Eka auto oli Opel Kadett D 1,2s vm.1982. Puolen vuoden ajon jälkeen vedin sen katolleen ojaan. Siihen asti se oli hyvä auto. Ei ehkä kaunein maan päällä, mutta luotettava.
Toinen oli samaa merkkiä, mallia Kadett E ja vuosimallia 1985. Ei läheskään niin hyvä, kuin D-malli. Ruostetta ja kaikenmoisia vikoja. Kansi täytyi vaihtaa, vesipumpun siimapyöriä meni muistaakseni 3 kappaletta, bensamittari ei toiminut, vetonivel meni vauhdista... Onneksi kaikkia ei enää muista.
Sitten siirryin japanilaiseen, Mitsu Galant 1,8 1988. Kaiken kaikkiaan hyvä peli. Jos edellinen omistaja olisi pitänyt parempaa huolta, olisin itsekin päässyt vähemmällä. Monenmoista osaa piti vaihtaa; vetareita, iskareita... Mitään pahaa sanottavaa itse autosta ei ole. Soratiellä meni kuin juna, suhteellisen hiljainen ottaen huomioon auton iän.
Seuraava ajopeli oli sitten Peugeot 406 2,0 1996. Nätti kuin mikä, täysin ruosteeton ja vähän ajettu. Oon aina tykännyt 406:n ulkonäöstä, mielestäni yksi ajattomimmista muotoiluista ikinä. Tekniikka vain ei ollut ihan kohdillaan. Eniten v¤tutti kojetaulun joulukuusi-ilmiö. Sellaiset merkkivalot, joiden olisi pitänyt palaa eivät palaneet ja päinvastoin. Alustasta kuului jotakin ihme kolahtelua, jonka alkuperää ei yksikään korjaamo -mukaan luettuna merkkihuolto- saanut selville. Sähkövikoja aivan perkeleesti. Kun yhdestä luuli päässeensä eroon, niin uusi tuli tilalle. Tai sitten sama vanha. Harmi sinäsä, koska ajettavuus Pösössä oli kohdillaan. Ja se ranskalaisautojen paljon puhuttu hiljaisuus... No, ainakin siihen kolahdukseen asti.
Nyt alla on Škoda Octavia 1,6 2003. Puolisen vuotta on tullut Oculla ajeltua ja ainut mitä on pitänyt uusia, on akku. Edellisen omistajan muksut on kohdelleet kaltoin sisustaa, mutta hiljattain hommasin höyrypesurin, jota täytyy ensi kesänä pahimpiin sotkuihin koittaa. Maalipinta on yllättävän arka. Nykyään käytettävät vesimaalit ei kestä samaan tapaan, kuin aiemmin käytetyt liuotinpohjaiset maalit. Pieni lenkki soratiellä ja aina löytyy uusia kiveniskuja.
Kyllä Škodaa tohtii suositella, jos edullista, luotettavaa ja pieniruokaista käyttöautoa etsii. Ja tavaratilahan näissä on valtava.
Tähänastinen kokemus kääntyy vahvasti plussan puolelle.