Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5579
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Koska Katalonia alkaa vasta huomenna, niin tänään voi vielä hyvällä omallatunnolla fiilistellä B-ryhmää. Korsikan 1985 ja 1986 tapahtumista on jo puhuttukin, mutta ei se ihan tapahtumaköyhä ralli ollut myöskään 1984. Kyseessähän oli Peugeotin nelivedon ensiesiintyminen ja todella lähellä oli, ettei Ari olisi skoolannut maitolasilla jo tuolloin tallin ensimmäisen voiton kunniaksi. 205 Turbo 16:n lisäksi ensiesittelyn koki Audin ”pätkä-Quattro”, luonnollisestikin Röhrlin ohjaamana.

Korsikalla oli tuolloin 80-luvun alkupuolella omituinen ja vallitsevan käytännön vastainen tapa antaa lähtönumero 1 aina jollekin muulle, kuin edellisen vuoden voittajalle. Tämä perversio oli jatkunut ainakin jo koko 80-luvun:

1980: nro 1 Salonen (1979 voittaja Darniche numerolla 5)
1981: nro 1 Salonen (1980 voittaja Therier numerolla 6)
1982: nro 1 Bettega (1981 voittaja Darniche numerolla 10)
1983: nro 1 Andruet (1982 voittaja Ragnotti numerolla 2)

Vuonna 1984 arvontageneraattori oli arponut ensimmäisen lähtönumeron jälleen Bettegalle. Sillä tuskin oli muuta, kuin korkeintaan henkistä merkitystä, mutta yhtä kaikki, vakuuttavan alun myöhemmin kohtalokseen koituvalla saarella Bettega tarjoili. Seitsemälle ensimmäiselle pätkälle kuudet pohjat ja plakkarissa tuhti johtoasema. Mutta mutta… sitten tuli EK8. Lancian kelitiedustelu oli mennyt totaalisen mönkään ja koko katras lähetettiin matkaan slikseillä vaikka pätkällä alkoi pian Bettegan startattua tulla vettä kuin aisaa. Kärkimies veti pihalle, saldona kaksi rengasrikkoa. Attilio vaihtoi oman vararenkaansa alle ja jäi odottamaan tallikaveri Adartico Vudafieriltä toista. Tämä kuvio onnistuikin, mutta sen jälkeen pätkällä tuli vielä kolmas rengasrikko, jota varten piti odottaa toimitusta tallin helikopterilta. Muista Lancioista Biasion menetti tuolla pätkällä viisi ja Alen sekä Vudafieri kaksi-kolme minuuttia. Lopputuloksena noviisitalli Peugeot huomasi pitävänsä kisassa yht’äkkiä kaksoisjohtoa; Ari oli kärjessä ja vanha Korsikan veteraani Jean-Pierre Nicolas toisena. Tilannetta edesauttoi se, että Röhrlin uusi Quattro hyytyi sekin kyseiselle pätkälle moottoririkkoon.

Markku ei tapansa mukaan ollut valmis kuitenkaan luovuttamaan ja takoi toisen päivän kahdeksasta pätkästä pohjat viidelle. Parhaana suorituksena tilille kirjattiin 41 sekunnin pohjat 58,30km mittaiselle EK16:lle. Samalla pätkällä Arilta meni sopivasti rengas, ja kun Nicolas oli myös kärsinyt koko päivän erilaisista ongelmista, niin kisan viimeiseen päivään lähdettin tilanteesta:

