Risut/ruusut autoistasi.

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Tässä mun käyttöautoja parin vuoden ajalta, kun on ollut ajokortti.

Renault Clio 1994 (joulukuu 2009 - elokuu 2010)
+Kulutus maantiellä (4-5 litraa)
+Mukava ajettava

-Naisellinen
-Laatu hieman huonoa (peilit, ovenkahvat yms. jäi käteen)
-Pieni

Mitsubishi Lancer 1990 (elokuu 2010 - toukokuu 2011)
+Kulutus seka-ajossa (noin 6 litraa)
+Mukava ajettava
+Luotettava, ajoin autolla noin vuoden eikä koko aikana tullut yhtään varsinaista vikaa

-Maalipinnan lakka huonokuntoinen
-Konttiperäinen versio oli hieman epäkäytännöllinen

Suzuki Carry Van 1989 (tammikuu 2011 - maaliskuu 2011)
+Katseiden kerääjä!
+Lähti -31 asteen lämpötilassa käyntiin ilman lohkolämmitystä (Lancer ei lähtenyt)
+Yllättävän tilava pienistä ulkomitoista huolimatta

-Kaatumis herkkä
-Kylmä talvella
-Ahdas ajoasento

Lada Samara 1995: (toukukuu 2011 - syyskuu 2011)
+Vakaa ajettava moottoritiellä
+Perustekniikka luotettava

-Raskas ohjaus kaupungissa
-Pieniä sähkövikoja jatkuvasti

Mitsubishi Carisma 1998 (syyskuu 2011 -->)
+Tyylikkään näköinen (sport-malli)
+Kulutus noin 6 litraa
+Tehokas moottori
+Hyvät varusteet

-Hieman löysä ja vaeltava ajokäytös
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
2007 Citroen C4 Coupe 2.0 VTRS. Heinäkuun tarjouksesta, vaimon hyvä ystävätär vaihtoi hiljattain alaa ja tehtiin kaupat. Ajokokemusta vasta 1400km mutta selvästi paras autoni, vaikkei juuri kahta edellistä kalliimpi. Seuraillaan mielenkiinnolla onko sähköriesatkin saatu pois.
83tkm tuohon ajettiin kun lähti vaihtoon. Ei ollut edes niitä sähkövikoja. Miksiköhän lopulta lähdettiin autokaupoille?? No, paluu Volkkariin tapahtui.
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Jos tähän jotain paskan tärkeetä analyysia osais heittää:

Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V

+ Erinomainen ajettavuus
+ Ulkonäkö
+ Tehoja on ihan mukavasti
+ Luotettavuus
+ Varustelu

- Kulutus
- Tilat
- "Ominaisuudet" (Polttimot palaa millon mistäkin ja viime talvena takaoven kahva napsahti poikki :eek:)


Entiseen Fiat Stiloon verrattuna Alfan ajettavuus on aivan toista maata. Eipä haittaa yhtään että Stilo lähti kiertoon. :D
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tämänhetkinen vaunu

Seat Ibiza 1.8 FR Turbo -07

+Vääntö -> ajamisen helppous (vaihdelaatikkoa ei turhan tiuhaan tarvitse hämmentää)
+Kulkupuoli
+Ajettavuus varauksin (asvaltilla hyvä, kestopäällysteen ulkopuolella huono)
+Jämäkkyys (ei uskoisi pikkuautoksi)
+Istuimet varauksin (ratapäiville sivutuki riittämätön, istumakorkeus voisi olla reilusti matalampikin)
+Maavara riittää huonollekin tielle
+Muotoilu varauksin (kyljet ehkä turhan massiiviset)
+Hintaansa nähden hyvä paketti
+Tilat varsin mainiot pienelle autolle

-Alustan paukkuminen
-Ajettavuus kestopäällysteen ulkopuolella
-Runsas aliohjautuminen rata-ajossa
-Rengasmelu
-Näkyvyys taakse
-Pieni polttoainesäiliö
-Suurehko kulutus (~7,8l/100km)
-Matalaprofiilirenkaiden sisäsyrjien kuluminen huomattavan nopeaa eturenkaissa valmistajan suosituksenmukaisilla rengaspaineilla (+0,5 bar lisää ja ongelma näyttäisi poistuneen)
-Ohjaustuntuma voisi olla suorempi
-Materiaalien laatuvaikutelma välttävä (mm. turvavyöt rispaantuvat nopeasti ja penkkien kangas halpalaatua)


