Ei ole. Auton nopeus ei muuta esteettisiä arvoja. Kyseessä on anekdootti, ei fakta.
No ei tietenkää, vitsillä ton heitin, ainakin osittain. Jos jokin laite on todella nopea ja erityisesti vielä ulkomuotonsa ansiosta (aerodynamiikka), niin minun silmissä siitä tulee funktionaalisella tavalla kaunis (ainakin jossain määrin).
Sitä paitsi nopeus ei ole mikään absoluuttinen arvo, joka olisi sen olennaisempi kuin kauneuskaan. Juu, F1 on nopeuskilpailu, mutta merkittävää on vain nopeuerot, ei se että ollaan ihan hirvittävän nopeita. Kunhan ollaan about nopein monopostoluokka arvostuksen vuoksi.
Puhut ehkä itsesi ja suuren yleisön puolesta, mutta et minun. Haluaisin, että F1 olisi niin lähellä sitä "mihin pystytään", kuin mahdollista. Siitä ollaan kaukana ja osittain hyvistäkin syistä, mutta silti, en mahda itselleni mitään.
Härpäkkeiden poistaminen ei vie lajilta mitään pois (paitsi tehtyä suunnittelutyötä). Haasteetta siinä aerodynamiikassa on ihan riittävästi ilmankin, että sitä perusratkaisua tarvitsee paikata kaiken maailman ylimääräisillä lisäratkaisuilla. Haaste vain on toisenlainen, sitä suunnataan muihin asioihin.
En tarkkaan muista / tiedä ensikauden sääntöjä, mutta ilmeisesti autoissa on enää hyvin vähän juttuja joihin saa vaikuttaa. Tämä vähentää tavallaan aerodynamiikan merkitystä. Varmaan sitä korin muotoa yritetään muuttaa jonkin verran, kun siihen ei saa mitään härpäkkeitä laittaa ja sitten jotain etusiiven kolmannesta saa säätää.
PS: vaikka en ole lajia seurannutkaan, niin ehkä hienoimmat moottoriurheilulajit on ollut aikanaan Group C ja GTP -sarjat. Toki sielläkin oli sääntöjä, mutta jossain vaiheesa oli ainakin vapaampaa.