1. Vatanen 8:09.54
2. Alen + 1.47
3. Biasion + 6.03
4. Ragnotti + 8.33
5. Saby + 18.45

Vikan päivän ensimmäinen pätkä alkoi mukavasti klo 05. Sää oli karmea ja Lancia lähetti edellisenä päivänä keskeyttäneen Vudafierin yöllä ennen sulkuaikaa reitille tekemään kelihuomioita Alenille. Sitä tarina ei kerro, oliko tästä lopulta ratkaisevaa hyötyä vai ei, mutta Vatanen ratkaisi pelin itse vetämällä pihalle heti päivän avauspätkällä, pimeyden vielä vallitessa. Ari ja Terry Harryman ehtivät hädin tuskin autosta ulos, kun se jo leimahti liekkeihin. Keliolosuhteista johtuen kukaan takana tulleista ei huomannut rotkosta nousevaa savupilveä. Markku tiesi pätkän jälkeen tilanteen ja rullaili rauhassa toiseen peräkkäiseen Korsikan voittoonsa. Takana käytiiin kuitenkin vielä kovaa kamppailua; ennen viimeistä päivää Jean-Pierre Nicolas oli uudella Peugeotillaan viisi ja puoli minuuttia Stig Blomqvistin pitkän Quattron perässä. Viimeisen päivän pätkät olivat kuitenkin juuri niitä, joilla Peugeot oli ennen rallia testannut ja Nicolas alkoi kaventaa eroa todenteolla heti aamusta. Tilanteen huomasi ja ymmärsi myös vanha hyväntekijä Cesare Fiorio, joka tarjosi auliisti kollegansa Jean Todtin käyttöön kaiken Lancian keräämän kelitiedon ja rengassuositukset. Kaikki Audilta poissaadut pisteet lämmittäisivät mieltä. Viimeiselle pätkälle lähdettäessä Nicolas’n ja Blomqvistin ero oli kokonaista 33 sekuntia. Normaaliolosuhteissahan se toki riittäisi Stigun kaltaiselle ammattilaiselle helpostikin, mutta Korsikalla eivät samat lainalaisuudet tunnetusti päde. Viimeiseksi pätkäksi oli ohjelmaan kirjattu 83-kilometrinen hirviö Liamone-Vero, ja kuinka ollakaan Nicolas kellotti pohja-ajaksi 59.52, joka oli 1.38 nopeampi kuin Blomqvistin aika. Loppupeleissä Fiorion pikavoitto ei kuitenkaan kantanut loppuun asti, kun Blomqvist vei henkilökohtaisen ja Audi merkkikohtaisen mestaruuden kauden päätteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
Päivä siihen kului kun laski eniten pisteitä keränneet kuljettajat ralleista.

Stig Blomqvist keräsi neljästä rallista eniten pisteitä vuosina 1982-1986 (Ruotsi,Akropolis,Argentiina sekä Suomi).

Walter Röhrl (Monte sekä San Remo) , Björn Waldegård (Safari & Norsunluurannikko) sekä Hannu Mikkola (Portugali & Iso-Britannia) keräsivät kahdesta rallista eniten pisteitä samoina vuosina, ja kertaalleen korkeimmat pisteet ralleista keräsivät Timo Salonen (Uusi-Seelanti) sekä Markku Alen (Korsika).

Eli johtopäätöksenä voisi vetää, että Stigu olisi paras kuski? :D
Mielenkiintoista dataa :thumbup:. Tämän innoittamana tein vielä muutaman tallikaverivertailun.


Blomqvist vs. Röhrl 1984-1985

Pisteet
95-65 Blomqvist

Voitot
1-1

Pätkäpohjat
80-72 Blomqvist
Skippasin 1984 Korsikan ja Akropoliksen laskuista, koska Röhrl oli niissä ralleissa jo mukana Sport Quattrolla. Tasainen pari jonka Blomqvist vie niukasti. Tästä huolimatta pitäisin melkeinpä Röhrlin statseja hieman vakuuttavimpina, kun otetaan huomioon Blomqvistin kokemus Audista, nelivedosta, vasurilla jarruttamisesta ym. Lisäksi Audi ilmeisesti halusi lähestyä 1984 kautta nimenomaan ajatuksella, että Blomqvist ajatetaan maailmanmestariksi. Hannu ja Walter olivat jo maailmanmestareita, eivätkä enää niin kiinnostuneita maailmanmestaruudesta ajamisesta muutenkaan. Röhrlille osui myös enemmän teknisiä ongelmia kuin Blomqvistille, joka myös verottaa Röhrlin tilastoja.


