eepy
Well-known member
- Liittynyt
- 10.6.2008
- Viestit
- 384
Jos luistonesto on kieletty tänä vuonna niin miksi tuo sitten sallittais?Kärjistäen mäkkärillä on manuaalinen luistonesto ratissaan.
Jos luistonesto on kieletty tänä vuonna niin miksi tuo sitten sallittais?Kärjistäen mäkkärillä on manuaalinen luistonesto ratissaan.
Koska se ei ole varsinainen luistonesto, vaan siellä muutetaan vääntökäyriä ja miksei jotain muutakin (tasauspyörästön asetukset jne.?) jokaiselle vaihteelle niin että moottori antaa mahdollisimman käyttökelpoista tehoa kaikilla vaihteilla. Periaatteessahan tuo on sama kuin että kuljettaja pyörittelisi ratissa olevista valitsimista eri asetuksia jokaista mutkaa ja vaihdetta varten. Se kuitenkin varmaan vaan hidastaisi vauhtia, kun valitsemisessa menisi aina oma aikansa. McLaren on eliminoinut tuon viiveen, kun kuljettaja saa vaihdettua oikeat asetukset vaihtaessaan vaihdetta vetäisemällä siitä toisesta laipasta vaihdelaipan lisäksi.Jos luistonesto on kieletty tänä vuonna niin miksi tuo sitten sallittais?
Tasauspyörästön säädöllä saisi todella suuria eroja aikaan, sittenkun muutetaan vielä moottorin karttoja ym. Todella törkeää sääntöjen kiertoa, joutuihan ferrarikin poistamaan sen jonkun jousen pohjasta.Koska se ei ole varsinainen luistonesto, vaan siellä muutetaan vääntökäyriä ja miksei jotain muutakin (tasauspyörästön asetukset jne.?) jokaiselle vaihteelle niin että moottori antaa mahdollisimman käyttökelpoista tehoa kaikilla vaihteilla. Periaatteessahan tuo on sama kuin että kuljettaja pyörittelisi ratissa olevista valitsimista eri asetuksia jokaista mutkaa ja vaihdetta varten. Se kuitenkin varmaan vaan hidastaisi vauhtia, kun valitsemisessa menisi aina oma aikansa. McLaren on eliminoinut tuon viiveen, kun kuljettaja saa vaihdettua oikeat asetukset vaihtaessaan vaihdetta vetäisemällä siitä toisesta laipasta vaihdelaipan lisäksi.
Mitenkäs FIA määrittelee luistoneston? Eikös se jotenkin niin mene, että luistonesto on kuljettajasta riippumaton väline joka estää vetävien pyörien sutimisen? Tuossa McLarenin systeemissä pyörät voivat tietysti edelleen sutia, mutta kuljettajan urakka helpottuu kun moottorista saatava teho saadaan välitettyä tiehen optimaalisesti jokaisella vaihteella. Ja ennen kaikkea systeemi on täysin kuljettajan hallinnassa.
Periaatteessahan tuo on aika vahvasti sääntöjen hengen vastainen järjestelmä, mutta sehän on F1:ssä pelin henki.
Niin, itkettiihän mclareniltakin heti ferrarin pohjalevystä. Kiitos Nigel Stepneyn piirrustukset. Ensin tosin täytyy olla 100% varma, että ne tosiaan muuttaa koneen karttoja ja jokaiselle vaihteelle on oma karttansa ym. Luulisi FIAn tutkivan näin vakavan homman mikäli vaan muut pyytää tutkimusta? Tai sitten se on tosiaan seuraavassa kisassa kaikilla, mikä olisi suoraan sanottuna perseestä.mikä on montezemololla kun ei protestia pukkaa?
Ei varmaan osaa, jos sitä pitää käyttää veivilläHuhun mukaan Renaultilla on tämä sama rattiviritys käytössä, mutta Alonso ei vain osaa käyttää sitä kunnolla.
Nopeasti etsittynä:Mitenkäs FIA määrittelee luistoneston?
Juurikin näin. Mutta sinivalkosilmälasisten kohdalla McLaren on uusi Ferrari eli kaiken pahan tyyssija. :thumbfh:Ground Effect sanoi:En ymmärrä, miksi porukka dissaa McLarenia tuon järjestelmän takia? Siis jos se ei ole täysin sääntöjen vastainen. Tietenkin kaikki porsaanreijät pitää hyödyntää ja tehdä kaikki se, mikä ei ole kiellettyä. Muutenhan he olisivat tyhmiä suorastaan.
Jep, on siis kuusi lapaa. Olihan se odotettavissa että pääsevät käyttämään ECU etumatkaansa uusien systeemien suunnitteluun... Ilmeisesti systeemiä alettiin käyttämään vasta Silverstonessa?Juurikin näin. Mutta sinivalkosilmälasisten kohdalla McLaren on uusi Ferrari eli kaiken pahan tyyssija. :thumbfh:
Tuossa sangen hyvä kuva McLarenin ratin kuudesta laipasta:
Pitää nostaa Mäkille hattua. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri. (Paitsi diplomi-insinööri...)
One vote for that.Tällaisten järjestelmien takia minun mielestäni ykkösistä pitäisi poistaa tuo kuskien mahdollisuus säätää autoa ajon aikana. Kaikki ylimääräiset napit hittoon siitä ratista ja tulis säästöä. Auto laitetaan niin hyvään kuosiin kun vain varikolla saadaan ja sillä on sitten pärjättävä.
Nimenomaan näin. Ja jos auto ei pysy radalla, niin vika löytyy ratin ja penkin välistä.One vote for that.
Kuskille kaasu- ja jarrupedaalit, ratti sekä vaihdekeppi. Jos ei haluta ihan niin äärimmäisyyksiin mennä, niin sitten rattivaihteet voisi ehkä säilyttää. Ja rattiin vain ne kaikki pakollisimmat nappulat: radio, juomapumppu yms...
Thanks, Kimi!Maranellon suuntaan lähti aamulla faxi jossa raportoin tästä threadista, aikoivat tutkia asiaa ennen Unkaria.
Tänä vuonna ei ole taidettu näyttää usein onboard-kuvaa ratin takaa olevasta kamerasta? Siitä näkisi hyvin, tavallisesta kamerasta ei oikein näe. Viime vuonna esimerkiksi Renaulteissa ja Mäkissä ainakin oli kyseinen kamera ainakin loppukaudesta, taitaa olla mulla koneellakin pätkä - siis viime vuodelta joten hyödytöntä.Täytyypä haalia McLarenin incar videoita ja tarkastaa miten käytännössä tuo toimii... vieläkun pääsisi vertaamaan Heikin ja Lewisin Silverstonen videoita...
H-keppi (tai edes sekventiaali) on aika utopiaa, niin siistii ja oldskoolia kun se olisikin. Vähän toki hassua, että alimmalla mahdollisella tasolla, eli Formula Fordeissa (käsittääkseni) on vielä manuaalikytkinkin, kun taas huipputasolla homma vaan menee helpommaksi itse vaihdon suhteen.One vote for that.
Kuskille kaasu- ja jarrupedaalit, ratti sekä vaihdekeppi. Jos ei haluta ihan niin äärimmäisyyksiin mennä, niin sitten rattivaihteet voisi ehkä säilyttää. Ja rattiin vain ne kaikki pakollisimmat nappulat: radio, juomapumppu yms...