Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Maikkarin tietotoimisto vastaskin kysymättä.
Viisi mestaria on ollut aiemminkin.
Tulkintatavasta riippuen vuonna 1970 tai 1985.

1970: Brabham, G Hill, Surtees, Hulme, Stewart

1985 kauden päätöskisa: Lauda, Jones, Piquet, Rosberg, Prost (oli varmistanut sen kauden mestaruuden kaksi kisaa aiakisemmin)
Suosittelen foorumin hakutoiminnon omaksumista.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Huomisen kisan top 10 on hienosti talleittain järjestyksessä. Siis tallien kuskit ovat vierekkäisissä lähtöruuduissa. Onko koskaan koko lähtöruudukko ollut tällä lailla ojennuksessa?
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Huomisen kisan top 10 on hienosti talleittain järjestyksessä. Siis tallien kuskit ovat vierekkäisissä lähtöruuduissa. Onko koskaan koko lähtöruudukko ollut tällä lailla ojennuksessa?
Nopealla guuglettamisella 2000-luvulta löytyi kolme aika-ajoa missä kahdeksan kärki on ollut tuolla lailla nipussa, viimeisin Japanin kisasta 2006. Ne kaksi muuta olivat Euroopan ja Japanin kisat 2002.

Saattaisihan noita viime vuosituhannelta löytyä jos jaksaisi etsiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huomisen kisan top 10 on hienosti talleittain järjestyksessä. Siis tallien kuskit ovat vierekkäisissä lähtöruuduissa. Onko koskaan koko lähtöruudukko ollut tällä lailla ojennuksessa?
Brian Lawrencelta (se ohitustilastokaveri) kysyttiin samaa. Hän tutki asian vuoteen 1973 asti. Top10 ei ole ollut aiemmin parijonossa, mutta Top8 ja Top6-tapaukset ovat tässä:

2002 Japan
2002 Europe
1992 San Marino
1991 Australia
1988 France

Three teams / top 6

2004 USA
2004 Bahrain
2002 San Marino
2000 Australia
1999 Malaysia
1993 Canada
1992 Portugal
1992 Mexico
1990 Germany
1990 San Marino
1990 Brazil
1989 Germany
1988 Italy
1988 Britain
1980 Austria
1979 Brazil

Ennen vuotta 1973 ei välttämättä startattu parijonossa.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Voiko sääntöjenvastaisen auton takia hylätty kilpailija saada silti nimiinsä virallisen kilpailun nopeimman kierroksen?
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
^Samanlaista kysyn myös: Saako hylätty kuljettaja merkinnön tilastoihin sijoituksestaan? Esim. onko Keke Rosbergin kaksi kakkossijan hylkäystä Brasiliasta laskettu hänen podium-taulukkoon?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4210
Onko Jenson Buttonilla ennätys siitä kuinka monta kertaa voi kisan aikana käydä varikolla ja voittaa kisan?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Milloin viimeksi on ollut kaksi ranskalaista lähtöruudukossa? Entäs kolme? Ensi vuonna voisi olla Grosjean, Pic sekä Bianchi hyvällä tuurilla samassa lähtöruudukossa, mutta näyttää todennäköiseltä että ainakin Grosjean ja Pic siellä ovat.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Onko jollain f1-nerolla enempää tietoa seuraavasta asiasta? Olen hiukan lueskellut Ruotsin GP:n historiasta, mutta en ole saanut selville mikä oli "virallinen" syy Ruotsin GP:n 1979 peruuntumiseen? Ruotsalaiskuljettajien kuolemat nyt tietysti epäviralliset seuraukset seuraavaan, mutta eräiden keskustelujen jälkeen sain selville että mahdollisesti rata-yhtiön (tai kerhon) konkurssi olisi ollut se virallinen syy. Jos jollain olisi enemmän ja tarkempaa tietoa kyseisestä asiasta, niin olen kiinnostunut.

