Mclaren Mp4-23

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jos luistonesto on kieletty tänä vuonna niin miksi tuo sitten sallittais?
Koska se ei ole varsinainen luistonesto, vaan siellä muutetaan vääntökäyriä ja miksei jotain muutakin (tasauspyörästön asetukset jne.?) jokaiselle vaihteelle niin että moottori antaa mahdollisimman käyttökelpoista tehoa kaikilla vaihteilla. Periaatteessahan tuo on sama kuin että kuljettaja pyörittelisi ratissa olevista valitsimista eri asetuksia jokaista mutkaa ja vaihdetta varten. Se kuitenkin varmaan vaan hidastaisi vauhtia, kun valitsemisessa menisi aina oma aikansa. McLaren on eliminoinut tuon viiveen, kun kuljettaja saa vaihdettua oikeat asetukset vaihtaessaan vaihdetta vetäisemällä siitä toisesta laipasta vaihdelaipan lisäksi.

Mitenkäs FIA määrittelee luistoneston? Eikös se jotenkin niin mene, että luistonesto on kuljettajasta riippumaton väline joka estää vetävien pyörien sutimisen? Tuossa McLarenin systeemissä pyörät voivat tietysti edelleen sutia, mutta kuljettajan urakka helpottuu kun moottorista saatava teho saadaan välitettyä tiehen optimaalisesti jokaisella vaihteella. Ja ennen kaikkea systeemi on täysin kuljettajan hallinnassa.

Periaatteessahan tuo on aika vahvasti sääntöjen hengen vastainen järjestelmä, mutta sehän on F1:ssä pelin henki.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Koska se ei ole varsinainen luistonesto, vaan siellä muutetaan vääntökäyriä ja miksei jotain muutakin (tasauspyörästön asetukset jne.?) jokaiselle vaihteelle niin että moottori antaa mahdollisimman käyttökelpoista tehoa kaikilla vaihteilla. Periaatteessahan tuo on sama kuin että kuljettaja pyörittelisi ratissa olevista valitsimista eri asetuksia jokaista mutkaa ja vaihdetta varten. Se kuitenkin varmaan vaan hidastaisi vauhtia, kun valitsemisessa menisi aina oma aikansa. McLaren on eliminoinut tuon viiveen, kun kuljettaja saa vaihdettua oikeat asetukset vaihtaessaan vaihdetta vetäisemällä siitä toisesta laipasta vaihdelaipan lisäksi.

Mitenkäs FIA määrittelee luistoneston? Eikös se jotenkin niin mene, että luistonesto on kuljettajasta riippumaton väline joka estää vetävien pyörien sutimisen? Tuossa McLarenin systeemissä pyörät voivat tietysti edelleen sutia, mutta kuljettajan urakka helpottuu kun moottorista saatava teho saadaan välitettyä tiehen optimaalisesti jokaisella vaihteella. Ja ennen kaikkea systeemi on täysin kuljettajan hallinnassa.

Periaatteessahan tuo on aika vahvasti sääntöjen hengen vastainen järjestelmä, mutta sehän on F1:ssä pelin henki.
Tasauspyörästön säädöllä saisi todella suuria eroja aikaan, sittenkun muutetaan vielä moottorin karttoja ym. Todella törkeää sääntöjen kiertoa, joutuihan ferrarikin poistamaan sen jonkun jousen pohjasta.

