Protossa oli Zakspeedin 1860 cm³ Cossu kone, mutta kilpailuissa käytetyissä oli Opelin 400:sen pohjalle rakennettu kone.
Jäljillä, mutta google(?) ei kerro ilmeisesti ihan koko totuutta
2 ekaa Kadett Rallye 4x4:a oli varustettu Zakspeedin 1,86 l Ford BDA -pohjaisella turbokoneella jotka nähtiin -78--83 Zakspeedin rata-Capreissa (1,4 ja 1,7 l).
Tuo kuvassa ollut eka esitelty prototyyppi oli esittelytilaisuudessa konepelti lukittuna ettei edes GM:n oma henkilöstö saisi tietää asiasta, vain motorsport-porukka tiesi.
Voimansiirto oli sama kuin Martin Schanchen ideoima 4x4 Escort XR3:eensa yhteistyössä Mike Endeanin (ent. Hewlandin työntek.) kanssa tyhjästä loihtima, Xtrac (huom, ei myöhempi X-Trac). Aaltosen Rauno oli koeajanut -84 paikkeilla Zakin pihalla Schanchen autoa ja ihastunut, sitten "myynyt" idean Opelille. Ymmärtääkseni Martin ei tästä kostunut markkaakaan.
Voidaan väittää että auto oli Schachen luoma Xtrac/Gartrac Escort XR3 G4 naamioituna Opelin koriin.
Epäselvä kohta on valmistettujen autojen määrä, arvio vaihtelee 2-6 yksilön välillä. Väittävät opelistit että Vauxhall Astra 4S -86 ei olisi sama auto kuin tuo Kadett, mutta niissäkin oli kahdessa ekassa Zakin turbo-BDA...
John Welch ajeli yhdellä noista rallicrossia, siinä oli Zakin kone. EDIT: ihan alussa kai, myöhemmin Opelin 400 turbolla
Opel esitteli autot juuri ennen B-ryhmän tappoa, mutta olivat jo suunnitelleet koneiksi uuteen S-ryhmään 2,4 l vapari-16v:n, Manta 400 -moottoriin pohjautuvan. Sitä käytettiin muutamassa Paris-Dakar -autoissa. Siinä on muuten Cossun suunnittelema ja valama kansi