Mikkola vs. Röhrl 1984-1987

Pisteet
98-51 Mikkola

Voitot
2-1 Mikkola

Pätkäpohjat
39-36 Mikkola
Neljä kautta, mutta ainoastaan kahdeksan vertailukelpoista rallia (1984 Akropolis skipattu taas edellämainituista syistä), eli dataa on vähän. Siitä huolimatta Mikkolan voitto jokaisella osa-alueella on kieltämättä hieman hämmentävää.


Bettega vs. Biasion 1983-1985

Pisteet
61-51 Bettega

Voitot
0-0

Pätkäpohjat
33-15 Bettega
Halusin tutustua tähän pariin vielä hiukan tarkemmin. Walter Röhrlin mukaan Bettegan onnettomuudessa olisi ollut osatekijänä Attilion kokema paine Biasionin suunnalta, joka olisi saattanut Bettegan yliyrittämään väärässä paikassa. Bettegahan oli ollut 80-luvun johtava italialaiskuljettaja, mutta nuori Biasion oli paria kuukautta ennen Korsikaa ajanut Portugalissa itsensä viimeistään kaikkien huulille lähes sensaatiomaisella ajolla.

Etenkin kun huomioidaan Biasionin myöhemmät saavutukset, Bettegan statsit Mikiä vastaan osoittautuvat kuitenkin yllättävän koviksi. Mikillä oli toki vähemmän kokemusta, mutta toisaalta tilastot kertovat raakaa faktaa Bettegan potentiaalista ja nopeudesta.

Bettegan onnettomuuteen ei sinällään kai ole koskaan liittynyt minkäänlaista mystiikkaa, etenkin kun kartturille ei käynyt tilanteessa kuinkaan. Bettega oli tullut yksinkertaisesti ylikovaa nopeaan ja pomppuiseen mutkaan ja 037 oli lähtenyt salamannopeasti käsistä ja kirjaimellisesti hypännyt tien reunalta puihin. Osumakulma oli ollut huonoin mahdollinen Bettegan kannalta ja noutaja oli tullut välittömästi. Melko tyypillinen assuonnettomuus jossa auto sinkoaa pompuista yhtäkkiä ja täysin arvaamatta voimalla ulos tieltä. Onnettomuuspaikalla ei ilmeisesti ollut kuvaajia, mutta n. 700 metriä ennen onnettomuuspaikkaa oli ranskalainen videokuvaaja ja ainakin niissä mutkissa Bettegalla oli selvästi kova atakki päällä. Onnettomuushan tapahtui hyvin pian lähdön jälkeen ja Alén epäili onnettomuuden osasyyksi kylmiä kovaseoksisia renkaita.

Tässä onnettomuuspaikka Bossen kyydissä vuonna 2006. Onnettomuusmutka ajassa 3:46. Tie on toki tässä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä se oli vuonna 1985. Bettegan Lancia lähti käsistä 3:45 olevassa rytkyssä eli Bettega oli matkustaja jo ennen varsinaista onnettomuusmutkaa.
http://www.youtube.com/watch?v=5Sa9YH1rHG0&t=3m40s

Ja tässä vielä onnettomuuspaikka Google Mapsissa:
https://www.google.fi/maps/@41.7441765,9.0613177,3a,51.3y,233.75h,82.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjLR4Cp7YvXncql6a78fVUg!2e0!7i13312!8i6656

Sattumoisin muuten seuraavana vuonna se oli juuri tuo sama pätkä jossa Henkka päätti repäistä, ajaen huimat pohjat ja samalla siirtyen kisan johtoon. Videostylen koosteella on kuvaa kun Henkka tulee tuon pätkän loppua kohti aivan limitillä oikealle kääntyvään risteykseen. Jarrutusta ei olisi voinut kyllä jättää enää senttiäkään myöhäisemmäksi ja yleisö vain huokailee, että voiko tällainen ajaminen ja kuski olla edes tältä planeetalta.