Tälläset hommat pistää vähän vituttamaan, kun peli on aika helvetin kaukana reilusta. Tai sitten kaikille sama systeemi, mutta sitten ollaan taas tilanteessa, että kaikilla on semi-luistonesto.
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
uusi senna joopajoo vitut. mikä on montezemololla kun ei protestia pukkaa?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Tuohan on ihan tyypillistä mäkkärin toimintaa, ei sen ihmeempää. Ei ihme että kaveri vetää märällä ku juna muihin verrattuna. Ei saanut Max poistettua F1-sarjan syöpää viime vuonna ja tässä nähdään taas lopputulos.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
mikä on montezemololla kun ei protestia pukkaa?
Niin, itkettiihän mclareniltakin heti ferrarin pohjalevystä. Kiitos Nigel Stepneyn piirrustukset. Ensin tosin täytyy olla 100% varma, että ne tosiaan muuttaa koneen karttoja ja jokaiselle vaihteelle on oma karttansa ym. ;) Luulisi FIAn tutkivan näin vakavan homman mikäli vaan muut pyytää tutkimusta? Tai sitten se on tosiaan seuraavassa kisassa kaikilla, mikä olisi suoraan sanottuna perseestä.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Huhun mukaan Renaultilla on tämä sama rattiviritys käytössä, mutta Alonso ei vain osaa käyttää sitä kunnolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenkäs FIA määrittelee luistoneston?
Nopeasti etsittynä:

"No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.

"Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted."

Kiellettyjä siis ovat systeemit, jotka estävät sutimisen ohittamalla kuljettajan kaasunkäytön tai kertovat kuljettajalle sutimisen alkamisesta. Sikäli McLarenin systeemi ei ole kyllä lähelläkään. Onko edes hengen vastaista jää nähtäväksi, koska kysehän on ihan toisentyylisestä innovaatiosta, vaikka myös sutimiseen auttaakin. FIA:n "henki" käsittääkseni oli vain antaa ylin määräntävalta taas kuskille.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
En ymmärrä, miksi porukka dissaa McLarenia tuon järjestelmän takia? Siis jos se ei ole täysin sääntöjen vastainen. Tietenkin kaikki porsaanreijät pitää hyödyntää ja tehdä kaikki se, mikä ei ole kiellettyä. Muutenhan he olisivat tyhmiä suorastaan.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ground Effect sanoi:
En ymmärrä, miksi porukka dissaa McLarenia tuon järjestelmän takia? Siis jos se ei ole täysin sääntöjen vastainen. Tietenkin kaikki porsaanreijät pitää hyödyntää ja tehdä kaikki se, mikä ei ole kiellettyä. Muutenhan he olisivat tyhmiä suorastaan.
Juurikin näin. Mutta sinivalkosilmälasisten kohdalla McLaren on uusi Ferrari eli kaiken pahan tyyssija. :thumbfh:

Tuossa sangen hyvä kuva McLarenin ratin kuudesta laipasta:


Pitää nostaa Mäkille hattua. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri. (Paitsi diplomi-insinööri...)
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Eiköhän jotain tälläista ollut odotettavissa kun yhteiseen mclarenin elektroniikka yksikköön kyytiin lähdettii.Taisivat vain odottaa sen tulemista sen verran ettei muut ehdi kunnolla tällä kaudella kyytiin mukaan..;)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Juurikin näin. Mutta sinivalkosilmälasisten kohdalla McLaren on uusi Ferrari eli kaiken pahan tyyssija. :thumbfh:

Tuossa sangen hyvä kuva McLarenin ratin kuudesta laipasta:


Pitää nostaa Mäkille hattua. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri. (Paitsi diplomi-insinööri...)
Jep, on siis kuusi lapaa. Olihan se odotettavissa että pääsevät käyttämään ECU etumatkaansa uusien systeemien suunnitteluun... Ilmeisesti systeemiä alettiin käyttämään vasta Silverstonessa?

Alla muuten softaversiot millä ajettiin Silverstonen aika-ajot. Mielenkiintoista on että Wiliiamsin ja Toyota käyttivät erilaisia...

The following software versions have been used by the teams during the qualifying sessions:

Car numbers Team Version
1, 2 : Scuderia Ferrari Marlboro 1.00.0034
3, 4 : BMW Sauber F1 Team 1.00.0035
5, 6 : ING Renault F1 Team 1.00.0034
7, 8 : AT & T Williams 1.00.0035
9, 10 : Red Bull Racing 1.00.0034
11, 12 : Panasonic Toyota Racing 1.00.0034 + Bios B031
14, 15 : Scuderia Toro Rosso 1.00.0034
16, 17 : Honda Racing F1 Team 1.00.0035
20, 21 : Force India F1 Team 1.00.0034
22, 23 : Vodafone McLaren Mercedes 1.00.0035