3 varsinaista vikaa ollut 2,5 vuoden aikana:
*ECP varoitusvalo heitti moottorin turvamoodille talvipakkasella (2 "buuttausta" ja ongelma poistui)
*Autopesun yhteydessä ajotietokone sippasi pariksi päiväksi kunnes purkin sisälle päässyt vesi kuivui.
*Kuljettajan oven mikrokytkin poissa pelistä (keskuslukitus temppuilee lievästi, sisävalo ei syty ovea avattaessa)


Tätä autoa ostettaessa mottona oli: ei enää nuhapumppua. Tämä pätee myös tuleviin autoihini.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nyt on huima pirssi. Peugeot 309, vm92 1,6l bentziini.
- Kuluttaa polttoainetta paljolti
- Ruma
- Kaiuttimet ja mankka sökönä
- Vähän kaikki falskaa ja vuotaa
- Kytkin luistaa
- Käynti pätkii
- Ei ole vanteita talvirenkaita varten
- Haisee Wunderbaumille
- Lukot ei toimi
+ Mennyt läpi katsastuksesta

Eli plussan puolella mennään.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
2003 Ford Fiesta 1,4i

Tällänen tuli ostettua marraskuun alussa, mittarissa oli tällöin vähän päälle 148000 km. Tarkoituksena oli ostaa kohtuuhintainen auto, jolla pärjäilisi ainakin muutaman vuoden ilman isompia ongelmia. Kaupan päälle autoliike kustansi katsastuksen ja auto meni läpi ilman mitään huomautuksia. ;)

+ Nautittava ajettavuus ja ohjaus
+ Sisätilat ja tavaratila suhteessa kokoon
+ Ilmastointi (useimmissa tämän hinta/kokoluokan autossa ei ole ilmastointia)
+ Ulkonäkö (näyttää autolta ja on vielä suht modernin näköinen)

- Melu
- Ratin etäisyyssäädön puute
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Suzuki Swift 1.2 Hot Chili 2011

+ Polttoaineen kulutus, pienet käyttökulut (edullinen vakuutus, huolto, käyttömaksu jne.)
+ Ohjaustuntuma ja -tarkkuus, mainiot ajo-ominaisuudet.
+ Ajoasento 192 cm kuskille OK, matkustamon tilat kokoluokassaan, kuljettajan ergonomia.
+ Vaivattomin kytkimen ja vaihteiston yhteistoiminta evö
+ Ponnekas kulku kierroksia käytettäessä (moottori huomioiden)
+ Lämmityslaite vaikuttaa tehokkaalta

- Heikot lähivalot, xenoneita ei löydy lisävarustelistalta
- Ahtamattoman pikkukoneen olematon alavääntö
- Melu moottoritiellä
- Pissapojan säiliö saisi olla riittoisampi
- Takapaksi ostoskassitasoa
- Vakionopeudensäädintä ei saatavana tehdasvarusteena
- Lapinreissuille on soveltuvampiakin autoja, tällä pärjää maakunnan sisäisessä pörinässä kuitenkin mainiosti
 
Viimeksi muokattu:

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Kohtalotovereita löytyy näköjään...

1. auto: Opel Kadett E 1,3S -85. Kova peli, jopa koriltaan. Yllättävän pirteä kokoisekseen ja kulutus pieni. Suuriin murheenkryyni juuri jarrut. Takana ei toiminut itsestään säätö eikä edessä liukuneet jarrusatulat kuten olisi pitänyt. Muuten tekniikka toimi suurinpiirtein kuin pitikin, tosin eipä tossa paljoa vikaantuvia paikkoja ollut. Todella kylmä talvella. Loppuvaiheessa teki muutaman kerran mystisesti lakon ja korjaantui itsestään. Lähti kiertoon.