Tässä tuo kyseinen klippi:
http://www.youtube.com/watch?v=Zk2B9aatEyM&t=10m39s

Ja tässä vertailun vuoksi Bosse samassa paikassa 20 vuotta myöhemmin:
http://www.youtube.com/watch?v=5Sa9YH1rHG0&t=12m41s

Bettegasta vielä, Attiliohan oli erityisesti Korsikalla todella nopea kuljettaja. Kuten DC tuossa edellisessä aivan mahtavassa 1984 Korsika-reportaasissa tuo ansiokkaasti esille, 1984 Korsikaa Bettega johti jopa näytöstyyliin ensimmäisenä päivänä, takomalla pohjia toisensa perään. Myös tuolle kohtalokkaalle pätkälle Bettega ajoi pohjat vuonna 1984. Attilio oli kaikinpuolin ilmeisesti hyvin pidetty kaveri rallipiireissä ja Biasionin tavoin melko rauhallinen luonteeltaan.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Vikan päivän ensimmäinen pätkä alkoi mukavasti klo 05. Sää oli karmea ... Vatanen ratkaisi pelin itse vetämällä pihalle heti päivän avauspätkällä, pimeyden vielä vallitessa. Ari ja Terry Harryman ehtivät hädin tuskin autosta ulos, kun se jo leimahti liekkeihin.
Tähän oli syynä sateen vaurioittama kypäräpuhelinjärjestelmä?
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Bettegan onnettomuuteen ei sinällään kai ole koskaan liittynyt minkäänlaista mystiikkaa, etenkin kun kartturille ei käynyt tilanteessa kuinkaan. Bettega oli tullut yksinkertaisesti ylikovaa nopeaan ja pomppuiseen mutkaan ja 037 oli lähtenyt salamannopeasti käsistä ja kirjaimellisesti hypännyt tien reunalta puihin. Osumakulma oli ollut huonoin mahdollinen Bettegan kannalta ja noutaja oli tullut välittömästi. Melko tyypillinen assuonnettomuus jossa auto sinkoaa pompuista yhtäkkiä ja täysin arvaamatta voimalla ulos tieltä. Onnettomuuspaikalla ei ilmeisesti ollut kuvaajia, mutta n. 700 metriä ennen onnettomuuspaikkaa oli ranskalainen videokuvaaja ja ainakin niissä mutkissa Bettegalla oli selvästi kova atakki päällä. Onnettomuushan tapahtui hyvin pian lähdön jälkeen ja Alén epäili onnettomuuden osasyyksi kylmiä kovaseoksisia renkaita.

Tässä onnettomuuspaikka Bossen kyydissä vuonna 2006. Onnettomuusmutka ajassa 3:46. Tie on toki tässä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä se oli vuonna 1985. Bettegan Lancia lähti käsistä 3:45 olevassa rytkyssä eli Bettega oli matkustaja jo ennen varsinaista onnettomuusmutkaa.
http://www.youtube.com/watch?v=5Sa9YH1rHG0&t=3m40s

Ja tässä vielä onnettomuuspaikka Google Mapsissa:
https://www.google.fi/maps/@41.7441765,9.0613177,3a,51.3y,233.75h,82.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjLR4Cp7YvXncql6a78fVUg!2e0!7i13312!8i6656


Bettegasta vielä, Attiliohan oli erityisesti Korsikalla todella nopea kuljettaja. Kuten DC tuossa edellisessä aivan mahtavassa 1984 Korsika-reportaasissa tuo ansiokkaasti esille, 1984 Korsikaa Bettega johti jopa näytöstyyliin ensimmäisenä päivänä, takomalla pohjia toisensa perään. Myös tuolle kohtalokkaalle pätkälle Bettega ajoi pohjat vuonna 1984. Attilio oli kaikinpuolin ilmeisesti hyvin pidetty kaveri rallipiireissä ja Biasionin tavoin melko rauhallinen luonteeltaan.

