa siirtymään aikoinaan S-ryhmään kaavailtuihin 1,2 litraisiin (tai esim. 1,4 l) turboihin, jolloin kuristusta ei välttämättä enää tarvittaisi ollenkaan? :doubtful:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielestäni oli hassua, että kun B-ryhmän aikoihan Lancia ja Peugeot ottivat jo 1,8-litraisista koneista 5-600 hv, niin A-ryhmään siirryttäessä sallittiin moottooriksi tilavuudeltaan suurempi 2-litrainen turbo (toki kuristettuna).
Niin tylsä kuin kauden 1987 rallikausi olikin, olisi se ollut vielä tylsempi jos edes kaksilitraiset autot eivät olisi olleet sallittuja. Juuri millään autovalmistajalla ei olisi ollut valmiina kilpailukykyistä autoa (Renault?). Olihan tuo kahden litran luokitus aiemminkin voimassa ja monet nopeimmat autot olivat nimenomaan alle kaksilitraisia mutta turbokertoimen myötä luokiteltu yli kaksilitraisten luokkaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
745
Niin tylsä kuin kauden 1987 rallikausi olikin, olisi se ollut vielä tylsempi jos edes kaksilitraiset autot eivät olisi olleet sallittuja. Juuri millään autovalmistajalla ei olisi ollut valmiina kilpailukykyistä autoa (Renault?). Olihan tuo kahden litran luokitus aiemminkin voimassa ja monet nopeimmat autot olivat nimenomaan alle kaksilitraisia mutta turbokertoimen myötä luokiteltu yli kaksilitraisten luokkaan.
Mazda 323 oli 1,6-litraisella turbokoneella eli turbokertoimella 1,4 se oli 2,3-litrainen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Nythän jotkut ovat hekumoineet Pösön PP-auton jäljissä että olisi komeaa saada sen tyylisiä autoja oikean rallin puolelle. Mutta ei taida onnistua yliturvallisuushakuisessa nykyilmapiirissä, jossa kynnen katkeaminen on jo katastrofi.
Totta turiset kuoma; Nykyään "aikuiset" miehet itkevät mehipillit suussa perheauton painoisissa, turvalaitteilla läpeensä täytetyissä, puolet tehottomammissa "ralli"autoissa kun takavuosina kiidettiin B-ryhmän pedoilla surutta voimamoottoreilla pitkin rännejä yötäpäivää. Eikä valitettu, vaan hommat hoidettiin kuin tosimiehet konsanaan.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Totta turiset kuoma; Nykyään "aikuiset" miehet itkevät mehipillit suussa perheauton painoisissa, turvalaitteilla läpeensä täytetyissä, puolet tehottomammissa "ralli"autoissa kun takavuosina kiidettiin B-ryhmän pedoilla surutta voimamoottoreilla pitkin rännejä yötäpäivää. Eikä valitettu, vaan hommat hoidettiin kuin tosimiehet konsanaan.
Nythän mm. Hirvoskan kartanlukija Lehtinen ehti avautumaan että virka-ajan ulkopuolella ei pitäisi ainakaan soraralleissa ajaa ollenkaan kun tuo pöly ja pimeys haittaavat näkemistä. Kummasti se ei aikanaan haitannut lainkaan mm. Vode Silanderia ja Kiiki Kivimäkeä ja kumppaneita. Jos ennen pystyttiin ajamaan hehkulankapolttimoiden valossa pimeällä niin jo nyt on kumma ettei nyt pystyttäisi vaikka on auton keula täynnä Xenon valoja.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Nythän mm. Hirvoskan kartanlukija Lehtinen ehti avautumaan että virka-ajan ulkopuolella ei pitäisi ainakaan soraralleissa ajaa ollenkaan kun tuo pöly ja pimeys haittaavat näkemistä. Kummasti se ei aikanaan haitannut lainkaan mm. Vode Silanderia ja Kiiki Kivimäkeä ja kumppaneita. Jos ennen pystyttiin ajamaan hehkulankapolttimoiden valossa pimeällä niin jo nyt on kumma ettei nyt pystyttäisi vaikka on auton keula täynnä Xenon valoja.
Jep, toisaalta jos nämä pölyn perään itkijät laitettaisiin rintamalle talvisodassa, niin huonosti olisi Suomen käynyt.. Nykyajalle ominainen vellihousuus valitettavasti näkyy ralliautoilun puolella enenevissä määrin. Huomionarvoista se, että vielä hetki sitten jätkät ajoi puolet tehokkaammilla ja 300kg-500kg kevyemmillä autoilla ilman elektronisia turva-apuhössötyksiä sorarännejä yölläkin ja pitkiä aikoja putkeen. Nyt inistään jo perheautotehoisillakin peleillä äidin hamekankaan perään. Toki poikkeuksiakin on, esimerkiksi 9-kertainen maailmanmestari S.Loeb:han totesi pari vuotta sitten, että (silloin WRC-autoissa nykyistä enemmän tehoa vieläpä) yhtään vähempää ei enää saa olla tehoa, muuten ei tunnu enää miltään.

Ja Salonen totesi aikanaan nykyautoja tehokkaampiin A-ryhmäläisiin siirryttäessä "ettei näitä kehtaa kypärä päässä ajaakaan". Osuvasti sanottu, mutta Löysä edustikin vielä kultaista sukupolvea, joka kykeni ohjastamaan jopa B-ryhmän aikansa F1-autoja nopeampia soraränniohjuksia! Valittamatta vieläpä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistetaas taas, että Carlos Sainz ajoi jo vuonna 1990 Jyväskylässä A-ryhmän Celicalla kovempaa kuin B-ryhmän autot. Sama pätee moneen muuhunkin ralliin. Oikeastaan vain Ruotsin rallissa ja Uudessa-Seelannissa meni yli 10 vuotta rikkoa B-ryhmäläisten nopeusennätykset. Ehkä noin liukkailla teillä ei hyvä alusta, renkaat ja voimansiirto ole niin hyödyksi kuin raaka teho.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja Salonen totesi aikanaan nykyautoja tehokkaampiin A-ryhmäläisiin siirryttäessä "ettei näitä kehtaa kypärä päässä ajaakaan". Osuvasti sanottu, mutta Löysä edustikin vielä kultaista sukupolvea, joka kykeni ohjastamaan jopa B-ryhmän aikansa F1-autoja nopeampia soraränniohjuksia! Valittamatta vieläpä!
Tuosta olen eri mieltä. Vuoden 1987 A-ryhmän Lanciassa (Delta HF 4WD) ei tainnut olla edes 250 hevosta ja nekin mitä oli, olivat valmiita meetvursti-tehtaalle. Cossy Sierrassa oli kyllä voimaa, mutta sen siirtäminen tienpintaan oli kaksivetoisuuden ja Sierran kivikautisen alustan vuoksi hieman ongelmallista.
Sierralla olisi voinut ehtiä jos 2WD Cossyn ja vain N-ryhmään luokitellun XR4x4:n tekniikasta olisi rakennetty fuusio.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Muistetaas taas, että Carlos Sainz ajoi jo vuonna 1990 Jyväskylässä A-ryhmän Celicalla kovempaa kuin B-ryhmän autot. Sama pätee moneen muuhunkin ralliin. Oikeastaan vain Ruotsin rallissa ja Uudessa-Seelannissa meni yli 10 vuotta rikkoa B-ryhmäläisten nopeusennätykset. Ehkä noin liukkailla teillä ei hyvä alusta, renkaat ja voimansiirto ole niin hyödyksi kuin raaka teho.
Joku näistä kerran teki tarkempiakin aikalistauksia:

http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1817448&postcount=89
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1817562&postcount=108
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1817633&postcount=124

Linkint oli tallella, mutta valitettavasti kahta jälkimmäistä taulukkoa ei ole enää olemassa (kuvahostaus).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, noi taulukot oli otettu yksittäisistä pätkäajoista, jolloin saa erilaisen vertailun kuin pelkästään koko rallin nopeuksia katsomalla.
 
Ylös