Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos F1-kaaralla ajaisi "pisaralla pisimmälle"-tyyppistä ratkaisua, niin mitä luokkaa kulutus ja vauhdit olisivat jollain normaalilla radalla? Turhan pieniä kierroksia ei kannattane olla, jottei sököksi mene moottori.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos F1-kaaralla ajaisi "pisaralla pisimmälle"-tyyppistä ratkaisua, niin mitä luokkaa kulutus ja vauhdit olisivat jollain normaalilla radalla? Turhan pieniä kierroksia ei kannattane olla, jottei sököksi mene moottori.
Kai koneet matalia kierroksia sinällään kestäisi, mutta jäähdytys ei toimi hitaassa vauhdissa. Muutoin varmaan kannattaisi ajella varikkorajoitin päällä koko matka.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kai koneet matalia kierroksia sinällään kestäisi, mutta jäähdytys ei toimi hitaassa vauhdissa. Muutoin varmaan kannattaisi ajella varikkorajoitin päällä koko matka.
Minä ajatellut, jotteivat itse moottorit kestäisi...no en minä ihan hatelikossa, jos se jäähdytyksestä kiinni. Mutta ei tämä vielä tiedonjanoani sammuttanut:eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä ajatellut, jotteivat itse moottorit kestäisi...no en minä ihan hatelikossa, jos se jäähdytyksestä kiinni. Mutta ei tämä vielä tiedonjanoani sammuttanut:eek:
Minä nyt en moottoriasioista mitään ymmärrä, mutta luulisi matalien kierrosten rasittavan vähemmän. Sellainen tuli vielä mieleen, että kannattaisi käyttää sitä "puolet sylintereistä pois käytöstä"-asetusta, koska sillähän nuo tuntuvat kestävän vaikka paikallaan. Siis jos kyseisellä asetuksella voi myös ajaa pitkäaikaisesti. Olisi puolet vähemmän janoisia sylintereitä.

Joka tapauksessa uskoisin, että "pisaralla pisimmälle"-kilpailussa ajettaisiin (suht) hiljaa ja matalilla kierroksilla, koska muulla tavalla ei pääse pitkälle. Varmaan lämpöongelmakin on pienempi, kun ei huudateta yläkierroksilla. Ilmanvastus ja downforcekaan ei juuri haittaisi, mutta renkaiden vierintävastus voisi olla merkittävässä roolissa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4946
Sijainti
Vantaa
Tuli tällainen asia mieleen, että miksi formulat eivät enää sudita lähdössä, vaikka luistonesto on pois?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuli tällainen asia mieleen, että miksi formulat eivät enää sudita lähdössä, vaikka luistonesto on pois?
Sutii ne vaan ei niin paljon. Lisäksi kumit ns. ylilämmitetään sudittamalla lähtösuoralla ennen lähtöä jolloin niistä löytyy erittäin paljon pitoa. Lisäksi kun savua ei nouse niin sutiminen on vaikea havaita, mutta mustaa raitaa kyllä jää tiehen.
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Montako sellaista Span kisaviikonloppua on ajettu joissa kilpailussa, aika-ajoissa eikä missään harjoitusosiossa ole satanut tippaakaan vettä ja minä vuosina?
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
F1-talli Onyx-Monteverdi, jossa JJ Lehto aloitteli F1-kilpauransa, meni nurin kesken kauden 1990. Tallilla oli kuitenkin valmiina prototyyppi kauden 1991 autosta ja olen nähnyt JJ:n sitä kuvissa ajavan. Onko kukaan niin kieroutunut guru että osaisi kertoa millaisia aikoja kyseisellä autolla ehdittiin ajaa ennen tallin kaatumista. Tietysti JJ:ltä voisi yrittää kysellä suoraan, mutta...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
missä kisassa tai kaudella on ollut mukana eniten maailmanmestareita? tällä kaudellahan niitä on aika paljon. Jos mestaruuksien määrä lasketaan yhteen niin kai se on lähinnä Scumin ansiosta ihan tilastoja tarkastamatta kuluva kausi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mulla olis kysymys johon en tiedä vastausta. Milloin viimeksi f1-auto on syttynyt tuleen esim. ulosajon seurauksena? Ja meinaan siis ihan sellaista kunnon roihua a'la Alboreto Monacossa tai Berger Imolassa joskus 80-luvun lopulla.

Lisäksi mua kiinnostaisi tietää aika paljon enemmän tästä turva-auton historiasta. Eikös ennen kautta -93 vedetty aina punaiset liput esiin kun jotain vakavaa sattui? Tai sitten pahimmassa tapauksessa kisa vain jatkui vaikka radan reunalla pyöri komppaniallinen ratavirkailijoita, ambulansseja sekä paloautoja.

Eikös tuo SC kumminkin apinoitu rapakon takaa? Miten kauan pace car on siellä ollut käytössä? Oliko jotain erityisiä syitä sille, ettei turva-autoa käytetty tuon aikaisemmin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Kaudella 1973 turva-autoa ryhdyttiin käyttämään, mutta yhden epäonnistuneen kilpailun jälkeen Kanadassa turva-autoa ei haluttu käyttää. Sen jälkeen pääsääntöisesti oltiin seuraavat 17 vuotta punaisilla lipuilla suuressa hädässä tai sitten vain jatkettiin.

Kaudella 1978 Monzan jälkeen Watkins Glenissä esiteltiin rata-auto eli Couse Car mistä tuli eräänlainen turva-auto. Watkins Glenin kisassa 1978 turva-auton kuljettaja ajoi autonsa seinään.:D FISA pysyi pitkään kielteisenä ja sen vahvistukseksi kaudella 1981 tuli erilliset yhteenlasketut kilpailut kilpailun mahdollisesti keskeytyessä.

Turvattomuuden ja rajujen kolarien lisäännyttyä FISA:ssa alettiin herätä pikkuhiljaa jälleen käyttämään turva-autoa. Amerikassa turva-autoa on käytetty aina Indystä 1911 saakka. Kausilla 1990-1991 FISA oli päättänyt tuoda turva-auton takaisin virallisesti lajiin vuosien pohdinnan jälkeen.

Aggregaatti-kilpailut eivät olleet yleisön kannalta hyviä sillä tapa saattoi tuottaa (väärän) voittajan ja muutenkin se oli sekavaa. Kauden 1991 päätteeksi Adelaidessa FISA testasi kolmen valmistajan automalleja ja malleja oli kuusi kappaletta kaikkiaan. Renault selviytyi voittajaksi testissä.

Kaudella 1992 turva-auto palasi lajiin ja sitä käytettiin harjoituksissa Ranskassa ja Englannissa. Unkarissa auton piti tulla radalle, mutta Tatran kuski oli hukassa.:eek:

Kaudella 1992 FIA oli määrittänyt virallisen turva-auton edellisten vuosien tapaan mutta järjestäjät saisivat silti halutessaan käyttää omia turva-autojaan. Lopulta Interlagosissa 1993 Fiat Tempra teki turva-auton uudelleenpaluun.

Turva-autojen käytäntö sai kritiikkiä automallien hitaudesta ja lisäksi lajin pelättiin saavan liikaa vaikutteita Indycarin puolelta. Turva-automallien huonous todettiin lopullisesti Imolassa 1994 kun Opel Vectra oli hidastellut ja joidenkin lähteiden mukaan ollut osasyyllinen Ayrton Sennan menehtymiseen.

Lopullisesti Bernie Ecclestone sai tarpeekseen kun kaudella 1995 Monacossa ja Unkarissa Taki Inoue selvisi kaksi kertaa kolarista turva-auton kanssa. Kaudeksi 1996 tai 1997 tulisi olla oma ja yksi ainoa merkki turva-autona sarjassa.

Lopulta Magny-Coursilla 1996 esiintynyt Mercedes-Benz valittiin kaudesta 1997 ainoaksi oikeaksi turva-autoksi. Kausilla 1994-1996 pääsääntöinen virallinen turva-auto oli Renault.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9268
En nyt osaa sanoa, mitä kunnollisiksi tulipaloiksi lasketaan, mutta mitä onnettomuuden jälkeisiin tulipaloihin tulee, niin pikaisesti mieleen tulevat Schumi Interlagosissa 2004 (harkat, mällin seurauksena moottorinvaihto ja lähtoruuturangaistus) sekä Bernoldi niin ikään Interlagosissa 2002. Tuon Bernoldin onnettomuuden seurauksena lääkäriauto tuli radalle ja Heidfeld osui sitten sen avonaiseen oveen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mulla olis kysymys johon en tiedä vastausta. Milloin viimeksi f1-auto on syttynyt tuleen esim. ulosajon seurauksena? Ja meinaan siis ihan sellaista kunnon roihua a'la Alboreto Monacossa tai Berger Imolassa joskus 80-luvun lopulla.
Melkeinpä väittäisin Bergerin tällin olevan viimeinen, jossa tuollainen tulimeri on nähty. Nykyisen kaltainen turvatankki tuli pakolliseksi 1991, minkä jälkeen tankki ei ole päässyt törmäyksissä hajoamaan.
Lisäksi mua kiinnostaisi tietää aika paljon enemmän tästä turva-auton historiasta. Eikös ennen kautta -93 vedetty aina punaiset liput esiin kun jotain vakavaa sattui? Tai sitten pahimmassa tapauksessa kisa vain jatkui vaikka radan reunalla pyöri komppaniallinen ratavirkailijoita, ambulansseja sekä paloautoja.

Eikös tuo SC kumminkin apinoitu rapakon takaa? Miten kauan pace car on siellä ollut käytössä? Oliko jotain erityisiä syitä sille, ettei turva-autoa käytetty tuon aikaisemmin?
Tähän oli kaksi syytä: huonot kokemukset CCMK:n mainitsemasta Kanadan kilpailusta 1973 ja erilainen kulttuuri. Euroopassa on perinteisesti suhtauduttu melko penseästi siihen, että turva-auto nollaa kuljettajien väliset aikaerot.

Niin mitäkö Kanadassa 1973 tapahtui? Kilpailun annettiin jatkua kolme kierrosta Jody Scheckterin ja Francois Cevertin kolarin jälkeen ennen turva-auton tuloa radalle, ja radalle tullessaan se onnistui poimimaan taakseen kierroksen kärjestä jääneen Howden Ganleyn, joka yritti viittilöidä olevansa väärä mies. Samoin turva-auton kuljettaja kysyi useaan kertaan uusia ohjeita, mutta pääkallopaikalla tilanteen nähtiin olevan oikea.

Kilpailua jatkettiin uudesta järjestyksestä ja maaliintulon jälkeen sekä Emerson Fittipaldi että Peter Revson uskoivat voittaneensa, Jackie Oliveria ajattanut Shadow-talli taas julisti odottavansa tuloksia, jotta voisi protestoida niistä. Tuntien pohdinnan jälkeen Revson arvottiin voittajaksi, Fittipaldi kakkoseksi ja Oliver kolmanneksi.

--

Asiaa sivuten kilpailun annettiin jatkua vakavasta onnettomuudesta huolimatta viimeisen kerran Zolderissa 1981. Riccardo Patresen autoa käynnistämään tullut Arrows-mekaanikko joutui lähtöruudukossa Siegfried Stohrin yliajamaksi, mutta kilpailua ei keskeytetty ennen kuin Didier Pironi otti turva-auton tehtävät hoitaakseen. Kolmantena kisassa ollut Pironi mutkitteli ja hidasteli muiden edessä, kunnes nämä ymmärsivät lopettaa kilvanajon.

Zolderin tapahtumat ovat yksi surullisimmista F1-skandaaleista ja kilpailunjohdon täydellisen kyvyttömyyden näytöksistä koskaan. Harjoituksissa tapahtuneesta Osella-mekaanikon yliajosta alkunsa saaneesta sähläyksestä on hyvä kertaus kausikoosteessa: http://www.youtube.com/watch?v=qdbHDG36RHY
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Tuossa kauden 1973 Kanadan turva-autossa ei toiminut myöskään radio millä kuljettaja Eppie Wietzes yritti ottaa yhteyttä radalta kilpailunjohtoon. Kauden 1981 Zolderin kisa oli myös yksi karmeimpia kilpailuja ainakin kilpailujohdon kyvyttömyydessä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
missä kisassa tai kaudella on ollut mukana eniten maailmanmestareita? tällä kaudellahan niitä on aika paljon. Jos mestaruuksien määrä lasketaan yhteen niin kai se on lähinnä Scumin ansiosta ihan tilastoja tarkastamatta kuluva kausi.
Maikkarin tietotoimisto vastaskin kysymättä.

Kimi Räikkösen mahdollinen paluu F1-sarjaan ensi kaudella näkyisi formulasarjan tilastoissa uutena ennätyksenä.

Mikäli kauden 2007 maailmanmestari Räikkönen tekee ensi kaudella paluun sarjaan, niin kauden avauskisan lähtöruudukossa nähtäisiin ennätyksellisesti kuusi F1-maailmanmestaria.

Tällä kaudella sarjassa kilpailee viisi mestaria, mikä on samalla sarjan nykyinen ennätys. Nykykuskeista mestaruuksia ovat voittaneet Mercedes GP:n Michael Schumacher, Ferrarin Fernando Alonso, McLarenin Lewis Hamilton ja Jenson Button ja Red Bullin Sebastian Vettel.
 
Ylös