All the above items were found to be in conformity with 2008 FIA Formula One Technical Regulations
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Tällaisten järjestelmien takia minun mielestäni ykkösistä pitäisi poistaa tuo kuskien mahdollisuus säätää autoa ajon aikana. Kaikki ylimääräiset napit hittoon siitä ratista ja tulis säästöä. Auto laitetaan niin hyvään kuosiin kun vain varikolla saadaan ja sillä on sitten pärjättävä.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Tällaisten järjestelmien takia minun mielestäni ykkösistä pitäisi poistaa tuo kuskien mahdollisuus säätää autoa ajon aikana. Kaikki ylimääräiset napit hittoon siitä ratista ja tulis säästöä. Auto laitetaan niin hyvään kuosiin kun vain varikolla saadaan ja sillä on sitten pärjättävä.
One vote for that.

Kuskille kaasu- ja jarrupedaalit, ratti sekä vaihdekeppi. Jos ei haluta ihan niin äärimmäisyyksiin mennä, niin sitten rattivaihteet voisi ehkä säilyttää. Ja rattiin vain ne kaikki pakollisimmat nappulat: radio, juomapumppu yms...
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
One vote for that.

Kuskille kaasu- ja jarrupedaalit, ratti sekä vaihdekeppi. Jos ei haluta ihan niin äärimmäisyyksiin mennä, niin sitten rattivaihteet voisi ehkä säilyttää. Ja rattiin vain ne kaikki pakollisimmat nappulat: radio, juomapumppu yms...
Nimenomaan näin. Ja jos auto ei pysy radalla, niin vika löytyy ratin ja penkin välistä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Maranellon suuntaan lähti aamulla faxi jossa raportoin tästä threadista, aikoivat tutkia asiaa ennen Unkaria.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Täytyypä haalia McLarenin incar videoita ja tarkastaa miten käytännössä tuo toimii... vieläkun pääsisi vertaamaan Heikin ja Lewisin Silverstonen videoita...
Tänä vuonna ei ole taidettu näyttää usein onboard-kuvaa ratin takaa olevasta kamerasta? Siitä näkisi hyvin, tavallisesta kamerasta ei oikein näe. Viime vuonna esimerkiksi Renaulteissa ja Mäkissä ainakin oli kyseinen kamera ainakin loppukaudesta, taitaa olla mulla koneellakin pätkä - siis viime vuodelta joten hyödytöntä.

Hyvä tuo kuva. Jos tuon NIIN salassa haluaisivat pitää, niin olisi siihen ratin päälle varmaan joku jo ollut juoksemassa kangassuojaa päälle.

Näyttäisi siltä että kumpaakin todellakin painetaan aina samaan aikaan kun ovat niin lähellä. Muuten vaatisi aikamoista sormiakrobatiaa.

Mutta jos tämä on homman nimi tästä lähtien, niin tuleepahan taas käsille tekemistä, vähän vaan eri tavalla kuin H-keppiaikoina. :D
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
One vote for that.

Kuskille kaasu- ja jarrupedaalit, ratti sekä vaihdekeppi. Jos ei haluta ihan niin äärimmäisyyksiin mennä, niin sitten rattivaihteet voisi ehkä säilyttää. Ja rattiin vain ne kaikki pakollisimmat nappulat: radio, juomapumppu yms...
H-keppi (tai edes sekventiaali) on aika utopiaa, niin siistii ja oldskoolia kun se olisikin. Vähän toki hassua, että alimmalla mahdollisella tasolla, eli Formula Fordeissa (käsittääkseni) on vielä manuaalikytkinkin, kun taas huipputasolla homma vaan menee helpommaksi itse vaihdon suhteen.

Sen sijaan "live" säätöjen rajoittamista kannattaisin. Monissa sarjoissa sallittu ainoastaan jarrubalanssi, eikä edes kallistuksenvakaimia saa säätää, muut säädöthän sitten yleensä liittyykin enemmän tai vähemmän moottoriin.

-
 
Viimeksi muokattu:
Ylös