Ilmeisesti valmistelut seuraavan kauden kisaan oli jo pitkällä syyskuussa 1978, sillä tämä juliste löytyy allekirjoittaneen seinältä:



14-16.6 olisi tarkoittanut sitä, että Ruotsin GP olisi ajettu Monacon ja Ranskan kilpailujen välissä...
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onko jollain f1-nerolla enempää tietoa seuraavasta asiasta? Olen hiukan lueskellut Ruotsin GP:n historiasta, mutta en ole saanut selville mikä oli "virallinen" syy Ruotsin GP:n 1979 peruuntumiseen? Ruotsalaiskuljettajien kuolemat nyt tietysti epäviralliset seuraukset seuraavaan, mutta eräiden keskustelujen jälkeen sain selville että mahdollisesti rata-yhtiön (tai kerhon) konkurssi olisi ollut se virallinen syy. Jos jollain olisi enemmän ja tarkempaa tietoa kyseisestä asiasta, niin olen kiinnostunut.
Tässä ainakin sanotaan suoraan, että "there was no money for a Swedish GP in 1979". Liekkö sitten esim. sekä lippujenmyynti että ratamainosten myynti takkuillut sen verran.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Tässä ainakin sanotaan suoraan, että "there was no money for a Swedish GP in 1979". Liekkö sitten esim. sekä lippujenmyynti että ratamainosten myynti takkuillut sen verran.
Eli kun ei ole omaa poikaa ajamassa niin ei mennyt liputkaan kaupaksi. Eikä varmaan Suomestakaan porukkaa rapakon takana kisoissa juossut. Kun tuo Kekeään ei vielä silloin ollut niiden mielestä vielä Ruottalainen:dunno:. Nehän yritti omia sen 1982 jälkeen itselleen kun syntymätodistuksessa lukee Tukholma.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli kun ei ole omaa poikaa ajamassa niin ei mennyt liputkaan kaupaksi. Eikä varmaan Suomestakaan porukkaa rapakon takana kisoissa juossut. Kun tuo Kekeään ei vielä silloin ollut niiden mielestä vielä Ruottalainen:dunno:. Nehän yritti omia sen 1982 jälkeen itselleen kun syntymätodistuksessa lukee Tukholma.
Siinä vaiheessa kun lippuja olisi pitänyt myydä ei Keken ajeluista tiedetty vielä mitään varmaa. Vaikka mies oli edelliskautena ajanut melkein koko sarjan Theodore- ja ATS-tallien väliä loikkien, niin kaudeksi 1979 ei ollut sopimusta ja Keke suuntasikin jenkkeihin ajamaan CanAmia.

Puolessa välissä kautta Hunt sai kuitenkin ajeluista tarpeekseen ja Keke palkattiin paikkaajaksi Wolfille. Pesti alkoi Ranskan kisasta, eli olisi joka tapauksessa tullut vasta Ruotsin GP:n jälkeen. Tai jos kisa olisi ajettu olisi juuri saattanut ehtiä Anderstorpin kisaan (en jaksa tarkistaa päivämääriä). Joka tapauksessa tieto Keken ajamisesta olisi tullut hyvin myöhäisessä vaiheessa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Siinä vaiheessa kun lippuja olisi pitänyt myydä ei Keken ajeluista tiedetty vielä mitään varmaa. Vaikka mies oli edelliskautena ajanut melkein koko sarjan Theodore- ja ATS-tallien väliä loikkien, niin kaudeksi 1979 ei ollut sopimusta ja Keke suuntasikin jenkkeihin ajamaan CanAmia.

Puolessa välissä kautta Hunt sai kuitenkin ajeluista tarpeekseen ja Keke palkattiin paikkaajaksi Wolfille. Pesti alkoi Ranskan kisasta, eli olisi joka tapauksessa tullut vasta Ruotsin GP:n jälkeen. Tai jos kisa olisi ajettu olisi juuri saattanut ehtiä Anderstorpin kisaan (en jaksa tarkistaa päivämääriä). Joka tapauksessa tieto Keken ajamisesta olisi tullut hyvin myöhäisessä vaiheessa.
Näinhän se meni, Huntti kyllästyi vaikeuksiin eikä se Kekelläkään helppoa ollut. Ranskassa toki heti 9. mutta sen jälkeen loppukaudella 6 keskeytystä ja yksi karsiutuminen.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Vuoden 1998 Japanin GP:n startissa Michael Schumacherilta sammui moottori ja hän joutui lähtemään takarivistä. Johtuiko se moottorin sammuminen jostain teknisestä viasta vai oliko se kuljettajan virhe?

Vuoden 1999 Britannian GP:ssä Michael Schumacher ajoi ulos ja häneltä murtui jalka. Johtuiko se ulosajo jarrujen pettämisestä vai jättikö Schumacher jarrutuksen aivan liian myöhäiseksi?
 
Ylös