2. auto: Opel Kadett E 1,3S -89. :D Pehmeämmät kyydit, penkit ja kori kuin edellisessä. Muutoin ei moitittavaa, hieman lämpimämpi kuin edeltäjänsä jostain syystä (sama tekniikka). Pakko oli laittaa kiertoon kun ei tosta peltisepälle viittinyt koko ajan maksella.

3. auto: Citroen Xantia 1,8 SX -94. Loistavat kyydit ja varusteet verrattuna raketteihin. Ei ruosteongelmia. Halpa ostaa, kallis ajaa. Tekniikka muuten ok, mutta moottoriongelmia (täydellinen kansiremppa tehty koska venttiili-istukka irtosi :jaska: ). Lämmin talvella (vuoden talviauto -94 ;) ) Seisoo pihassa odottelemassa parempia aikoja / käyttöä tarvittaessa kun ei siitä mitään myydessä saa.

4. auto: Citroen Xantia 2,0 HDi -00. Edelliseen verrattuna huomattavasti parempi moottori, huomattavasti halvempi ajaa, ripeämpi ja paremmin varusteltu. Vielä halvempi ostaa. Yhtä mukava ajaa kun alusta viritetty kuntoon. Huonoina puolina tulevaisuudessa eteen tulevat tyyriinpuoleiset kytkinremppa ja lämppärin kennon vaihto (n.10h töitä / keikka :mad_old: ).
Jatketaas tästä. Neloskohtaan voin kommentoida ettei tarvinnu kytkintä tai lämppäriä rempata, eli sen 150tkm pärjättiin huomattavasti pienemmillä rempoilla kuin mitä oli odotettavissa.

5. auto: Citroen C5 2,0 HDi Exclusive Sedan automaatti -08. Mukava ja äärimmäisen helppo ajaa, automaatti + diesel toimii hienosti, varusteita löytyy joka lähtöön mm. sähkösäätöiset penkit, hierova kuskin penkki, sisustan tunnelmavalot, sadetunnistin, automaattivalot yms. tärkeää ja vähemmän tärkeää. Halpa ostaa ajomäärään ja varusteisin nähden. Näyttää kivalta. Negatiivista edelliseen verrattuna isompi kulutus ja kömpelömpi parkkeerata koosta ja huonommasta näkyvyydestä johtuen. Kalliit renkaat. Pelko perseessä odotellen kestääkö automaatti vai ei.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4568
Sijainti
Salo
Tällä hetkellä en omista autoa, mutta laitetaan parhaat palat.

Ford Capri 1600L vm. 1970

+Pitkä keula ja matala kattolinja, näyttävä
+Kenttiläinen kone kestää vaikka mitä
+Pääosin kestänyt 70-80-90-luvut pilaamattomana, kaiuttimille puhkotut ovipahvit ainoa puute tarvikepeilien ohessa

-Englantilainen työn laatu (mm. materiaalivalinnoissa ja sähköissä, Lucasit eivät olleet hyviä uutenakaan)
-Varusteet tyypillistä "suomi-autoa", peilit lisätty jälkeenpäin, turvavyöt jääneet tuontisatamaan, koska tuolloin verotukseen vaikutti varustetaso

Datsun 120Y vm.1975

+Erikoinen, Mustang fastbackin pienoismalli
+Japanilainen työnlaatu oli jo 70-luvulla mm. englantilaista selvästi edellä, ei toki voi verrata tämän päivän laatuun
+1.2-litraisen koneen veto aina 6000 rpm asti

-Moottori-kytkin-jarrupuolella vikaherkkä
-Ruostealtis

Oldsmobile Intrigue vm. 1998

+Erikoinen (tuotu Kanadasta), ei tullut samanlaista vastaan
+V6 moottori vanhanaikaisuudestaan (OHV) huolimatta kuin kello ja vääntömomenttia riitti
+Samanikäiseen Mazda 626, Camryyn, Galantiin ym. (jotka siis Yhdysvaltojen markkinoilla lähimmät kilpailijat) verrattuna uskomaton varustetaso perusmallista lähtien

-Amerikkalainen työn laatu (iso maa isot toleranssit)
-Painavan auton ongelmia (jarrut, vetarit, raidetangot)
-Ruostui mitä ihmeellisemmistä paikoista
-Tämä nyt pitää vain amerikkalaisten autojen kanssa hyväksyä, mutta jokaisen ABC:n nurkkapöydässä on joku joka tietää vastauksen siihen suurimpaan kysymykseen joka ihmiskuntaa on askarruttanut jo Kekkosen aikoina, eli:

Paljonko kuluttaa?

