Turun Sanomat, Montreal
HEIKKI KULTA
Maailmanmestari Kimi Räikkönen muistelee kaiholla kilpa-aikoja pari vuotta sitten, kun F1-urheilua vauhditti raju rengassota Michelinin ja Bridgestonen välillä.
- Silloin renkaat oli tehty paljon paremmin. Kilpailu oli kovaa ja koko ajan saimme yhä parempia renkaita autoon, Räikkönen tuumii.
Viime kauden tapaan Bridgestone omaa nyt rengasmonopolin. Viime kauden tapaan Räikkösellä on samat ongelmat näiden renkaiden kanssa työskentelyssä.
- Yksinkertaisesti vaan tulee tilanteita, ettemme saa renkaita toimimaan. Ne eivät lämpene tai sitten jostain muusta syystä emme saa niitä valmiiksi.
- Toiset autot saavat vaan renkaat helpommin kuntoon. Paljon se on kiinni siitä, millaiset säädöt autossa on. Olemme kokeilleet kaikenlaista. Periaatteessa meillä on ihan samat ongelmat kuin viime vuonnakin, Räikkönen tilittää.
- Kaiken kaikkiaan renkaat ovat surkeita verrattuna niihin, mitä oli rengaskilpailun aikana. Nämä on tehty halvalla ja niiden taso on mitä on. Ne ovat ihan samat renkaat kuin mitä oli viime vuonna. Välillä uusissakin renkaissa on isot erot keskenään.
Räikkönen muistuttaa, ettei koko ajan sentään ole joutunut painimaan samojen ongelmien parissa.
- Kun löydetään kunnon säädöt, ei ole mitään hätää. Espanjassa renkaat toimivat hienosti ja on niin tapahtunut muillakin radoilla. Välillä vaan on ollut hankalaa.
Slicks-renkaat poistavat pulmat
Räikkönen uskoo, että ongelmat luultavasti poistuvat ensi vuonna, kun sileät slicks-renkaat palaavat F1-autoiluun.
- Varmaan niin tapahtuu, kun slicksit ovat kuitenkin erilaiset.