Rallin B-ryhmä jutustelu

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Welchin autoista: sinnekin kaikkivoipaa Zakin konetta on tarjottu opuksissa, ja olen mielestäni nähnyt kuvan Autosportissa jossa oli Sphere Draken väreissä bda-koneinen Opel/Vauxhall rx-varikolla luukut auki.
Welchin autossa on ollut ilmeisesti useampaakin erilaista moottorikokoonpanoa. Zakspeediä ja eri kokoonpanoja Opelin 400 moottoriin perustuen.

John Welch ran one or both Bastos Paris Dakar cars in RallyCross successfully for a number of years. At one stage the 2.4L Manta engine was Turbocharged with a turbo from a F1 BMW. The engine capacity was reduced to comply with regulations, a 1.4 multiplication factor was used (which changed to 1.7) for the up to 3.0 liter class and weight. A this point putting out a respectable 650BHP.
http://www.ynet.com.au/index.php?n=Opel.Specifications


Welchin auton pakoputki tuli ainakin viimeisinä vuosina ulos auton oikeasta kyljestä takapyörän edestä. Tämä ehkä viittaisi myös 400 koneen käyttöön, kun sen pakopuoli on samalla puolella.



Komea laitos joka tapauksessa! Teki lähtemättömän vaikutuksen tähän pikkupoikaan 80-luvun rallicross-kisoissa. :thumbup:

* * *

Edit: Tuossa onkin hieno lehtiartikkeli Welchin autosta vuodelta 1990. Opelin konetta oli silloin pellin alla. http://www.ynet.com.au/index.php?n=Opel.1990
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
"Vauxhallilla tosiaan ajettiin vain yksi kisa, luokittelemattomien autojen kansallisessa kisassa Audi Sport rallyssä 11.10 1986, kuskeina Andrew Wood/Mike Nicholson. Sijoitus oli neljäs."

Mikäs ralli tämä oli, olisko tarkempaa infoo kalustosta/ kuskeista?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Minä taas olen sitä mieltä, että B-ryhmän kohtaloksi koitui se, että mopo karkasi käsistä niin FIA:lta kuin autojenvalmistajiltakin, koska samalla kun tehoja lisättiin autoista tehtiin helposti palavia ja tulos oli se, että B-ryhmän autot muuttuivat kuolemanloukuiksi.

Jos ei olisi ahnehdittu tehoja ja autojen katteet olisi tehty huonosti palavasta materiaalista olisi B-ryhmän taru voinut jatkua pidempään ja muutamalta kuolemalta olisi vältytty.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin siis joka tapauksessahan B-ryhmä olisi loppunut 1988, koska S-ryhmään luokiteltujen piti olla 1987 laillisia (ei oikeutta pisteille) ja täysi siirtyminen niihin vuonna 1988.

Eli B-ryhmän jatkolla on oikeastaan turhaa spekuloida. S-ryhmä olisi saanut kestääkin, etenkin niillä muutoksilla millä se haluttiin A-ryhmän sijasta.
 
Viimeksi muokattu:

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Luin uudelleen; tulkitsen edelleen höpinät siten että Opelin 2 ekaa protoa olisi ollut turbo-bda:lla, ja toiseen olisi vaihdettu Dakariin 400 -kone.
Tässä voi sekoittaa tuo Opelin museoauto, joka on siis oikeasti GG KA 723 kilvillä ollut BDA-koneinen proto, vaikka se nykyään on maalattu kuten Paris-Dakariin osallistunut GG CY 252. Jotta asia ei olisi ihan niin helppo, niin se Paris-Dakar auto esiintyi myös kilvillä GG CX 684. Se toinen Paris-Dakar auto oli GG CY 253. Ja se neljäs oli Vauxhall 4S kilvillä GG KC 946. Sen aikainen Opel Sport pomo kertoi autoja tehdyn nuo neljä, ja vain ekassa protossa olleen BDA, Paris-Dakar Kadetteissa 400:sen vapaastihengittävä ja Vauxhall 4S:ssä kompressoriahdettu 400:sen kone.

Welchin autoista: sinnekin kaikkivoipaa Zakin konetta on tarjottu opuksissa, ja olen mielestäni nähnyt kuvan Autosportissa jossa oli Sphere Draken väreissä bda-koneinen Opel/Vauxhall rx-varikolla luukut auki.
Welch ajoi ennen Kadettia/Astraa BDA-koneisella Eskolla, olisiko kuitenkin kuva ollut sitä? Tai voihan Welch olla vaihtanut sinne itselle tutumman BDA:n, mutta Opelilta se oli lähtenyt 400:sen koneella. Eikös RX:ssä saanut silloin vaihtaa koneen toisen merkkiseen, kunhan sylinterien lukumäärä täsmäsi?

Voimansiirrosta: Onko tietoa onko 4S:ssä ja Rallye 4x4:ssä samat komponentit? Xtrac molemmissa?
Xtrac molemmissa, senpä takia toinen noista Paris-Dakar-Kadetteista löytyy nykyään Xtracin perustajan tallista. Ja se toinen, jonka Welch ruttasi, meni 90-luvun alkupuolella Ruotsiin, jossa se sai luovuttaa voimansiirtolinjansa RX-Audille.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Jos nyt pilkkua viilataan, niin siis joka tapauksessahan B-ryhmä olisi loppunut 1988, koska S-ryhmään luokiteltujen piti olla 1987 laillisia (ei oikeutta pisteille) ja täysi siirtyminen niihin vuonna 1988.

Eli B-ryhmän jatkolla on oikeastaan turhaa spekuloida. S-ryhmä olisi saanut kestääkin, etenkin niillä muutoksilla millä se haluttiin A-ryhmän sijasta.
Mopon karkaaminen käsistä B-ryhmän suhteen koitui kuitenkin myös S-ryhmän kohtaloksi, joten siinä suhteessa voidaan hyvin spekuloida sillä mitä olisi tapahtunut jos FIA olisi rajoittanut tehoja ja määrännyt katteet tehtäväksi sellaisesta materiaalista joka palaa huonosti.

Olisihan se ollut mielenkiintoista nähdä olisiko nykyisin yhtään erilaista kun B-ryhmän ja WRC:n välinen aikakausi olisi ajettu S-ryhmän autoilla A-ryhmän autojen sijaan, mutta sitä emme saa koskaan tietää kun FIA ei puuttunut ajoissa B-ryhmän autojen tehojen nousuun ja katteiden materiaaliin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuo edellisen sivun S-ryhmän Mazda oli itselleni täysin uusi tuttavuus.

Onkos b-ryhmän Mitsubishi Starion 4wd prototyyppi porukalle kuinka tuttu laitos?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Museum_Starion.JPG/800px-Museum_Starion.JPG

Starionissahan oli etumoottorista huolimatta hyvä painojakauma.
Wikipedian mukaan nelivetojärjestelmä käytti vahvistettua Pajeron jakolaatikkoa ja vetoakselit olivat hiilikuitua. Moottori oli 2 litrainen turbo. Painoa autolla oli karvan alle 1000 kg.
Lasse Lampi ilmeisesti voitti -84 Milles Pistes rallin protoluokan, sen lisäksi ainakin -87 Hong Kong- Peking rallissa yksi tuollainen oli mukana.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tässä voi sekoittaa tuo Opelin museoauto, joka on siis oikeasti GG KA 723 kilvillä ollut BDA-koneinen proto, vaikka se nykyään on maalattu kuten Paris-Dakariin osallistunut GG CY 252. Jotta asia ei olisi ihan niin helppo, niin se Paris-Dakar auto esiintyi myös kilvillä GG CX 684. Se toinen Paris-Dakar auto oli GG CY 253. Ja se neljäs oli Vauxhall 4S kilvillä GG KC 946. Sen aikainen Opel Sport pomo kertoi autoja tehdyn nuo neljä, ja vain ekassa protossa olleen BDA, Paris-Dakar Kadetteissa 400:sen vapaastihengittävä ja Vauxhall 4S:ssä kompressoriahdettu 400:sen kone.
Ok :)

Welch ajoi ennen Kadettia/Astraa BDA-koneisella Eskolla, olisiko kuitenkin kuva ollut sitä? Tai voihan Welch olla vaihtanut sinne itselle tutumman BDA:n, mutta Opelilta se oli lähtenyt 400:sen koneella. Eikös RX:ssä saanut silloin vaihtaa koneen toisen merkkiseen, kunhan sylinterien lukumäärä täsmäsi
Kuva ei ollut Gartrac -Escosta, 100% varma. Opelit ei ehkä suju mutta Fordeissa olen läksyni tehnyt :D
Joku vara- tai kokeilumoottori ehkä.

Xtrac molemmissa, senpä takia toinen noista Paris-Dakar-Kadetteista löytyy nykyään Xtracin perustajan tallista. Ja se toinen, jonka Welch ruttasi, meni 90-luvun alkupuolella Ruotsiin, jossa se sai luovuttaa voimansiirtolinjansa RX-Audille.
Eli Mikella on molemmat orkkikset, Schanchen Esco ja Opeli.
En muuten ihmettele Martinin haluttomuutta pitää monia menneitä aarteitaan tallissa, keskustelin parina vuonna miehen nähdessäni kisoissa, ja selkeästi ymmärsi että miehellä on suunta aina eteenpäin. Ei ollut kovin nostagiahenkinen. Ainakaan silloin.

Jk/OT Niittymäen Gartrac-Escon jäännökset ovat myös ruotsissa. Voimansiirto meni Järnbergin Cosworth -koneiseen (YB) RX Focukseen jo vuosia sitten. Ihan hyvä kestävyys xtrac -laatikolle jonka kestoajaksi Martinin mukaan eräs brittiläinen voimansiirtoguru sanoi "maksimissaan joitakin minuutteja"
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tuo edellisen sivun S-ryhmän Mazda oli itselleni täysin uusi tuttavuus.

Onkos b-ryhmän Mitsubishi Starion 4wd prototyyppi porukalle kuinka tuttu laitos?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Museum_Starion.JPG/800px-Museum_Starion.JPG

Starionissahan oli etumoottorista huolimatta hyvä painojakauma.
Wikipedian mukaan nelivetojärjestelmä käytti vahvistettua Pajeron jakolaatikkoa ja vetoakselit olivat hiilikuitua. Moottori oli 2 litrainen turbo. Painoa autolla oli karvan alle 1000 kg.
Lasse Lampi ilmeisesti voitti -84 Milles Pistes rallin protoluokan, sen lisäksi ainakin -87 Hong Kong- Peking rallissa yksi tuollainen oli mukana.
Alkanut tykästymään tuohon väritykseen pikkuhiljaa, kun tullut viime aikoina niin monesti vastaan.



86 kinuski rallissa näkyy tulleen toinen sija.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Kuva ei ollut Gartrac -Escosta, 100% varma. Opelit ei ehkä suju mutta Fordeissa olen läksyni tehnyt :D
Joku vara- tai kokeilumoottori ehkä.
Tutkiskelin lisää, kyllä siinä Welchin ekassa Astrassa rakennettaessa oli Zakspeed-kantinen kone 1987, mutta sillä ei taidettu vielä silloin kilpaa ajaa, Welch ajoi vielä Escortilla. Vasta kaudella 1988 Welch sai sen viivalle. Ja se eka ei ollut toinen noista Dakar-autoista, vaan siitä oli voimasiirto lainattu. Sitten kun 1990 kun Welch lippasi auton, niin se koritettiin uudelleen ja siihen käytettiin Kadett 4x4 projektista yksi varakori. Nuo Dakar-autothan oli liian painavia rx-käyttöön suoraan. Ne Dakar-autot kummatkin menivät Englannin GM Dealer Sport osastolle jatkokehitysprojektia varten eli siis Vauxhall Astra 4S-projektia.

Keniassa kun sillä Zaksin koneella varustetulla tehtiin testejä, niin kävi selväksi, että pitäisi rakentaa tuplaiskarit, mutta ei niitä sitten saatu. Siihen se Paris-Dakar kilpailu oikeastaan Kadettien osalta kaatuikin, kun iskareita meni sitä tahtia että huoltoauton varastosta loppuivat.

En muuten ihmettele Martinin haluttomuutta pitää monia menneitä aarteitaan tallissa, keskustelin parina vuonna miehen nähdessäni kisoissa, ja selkeästi ymmärsi että miehellä on suunta aina eteenpäin. Ei ollut kovin nostagiahenkinen. Ainakaan silloin.
Toisin kuin Matti, pari vuotta sitten kun juttelin, niin harmitteli, ettei pystynyt Pösöä pitämään omassa tallissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
S-ryhmän jääminen toteutumatta on mielestäni autourheilun suurimpia floppeja. :thumbfh: Vuosi-pari sitten kaavailtiin muistaakseni WRC:hen jonkinlaista RGT-luokkaa, jossa olisi ajettu takavetoisilla urheiluautoilla, ainoa, joka tähän ehdittiin luokitella taisi olla Lotus Exige R-GT:

http://www.lotuscars.com/gb/our-cars/current-range/exige-s-exige-r-gt
-Tuliko tästäkin samanlainen suunnitelmaksi jäänyt luokka? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vuosi-pari sitten kaavailtiin muistaakseni WRC:hen jonkinlaista RGT-luokkaa, jossa olisi ajettu takavetoisilla urheiluautoilla, ainoa, joka tähän ehdittiin luokitella taisi olla Lotus Exige R-GT:

http://www.lotuscars.com/gb/our-cars/current-range/exige-s-exige-r-gt
-Tuliko tästkin samanlainen suunnitelmaksi jäänyt luokka? :doubtful:
Onhan noita GT-autoja nähty ralleissa. On Ferraria, Porschea ja eikös Gardekin ajanut joskus jonkun yksittäisen skaban Italiassa Nissan 350 Z:lla ?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
GT-autoilla ajellaan kyllä kansallisia ralleja, mutta kaiketi ainoa luokka, jossa voi osallistua MM-ralliin on RGT. Ja ainakin 25.7.2013 ainoa RGT-luokkaan luokiteltu auto on tuo Lotus Exige. Minä en ole kyllä mitään virallista tietoa nähnyt, ettei luokkaan voisi enää luokitella autoja, mutta kokolailla unohtunut luokka se kyllä on.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
GT-autoilla ajellaan kyllä kansallisia ralleja, mutta kaiketi ainoa luokka, jossa voi osallistua MM-ralliin on RGT. Ja ainakin 25.7.2013 ainoa RGT-luokkaan luokiteltu auto on tuo Lotus Exige. Minä en ole kyllä mitään virallista tietoa nähnyt, ettei luokkaan voisi enää luokitella autoja, mutta kokolailla unohtunut luokka se kyllä on.
Tuossa taisi käydä jotenkin niin, että säännöt väännettiin Lotuksen toivomuksesta sellaisiksi ettei yksikään kansallisista GT-autoista kelpaisi ja sitten Lotuskin lopetti koko projektin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koko MM-sarjan tanssiessa Sebastienin (Loebin luovutettua kruununsa Ogierielle) tahdissa, olisi virkistävää nähdä rallien "täyteluokkana" tuollainen GT-sarja, jossa olisivat vastakkain esim. Porsche Boxter, Lotus Exige ja Alfa Romeo 4C. :)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Koko MM-sarjan tanssiessa Sebastienin (Loebin luovutettua kruununsa Ogierielle) tahdissa, olisi virkistävää nähdä rallien "täyteluokkana" tuollainen GT-sarja, jossa olisivat vastakkain esim. Porsche Boxter, Lotus Exige ja Alfa Romeo 4C. :)
Miksi ostaa Halpa-Hallin alennuslaarin sandaalit, kun voisi ostaa Bugattin käsintehdyt nahkakengät suoraan Italiasta?

Itse näkisinkin tuollaisen täyteluokan kalustona Porsche 997 GT-2:sta, Corvette ZR-1:stä, Ferrari 458 Italiaa yms. Olisi huomattavasti mielenkiintoisempaa katseltavaa:thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Itse näkisinkin tuollaisen täyteluokan kalustona Porsche 997 GT-2:sta, Corvette ZR-1:stä, Ferrari 458 Italiaa yms. Olisi huomattavasti mielenkiintoisempaa katseltavaa:thumbup:
-Varmasti myös vaarallisempaa. Kun meneisi "metsähallituksen puolelle", niin rytisi oikein huolella ja ruumiita kaivettaisiin hiilikuitusirpaleiden seasta.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
-Varmasti myös vaarallisempaa. Kun meneisi "metsähallituksen puolelle", niin rytisi oikein huolella ja ruumiita kaivettaisiin hiilikuitusirpaleiden seasta.
Ei tuollaiset autot pystyisi WRC:tä kovempiin vauhteihin kaikista mahdollisista tehoista huolimatta ja turvallisuus on hyvällä tasolla. GT3 Porschet on ihan vastaantulijoita s2000-autoihin verrattuna.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
GT-autoilla ajellaan kyllä kansallisia ralleja, mutta kaiketi ainoa luokka, jossa voi osallistua MM-ralliin on RGT. Ja ainakin 25.7.2013 ainoa RGT-luokkaan luokiteltu auto on tuo Lotus Exige. Minä en ole kyllä mitään virallista tietoa nähnyt, ettei luokkaan voisi enää luokitella autoja, mutta kokolailla unohtunut luokka se kyllä on.
FIA (WMSC) muutti sääntöjä kesäkuun kokouksessaan. Nykyisin R-GT auton ei tarvitse olla valmistajan luokittelema vaan ”virittäjä” voi kehittää auton ja hakea teknisen passin autolle.

http://www.fia.com/world-motor-sport-council-4

” In order to promote the entry of R-GT cars in FIA rallies, with immediate effect tuners will be permitted to develop cars, in accordance with the criteria defining eligible cars. The FIA will issue a technical passport, allowing the car to be eligible for events accepting R-GT cars.”

Toivottavasti tämä konsti lisää GT autojen määrää tulevaisuudessa ja lisäsihän se kaluston moninaisuutta FIA ralleissa vaikka niillä ei voitettaisikaan ralleja.

Selailin vähän näitä uusia sääntöjä ja enää ei ole esim. painon ja vapaasti hengittävän / turbo moottorin mukaisesti määräytyvät kuristimen halkaisija vaan minimi paino / teho suhteen on oltava 3,4 kg / hv.

http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/256 (13-14)_28.06.2013-NEW.pdf
 
Ylös