Oltiin tänä vuonna kattomassa tossa Bettegan paikassa, kyllä tuo paikka osui silmään heti pätkää läpiajaessa, vaikka ennen kisaa ei edes tiedetty että Bettegan paikka on kyseisellä pätkällä. Tajuttiin vasta aamulla paikalle kävellessä että ollaan Bettegan paikassa, sen verta varjossa oli muistomerkki ollut läpiajaessa että kukaan meidän porukasta ei ollut sitä huomannut. En tiedä miltä paikka oli näyttänyt Bettegan onnettumuus vuonna, mutta nyt se oli melko hämäävän näköinen kun kovasta kyydistä tultiin paikkaan ja sopivasti oli tyhjää takana. Melko syvä huntta tuolla ulkomutkassa on, mutta ei kuitenkaan mikään ihan älytön rotko sentään.

Tänä vuonna jenkki parivaljakko huimisteli vähän ton paikan jälkeen Fiestalla. Tossa Bossen videolla 4:04 kohdan vasurissa kallioon ja siitä pari rinkiä tietä pitkän muurin yli. Auto pysähty juuri noihin pieniin puihin tuossa seuraavassa oikeessa, siinä olisikin sitten olluit melkoinen pudotus jos puiden läpi olisi matka jatkunut.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
189
Tähän oli syynä sateen vaurioittama kypäräpuhelinjärjestelmä?
Ari ja Terry unohtivat ensin omat kypäränsä Pösön tehtaalle Pariisiin. Korsikalla käyttivät Markun ja Kiikin varakypäriä. Ari ja Terry, jostain kumman syystä, jättivät vikalle yötauolle kypärät autoon. Yö oli sateinen ja piuhat kostuivat.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
Ari ja Terry unohtivat ensin omat kypäränsä Pösön tehtaalle Pariisiin. Korsikalla käyttivät Markun ja Kiikin varakypäriä. Ari ja Terry, jostain kumman syystä, jättivät vikalle yötauolle kypärät autoon. Yö oli sateinen ja piuhat kostuivat.
Tuo Arin lainakypärä muuten myös irtosi päästä kaadon aikana ja se löydettiin vasta seuraavana päivänä paikallisten poikien toimesta. Pösö yhdistettynä Korsikaan oli harvinaisen epäonninen yhdistelmä Vataselle. Kolme kertaa Pösöllä Korsikalla ja joka kerta matka päättyi sairaalaan...viimeinen mälli nolla-autotehtävissä vuonna 2011.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
Mielenkiintoista dataa :thumbup:. Tämän innoittamana tein vielä muutaman tallikaverivertailun.


Blomqvist vs. Röhrl 1984-1985



Skippasin 1984 Korsikan ja Akropoliksen laskuista, koska Röhrl oli niissä ralleissa jo mukana Sport Quattrolla. Tasainen pari jonka Blomqvist vie niukasti. Tästä huolimatta pitäisin melkeinpä Röhrlin statseja hieman vakuuttavimpina, kun otetaan huomioon Blomqvistin kokemus Audista, nelivedosta, vasurilla jarruttamisesta ym. Lisäksi Audi ilmeisesti halusi lähestyä 1984 kautta nimenomaan ajatuksella, että Blomqvist ajatetaan maailmanmestariksi. Hannu ja Walter olivat jo maailmanmestareita, eivätkä enää niin kiinnostuneita maailmanmestaruudesta ajamisesta muutenkaan. Röhrlille osui myös enemmän teknisiä ongelmia kuin Blomqvistille, joka myös verottaa Röhrlin tilastoja.


Mikkola vs. Röhrl 1984-1987



Neljä kautta, mutta ainoastaan kahdeksan vertailukelpoista rallia (1984 Akropolis skipattu taas edellämainituista syistä), eli dataa on vähän. Siitä huolimatta Mikkolan voitto jokaisella osa-alueella on kieltämättä hieman hämmentävää.


Bettega vs. Biasion 1983-1985



Halusin tutustua tähän pariin vielä hiukan tarkemmin. Walter Röhrlin mukaan Bettegan onnettomuudessa olisi ollut osatekijänä Attilion kokema paine Biasionin suunnalta, joka olisi saattanut Bettegan yliyrittämään väärässä paikassa. Bettegahan oli ollut 80-luvun johtava italialaiskuljettaja, mutta nuori Biasion oli paria kuukautta ennen Korsikaa ajanut Portugalissa itsensä viimeistään kaikkien huulille lähes sensaatiomaisella ajolla.