Näille asiantuntijoille eivät omat kulutusmittaukset merkitse mitään.
 
Viimeksi muokattu:

jarkko_o

Member
Liittynyt
17.8.2012
Viestit
6
Hassua, mä en kyllä meluisaksi sanois omaa Ford Fiestaa... Ja sama vuosimalli vielä :O
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4568
Sijainti
Salo
Chrysler Neon vm. 2003

Viikon olen omistanut Amerikan Ladan, ja tässä päätelmäni

+ Tämän yksilön pienet kilometrit suhteessa ikään (ostettaessa 89 500)
+ Tässä yksilössä tyyppivikana oleva alkuperäinen jäähdytin vaihdettu
+ Edullinen suhteessa eurooppalaisiin/japanilaisiin kahden litran koneella ja automaatilla
+ Osa huolloista helppo tehdä itse (moottoritila vanhanaikaisesti avoin)
+ 95E10, no problem.
+ Persoonallinen, erottuu olematta kuitenkaan liian marginaaliauto

- Jos haluaa autonsa huollattaa merkkiliikkeessä, kalliksi tulee
- Työn laatu hieman karkea, samanikäisiin ranskalaisiin autoihin verrattavissa
- Mikään tilaihme tämä ei ole, perheautoksi kannattaa harkita vain silloin kun lapset ovat pieniä, pari junnua lätkäkasseineen on jo melkoinen haaste
- Jälleenmyyntiarvo tulee sitten aikanaan kun autosta luovun, olemaan käytännössä olematon liikkeiden (todelliset, ei näitä 2000 € autosta kuin autosta -vedätyksiä) vaihtohyvitykset siellä nollan ja tonnin välillä
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
-Tämä nyt pitää vain amerikkalaisten autojen kanssa hyväksyä, mutta jokaisen ABC:n nurkkapöydässä on joku joka tietää vastauksen siihen suurimpaan kysymykseen joka ihmiskuntaa on askarruttanut jo Kekkosen aikoina, eli:

Paljonko kuluttaa?

Näille asiantuntijoille eivät omat kulutusmittaukset merkitse mitään.
Joo toi on tässä Neuvostoliiton satelliittimaassa jokaisen demarisauvakävelijän märkä uni tuo ameriikan autojen (vissiin joltain 50-luvulta peräisin oleva legenda?) hirviä kulutus. Paras oli kun Corvettella (C5, hieman viritetty, noin 380hv/550Nm+automaatti) ajoin ja eivät V70-ja Avensis -Jormat meinanneet millään Shellillä malttaa irvistelemästä "onhan toi varmaan nopia, mutta kulutus vissiin hirveä?!". Oli aina yllättävän hauska hetki näyttää sitten ko.urpoille keskikulutusmittaria (huiteli 9.7L/100km tietämillä suurimman osan ajasta) ja voi sitä ihmettelyn määrää kun se oma perhevankkuri kuluttikin käytännössä saman kuin täysiverinen urheiluauto:D Toki tuo oli vain ajotietokoneen lukema, mutta kyllä sillä itse mitatenkin alle kymppiä pääsi kiitos uskomattoman voiman suhteessa auton painoon.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4568
Sijainti
Salo
eivät V70-ja Avensis -Jormat meinanneet millään Shellillä malttaa irvistelemästä
Volvo on siitä hassu auto, että eri puolilla maailmaa se on täysin eri ihmisten auto. Jenkeissä Vulva on nimenomaan naisten auto, sellainen soccer mum -kuljetin. Suomessa taas taitaa 90% Volvojen omistajista olla miehiä ja iso osa nimenomaan näitä villinlännenseriffimäisesti leveässä haara-asennossa kulkevia 'miesten miehiä'.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös