Rallin B-ryhmä jutustelu

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nythän jotkut ovat hekumoineet Pösön PP-auton jäljissä että olisi komeaa saada sen tyylisiä autoja oikean rallin puolelle. Mutta ei taida onnistua yliturvallisuushakuisessa nykyilmapiirissä, jossa kynnen katkeaminen on jo katastrofi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
Et oo vissiin paljo fysiikkaan perehtyny? Rupee olemaan noiden nykyukkojen ropat aika kovilla aina kun osuu, sen verran eri kyydistä tulee puut vastaan..
Niin ja saatikka, jos teräskorin ja turvakaarien tilalla olisi pelkät kaaret ja lasikuitua ja keveyden sekä isompien siipien vuoksi mutkanopeudet vielä nykyistäkin isommat. Jos nykyautoille jotain tekisin, niin yksinkertaistaisin alustaa, jotta mutkanopeuden laskisivat ja pahimpiin hyppyihin joutuisi jopa hölläämään kaasua, jos haluaa selvitä ehjänä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Et oo vissiin paljo fysiikkaan perehtyny? Rupee olemaan noiden nykyukkojen ropat aika kovilla aina kun osuu, sen verran eri kyydistä tulee puut vastaan..
Fysiikka ja sen lait on aika irrelevantteja kun kyse on siitä että nykyään ei riskejä enää hyväksytä, ennen oli itsestään selvää/hyväksyttyä että jotkin asiat nyt vain on vaarallisia ja sillä selvä.

Sairain esimerkki on jenkkien halu muuttaa sotimisensa kokonaan robottipohjaiseksi ettei vain paikallista juhaa sattuisi leukaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Viikatemies vierailee nykyrallissa(kin) ihan liian usein, ilman mitään Pikes Peak -tyylisiä laitteita. Kynnenkatkeamiset taitaa viitata nyt lähinnä vormuloihin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Fysiikka ja sen lait on aika irrelevantteja kun kyse on siitä että nykyään ei riskejä enää hyväksytä, ennen oli itsestään selvää/hyväksyttyä että jotkin asiat nyt vain on vaarallisia ja sillä selvä.
Minusta se on aika relevanttia :D

Rallista ei riskejä saada pois muutakun lopettamalla laji. Sikäli tämä avautuminen ei tälle puolelle päde. Vormuloihin en ota kantaa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Vatasen voittoauton rekisterinumero Jyväskylässä-84 oli 704EXC75 ja Salosen evo-2 -85 oli myös 704EXC75?

http://i3.photobucket.com/albums/y100/autohabit/VatanenFinland84milk.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y100/autohabit/Salonen85Finland.jpg

Voittiko sama auto kahdesti, päivitettynä evona vain? WRC-aikanahan rekisterien siirto on ollut tavallista, esim. Colin McRaen Subarussa oli koko 96-vuoden N1WRC, vaikka Impreza meni rusinaksi vähän väliä.
Kyllä näyttäisi, että on ollut eri auto. Tuossa Forum Auton tiedoista näkee vähän että millä on missäkin ajettu:

corse 1984
m1 : reco nicolas
c1: course vatanen
c2: course nicolas

acropole 1984
m1 : reco nicolas
p4 : reco vatanen
c3: course vatanen
c4: course nicolas

mille lacs 1984
c3: reco vatanen
c5: course vatanen

san remo 1984
c2 : reco nicolas
c5 : reco vatanen
c7: course vatanen
c6: course nicolas

rac 1984
c7: course vatanen

monte carlo 1985
c5: reco salonen
c7: reco vatanen
m1: reco saby
c6: course saby
c10: course salonen
c11: course vatanen

suede 1985
m1: reco salonen
c4: reco vatanen
c10: course salonen
c11: course vatanen

portugal 1985
c6: reco salonen
c5: reco vatanen
c12: course salonen
c11: course vatanen

safari 1985
c7: reco salonen
c4: reco vatanen
c2: reco saby (entierement détruite)
c12: course saby
c8: course salonen
c9: course vatanen

tour de corse 1985
c5: reco salonen
c11: reco vatanen
c6: reco saby
c201: course saby ( premiere evo 2)
c10: course salonen
c16: course vatanen ( voir photo plus haut)

acropole 1985
c6: reco salonen
c11: reco vatanen
c10: course salonen
c17: course vatanen

new zélande 1985
c18: course salonen
c19: course vatanen

argentine 1985
c17: reco salonen
c7: reco vatanen
c18: course salonen
c19: course vatanen

mille lacs 1985
c10: reco salonen
c4: reco grundel
c202: course salonen
c203: course grundel

san remo 1985
p200: reco salonen
c11: reco saby
c204: course salonen
c202: course saby

rac 1985
c204: course salonen
c202: course grundel
c20: sundstrom
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Nythän jotkut ovat hekumoineet Pösön PP-auton jäljissä että olisi komeaa saada sen tyylisiä autoja oikean rallin puolelle. Mutta ei taida onnistua yliturvallisuushakuisessa nykyilmapiirissä, jossa kynnen katkeaminen on jo katastrofi.
Jos ralliautoista tehtäisiin sellaisia kuin sinä niiden haluat olevan niistä ei olisi mitään hyötyä, koska yksikään kuljettaja ei suostu ajamaan kuolemanloukuilla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Jos nykyautoille jotain tekisin, niin yksinkertaistaisin alustaa, jotta mutkanopeuden laskisivat ja pahimpiin hyppyihin joutuisi jopa hölläämään kaasua, jos haluaa selvitä ehjänä.
Tässähän se ja luulen että jotain on pakko kohta myös oikeasti tehdä. Mikko taisi tuossa VM:n kisa-oppaassa todeta että Ounissa ei ole yhtään nyppyä mihin tarvitsee jarruttaa... Kaikkiin voi vetää nostamatta jos vain kantti kestää... Kerjessä niillä kaikilla kestää. Ja Novikov taisi viime vuonna laskea Urrian hypyn yli nostamatta ilman että auto hajosi. Eli jollain rajalla ollaat taas. Toivottavasti muutos tulee jonkin muun tavan kautta kuin B-ryhmäläisillä...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuosta Samara EVAsta tulee aina mieleen toinen "idän ihmeauto":

Moskvich 2141-KR
B-ryhmä oli mielenkiintoista aikaa ralliautoilussa (varsinkin -86 vuoden kisat ennen Portugalia) ja itsekin haikailin ennen usein noiden mahtiautojen perään (kuten nykyisin haikailen 90-luvun FIA GT -kaluston). Peugeotin PP-auto antoi kuitenkin mielestäni melko lopullisen ja juhlavan vastauksen kysymykseen millaisia superralliautot olisivat nykytekniikalla joten tämän aukeaman ralliautoilun historian kirjassa voi nyt tyytyväisin mielin kääntää kiinni. Audin 5-koneen murinaa emme ainakaan MM-tasolla tule tuskin enää koskaan kuulemaan, mutta olen tyytyväinen siihenkin, että nykyisissä kilpureissa on jo ulkonäöllisestikin särmää verrattuna 90-luvun "perheautopaatteihin" (esim. Subaru Legacy) ja ensi vuonna sarjassa tulee sentään olemaan taas pitkästä aikaa 3 tehdastallia. Toki olisi mielenkiintoista nähdä eksoottisten materiaalien (kuten hiilikuidun) rantautuvan nyky-WRC-kalustoonkin, varsinkin kun alumiinin ym. käyttö aivan perushenkilöautoissakin alkaa yleistyä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Toki olisi mielenkiintoista nähdä eksoottisten materiaalien (kuten hiilikuidun) rantautuvan nyky-WRC-kalustoonkin, varsinkin kun alumiinin ym. käyttö aivan perushenkilöautoissakin alkaa yleistyä.
Öö? Imusarjat on hiilikuitua, samoin keulan ilmakanavat, korin sisäpuolen paneelit, kartturin jalkatuet ym. ym. Konepellissäkö sitä pitäs olla vai vanteessa?
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Öö? Imusarjat on hiilikuitua, samoin keulan ilmakanavat, korin sisäpuolen paneelit, kartturin jalkatuet ym. ym. Konepellissäkö sitä pitäs olla vai vanteessa?
Joo ja eikös tätä hiilikuidun käyttöä ole nykyään rajoitettu kustannussyistä. Kakslitraisten autojen aikana tuota hiilikuitua tais olla niin paljon yhdessä autossa, ettei B-ryhmäläisissä ollut yhteensäkkään niin paljon.

Ilmeisesti hiilikuitu pitäisi olla näkyvissä kuin jossain tuning-autoissa, teipatut konepellit, peilit yms..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koskapa tuohon ohimennen heittämääni hiilikuitutoiveeseen takerruttin ja selvitettiin noin syvällisesti, niin kaipa voisi todeta, ettei nykyautoja B-ryhmäläisistä (turvallisuutta lukuunottamatta) erota muu kuin paino ja imusarjan kuristin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15952
Sijainti
Tampereen lenkki
Koskapa tuohon ohimennen heittämääni hiilikuitutoiveeseen takerruttin ja selvitettiin noin syvällisesti, niin kaipa voisi todeta, ettei nykyautoja B-ryhmäläisistä (turvallisuutta lukuunottamatta) erota muu kuin paino ja imusarjan kuristin.
Moottorin sijainti ja siitä seuraava painojakauma...
 
Ylös