Etenkin kun huomioidaan Biasionin myöhemmät saavutukset, Bettegan statsit Mikiä vastaan osoittautuvat kuitenkin yllättävän koviksi. Mikillä oli toki vähemmän kokemusta, mutta toisaalta tilastot kertovat raakaa faktaa Bettegan potentiaalista ja nopeudesta.

Bettegan onnettomuuteen ei sinällään kai ole koskaan liittynyt minkäänlaista mystiikkaa, etenkin kun kartturille ei käynyt tilanteessa kuinkaan. Bettega oli tullut yksinkertaisesti ylikovaa nopeaan ja pomppuiseen mutkaan ja 037 oli lähtenyt salamannopeasti käsistä ja kirjaimellisesti hypännyt tien reunalta puihin. Osumakulma oli ollut huonoin mahdollinen Bettegan kannalta ja noutaja oli tullut välittömästi. Melko tyypillinen assuonnettomuus jossa auto sinkoaa pompuista yhtäkkiä ja täysin arvaamatta voimalla ulos tieltä. Onnettomuuspaikalla ei ilmeisesti ollut kuvaajia, mutta n. 700 metriä ennen onnettomuuspaikkaa oli ranskalainen videokuvaaja ja ainakin niissä mutkissa Bettegalla oli selvästi kova atakki päällä. Onnettomuushan tapahtui hyvin pian lähdön jälkeen ja Alén epäili onnettomuuden osasyyksi kylmiä kovaseoksisia renkaita.

Tässä onnettomuuspaikka Bossen kyydissä vuonna 2006. Onnettomuusmutka ajassa 3:46. Tie on toki tässä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä se oli vuonna 1985. Bettegan Lancia lähti käsistä 3:45 olevassa rytkyssä eli Bettega oli matkustaja jo ennen varsinaista onnettomuusmutkaa.
http://www.youtube.com/watch?v=5Sa9YH1rHG0&t=3m40s

Ja tässä vielä onnettomuuspaikka Google Mapsissa:
https://www.google.fi/maps/@41.7441765,9.0613177,3a,51.3y,233.75h,82.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjLR4Cp7YvXncql6a78fVUg!2e0!7i13312!8i6656

Sattumoisin muuten seuraavana vuonna se oli juuri tuo sama pätkä jossa Henkka päätti repäistä, ajaen huimat pohjat ja samalla siirtyen kisan johtoon. Videostylen koosteella on kuvaa kun Henkka tulee tuon pätkän loppua kohti aivan limitillä oikealle kääntyvään risteykseen. Jarrutusta ei olisi voinut kyllä jättää enää senttiäkään myöhäisemmäksi ja yleisö vain huokailee, että voiko tällainen ajaminen ja kuski olla edes tältä planeetalta.

Tässä tuo kyseinen klippi:
http://www.youtube.com/watch?v=Zk2B9aatEyM&t=10m39s

Ja tässä vertailun vuoksi Bosse samassa paikassa 20 vuotta myöhemmin:
http://www.youtube.com/watch?v=5Sa9YH1rHG0&t=12m41s

Bettegasta vielä, Attiliohan oli erityisesti Korsikalla todella nopea kuljettaja. Kuten DC tuossa edellisessä aivan mahtavassa 1984 Korsika-reportaasissa tuo ansiokkaasti esille, 1984 Korsikaa Bettega johti jopa näytöstyyliin ensimmäisenä päivänä, takomalla pohjia toisensa perään. Myös tuolle kohtalokkaalle pätkälle Bettega ajoi pohjat vuonna 1984. Attilio oli kaikinpuolin ilmeisesti hyvin pidetty kaveri rallipiireissä ja Biasionin tavoin melko rauhallinen luonteeltaan.
Kun nuo kuvauspaikat minua sangen suuresti kiehtoo,niin olisiko mitenkään mahdollista,että tuo oikealle kääntyvä risteys olisi tässä? https://www.google.fi/maps/@41.664671,9.0135195,3a,75y,26.75h,77.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3Ah0HKTx30929ODEf85pLA!2e0!7i13312!8i6656
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5579
Sijainti
Suonionkatu 1 C
n. 700 metriä ennen onnettomuuspaikkaa oli ranskalainen videokuvaaja ja ainakin niissä mutkissa Bettegalla oli selvästi kova atakki päällä.
https://www.youtube.com/watch?v=DX8C_napXSM

Onnettomuushan tapahtui hyvin pian lähdön jälkeen ja Alén epäili onnettomuuden osasyyksi kylmiä kovaseoksisia renkaita.
https://youtu.be/AByUKpgK5Ys?t=1255

Sattumoisin muuten seuraavana vuonna se oli juuri tuo sama pätkä jossa Henkka päätti repäistä, ajaen huimat pohjat ja samalla siirtyen kisan johtoon. Videostylen koosteella on kuvaa kun Henkka tulee tuon pätkän loppua kohti aivan limitillä oikealle kääntyvään risteykseen. Jarrutusta ei olisi voinut kyllä jättää enää senttiäkään myöhäisemmäksi ja yleisö vain huokailee, että voiko tällainen ajaminen ja kuski olla edes tältä planeetalta.
Juuri tuota kohtaa on tullut alakouluikäisenä kelailtua Henri Toivonen-Legenda VHS:ltä todella monta kertaa. Tuo on aivan sairaan hieno kohta - silkkaa taidetta alusta loppuun: Henkka tulee paikkaan ihan miljoonaa, jarrutus on todella jarrutus ja tuo kiihdytys risteyksestä... ei ole leikattu turhan nopeasti pois eikä kukaan sönkötä mitään päälle... ah. Samalla nauhalla on myös se eh... laadukkaan musiikin tahdittama kooste Henkan '84 Jyskälästä. Olin pitkään aivan varma, että se on hienointa mitä liikkuvan kuvan saralla on koskaan toteutettu, mutta vuosien tauon jälkeen youtube-ajassa tehty uudelleenarviointi on johtanut siihen, että nykyisin tuo kohta täytyy katsoa mutella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
laadukkaan musiikin tahdittama kooste Henkan '84 Jyskälästä. Olin pitkään aivan varma, että se on hienointa mitä liikkuvan kuvan saralla on koskaan toteutettu, mutta vuosien tauon jälkeen youtube-ajassa tehty uudelleenarviointi on johtanut siihen, että nykyisin tuo kohta täytyy katsoa mutella.
Mahtavat synapopit :cool:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5579
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuten tunnettua, Walter Röhrl ei koskaan urallaan osallistunut Suurajoihin. Näin lähelle sitä kuitenkin päästiin 1982, että Opel oli ilmoittanut kisaan kaksi autoa ja Suurajo-oppaaseenkin oli laitettu toiveikkaana Walterin kuva. Ilmeisesti tuo ilmoittautuminen oli kuitenkin tehty puhtaasti Röhrliä varten, sillä lopultahan Opel toi Suomeen vain yhden auton eikä numerolla 11 startannut tuona vuonna kukaan.

Näytä liitetiedosto 26612

Näytä liitetiedosto 26613
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Nuo tilastot kuljettajien välisestä paremmuudesta pisteiden valossa oli ihan mielenkiintoisia laskelmia. Siitä tuli kuitenkin mieleen, että vielä B-ryhmänkin aikaan oli varsin erilainen filosofia kuljettajien MM-tittelin tärkeydestä, kuin mihin nykypäivänä on totuttu. Kuljettajien henkilökohtaisesta maailmanmestaruudesta on ajettu vuodesta 1979 ja silloin monikaan kuljettaja ei antanut tuolle tittelille mitään erityisen suurta arvoa. Oli tiettyjä yksittäisiä ralleja, joissa menestymistä arvostettiin yli kaiken, toiset kisat olivat taas vähemmän merkityksellisiä, eikä niihin viitsitty aina osallistua ollenkaan. Tuo asenne jatkui vielä jossain määrin 80-luvullakin. Monte Carlo ja RAC olivat kaikkien arvoasteikkossa korkealla ja niissä menestyminen oli tärkeää. Suomalaisille tietysti Suurajot ja jopa Tunturi-ja Hankiralli olivat vielä 80-luvun alussakin joillekin suomalais-ja ruotsalaiskuskeille kisoja, joissa haluttiin ehdottomasti olla viivalla. San Remo ja Korsika olivat puolestaan italialaisten ja ranskalaisten tärkeimpiä kisoja. Harva kuljettaja ajoi täyden kauden, vaan kisat olivat valikoituja eri syistä johtuen. Viime kädessä tietysti tallit tekivät päätökset, mihin kisaan lähdetään ja millä kokoonpanolla. Henk.koht MM-pisteet tulivat sivutuotteena kisoissa menestymisen kustannuksella ja vasta loppukaudesta alettiin vähän vakavammin ynnäilemään kenellä kuljettajilla on parhaat saumat MM-titteliin. Siinä kohtaa kisaohjelmaa alettiin sitten muokkaamaan niin, että MM-pysti saataisiin plakkariin. Tuo kisojen erilainen arvostus näkyi myös siinä, että joihinkin kisoihin harjoiteltiin aivan järjettömiä määriä. Suomalaiskuskitkin tahkosivat Jyskälän reittiä parhaimmillaan kymmeniä kertoja yötä päivää ja sillä tavalla saatiin jo merkittäviä eroja itse kisaa ajatellen. Vaihtelevat tasoerot selittyivät osaksi sillä, kuka oli jaksanut nuotitusaikana harjoitella eniten. Ne, jotka panostivat vähemmän harjoitteluun ja testaamiseen, olivat jo valmiiksi selvässä takaa-ajoasemassa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5579
Sijainti
Suonionkatu 1 C
MM-sarja nykymuodossaan (siis siten että tallit ovat velvoitettuja osallistumaan kaikkiin osakilpailuihin) on kuitenkin aika tuore keksintö. Taisi tulla 1995 tuo sääntö, että kaikkiin kisoihin pitää osallistua. Sivuhuomiona: saiko Mitsubishi koskaan mitään rangaistusta skipattuaan Portugalin 1995? Lisäksi 90-luvun alkuun asti sarjassa oli kilpailuja, joilla oli ainoastaan kuljettajien MM-arvo, eli tallipisteitä ei jaettu ollenkaan. Tallit luonnollisestikin välttelivät näitä kisoja kuin ruttoa. Kyllähän esim. joku Uusi-Seelanti 1988 on lähtölistaltaan niin täyttä kuraa että oikein hirvittää.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Tuo on ihan mielenkiintoinen pointti, että ennen yksittäisillä kisoilla oli ehkä enemmän merkitystä kuin tittelillä. Muistaakseni Saloselta tuli -86 vuodesta melko jyrkkä ei, kun kysyttiin laajeneeko ohjelma jos on MM-taistossa hyvin mukana. -91 (muistaakseni) Kankkuselta kysyttiin kumpi olisi tärkeämpi, kolmas titteli vai Suurajo-voitto. Silmääkään räpäyttämättä tuli Suurajo-voitto. Toki Juhalla oli ollut tarpeeksi vastoinkäymisiä kotikisassa että varmasti halusi sen melko lujaa
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joo eipä näkynyt esim. Rölliä kertaakaan Jyskälässä sen paremmin Fiatilla, Lancialla kuin Quattrollakaan. Sama pätee myös Francois Chatriotiin. Ajeli pääasiassa vain Korsikalla. 1991 uskaltautui Subarulla Ruotsiin. 1987 ajoi uransa laajimman MM-ohjelman Rellu 11 Turbolla kun osallistui Korsikan ja Monten lisäksi Portugaliin, Akropolikseen ja San Remoon. Tallikaverinsa Ragnotti ajoi tuona vuonna saman ohjelman mutta hänkään ei Suomeen uskaltautunut.
Mahtoiko Rellun tehdastiimi tuoda R5 Maxia kertaakaan Suomeen?
 
Ylös